עושה חדשות כתב:אדם חטא בשוגג ולא נודע לו, כעת חבירו רוצה להודיעו, האם יש בזה דבר לא ראוי כיון דנחשב מעתה שאינו מנוקה מעוון?
(כמובן שאם עי"ז ישוב בתשובה שפיר דמי, אבל אני שואל 'בעצם' האם יש בזה בעיה).
ולפי הביאור של הרמב"ן עה"ת גבי מצות שילוח הקן דדברי הגמ' לגבי שחיטה אי"ז בגדר 'עבודת פרך' אלא כמבואר שם, האם אין מקום לדברי הגרחי"ש?לארץ ולדרים כתב:דברי הרב מעין גנים מבוססים על ההנחה שאין למצוות משמעות עצמית והקב"ה סתם חיפש דרך איך לגרום לנו להתנהג כעבדיו (והוא ממש כעין עבודת פרך) (ועיקר מקורם מדברי הגמ' גבי שחיטה)
לארץ ולדרים כתב:יש לציין שדבריםאלו תמוהים יותר אצל הרב מעין גנים כיון שכידוע שיטתו(כשיטת ישעיהו ליבוביץ') בהקדמה ל'תגין' שצריך לקיים את התורה כדבר בפני עצמו ולא כי זה רצון ה' ואולי ראוי לומר מה לך אצל אגדה
היינו חטאים שעתידים להיוודע, שיש להם כפרה אף בשעה שטרם נודעו; אבל חטאים שלא יוודעו לעולם - אין צריכים כפרה.לארץ ולדרים כתב:במשנה ריש שבועות איתא שיש כפרה על חטאים שאין בהם ידיעה כלל.
דרומי כתב:הסתפקתי: האם עלי לספר לו על מה שהיה ולבקש את סליחתו, או שאין בכך שום ענין?
למי פתרונים?תּוֹלֶה - לְהָגֵן עָלָיו מִן הַיִּסּוּרִין. שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ שֶׁחָטָא, יֶשׁ לוֹ לִדְאֹג; שֶׁכָּל הַשּׁוֹגְגִין צְרִיכִים כַּפָּרָה לִכְשֶׁיֵּדְעוּ, אַלְמָא קֹדֶם יְדִיעָה עֲנוּשִׁים הֵן.
לארץ ולדרים כתב:דברי הרב מעין גנים מבוססים על ההנחה שאין למצוות משמעות עצמית והקב"ה סתם חיפש דרך איך לגרום לנו להתנהג כעבדיו (והוא ממש כעין עבודת פרך)(ועיקר מקורם מדברי הגמ' גבי שחיטה) ומסתמא כבר האריכו בזה באשכולות אחרים דוגמא http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=46168
לארץ ולדרים כתב:יש לציין שדבריםאלו תמוהים יותר אצל הרב מעין גנים כיון שכידוע שיטתו(כשיטת ישעיהו ליבוביץ') בהקדמה ל'תגין' שצריך לקיים את התורה כדבר בפני עצמו ולא כי זה רצון ה' ואולי ראוי לומר מה לך אצל אגדה
שומע ומשמיע כתב:לארץ ולדרים כתב:יש לציין שדבריםאלו תמוהים יותר אצל הרב מעין גנים כיון שכידוע שיטתו(כשיטת ישעיהו ליבוביץ') בהקדמה ל'תגין' שצריך לקיים את התורה כדבר בפני עצמו ולא כי זה רצון ה' ואולי ראוי לומר מה לך אצל אגדה
להד"ם. ואיך הגעת להוזה הנ"ל, ה' ירחם.
שיטתו שרצון ה' שהתגלה אלינו הוא שנקיים את תורתו, ותורתו היא חוקים וכללים ולא הוראה אישית אליך פלוני אלמוני מה לעשות ברגע זה.
ולכן המחוייבות שלנו בני ברית לקיום החוקים הכתובים בתורה היא לא מחמת שהם מגלים על רצונו מה נעשה ברגע זה, אלא שעצם רצונו הוא שהחוקים יתקיימו.
ביקורת תהיה כתב:היינו חטאים שעתידים להיוודע, שיש להם כפרה אף בשעה שטרם נודעו; אבל חטאים שלא יוודעו לעולם - אין צריכים כפרה.לארץ ולדרים כתב:במשנה ריש שבועות איתא שיש כפרה על חטאים שאין בהם ידיעה כלל.
ישנו כתב:לארץ ולדרים כתב:דברי הרב מעין גנים מבוססים על ההנחה שאין למצוות משמעות עצמית והקב"ה סתם חיפש דרך איך לגרום לנו להתנהג כעבדיו (והוא ממש כעין עבודת פרך)(ועיקר מקורם מדברי הגמ' גבי שחיטה) ומסתמא כבר האריכו בזה באשכולות אחרים דוגמא viewtopic.php?f=17&t=46168
ממש לא קשור, אע"פ שיש משמעות עצמית למצוות בוודאי שהציווי בתורה לא נועד רק לגלות לנו שיש לדברים משמעות, אלא לצוות עלינו עליהם ולחייב אותנו לנהוג כך, והחובה (שעליה בנויים דיני עונשים וכפרה וכו') מבוססת על ידיעת האדם, שאין ציווי והוראות לאדם שלא יודע.
ישנו כתב:לארץ ולדרים כתב:
יש לציין שדבריםאלו תמוהים יותר אצל הרב מעין גנים כיון שכידוע שיטתו(כשיטת ישעיהו ליבוביץ') בהקדמה ל'תגין' שצריך לקיים את התורה כדבר בפני עצמו ולא כי זה רצון ה' ואולי ראוי לומר מה לך אצל אגדה
פשוט קשקוש. זה לא מתקרב לכוונתו שם. ולמען האמת זה גם לא טענת ליבוביץ'.
דיחויא בעלמא, דמהא ליכא למשמע מינה.לארץ ולדרים כתב:מה"ת
לארץ ולדרים כתב:שומע ומשמיע כתב:לארץ ולדרים כתב:יש לציין שדבריםאלו תמוהים יותר אצל הרב מעין גנים כיון שכידוע שיטתו(כשיטת ישעיהו ליבוביץ') בהקדמה ל'תגין' שצריך לקיים את התורה כדבר בפני עצמו ולא כי זה רצון ה' ואולי ראוי לומר מה לך אצל אגדה
להד"ם. ואיך הגעת להוזה הנ"ל, ה' ירחם.
שיטתו שרצון ה' שהתגלה אלינו הוא שנקיים את תורתו, ותורתו היא חוקים וכללים ולא הוראה אישית אליך פלוני אלמוני מה לעשות ברגע זה.
ולכן המחוייבות שלנו בני ברית לקיום החוקים הכתובים בתורה היא לא מחמת שהם מגלים על רצונו מה נעשה ברגע זה, אלא שעצם רצונו הוא שהחוקים יתקיימו.
הנה ציטוט 'דע כי תורתנו הקדושה כתיבתה מחייבת לא כגילוי על איזה רצון אלא כתבה הוא המחייב, ולא כשמיעת ציווי אשר טמון בו אלא כתבו הוא גופו הצריך להתקיים, משם תחלת הכל והוא קולת לאו שבכללות, שאילו ענינו גילוי על רצון מה לי שנתגלו כולם במאמר אחד, וכו' '
לארץ ולדרים כתב:עדיין מוזר שאין במצוות משמעות לא מצד החפצא שלהם, ולא מצד הרצון המתגלה בהם (ולפי"ז לכאורה כל המצוות הם דבר אחד) וצ"ע
לארץ ולדרים כתב:ישנו כתב:לארץ ולדרים כתב:דברי הרב מעין גנים מבוססים על ההנחה שאין למצוות משמעות עצמית והקב"ה סתם חיפש דרך איך לגרום לנו להתנהג כעבדיו (והוא ממש כעין עבודת פרך)(ועיקר מקורם מדברי הגמ' גבי שחיטה) ומסתמא כבר האריכו בזה באשכולות אחרים דוגמא http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=46168
ממש לא קשור, אע"פ שיש משמעות עצמית למצוות בוודאי שהציווי בתורה לא נועד רק לגלות לנו שיש לדברים משמעות, אלא לצוות עלינו עליהם ולחייב אותנו לנהוג כך, והחובה (שעליה בנויים דיני עונשים וכפרה וכו') מבוססת על ידיעת האדם, שאין ציווי והוראות לאדם שלא יודע.
אין זו משמעות דבריו למעיין, וכפי שגם רואים באשכול אליו ציינתי
יש לו גם שיטה בענייני טעמי המצוות, אבל אין קשר בין הדברים, דבריו במעיין גנים הם רק שהמחויבות לקיום המצוות הם מחמת הציווי, ולא נוגעים בשאלה האם יש טעם למצוות או לאישנו כתב:לארץ ולדרים כתב:
יש לציין שדבריםאלו תמוהים יותר אצל הרב מעין גנים כיון שכידוע שיטתו(כשיטת ישעיהו ליבוביץ') בהקדמה ל'תגין' שצריך לקיים את התורה כדבר בפני עצמו ולא כי זה רצון ה' ואולי ראוי לומר מה לך אצל אגדה
פשוט קשקוש. זה לא מתקרב לכוונתו שם. ולמען האמת זה גם לא טענת ליבוביץ'.
אשמח מאוד לשמוע איך אתה מסביר את דבריו, כבר הרבה זמן שמפריע לי איך נאמרו הדברים מפיו.
לארץ ולדרים כתב:לפי"ז מה עניין קיום המצוות ע"י האבות, אפי' שנצטוו.
עושה חדשות כתב:ז"ל הרמב"ן בתורת האדם - בפרק החובל (פ"ה ב') תנא דבי ר' ישמעאל ורפא ירפא מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות. פי' שמא יאמר הרופא מה לי בצער הזה שמא אטעה ונמצאתי הורג נפשות בשוגג לפיכך נתנה לו תורה רשות לרפאות. וקשיא לי הא דתניא בתוספתא (ב"ק פ"ט) רופא אומן שרפא ברשות ב"ד והזיק ה"ז גולה, אלמא עונש שוגג יש בדבר, ויש לומר הכי, הרופא כדיין מצווה לדון, ואם טעה בלא הודע אין עליו עונש כלל, כדאמרינן (סנהדרין ו' ב') שמא יאמר הדיין מה לי בצער הזה ת"ל עמכם בדבר המשפט אין לדיין אלא מה שעיניו רואות, ואעפ"כ אם טעה ונודע לב"ד שטעה משלם מביתו על הדרכים הידועים בו, ואף על גב דהתם אם דן ברשות ב"ד פטור, אף כאן מדיני אדם פטור מן התשלומין אלא שאינו פטור מדיני שמים עד שישלם הנזק ויגלה על המיתה, הואיל ונודע שטעה והזיק או המית בידים. וכן אמרו בתוספתא דב"ק (פ"ו ה"ו) גבי פטורים מדיני אדם וחייבין בדיני שמים, רופא אומן שריפא ברשות ב"ד פטור מדיני אדם ודינו מסור לשמים, ומ"מ בלא הודע שלו אינו חייב כלום כמו שהדיין פטור לגמרי בין מדיני אדם בין מעונש שמים, והוא שיזהר כמו שראוי ליזהר בדיני נפשות ולא יזיק בפשיעה כלל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים