מורה צדק כתב: בכל מקרה מעלת תפלה בציבור גדולה, ואף אחד לא הצליח להוכיח שכובע וחליפה זה חיוב. וכנז' בהודעתי הקודמות, לפחות אני לא שוכנעתי בזה.
מורה צדק כתב:איסתרא בלגינא כתב:מורה צדק כתב:היכון זה לאו דוקא כובע וחליפה.
או"ח צ"א ו' דרך החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהם עטופים.
ויל"ע במש"כ שם ברמ"א בשם הטור בעת שלום יש להתקשט בבגדים נאים ולהתפלל ולפ"ז בעת שלום יהיה הדין להתקשט כגון ללבוש עניבה וכדו' ובעידנא דריתחא אדרבא דווקא בלא עניבה וצ"ע מה נקרא עת שלום ומהו עת הזעם.
כשהם עטופים, למה דוקא חליפה? לא די בחולצה, האם זה לא עיטוף?
ועוד יל"ע, מנין שבגדים נאים זה דוקא עניבה?
תולעת ספרים07 כתב:מורה צדק כתב:באמת מעניינת דעת הרח"ק, לוותר על תפילה בציבור בשביל כובע וחליפה.
צר לי שלא למדת לקח - אני ממתין עד בוש.
מנין לך שתפלה בצבור עדיף מכובע וחליפה - כאשר אין כל חיוב להתפלל בצבור וכפי שמבואר במחבר ישתדל וכו' וכבר ציינתי לך לעיין בשו"ת יד אליהו ובעוד שו"תים וכולם פה אחד התנבאו שאין חיוב להתפלל בציבור...
איני רוצה להרחיב בנושא - שלא ליתן פתח לאנשים להתיר לעצמם.
אך בטרם אתה שואל קושיות על שר התורה רבי חיים קנייבסקי שליט"א חשוב פעמיים...
אני מבקש לא ציטוט מילקוט יוסף ולא מאבני ישפה - אני מדבר מהפוסקים הקדמונים כמו יד אליהו חת"ס ועוד.
רבי חיים הוא לא חבר שלך...
תולעת ספרים07 כתב: דומני שכל מי שמאמין בלבו להתפלל לפני מלכי המלכים אש אוכלה הוא והוא יצר יחד לבות וכו'. לא יעיז לעמוד לפניו בסנדלים - והייתי מסתכן לומר שכל מי שמתפלל בסנדלים ואינו יודע לפני מי הוא עומד עדיף שלא יתפלל כלל - שהרי לבו לא נכון עמו...
הבל הבלים כתב:ב. כמדומני שאין אפילו גדול אחד מגדולי דורינו מכל העדות והחוגים שעומד בתפילתו בלא כובע לראשו וחליפה על גביו ונעליים ברגליו, וא"כ אין לך מעשה רב גדול מזה, והוא הלכה למעשה לכל בית ישראל.
בברכה המשולשת כתב:סליחה על הבורות, אבל מדוע שלא נאמר שהעיטוף שנצרך מתקיים ע"י הטלית?
אוצר החכמה כתב:אכן ראיתי שנוהגים שהעולה לתורה (במנחה בשבת לדוגמה) אם אינו לבוש בחליפה, מתעטף בטלית.
הוגה כתב:שעוד שרדו לנו כנ"ל
הוגה כתב:בברכה המשולשת כתב:סליחה על הבורות, אבל מדוע שלא נאמר שהעיטוף שנצרך מתקיים ע"י הטלית?
כי אם סברת העיטוף הוא מצד שעומד לפני מלך, א"כ מה תועיל הטלית?אוצר החכמה כתב:אכן ראיתי שנוהגים שהעולה לתורה (במנחה בשבת לדוגמה) אם אינו לבוש בחליפה, מתעטף בטלית.
הטלית אז היא לא מפני כבוד הציבור? (כמו הרב הדורש בשבתות מיוחדות לפני כל הקהל)
הוגה כתב:הנקודה היא צורה מכובדת לתפלה. שיערוהו חז"ל/פוסקים כעין מה שאתה עומד לפני מלך מכובד ב"ו.
אם לפני מלך ב"ו עומדים ומגישים מנחה לפניו, בחליפה, כך גם צריך לפני ממ"ה.
א"כ איך תועיל הטלית תמורת החליפה?
הוגה כתב:כמובן שא"צ כפי שהיה בימי חז"ל ממש. גם בימי חז"ל עצמם אפשר שזה השתנה מדור לדור.
אלא צריך בדרך מכובדת היום.
מה מוגדר היום דרך מכובדת? זה כבר תלוי במקומו ובהשתייכותו. אם הוא אחד שיעמוד תחת חופתו ללא חליפה, ויפגש עם מלכת אנגליה ללא חליפה, אין ההלכה (כמובן לענ"ד) דורשת ממנו אלא כפי המכובד שאצלו.
וכנ"ל להיפך.
הוגה כתב:ויפגש עם מלכת אנגליה ללא חליפה
שבטיישראל כתב:לידיעתך
בפגישה עם מלכת אנגליה יש כללים ברורים של נימוס בהם מחייבים את הנפגש עם המלכה ע"פ כללים שמרניים המובנים לכל בר דעת ללא התחשבות במנהגם של קלי הדעת.
הוגה כתב:שבטיישראל כתב:לידיעתך
בפגישה עם מלכת אנגליה יש כללים ברורים של נימוס בהם מחייבים את הנפגש עם המלכה ע"פ כללים שמרניים המובנים לכל בר דעת ללא התחשבות במנהגם של קלי הדעת.
ואכן כזכור, תקרית דיפלומטית ארעה בין ארה"ב לממלכה המאוחדת, בעקבות חוסר זהירות בכבוד כללי הטקס, על-ידי לא פחות מאשר נשיא ארה"ב ורעייתו...
הוגה כתב:על אחת כמה וכמה מעלת השמירה על 'כללי הטקס' - בעומדינו לפני ממ"ה !
אמנם המיקלים להתפלל בלי חליפה מן הסתם יסברו - שא"צ להתחשב בכללי טקס שמרניים, אלא לפי התרבות היום הנמדדת ע"פ פגישתם עם אובמה וכיוצ"ב שיכול להיות בלי חליפה.
אפשר דהוא לשיטתו בעניין האינטרנט דהוי יהרג ועל יעבור דזה ודאי לעורר לב הציבורמורה צדק כתב:באמת מעניינת דעת הרח"ק, לוותר על תפילה בציבור בשביל כובע וחליפה.
רבינו הגודל כתב:אפשר דהוא לשיטתו בעניין האינטרנט דהוי יהרג ועל יעבור דזה ודאי לעורר לב הציבורמורה צדק כתב:באמת מעניינת דעת הרח"ק, לוותר על תפילה בציבור בשביל כובע וחליפה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים