מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט ודרש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שאלת תם
הודעות: 107
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

פשט ודרש

הודעהעל ידי שאלת תם » ד' ספטמבר 13, 2017 8:16 pm

הסתפקתי, כאשר הדרש של חז"ל נוגד את פשט הכתוב, האם נחשב הדבר שה'פשט' הוא כפי המשמעות הפשוטה של הכתוב וה'דרש' הוא כפי דרשת חז"ל, או שלאחר דרשת חז"ל אנו אומרים שה'פשט' בכתוב הוא כפי ה'דרש', והמשמעות הפשוטה של הכתוב, איננה נחשבת אף ל'פשט'.
דוגמאות:
"עין תחת עין" - האם ה'פשט' הוא עין ממש וה'דרש' הוא ממון, או שה'פשט' הוא ממון.
"ורחץ בשרו במים" - האם ה'פשט' הוא רחיצה במים וה'דרש' הוא טבילה במי מקווה, או ש'הפשט' הוא מי מקווה.
בפרשת לך לך יש שני פסוקים: "ובן שמונת ימים ימול לכם כל זכר לדורותיכם יליד בית ומקנת כסף מכל בן ניכר אשר לא מזרעך הוא" "המול ימול יליד בית ומקנת כספך" וגו', ודרשו חז"ל שהפסוק הראשון מלמדנו שיש יליד בית ומקנת כסף הנמולים לשמונה ויש הנמולים לאחד, וגם בזה יש להסתפק כנ"ל האם הפשט עומד בפני עצמו, או שה'פשט' הוא כפי ה'דרש'.

ואכתוב בזה כמה דברים שהעליתי לעת עתה בחכתי:
על הפסוק הראשון דלעיל כתב האבן עזרא להוכיח דאין הכוונה כפשוטו אלא על כרחך דברי הקבלה אמת שמשלם ממון, ובפשטות משמע מדבריו דזהו פשוטו של מקרא, ואם אבי הפשטנים מפרש כך, איך יתכן לפרש אחרת. מאידך הרמב"ם במורה נבוכים (ג מא) כתב: שם עונש כל חוטא לזולתו בכלל - שיעשה בו כמו שעשה בשוה אם הזיק בגוף ינזק בגופו ואם הזיק בממון ינזק בממונו וכו' ומי שחיסר איבר יחוסר איבר; "כאשר יתן מום באדם כן ינתן בו". [ולא תטריד רעיונך בהיותנו עונשים הנה בממון כי הכונה עתה לתת סיבת הפסוקים ולא סיבת דברי התלמוד. ועם כל זה יש לי במה שאמר בו התלמוד דעת ישמע פנים בפנים], עכ"ד. ומשמע שסובר שע"פ פשוטו של מקרא מזיקים בגוף.
לגבי הפסוק השני שהבאתי, שמעתי שבזילברמן מלמדים את הילדים שהטמא צריך לרחוץ עצמו במים ולא מתרגמים להם שהכוונה במקווה ועושים זאת ע"פ רבם זצ"ל שאחז שיש ללמד את המקרא כפי פשוטו. (אינני יודע אם השמועה נכונה, וגם אם איננה נכונה עדיין יש להסתפק בספק הנ"ל, אלא שאם היא נכונה, הרי שיש לנו סייעתא מאדם גדול שסבר שפשוטו של מקרא בזה אינו כדרשת חז"ל.)
לגבי הפסוקים האחרונים שהבאתי, לפי דברי הגמרא יוצא ש'ומקנת כסף' המוזכר בפסוק הראשון, קאי על קונה שפחה מעוברת, ורש"י מפרש על פסוק זה דקאי על הקונה עבד לאחר שנולד, ומשמע לכאורה דרש"י מפרש לפי פשוטו של מקרא ולא לפי דרשת חז"ל (בנוסף יש פירוש של המהרי"ל דיסקין על הפסוק הראשון שאינו מסתדר עם דרשת חז"ל בפסוק ואכמ"ל).
כמובן שאפשר גם לחלק ולומר דהיכא שהפשט נוגד את דרשת חז"ל, אז אמרינן דפשוטו של מקרא אינו כפי הדרש, משא"כ היכא שאינו נוגד, אלא שהמשמעות הפשוטה נראית לנו אחרת מדרשת חז"ל, בזה אמרינן דחז"ל מלמדים לנו את פשט הכתוב. ולכן כאשר כתוב: "עין תחת עין" או "וקצותה את כפה לא תחוס עיניך", אז אמרינן שיש פשט ויש דרש, משא"כ בקרא "ורחץ במים", אין דרשת חז"ל נוגדת את הכתוב, דוודאי שגם טבילה נחשבת לרחיצה, אלא שבמשמעות הפשוטה לא כתוב שזה דווקא טבילה ובאים חז"ל ומלמדים אותנו שזה דווקא טבילה.

מה דעת הת"ח בכל זה, אולי יש מישהו שיכול להוסיף בעניין (בעיקר ראיות מפורשות ולא סברות, כי סברות יש לכאן ולכאן). תודה מראש!

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פשט ודרש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' ספטמבר 13, 2017 8:31 pm

יעויין באדרת אליהו (מתורת אדוננו הגר"א) בריש פרשת משפטים
ויעויין בהקדמת הכתב והקבלה
ובהקדמת המלבי"ם

ובנושא משיק בדברי רבותינו הראשונים הרמב"ם והרמב"ן מסביב לשורש השני.

ויש לר"י קופרמן זצ"ל ספר שלם שקשור לעניין זה

סגי נהור
הודעות: 5713
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: פשט ודרש

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ספטמבר 13, 2017 9:20 pm

שלפעמים דרשות חז"ל אינן הפשט - זאת רואים כבר מרש"י, שמפרש במקומות רבים שלא כדרשת חז"ל.
השאלה היא רק עד היכן אפשר להרחיב את זה.
ראב"ע לוקח את זה יותר רחוק מרש"י, ורשב"ם יותר מראב"ע.
בכל אופן זאת רק שאלה של מינון.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: פשט ודרש

הודעהעל ידי דעת נעימה » ה' ספטמבר 14, 2017 2:27 pm

אמנם ראיה מפורשת אין כאן, אבל יתכן להבין מכאן שאת הפסוקים ניתן להבין בצורה עצמאית אף ללא הפירושים, כי מי הוא זה שילמד באותו קצב פסוקים בלי מפרשים ועם מפרשים...

"חייב אדם לשלש למודו שליש בתורה שבכתב דהיינו הארבעה ועשרים שליש במשנה דהיינו תורה שבעל פה ופי' תורה שבכתב בכלל זה שליש בתלמוד דהיינו שיבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו ויוציא דבר מתוך דבר וידמה דבר לדבר וידון במדות שהתורה נדרשת בהם עד שידע היאך עיקר המצות והיאך יוצא האסור והמותר וכיוצא בזה דברים שלמד מפי השמועה" (שו"ע יו"ד רמו:ד)

שאלת תם
הודעות: 107
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: פשט ודרש

הודעהעל ידי שאלת תם » ה' ספטמבר 14, 2017 8:39 pm

דעת נעימה כתב:אמנם ראיה מפורשת אין כאן, אבל יתכן להבין מכאן שאת הפסוקים ניתן להבין בצורה עצמאית אף ללא הפירושים, כי מי הוא זה שילמד באותו קצב פסוקים בלי מפרשים ועם מפרשים...

"חייב אדם לשלש למודו שליש בתורה שבכתב דהיינו הארבעה ועשרים שליש במשנה דהיינו תורה שבעל פה ופי' תורה שבכתב בכלל זה שליש בתלמוד דהיינו שיבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו ויוציא דבר מתוך דבר וידמה דבר לדבר וידון במדות שהתורה נדרשת בהם עד שידע היאך עיקר המצות והיאך יוצא האסור והמותר וכיוצא בזה דברים שלמד מפי השמועה" (שו"ע יו"ד רמו:ד)

מהיכי תיתי שהשליש במקרא הוא בהבנה, יתכן שהשליש במקרא הוא בקריאה בעלמא, ואת הפירוש לומד בשליש של המשנה וכמ"ש שם השו"ע.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: פשט ודרש

הודעהעל ידי דעת נעימה » ה' ספטמבר 14, 2017 10:01 pm

מהיכי תיתי שהשליש במקרא הוא בהבנה, יתכן שהשליש במקרא הוא בקריאה בעלמא, ואת הפירוש לומד בשליש של המשנה וכמ"ש שם השו"ע.


אכן פשוט כדבריך, שזו הכוונה, אבל ברור שאת הפסוקים אדם יספיק בקצב מהיר יותר בלי פרשנים מהקצב עם הפרשנים. לכן, נדמה לי שניתן לראות מכאן שאת הפסוקים הוא ילמד קודם על סמך הבנתו ואת הפירוש יראה בימים לאחר מכן.
לדוגמא, אם נוריד את דברי השו"ע לפס מעשי, אדם ילמד שלוש שעות רק את הפסוקים ויספיק למשל שלושה פרקים ביהושע, אבל בשעות לאחר מכן יספיק רק פרק אחד מתוכם, הן משום שהפירוש ארוך יותר והן כי עליו להספיק הלכה ועוד באותן שלוש שעות.

אמנם, כפי שאמרתי לעיל אין כאן ראיה מפורשת אלא סמך לטענה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 304 אורחים