מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' אוגוסט 21, 2017 10:21 pm

IMG-20170820-WA0000.jpg
IMG-20170820-WA0000.jpg (199.46 KiB) נצפה 5344 פעמים


זהו מייל שעובר בכמויות בין ציבור נשות עם הקודש.
ואני הפעוט שלא רוצה לקרר את האמבטי שואל האם לא עדיף לאישה שאין לה זמן להתפלל לקרוא ק"ש או פרשת התמיד מאשר מזמור כ"ז בתהילים?
ופשוט ואין צריך לפנים שאיני מזלזל לרגע בדברי קדוש ישראל האר"י, ואדרבה אשמח אם התץ"ח יציינו לי את מקורו המדוייק.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 21, 2017 10:23 pm

זה באמת כתוב באריז"ל?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוגוסט 21, 2017 10:47 pm

כנראה לקחו זאת מסידורו של ר' שבתי מרשקוב, והיות והוא נקרא סידור האר"י טעו לחשוב שכל הכתוב בו הם דברי האר"י.
סדור ר' שבתי מרשקוב.GIF
סדור ר' שבתי מרשקוב.GIF (18.47 KiB) נצפה 5326 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אוגוסט 21, 2017 11:43 pm

רחמנא ליבא בעי. גם י"ג עיקרים בהתבוננות עדיף..

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי יבנה » ג' אוגוסט 22, 2017 12:24 am

בענין מקורו עי' כאן https://forum.otzar.org/download/file.php?id=36277, שנזכר לראשונה בשנת תס"ו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 22, 2017 12:33 am

יבנה כתב:בענין מקורו עי' כאן download/file.php?id=36277, שנזכר לראשונה בשנת תס"ו.

הנוסח הכתוב בשם טוב קטן מתאים רק באופן חלקי, וגם אינו מיוחס לאר"י, ולכן צינתי לסידור ר"ש (אולי ר"ש לקח מהשם טוב והרחיב).

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' אוגוסט 22, 2017 12:58 pm

ר"ש לקח הרבה מהשם טוב קטן אך מאוד יתכן דלא הוא היה זה שלקח (ולא הוא היה זה שהרחיב) כי אם מעתיק אחר שכתביו עמדו לפני ר"ש שהעתיקם לסידור שערך

מטעים
הודעות: 76
הצטרף: ג' מרץ 14, 2017 1:01 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מטעים » ד' אוגוסט 23, 2017 4:07 pm

למנהג הגר"א כלל לא אומרים מזמור זה בערבית.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 23, 2017 4:56 pm

מטעים כתב:למנהג הגר"א כלל לא אומרים מזמור זה בערבית.

לדעת הגר"א לא אומרים מזמור זה כלל וכלל. לא בערבית ולא בשחרית.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 23, 2017 5:01 pm

איני יודע מה עדיף לאשה. היא פטורה מקריאת שמע ולכאורה גם אינה בהקרבת קרבנות. מדוע החליט הרב מיכאל 1 שיש מקום להעדיף אמירתם על פני אמירת לדוד ה' אורי

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' אוגוסט 24, 2017 12:55 am

מטעים כתב:למנהג הגר"א כלל לא אומרים מזמור זה בערבית.


מן הסתם התכוונת למנהג חברון לומר רק בשחרית, בטענה המיוחסת להגר"י סרנא שאיך אפשר אחרי תקיעת שופר ללכת מיד לאכול ארוחת בוקר..

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' אוגוסט 24, 2017 1:02 am

כדכד כתב:היא פטורה מקריאת שמע


במשנ"ב כתב שנכון שתקבל עומ"ש, ועכ"פ פסוק ראשון ולכאורה יש ענין בכל הג' פרשיות


כדכד כתב:ולכאורה גם אינה בהקרבת קרבנות.


עי' https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 8240059455 הגרי"ש מפרט רשימה מסודרת של הדברים שאישה חייבת ואחד מהם הוא פרשת התמיד
נערך לאחרונה על ידי מיכאל1 ב א' אוגוסט 27, 2017 10:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 24, 2017 1:12 am

לענין נשים בפ' התמיד ראה בב"י ובכל הפוסקים סו"ס מז. (בב"י נזכר גם פרשת העולה, וכן חלק מהפוסקים כתבו פרשיות הקרבנות (ולא רק פ' התמיד). והלבוש כתב שחייבות גם באיזהו מקומן). מ"מ נראה דאין הלשון חיוב כמשמעותו בשאר דוכתי.

א. חיים
הודעות: 761
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי א. חיים » ה' אוגוסט 24, 2017 1:36 am

ראיתי בהליכות שלמה בהערה, שיש נוהגים שלא לומר לדוד ה' אורי בשבת, מה הטעם לכך ?

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי שומר הגחלת » ה' אוגוסט 24, 2017 1:42 am

מיכאל1 כתב:
מטעים כתב:למנהג הגר"א כלל לא אומרים מזמור זה בערבית.


מן הסתם התכוונת למנהג חברון לומר רק בשחרית, בטענה המיוחסת להגר"י סרנא שאיך אפשר אחרי תקיעת שופר ללכת מיד לאכול ארוחת בוקר..


בואו נעשה סדר: מנהג הגר"א שלא לומר כלל לדוד ה' אורי מכיוון שזה תוספת מאוחרת ואין מוסיפים פסוקים בציבור. [והיינו טעמא דא"א לשיטתו מזמור שיר חנוכת הבית כל יום (לבד מהטענה שאין מקום לאמרו בנוסח אשכנז כ"א בנוסח ספרד)]
וכן נהגו מלפנים בישיבת חברון, עד שבא אחד מראשי הישיבה (יתכן שזה היה ר' חצקל) והנהיג לומר בשחרית מהטעם האמור.

מנהג קדום בחורבת ר"י החסיד שלא לאומרו לא בערבית ולא בשבת. (כ"מ מלוח א"י).

בברכת התורה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 24, 2017 1:59 am

שומר הגחלת כתב:
וכן נהגו מלפנים בישיבת חברון, עד שבא אחד מראשי הישיבה (יתכן שזה היה ר' חצקל) והנהיג לומר בשחרית מהטעם האמור.


שייך לאשכול על חברון...

שומר הגחלת
הודעות: 70
הצטרף: ג' ינואר 28, 2014 7:36 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי שומר הגחלת » ה' אוגוסט 24, 2017 2:14 am

משולש כתב:
שומר הגחלת כתב:
וכן נהגו מלפנים בישיבת חברון, עד שבא אחד מראשי הישיבה (יתכן שזה היה ר' חצקל) והנהיג לומר בשחרית מהטעם האמור.


שייך לאשכול על חברון...


היה מן הצורך להעמיד דבר דבור על אופניו.
נערך לאחרונה על ידי שומר הגחלת ב ה' אוגוסט 24, 2017 10:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' אוגוסט 24, 2017 6:56 am

מה שנכון נכון כתב:לענין נשים בפ' התמיד ראה בב"י ובכל הפוסקים סו"ס מז. (בב"י נזכר גם פרשת העולה, וכן חלק מהפוסקים כתבו פרשיות הקרבנות (ולא רק פ' התמיד). והלבוש כתב שחייבות גם באיזהו מקומן). מ"מ נראה דאין הלשון חיוב כמשמעותו בשאר דוכתי.


מלשון הגריש"א אליה ציינתי נראה דס"ל שחיוב היינו כפשוטו.
לגבי ק"ש ציטטתי את המשנ"ב שנכון לומר...

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' אוגוסט 24, 2017 6:58 am

שומר הגחלת כתב:
יכול להיות, אבל מכיוון ש"מיכאל1" בלבל את היוצרות (ובבקשה, אל תפתח לי עכשיו דיון על הביטוי, מקומו בדקדוק ומסורה או בחקר פיוט) היה מן הצורך להעמיד דבר דבור על אופניו.



הלא הוא הדבר אשר דיברתי לאמור שהטוען הנכבד שאמר שמנהג הגר"א הוא לומר בשחרית ולא במעריב טעה ונתחלף לו חברון בהגר"א, וכדברי מר.
נערך לאחרונה על ידי מיכאל1 ב ה' אוגוסט 24, 2017 8:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 24, 2017 10:00 am

מיכאל1 כתב:
מה שנכון נכון כתב:לענין נשים בפ' התמיד ראה בב"י ובכל הפוסקים סו"ס מז. (בב"י נזכר גם פרשת העולה, וכן חלק מהפוסקים כתבו פרשיות הקרבנות (ולא רק פ' התמיד). והלבוש כתב שחייבות גם באיזהו מקומן). מ"מ נראה דאין הלשון חיוב כמשמעותו בשאר דוכתי.


מלשון הגריש"א אליה ציינתי נראה דס"ל שחיוב היינו כפשוטו.
לגבי ק"ש ציטטתי את המשנ"ב שנכון לומר...

בפוסקים עד הבה"ל כבר כתוב ש"חייבות לומר", וברור שהכוונה ש"צריכות לומר", ולא הבנתי מה התחדש ברשימת הריש"א הנ"ל יותר מהמפורש בכל הפוסקים, אא"כ יש משום מה צורך לקבל גם את אישורו, כפי שיש נוהגים.

מה שהערתי הוא שאי"ז חיוב גמור מדרבנן, ואפי' אצל גברים וכ"ש אצל נשים, כמשמעות לשון חיוב בד"כ. הפוסקים מלאים דיונים איך להוציא יד"ח אשה שאינה יודעת לומר קדוש והבדלה על היין או קריאת המגלה או ברכת המזון, אבל לא מצאנו שדנו על מעשים שבכל יום איך להוציא יד"ח אשה שאינה בקיאה בפרשת התמיד.
וכי עולה על דעתך שבמשך כל הדורות נהגו הנשים לומר פרשת התמיד כל יום?
על תפלה שמפורש בתלמוד חיובן כתב המג"א שנהגו רוב הנשים לצאת יד"ח בבקשה בעלמא שאומרות לאחר נט"י ותו לא, דמה"ת די בזה ואפשר שאף חכמים לא חייבום יותר. ועל אף מה שהעירו עליו הפוסקים, עדותו על מנהג רוב נשים במקומה עומדת. וגם הפוסקים שחלקו עליו הזהירו רק על י"ח ועל סגל"ת, וברור שאם היה בפרשת התמיד חיוב גמור מדרבנן לא היו מניחין אותן לבטלו בכל יום (וה"ה למחייבים אותן בפסד"ז).

ק"ש - לא קשור לדברי.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוגוסט 24, 2017 11:16 am

במחילה מכבוד הרב מיכאל 1 לא ציטטת את המשנ"ב אלא כתבת שמי שאינו יודע את המשנ"ב אינו ראוי לתשובה ורק אחר כך כשכתבת שציטטת אז כתבת שהמשנ"ב אומר שנכון לומר
לגופו של ענין גם אם המשנ"ב אומר שנכון לומר הרי משנה מפורשת שהן פטורות ולכן אם יש סגולה כלשהיא במזמור הזה מי אמר שאין להעדיפו על פני אמירת ק"ש?
לגבי מה שכתבת שאני חולק על הגרי,ש אלישיב - אולי כדאי לעשות סדר ולראות אולי יש דעות שונות בדבר בכל מקרה אני כתבתי שאינה בקרבנות היינו שאינה בהקרבה עצמה ולכן חשבתי שגם אינה באמירה וכתבתי "לכאורה" כך שאין להסיק מסקנות מעשיות מדבריי

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ה' אוגוסט 24, 2017 8:30 pm

מה שנכון נכון כתב:בפוסקים עד הבה"ל כבר כתוב ש"חייבות לומר", וברור שהכוונה ש"צריכות לומר", ולא הבנתי מה התחדש ברשימת הריש"א הנ"ל יותר מהמפורש בכל הפוסקים, אא"כ יש משום מה צורך לקבל גם את אישורו, כפי שיש נוהגים.


דברי הראשונים כמלאכים אינם צריכים לשום הסכמה, ואף שבאמת יש מנהג כזה יש לומר שהוא כמנהג עליו דיבר ר"ת בבא בתרא ב,א יעו"ש.
ציטטתי את הגרי"ש משום שפשוט מאד שם נמצא סיכום מפורט ומסודר של הדברים שאישה צריכה לומר, ולא ללקט מספרי הפוסקים המסודרים על סדר סימני השו"ע שכתבו כל דבר בנפרד.

לגבי הערתו שלא נהגו נשים לומר פרשת התמיד בכל הדורות זו הערה טובה, וגם מהנשים המתפללות איני מכיר כאלו שנוהגות לומר פרשת התמיד.
אך עדיין נראה לענ"ד שאין להוציא לשון חיוב מפשוטו בלי ראייה.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' אוגוסט 28, 2017 10:04 am

כדכד כתב:איני יודע מה עדיף לאשה. היא פטורה מקריאת שמע ולכאורה גם אינה בהקרבת קרבנות. מדוע החליט הרב מיכאל 1 שיש מקום להעדיף אמירתם על פני אמירת לדוד ה' אורי

נכון הדבר.
ידוע הסיפור שלאחר שנולד הילד הראשון למרן החפץ חיים אמר לאשתו הרבנית שהוא לוקח את סידורה ושם זאת בארון, וביום שנגמור לחתן את כל הילדים תורידי את הסידור מהארון ותתחילי להתפלל [כמדומני שצאצאיו מספרים זאת].
וא"כ אז למה שלא תגיד מזמור לדוד ה' אורי???

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לדוד ה' או דברים אחרים מה עדיף?

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוגוסט 28, 2017 10:30 am

מיכאל1 כתב:
כדכד כתב:היא פטורה מקריאת שמע


במשנ"ב כתב שנכון שתקבל עומ"ש, ועכ"פ פסוק ראשון ולכאורה יש ענין בכל הג' פרשיות


מפורש במשנ"ב ובשו"ע שם (סימן ע) שאין ענין כזה והמשנ"ב מביא מחלוקת רק בדעת השו"ע אם כוונתו שתקבל עומ"ש בכל פרשה ראשונה או שגם הוא כוונתו כהרמ"א לפסוק ראשון בלבד


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים