סתם איש כתב:בביה"ל ריש סימן שלא' הביא מחלוקת האם צריך מציצה בפה דוקא
יבנה כתב:ועיקר טענת המחייבים מציצה ובפה הוא מצד קבלה, אבל מצד ההלכה בלבד אין לזה טעם ובפרט בפה שלא הוזכר בגמ'. כיון שכך איני רואה היתר לעשות כן בשבת, ואף בימות חול מאחר שיש בדבר איסורים וכנ"ל, והיכן מצינו שהידור של קבלה ידחה את השבת ואיסורים אחרים.
סתם איש כתב:יבנה כתב:ועיקר טענת המחייבים מציצה ובפה הוא מצד קבלה, אבל מצד ההלכה בלבד אין לזה טעם ובפרט בפה שלא הוזכר בגמ'. כיון שכך איני רואה היתר לעשות כן בשבת, ואף בימות חול מאחר שיש בדבר איסורים וכנ"ל, והיכן מצינו שהידור של קבלה ידחה את השבת ואיסורים אחרים.
טעות גמורה, הכתב סופר שהביא הביאור הלכה ביאר באריכות שהחיוב מצד הדין הוא בפה עי' בדבריו.
עקביה כתב:הרב ד"ר מרדכי הלפרין, בספרו 'רפואה מציאות והלכה' פרק י"ז, מסביר את הטעם הרפואי שיש במציצה.
http://hebrewbooks.org/54136
שערי חכמה כתב:כנראה הוא בדעת מיעוט, לדעת הרופאים היום המציצה אינה מועילה לרפואה כלל, ואדרבא, היא גורמת נזק.
ומה שהקשו איך מתירים מציצה בשבת שהוא איסור תורה, התשובה היא שאם אין בזה תועלת הוי מקלקל.
א: חלילה לבטל את מצות המציצה או למצוא לה תחליף שאינו מציצה בפה. רק מציצה יש בה כדי להוציא דם ממקום רחוק ולא ניגוב או לחץ.
ב: ראוי ונכון למצוץ בפה ממש כדרך שנהגו כל אבותינו מימות משה רבינו, וכך רמזו במ"ר (פי"א שהש"ר א' י"ב) "משה מל יהושע פורע אהרן מוצץ...", וכמבואר בכל הפוסקים.
אמנם מעיקר הדין נראה דיוצא גם בהפסק כלי כגון קנה חלול, דמ"מ יש כאן מציצה בפה. אך כיון שנתבאר מדברי גדולי הקבלה שצריך למצוץ דוקא בפה, ועוד מבואר בקבלה דאין המציצה משום סכנה בלבד אלא יש בה ענין מצות המילה וסגולתה, יש לכתחלה למצוץ בפה ממש, דהלא אין לנו ידיעה בנסתרות ובמופלא ממך אל תדרוש, ואפשר שיש ענין במציצה רק כשנעשית בפה ממש.
ג: מן הנתונים שהוצגו בפני למדתי שבחמש השנים תשס"ז – תשע"א דווחו בארץ ישראל חמשה מקרים של תינוקות שנדבקו במחלת ההרפס בעקבות ברית המילה. בכל המקרים הללו נעשה מציצה בפה. בתקופה זו לא דווח על בנות שנדבקו במחלה זו, על תינוקות שנדבקו לפני הברית, או על ילדים שלא קויים בהם מציצה בפה שנדבקו. עובדות אלה מחזקות את ההשערה שאכן נדבקו במחלה מן המוהל שהדביק אותם ע"י המציצה.
אמנם באותם השנים נימולו בערך כארבעים אלף ילדים שבהם נעשה מציצה בפה. הרי שאחוז הילדים שנדבקו במחלה קטן ביותר. לדברי ד"ר שלזינגר שהוא רופא ירא שמים אין הדיווח מושלם ויש מקרים שלא מדווחים. אך אף לדבריו ניתן להניח שרוב המקרים מדווחים, וברור א"כ שמדובר באחוזים קטנים ביותר.
אמנם ברור דאף אם מדובר באחוזים מעטים, אין הולכין בפקו"נ אחר הרוב ויש לעשות כל שבידינו למנוע מן התינוקות סכנת הידבקות במחלה. והלא כתב מרן הגר"ש וואזנר בשבט הלוי ח"ח סימן רי"ד דהסיבה שלא נהגו לעשות מציצה בפה במילת מבוגרים היא החשש שהמוהל ידבק במחלה מן הנימול, ומה לן בין סכנת המוהל ובין סכנת הרך הנימול.
עוד נאמר לי ע"י רופא זה שמתוך ארבע מקרים שהוא בדק אישית הודו שני מוהלים שאכן היה להם פצע בפיהם שלא בדקו ולא היו מודעים לסכנת ההידבקות.
ומשום כך נראה דיש להביא למודעות המוהלים, שכל שיש לו פצע בפיו אסור לו לעשות מציצה בפה, וכן כאשר יש למוהל מחלה או חום, דכל כה"ג סכנת ההידבקות היא מוחשית ועולה לאין ערוך. וכל כה"ג תיעשה המציצה ע"י אחר שנקי מכל פצע ומחלה, או לחילופין ישתמש המוהל בקנה הזכוכית. ושמעתי משני מוהלים מומחים וידועים יר"ש מרבים הרב משה וייסברג והרב חיים מילר הי"ו שבהזדמנויות שונות שמעו ממרנן ורבנן הגרי"ש אלישיב והגר"ח קנייבסקי שבשעת הדחק מותר להשתמש בקנה זה לעשות מציצה, והגרח"ק אמר בשם מרנא החזו"א "אין חציצה במציצה". ומשו"כ נראה דכאשר יש חשש קרוב להידבקות ובשעה"ד יש להקל להשתמש בקנה הזכוכית.
יש לדאוג גם שכל מוהל ישטוף את ידיו ואת פיו היטב בחומר שכולל אלכוהול, גם כשבוא בריא, כדי למזער את הסכנה.
עקביה כתב:הרב ד"ר מרדכי הלפרין, בספרו 'רפואה מציאות והלכה' פרק י"ז, מסביר את הטעם הרפואי שיש במציצה.
http://hebrewbooks.org/54136
שערי חכמה כתב:ומה שהקשו איך מתירים מציצה בשבת שהוא איסור תורה, התשובה היא שאם אין בזה תועלת הוי מקלקל.
יוסף משה כתב:שערי חכמה כתב:כנראה הוא בדעת מיעוט, לדעת הרופאים היום המציצה אינה מועילה לרפואה כלל, ואדרבא, היא גורמת נזק.
ומה שהקשו איך מתירים מציצה בשבת שהוא איסור תורה, התשובה היא שאם אין בזה תועלת הוי מקלקל.
ציטוט מתשובה של ר' אשר ווייס בנושא:א: חלילה לבטל את מצות המציצה או למצוא לה תחליף שאינו מציצה בפה. רק מציצה יש בה כדי להוציא דם ממקום רחוק ולא ניגוב או לחץ.
ב: ראוי ונכון למצוץ בפה ממש כדרך שנהגו כל אבותינו מימות משה רבינו, וכך רמזו במ"ר (פי"א שהש"ר א' י"ב) "משה מל יהושע פורע אהרן מוצץ...", וכמבואר בכל הפוסקים.
אמנם מעיקר הדין נראה דיוצא גם בהפסק כלי כגון קנה חלול, דמ"מ יש כאן מציצה בפה. אך כיון שנתבאר מדברי גדולי הקבלה שצריך למצוץ דוקא בפה, ועוד מבואר בקבלה דאין המציצה משום סכנה בלבד אלא יש בה ענין מצות המילה וסגולתה, יש לכתחלה למצוץ בפה ממש, דהלא אין לנו ידיעה בנסתרות ובמופלא ממך אל תדרוש, ואפשר שיש ענין במציצה רק כשנעשית בפה ממש.
ג: מן הנתונים שהוצגו בפני למדתי שבחמש השנים תשס"ז – תשע"א דווחו בארץ ישראל חמשה מקרים של תינוקות שנדבקו במחלת ההרפס בעקבות ברית המילה. בכל המקרים הללו נעשה מציצה בפה. בתקופה זו לא דווח על בנות שנדבקו במחלה זו, על תינוקות שנדבקו לפני הברית, או על ילדים שלא קויים בהם מציצה בפה שנדבקו. עובדות אלה מחזקות את ההשערה שאכן נדבקו במחלה מן המוהל שהדביק אותם ע"י המציצה.
אמנם באותם השנים נימולו בערך כארבעים אלף ילדים שבהם נעשה מציצה בפה. הרי שאחוז הילדים שנדבקו במחלה קטן ביותר. לדברי ד"ר שלזינגר שהוא רופא ירא שמים אין הדיווח מושלם ויש מקרים שלא מדווחים. אך אף לדבריו ניתן להניח שרוב המקרים מדווחים, וברור א"כ שמדובר באחוזים קטנים ביותר.
אמנם ברור דאף אם מדובר באחוזים מעטים, אין הולכין בפקו"נ אחר הרוב ויש לעשות כל שבידינו למנוע מן התינוקות סכנת הידבקות במחלה. והלא כתב מרן הגר"ש וואזנר בשבט הלוי ח"ח סימן רי"ד דהסיבה שלא נהגו לעשות מציצה בפה במילת מבוגרים היא החשש שהמוהל ידבק במחלה מן הנימול, ומה לן בין סכנת המוהל ובין סכנת הרך הנימול.
עוד נאמר לי ע"י רופא זה שמתוך ארבע מקרים שהוא בדק אישית הודו שני מוהלים שאכן היה להם פצע בפיהם שלא בדקו ולא היו מודעים לסכנת ההידבקות.
ומשום כך נראה דיש להביא למודעות המוהלים, שכל שיש לו פצע בפיו אסור לו לעשות מציצה בפה, וכן כאשר יש למוהל מחלה או חום, דכל כה"ג סכנת ההידבקות היא מוחשית ועולה לאין ערוך. וכל כה"ג תיעשה המציצה ע"י אחר שנקי מכל פצע ומחלה, או לחילופין ישתמש המוהל בקנה הזכוכית. ושמעתי משני מוהלים מומחים וידועים יר"ש מרבים הרב משה וייסברג והרב חיים מילר הי"ו שבהזדמנויות שונות שמעו ממרנן ורבנן הגרי"ש אלישיב והגר"ח קנייבסקי שבשעת הדחק מותר להשתמש בקנה זה לעשות מציצה, והגרח"ק אמר בשם מרנא החזו"א "אין חציצה במציצה". ומשו"כ נראה דכאשר יש חשש קרוב להידבקות ובשעה"ד יש להקל להשתמש בקנה הזכוכית.
יש לדאוג גם שכל מוהל ישטוף את ידיו ואת פיו היטב בחומר שכולל אלכוהול, גם כשבוא בריא, כדי למזער את הסכנה.
שלח כתב: והאם זה חידוש שלו או כך קיבל מבית בריסק?
קראקובער כתב:לפני מאה שנה יצא ספר שלם ממוהל מלונדון שהמציא שפופרת ובתוך הדברים דן בענין מציצה בפה ומביא מהרב יעקב יוסף (רב הכולל של נ.י.) שבזמן חז"ל ע"כ לא עשו בפה אלא בכלי דאל"ה אין פה איסור דאורייתא ולא צריך היתר של פיקוח נפש כי בפה זה שינוי!
סתם איש כתב:בביה"ל ריש סימן שלא' הביא מחלוקת האם צריך מציצה בפה דוקא
בר ישראל כתב:ראיתי פעם שהרה״ג משה טנדלר (חתנו שלהגר״מ פיינשטיין) אכן סובר שלהלכה אין צורך במציצה בזה״ז, וכיוצא מזה שהמוצץ בשבת חייב חטאת
שערי חכמה כתב:סתם איש כתב:בביה"ל ריש סימן שלא' הביא מחלוקת האם צריך מציצה בפה דוקא
ברור שבבריסק עושים מציצה כדעת כל גדולי ישראל מלבד הנ"ל שאינו מייצג את דרך בריסק כלל כנודע.
אמנם באופן שיש איזה חשש סכנה ממשי למוהל או לתינוק, אפשר לעשות המציצה בכלי, וכפי ששמעתי ממרן הגריז"ס זצ"ל (הגאב"ד דבריסק) שבבריסק היתה מגפה דטוברקלוס (שחפת) ר"ל, ואמרו שעלול המוהל להדביק את התינוק או התינוק ידביק את המוהל, והתיר הגר"ח זצ"ל לעשות מציצה בפה בשפופרת קצרה מאד, שלדבריו הוי כגופו ממש, אבל כאמור זה רק באופן שהוכח שיש איזה סכנה ממש ושכיח הזיקא, שבזה אין הפסוק דשומר מצוה וכו' עיין בפסחים דף ח ב.
שערי חכמה כתב:וכן בקונטרס מצות המציצה (הובא בספר דבר סיני) מצאנו עדות על דעת הגר"ח בענין זה:
וכידוע גם הבריסקער'ס עושים היום מציצה כדין גם בשבת.
ולא אכחד מרומעכ"ת שדברים אלה שאלתי להגאון הנורא ריל"ד שליט"א בירושלים,
והשיב לי במכתבו הראשון וז"ל:
ואדות שאלתכם לענין מנהג המתחדשים שמבטלין מציצה, או במקום שהמוהל הוא מחלל שבת ח"ו ( - כי גם ע"ז שאלתי)
מאד ראוי ונכון להתרחק מלכנוס לב'רית מ'ילה כזה.
ובמכתבו השני כתב לי בזה"ל:
הכל בדבר המציצה, ב'מהרה ב'ימינו יבא אלי'הו, הוא אולי ימצא לטהר את המולים שלהם שיהיו מותרים לאכול בפסח.
והנה ממכתבו זה שדעתו הט'הורה שהמילה פסולה, וידוע מכבר דרכו בקודש מבלי לכתוב מקור לפסקיו.
ויען כי הוא נ"מ גדולה לדינא אם המציצה חלק מגוף מצות המילה, אז המוהל בשבת בלי מציצה מקרי מחלל שבת, ועוד נ"מ הרבה
לכן בקשותינו ונפשינו בשאילתינו שיחוה נא דעתו...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 344 אורחים