וכן מצות עשה לאבד זכר עמלק, שנאמר תמחה את זכר עמלק, ומצות עשה לזכור תמיד מעשיו הרעים ואריבתו, כדי לעורר איבתו, שנאמר זכור את אשר עשה לך עמלק, מפי השמועה למדו זכור בפה לא תשכח בלב, שאסור לשכוח איבתו ושנאתו.
ואם לא השלימו או שהשלימו ולא קבלו שבע מצות, עושין עמהם מלחמה והורגין כל הזכרים הגדולים, ובוזזין כל ממונם וטפם, ואין הורגין אשה ולא קטן שנאמר והנשים והטף זה טף של זכרים, במה דברים אמורים במלחמת הרשות שהוא עם שאר האומות, אבל שבעה עממין ועמלק שלא השלימו אין מניחין מהם נשמה שנאמר כן תעשה לכל וגו' רק מערי העמים לא תחיה כל נשמה, וכן הוא אומר בעמלק תמחה את זכר עמלק, ומנין שאינו מדבר אלא באלו שלא השלימו שנאמר לא היתה עיר אשר השלימה אל בני ישראל בלתי החוי יושבי גבעון את הכל לקחו במלחמה כי מאת ה' היתה לחזק את לבם לקראת המלחמה את ישראל למען החרימם, מכלל ששלחו להם לשלום ולא קבלו.
אביגדור כתב:א. יש בזכרוני שמדברים בזה האחרונים ומהם המפרשים על המשנה בידים (ד ד) אך ל"מ כעת.
ב. נכב"ב.
ג. ג"כ דברו בזה וימחול מר לטרוח לחפש בעצמו, אך מ"ש ברמב"ם נראה כטעות גמור.
ד. לא ברור מה אתה רוצה.
עקביה כתב:בפיוט 'אשר הניא' כתוב: 'ולא זכר רחמי שאול, כי בחמלתו על אגג נולד אויב'.
יזל מדליו כתב:חידושי הגרי"ז סימן קס
שמואל א' (ט"ו א') - הפטרת פרשת זכור - ויאמר שמואל אל שאול וגו' עתה לך והכיתה את עמלק וגו'. ונראה מוכרח מזה, שאעפ"י שמלחמת עמלק הוא אחד מג' מצות שנצטוו ישראל בכניסתן לארץ אין מחויבין רק בנבואה שילחמו אתם, דאל"כ למה נצטרכו כאן לצווי מיוחד, ומבואר זה בקרא דכתיב (בשלח י"ז ט"ז) "מלחמה לה' בעמלק", דמלחמה ע"פ ה' היא.
יזל מדליו כתב:ומתבאר בזה מש"כ הרמב"ם בפ"ה מהלכות מלכים ה"ד, מצות עשה להחרים ז' עממין וכו', ובמצות מחיית עמלק (שם בה"ח) - לא כתב דמחויב כל שבא לידו עמלק להרגו, כמוש"כ במצות דמחיית ז' עממין, והמוכרח דאין חיוב, רק ע"פ ה' בנבואה, שילחמו בעמלק ולמחותם, ועי' בסה"מ בסוף מ"ע, דמנה מחיית עמלק בין המצות המוטלות על הצבור, ומבואר עם מש"כ ודו"ק.
יזל מדליו כתב:והנה ידוע בשם רבינו הגר"ח הלוי שעמלק אינו חייב להיות דווקא מזרע עמלק אלא כל מי שכופר נחשב לעמלק.
יזל מדליו כתב:וצ"ע דאיתא במכילתא סוף פרשת בשלח: בשעה שבא המבשר ממיתת שאול ואמר גר עמלקי אנכי באותה שעה נזכר לדוד מה שנאמר למשה רבנו אם יבוא מכל האומות שבעולם להתגייר שיקבלוהו ומביתו [היינו מבית עמלק] שלא יקבלוהו [וכן הוא בפרקי דר"א שנשבע הקדוש ברוך הוא בכסאו שאין מקבלין גרים מזרע עמלק] והרגו.
הנה שאף גרים גמורים אין מקבלין מזרע עמלק, כל שכן קבלת ז' מצות לבד. [ועי' שו"ת ציץ אליעזר חלק י"ג סימן ע"א]
וצ"ע הרי בשעה שבא להתגייר ודאי שאין במחשבתו שום כפירה וממילא פקע ממנו שם עמלק ואמאי אינו יכול להתגייר.
ועי' צפנת פענח [על התורה] במדבר פרק כ"ד פרשת בלק על הפסוק "ראשית גוים עמלק" ולפי הנראה מדבריו שיש שני גדרים יש "עמלק" ויש "זכר עמלק" ואריסטו ודומיו שכופרים ואינם מאמינים אינם נחשבים עמלק אלא רק נחשבים "זכר עמלק" כמו בהמת עמלק שצריך להשמיד.
והשתא מבואר שפיר מש"כ שאין מקבלים גרים מעמלק שהכוונה לזרע עמלק ממש.
עושה חדשות כתב:דרך אגב, מה הביאור בזה -
עקביה כתב:א. לאחר שהכה שאול את עמלק הוא אומר לשמואל בשמחה: בָּרוּךְ אַתָּה לַה' הֲקִימֹתִי אֶת דְּבַר ה' (שמואל א' טו יג), והכתוב אכן מעיד עליו כי מלבד אגג אֶת כָּל הָעָם הֶחֱרִים לְפִי חָרֶב (פסוק ח).
השאלה היא, הלא פחות משלש שנים לאחר מכן אנו פוגשים בגדוד עמלקים המונה לכל הפחות כמה אלפים: וַיְהִי בְּבֹא דָוִד וַאֲנָשָׁיו צִקְלַג בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַעֲמָלֵקִי פָשְׁטוּ אֶל נֶגֶב וְאֶל צִקְלַג וַיַּכּוּ אֶת צִקְלַג וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָהּ בָּאֵש. וַיִּשְׁבּוּ אֶת הַנָּשִׁים אֲשֶׁר בָּהּ מִקָּטֹן וְעַד גָּדוֹל לֹא הֵמִיתוּ אִישׁ וַיִּנְהֲגוּ וַיֵּלְכוּ לְדַרְכָּם (שם ל א-ב).
הידיעה על מספרם של אותם עמלקים מקורה בהמשך (פסוק יז), לאחר שדוד משיג אותם, נאמר: וַיַּכֵּם דָּוִד מֵהַנֶּשֶׁף וְעַד הָעֶרֶב לְמָחֳרָתָם וְלֹא נִמְלַט מֵהֶם אִישׁ כִּי אִם אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ נַעַר אֲשֶׁר רָכְבוּ עַל הַגְּמַלִּים וַיָּנֻסוּ. מכאן משמע שארבע מאות איש הם אחוז קטן מהמספר המקורי.
אם כן כיצד אומר שאול 'הקימותי את דבר ה'' כאשר נשארו אלפי עמלקים חיים, נושמים ובועטים?
דף על הדף שבת דף פח עמוד א
שמעתי מכ"ק אדמו"ר מסדיגורה (שליט"א) [זצוק"ל] על השיחה שהיתה בין הרה"ק מרוזין זצ"ל והרה"ק בעל החדושי הרי"ם זצ"ל, כאשר היה החדושי הרי"ם זצ"ל אצל הרה"ק מרוזין זצ"ל בסדיגורה, ובתוך הסעודה שאל הרה"ק מרוזין זצ"ל: דלכאורה קשה מה שאמרו חז"ל (יומא כ"ב ב) שבמלכות שאול לא הי' דופי, והי' כבן שלש בלא חטא, וקשה, איך אמר שאול המלך (שמואל א' ט"ו, י"ג): הקימותי את דבר ה', איך יתכן שיאמר שקיים את דבר ה' בשעה שלא הרג את אגג כפי שציווה אותו שמואל בשם ה', ואפי' אי נימא שלא השגיח בדברי הנבואה, אך הרי יש בדבריו שקר ממש והי' בזה איסור דמדבר שקר תרחק ואיך אפשר לומר עליו שהי' בלא דופי ובלא חטא? כששמע החדושי הרי"ם זצ"ל את השאלה נענה ואמר: באתי לשמוע ולא לומר...
ענה הרה"ק מרוזין זצ"ל: כך היתה כוונתו של שאול המלך, דהנה עי"ז שחמלתי על אגג ולא הרגתיו יצא ממנו המן, כמו שאמרו חז"ל (מגילה י"ג א) אלמלי קטליה שאול לאגג לא היה נולד המן, וע"י המן נגרמה מפלתו, שבנ"י קבלו עליהם לקיים את התורה, כמו שאיתא בדבריהם ז"ל (שבת פ"ח א) עה"פ קיימו וקבלו היהודים (אסתר ט, כ"ז) קיימו מה שקבלו כבר, וזהו שהדגיש שאול: הקימותי את דבר ה', אני הוא הגורם שלבסוף יקיימו את דבר ה' ע"כ.
עקביה כתב:קיבלתי מאחד החברים שליט"א.
תשובות ר' חיים קניבסקי הנוגעות לנושא הנדון.
ענה הרה"ק מרוזין זצ"ל: כך היתה כוונתו של שאול המלך, דהנה עי"ז שחמלתי על אגג ולא הרגתיו יצא ממנו המן, כמו שאמרו חז"ל (מגילה י"ג א) אלמלי קטליה שאול לאגג לא היה נולד המן, וע"י המן נגרמה מפלתו, שבנ"י קבלו עליהם לקיים את התורה, כמו שאיתא בדבריהם ז"ל (שבת פ"ח א) עה"פ קיימו וקבלו היהודים (אסתר ט, כ"ז) קיימו מה שקבלו כבר, וזהו שהדגיש שאול: הקימותי את דבר ה', אני הוא הגורם שלבסוף יקיימו את דבר ה' ע"כ.
עקביה כתב:אפשר להבין את היסוסיו של שאול לפני המלחמה (יומא כב:) - זה מאות שנים שלא היה לישראל כלום עם עמלק.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים