ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני לא מבין את ההתקפות משני הצדדים.
אנחנו לא למדנו את סוגיות מסוימות, משום שלא היו נוגעות למעשה. כאשר יהיו יותר למעשה׳דיק, ילמדות ויסיקו מסקנות בהם. גם על ענייני קדשים טרם הובהרו הרבה סוגיות עד למעשה, ופשוט.
ולכן ענין הנהלת מדינה לא נלמד ע"י בני תטרה ולא ע"י גדולי הדור. מי שמאמין בהסייעתא דשמיא של הגדולים, לא איכפת לו אם למדו אותו או לא. מי שאינו יכול או אינו רוצה להאמין בדברים אלו, יצטרך לחכות עד שתתברר להם הסוגיא הזאת ג"כ, עם כל הסברות והחילוקי דינים אשר על פיהם יכריעו כל מחלוקת.
נכון, לעת עתה הציבור החרדי איננה מוכנת לנהל מפעלים יןתר גדולים משטיבעל למנחה מעריב. כאשר יהיה יותר נוגע, יתרגלו גם לזה, ובא לציון גואל!
צופר הנעמתי כתב:ברור שכאשר חוקי הבניה ייקבעו ע"פ בי"ד יהיה אסור לעשות כך!
אבל זה כמובן רק אם הבי"ד הוא הבי"ד שלנו, שכידוע הוא היחיד שיש לו סמכות כלשהי, אבל כל זמן שהבי"ד שלהם הוא זה שקובע כמובן שאין לו שום סמכות ומצווה לקחת כל מה שאפשר וכמציל מפי הארי וכו'.
כך בדיוק תתנהל מדינת ישראל עם רוב חרדי...
שש ושמח כתב:צופר הנעמתי כתב:ברור שכאשר חוקי הבניה ייקבעו ע"פ בי"ד יהיה אסור לעשות כך!
אבל זה כמובן רק אם הבי"ד הוא הבי"ד שלנו, שכידוע הוא היחיד שיש לו סמכות כלשהי, אבל כל זמן שהבי"ד שלהם הוא זה שקובע כמובן שאין לו שום סמכות ומצווה לקחת כל מה שאפשר וכמציל מפי הארי וכו'.
כך בדיוק תתנהל מדינת ישראל עם רוב חרדי...
כמובן שעצם המצב שבתי הדין השונים אינם מכירים כלל זה בסמכותו של זה נובע מכך שאין אינטרס ציבורי משמעותי לעשות זאת, כיון שבלא"ה אין להם שום יכולת כפיה. וברור שאם יהיה שלטון ע"פ התורה יהיה אינטרס לכל הצדדים ליצור הסדר מסויים שבו כל אחד יכיר בסמכותו של חבירו במידה מסויימת. לכן א"א ללמוד כלום מהמצב היום למצב התיאורטי הנ"ל. כמובן שא"א להיות בטוחים שבעתיד ישתנה המצב, שנינו איננו מאלו שניתנה להם הנבואה. אפשר לקבוע שלא יכירו זה בסמכותו של זה בדיוק כמו שאפשר לקבוע שישחטו ילדים חילונים וישתמשו בדם שלהם למצות.
החושב כתב:והשאלה שמתעוררת אצלי: אם במצב שאנו רוצים להגיע אליו (אנחנו הרי רוצים שכל תושבי הארץ יהיו שומרי תורה ומצוות) אנו נצטרך לשנות בצורה משמעותית אחד מה"עקרונות" שלנו, האם זה לא אומר שראוי לשנות את זה כבר עכשיו?
אורי אגסי כתב:לייטנר כתב:אין לי עניין בהערכות דמוגרפיות קלושות.
אתייחס רק מבחינה סוציאלית. ההנחה שכמות החרדים במדינה תגדל, אבל מספר הגוונים בקבוצה זו יישאר זהה למספרו כיום, חולם חלומות באספמיא.
המבוגרים כאן ינסו לחשוב כיצד היו מגיבים אם לפני כ15 שנה היה נאמר להם שיהיו פלוגות וגדודים של חרדים בצבא, שיהיו כמויות רבות של חרדים באקדמיה ושחרדים (גברים) רבים יצטרפו למעגל העבודה.
לאט לך.
קודם כל אין עדיין היום "פלוגות" ו"גדודים".
וחוצמזה, לפני 30 שנה לדוגמא, לא היה כמויות של חרדים עובדים? כולם היו כוללניקעס? מה השטויות? אולי לא היה "אקדמיה", אבל היה בציבור מספיק יהודים חרדים שהיום היו נקראים "חרדים חדשים" ואז היו חלק נורמלי מהציבור, לדוגמא כמה מהציבור החרדי האזין לרדיו? (לפני קול חי ודומיו), כמה קראו עיתונים חילוניים? ויש עוד הרבה דוגמאות מהתקופות הללו , אז היום יש במקום זה "אקדמיה" "צבא" אינטרנט.
אני לא רוצה לגרור את האשכול לויכוח בענינים הללו, אך הערה יש כאן.
הרואה כתב:הרואה כתב:איזור באמצע שכונת מגורים שמוגדר פתאום כאזור תעשייה בגלל שיש שם אולם שמחות ששייך לחסידות פלונית
בניין שקיבל אישורים לחפור 3 קומות מתחת לאדמה עד שכל יסודות הבניין היו חשופים, כל זה התמלא ביחידות דיור, ואחרי שסגרו שם את הקירות החיצוניים בעיני ראיתי איך מנסרים את הקושרות של היסודות
מתחם שהיה מיועד לבתי ספר וקיבל תקציב, כמעט הפך למרכז מסחרי, אם לא שהתושבים שם גילו תושיה יוצאת דופן
כל זה ועוד דברים שאני יודע עליהם אישית, על אף אחד מהם לא קראתי בפשקויל.
וכמובן יש את המפורסמות על חסידות שהתחייבה לתמוך בראש העיר ולכן הם קיבלו לת"ת הקטן שלהם 2 בניינים, את השני הם משכירים לחסידות שלא תמכה בו וכו'
2 הערות על דברי עצמי:
א. פנו אלי באישי ואכן עד לר"ע האחרון ביתר היתה עיר מסודרת במיוחד, ואין צריך לומר שבלי סיפורים כאלו, ואם כבר אדרבה מוכיח שיש חרדים שיכולים לנהל עיר תקינה.
ב. כפי שכתבתי לעיל אמר לי קרוב משפחתי שהוא אחראי מטעם מבקר המדינה על רשויות מקומיות, שיש הרבה סיפורים כאלו גם בת"א וכו'.
משולש כתב:הרואה כתב:הרואה כתב:איזור באמצע שכונת מגורים שמוגדר פתאום כאזור תעשייה בגלל שיש שם אולם שמחות ששייך לחסידות פלונית
בניין שקיבל אישורים לחפור 3 קומות מתחת לאדמה עד שכל יסודות הבניין היו חשופים, כל זה התמלא ביחידות דיור, ואחרי שסגרו שם את הקירות החיצוניים בעיני ראיתי איך מנסרים את הקושרות של היסודות
מתחם שהיה מיועד לבתי ספר וקיבל תקציב, כמעט הפך למרכז מסחרי, אם לא שהתושבים שם גילו תושיה יוצאת דופן
כל זה ועוד דברים שאני יודע עליהם אישית, על אף אחד מהם לא קראתי בפשקויל.
וכמובן יש את המפורסמות על חסידות שהתחייבה לתמוך בראש העיר ולכן הם קיבלו לת"ת הקטן שלהם 2 בניינים, את השני הם משכירים לחסידות שלא תמכה בו וכו'
2 הערות על דברי עצמי:
א. פנו אלי באישי ואכן עד לר"ע האחרון ביתר היתה עיר מסודרת במיוחד, ואין צריך לומר שבלי סיפורים כאלו, ואם כבר אדרבה מוכיח שיש חרדים שיכולים לנהל עיר תקינה.
ב. כפי שכתבתי לעיל אמר לי קרוב משפחתי שהוא אחראי מטעם מבקר המדינה על רשויות מקומיות, שיש הרבה סיפורים כאלו גם בת"א וכו'.
ביררתי אצל חבר את סיפורי הרכילות האלו, ולטענתו הם עיוות של המציאות.
כמובן שאי אפשר לדעת על אילו סיפורים מדובר, אבל אם הוא מבין נכון אז ככה:
א. האיזור מיועד לאולמות ע"פ תב"ע, (האולם לא שייך לשום חסידות).
ב. לא היה שום אישור מהעירייה, להיפך העירייה חייבה אותו לסגור ולחסום את כל מה שהוא בנה שם ולהחזיר את היסודות.
ג. מי שניסה להפוך אותו למוסד רווחי היה היזם הפרטי ולא העירייה שנתנה לו הקצאה עבור מוסד למיוחדים. (ודרך אגב, ההקצאה נעשתה ע"י רה"ע הקודם, וכמובן שאף אחד לא היה יכול להיות נביא לדעת מראש שהיזם משקר עליהם).
ד. "המפורסמות" שלא היו ולא נבראו ואפילו משל לא היו. גורם פוליטי ניסה להמציא שחיתות שפשוט לא היה ולא נברא!
מענה איש כתב:האם מדינה שכזו תוכל לממן כל מיני תרבות אנשים חטאים למיעוט החילוני?
הרואה כתב:משולש כתב:
ביררתי אצל חבר את סיפורי הרכילות האלו, ולטענתו הם עיוות של המציאות.
כמובן שאי אפשר לדעת על אילו סיפורים מדובר, אבל אם הוא מבין נכון אז ככה:
א. האיזור מיועד לאולמות ע"פ תב"ע, (האולם לא שייך לשום חסידות).
ב. לא היה שום אישור מהעירייה, להיפך העירייה חייבה אותו לסגור ולחסום את כל מה שהוא בנה שם ולהחזיר את היסודות.
ג. מי שניסה להפוך אותו למוסד רווחי היה היזם הפרטי ולא העירייה שנתנה לו הקצאה עבור מוסד למיוחדים. (ודרך אגב, ההקצאה נעשתה ע"י רה"ע הקודם, וכמובן שאף אחד לא היה יכול להיות נביא לדעת מראש שהיזם משקר עליהם).
ד. "המפורסמות" שלא היו ולא נבראו ואפילו משל לא היו. גורם פוליטי ניסה להמציא שחיתות שפשוט לא היה ולא נברא!
א וב, אתה מדבר כנראה על מקומות אחרים (יש כמה כאלו בביתר), ג, נניח שזו לא אשמת רה"ע, בכל אופן מישהו אשם בזה. ואין לי עניין לדון יותר בפרטים אלו, האמת חבל שנכנסתי אליו מתחילה.
איש גלילי כתב:מענה איש כתב:האם מדינה שכזו תוכל לממן כל מיני תרבות אנשים חטאים למיעוט החילוני?
מדינה לא צריכה לממן תרבות, לא לרוב ולא למיעוט, לא כשרה ולא טרפה. תפקידו של המלך הוא משפט ומלחמה. לא חינוך, לא תרבות, לא בריאות, לא תחבורה ציבורית, וכו'.
שש ושמח כתב:איש גלילי כתב:מענה איש כתב:האם מדינה שכזו תוכל לממן כל מיני תרבות אנשים חטאים למיעוט החילוני?
מדינה לא צריכה לממן תרבות, לא לרוב ולא למיעוט, לא כשרה ולא טרפה. תפקידו של המלך הוא משפט ומלחמה. לא חינוך, לא תרבות, לא בריאות, לא תחבורה ציבורית, וכו'.
מדינה צריכה לעשות כל דבר שהוא צורך הרבים [ושהיחיד אינו יכול לדאוג לעצמו לחוד], וכמבואר שבי"ד דואגים לתיקון הדרכים, ופשוט שה"ה תחבורה ציבורית.
מענה איש כתב:האם מדינה שכזו תוכל לממן כל מיני תרבות אנשים חטאים למיעוט החילוני?
.
איש גלילי כתב:מאיפה זה פשוט שתחבורה ציבורית שוה לתקון הדרכים? בגלל שהתרגלת? (לי נראה יותר פשוט, שאם לא תהיה תחבורה ציבורית 'מסובסדת', ובהתאם לכך יפחיתו את המיסים, בסיכומו של יום - נשלם פחות על תחבורה ציבורית)
איש גלילי כתב:זה כמו ההבדל שאתה מבין בין תח"צ ובין לספק רכב אישי לכל אזרח.
תפקיד המדינה (כמדומני שבחז"ל זה מופיע כתפקיד של הסנהדרין ולא של המלך, אבל זה כבר לא כ"כ נפק"מ) הוא לדאוג שיהיה אפשר לנוע בדרכים כראוי, כי זה דבר שהפרט לא יכול לעשות לעצמו. אבל אין תפקיד המדינה לארגן הסעות מוזלות למי שרוצה לנסוע, אם אין לו כסף - שלא יסע.
עפר לרגלם כתב:איש גלילי כתב:זה כמו ההבדל שאתה מבין בין תח"צ ובין לספק רכב אישי לכל אזרח.
תפקיד המדינה (כמדומני שבחז"ל זה מופיע כתפקיד של הסנהדרין ולא של המלך, אבל זה כבר לא כ"כ נפק"מ) הוא לדאוג שיהיה אפשר לנוע בדרכים כראוי, כי זה דבר שהפרט לא יכול לעשות לעצמו. אבל אין תפקיד המדינה לארגן הסעות מוזלות למי שרוצה לנסוע, אם אין לו כסף - שלא יסע.
ועוד יש לחלק שזה דאגה בחפצא וזה דאגה בגברא...
חבר'ה, אם הולכים להקים מדינה עם סברות כאלו אנכרוניסטיות, מהר מאוד נמצא את עצמנו מדינת עולם שלישי. (ואולי זה שורש כל בעיית ההתנהלות החרדית שתוארה כאן, שהיא לא התרגלה להתאים את החשיבה לצורת החיים המודרנית [לא לחשיבה של העולם המודרני, אלא לצורת החיים המודרנית ודו"ק]).
איש גלילי כתב:עפר לרגלם כתב:איש גלילי כתב:זה כמו ההבדל שאתה מבין בין תח"צ ובין לספק רכב אישי לכל אזרח.
תפקיד המדינה (כמדומני שבחז"ל זה מופיע כתפקיד של הסנהדרין ולא של המלך, אבל זה כבר לא כ"כ נפק"מ) הוא לדאוג שיהיה אפשר לנוע בדרכים כראוי, כי זה דבר שהפרט לא יכול לעשות לעצמו. אבל אין תפקיד המדינה לארגן הסעות מוזלות למי שרוצה לנסוע, אם אין לו כסף - שלא יסע.
ועוד יש לחלק שזה דאגה בחפצא וזה דאגה בגברא...
חבר'ה, אם הולכים להקים מדינה עם סברות כאלו אנכרוניסטיות, מהר מאוד נמצא את עצמנו מדינת עולם שלישי. (ואולי זה שורש כל בעיית ההתנהלות החרדית שתוארה כאן, שהיא לא התרגלה להתאים את החשיבה לצורת החיים המודרנית [לא לחשיבה של העולם המודרני, אלא לצורת החיים המודרנית ודו"ק]).
לא ידעתי שאמריקה היא מדינת עולם שלישי.
הבעיה היא אצל מי שחושב שהתורה איננה עדכנית לימינו (אני מאד מקוה שאני טועה).
איש גלילי כתב:עפר לרגלם כתב:איש גלילי כתב:זה כמו ההבדל שאתה מבין בין תח"צ ובין לספק רכב אישי לכל אזרח.
תפקיד המדינה (כמדומני שבחז"ל זה מופיע כתפקיד של הסנהדרין ולא של המלך, אבל זה כבר לא כ"כ נפק"מ) הוא לדאוג שיהיה אפשר לנוע בדרכים כראוי, כי זה דבר שהפרט לא יכול לעשות לעצמו. אבל אין תפקיד המדינה לארגן הסעות מוזלות למי שרוצה לנסוע, אם אין לו כסף - שלא יסע.
ועוד יש לחלק שזה דאגה בחפצא וזה דאגה בגברא...
חבר'ה, אם הולכים להקים מדינה עם סברות כאלו אנכרוניסטיות, מהר מאוד נמצא את עצמנו מדינת עולם שלישי. (ואולי זה שורש כל בעיית ההתנהלות החרדית שתוארה כאן, שהיא לא התרגלה להתאים את החשיבה לצורת החיים המודרנית [לא לחשיבה של העולם המודרני, אלא לצורת החיים המודרנית ודו"ק]).
לא ידעתי שאמריקה היא מדינת עולם שלישי.
הבעיה היא אצל מי שחושב שהתורה איננה עדכנית לימינו (אני מאד מקוה שאני טועה).
איש גלילי כתב:זה כמו ההבדל שאתה מבין בין תח"צ ובין לספק רכב אישי לכל אזרח.
תפקיד המדינה (כמדומני שבחז"ל זה מופיע כתפקיד של הסנהדרין ולא של המלך, אבל זה כבר לא כ"כ נפק"מ) הוא לדאוג שיהיה אפשר לנוע בדרכים כראוי, כי זה דבר שהפרט לא יכול לעשות לעצמו. אבל אין תפקיד המדינה לארגן הסעות מוזלות למי שרוצה לנסוע, אם אין לו כסף - שלא יסע.
בקי בן יגלי כתב:שפשוט ידאגו שבכלכלה לא יהיה כ"כ הבדל בין עניים לעשירים, ובארץ ישראל בעניין זה היה המצב יותר טוב לפני כ20 שנה
בקי בן יגלי כתב:איש גלילי כתב:זה כמו ההבדל שאתה מבין בין תח"צ ובין לספק רכב אישי לכל אזרח.
תפקיד המדינה (כמדומני שבחז"ל זה מופיע כתפקיד של הסנהדרין ולא של המלך, אבל זה כבר לא כ"כ נפק"מ) הוא לדאוג שיהיה אפשר לנוע בדרכים כראוי, כי זה דבר שהפרט לא יכול לעשות לעצמו. אבל אין תפקיד המדינה לארגן הסעות מוזלות למי שרוצה לנסוע, אם אין לו כסף - שלא יסע.
זה ברור שתפקיד של המדינה היהודית היא לדאוג לכולם, ושאפילו מי שאין לו כסף שיוכל ליסוע. דיסוד כל מצוות צדקה שהאריכו חז"ל בא על זה כדי לדאוג לעניים כמו שכתוב אפס כי לא יהיה בך אביון ע"כ אנכי מצווך את הדבר הזה.
ודוד המלך כשהיה מלך ישראל דאג לכולם כמו שכתוב ויהי דוד עושה משפט וצדקה לכל עמו. ולכן אנו מצפים שתחזור המלכות לדוד שנקרא מלכות של חסד,
ולא לחינם הובא במהרש"א בשלהי שבת שלא יהיה עניים בימות המשיח. מרגלא בפומיא דאינשי שהכסף יגדל על העצים, אבל כפשוטו הוא, שפשוט ידאגו שבכלכלה לא יהיה כ"כ הבדל בין עניים לעשירים, ובארץ ישראל בעניין זה היה המצב יותר טוב לפני כ20 שנה. וגם בעניין מחירי הדירות וכל כיו"ב, (ולא שייך לומר שמי שאין לו כסף לדירה לא יקנה כאן בארץ, ויצטרך ללכת למדינות אחרות וליקנות שם דירה.. ).
וזה כמובן ברור שבהדי כבשי דרחמנא למה לך, שכל המצב הזה הוא לטוב ולכפרת עוונות וכו', ואולי זה בשביל לזכות את עם ישראל יותר במצוות צדקה, ואולי כדי שנצפה יותר לישועה לביאת משיח צדקנו. שיבוא במהרה בימנו מתוך רחמים וחסדים מגולים לכל בית ישראל אכי"ר.
הרואה כתב:בקי בן יגלי כתב:שפשוט ידאגו שבכלכלה לא יהיה כ"כ הבדל בין עניים לעשירים, ובארץ ישראל בעניין זה היה המצב יותר טוב לפני כ20 שנה
רעיונות אדומים שמקורות האושר בעולם מוגבלים ועל כן צריך לחלק אותם בשווה. העניים כיום חיים הרבה יותר טוב מהעשירים שלפני 20 שנה. יש אנטישמים בגרמניה שמשלמים הון כדי שאנשים פה יחשבו כך.
בקי בן יגלי כתב:בעיניני מיסים עפ"י דין תורה גובים מהעני פחות.
ואפילו היכן שיש מנהג קבוע כבר כתב בשו"ת מהר"ם מרוטנברג חו"מ סי' כ' הובא דבריו בפתחי תשובה (חו"מ קס"ג, ט"ז), דע"פ דין תורה ראוי להיות המיסים לפי ממון, ואין לך עוול גדול מזה שיהא העשיר והדל שוין כמעט במשא המיסים. (עיי"ש)
בקי בן יגלי כתב:הרואה כתב:בקי בן יגלי כתב:שפשוט ידאגו שבכלכלה לא יהיה כ"כ הבדל בין עניים לעשירים, ובארץ ישראל בעניין זה היה המצב יותר טוב לפני כ20 שנה
רעיונות אדומים שמקורות האושר בעולם מוגבלים ועל כן צריך לחלק אותם בשווה. העניים כיום חיים הרבה יותר טוב מהעשירים שלפני 20 שנה. יש אנטישמים בגרמניה שמשלמים הון כדי שאנשים פה יחשבו כך.
התכוונתי לומר לדוגמא בעניין הדירות שכיום המצב שרק עשירים יכולים ליקנות. ובעניין זה, לפני 20 שנה היה יותר טוב, ועפ"י התורה בוודאי ובוודאי צריכים לדאוג שגם לעניים יהיה דירות או לכה"פ שהמחירים של השכיריות יהיה יותר במחירים סבירים שגם העני יוכל לעמוד בו, כי הרי מקרא מלא דיבר הכתוב וחי אחיך עימך, (ובעיקר יש גם חובה לדאוג לכל זה גם ללומדי תורה שזה בכלל מצוות של החזקת התורה) ולא כמו המצב של היום...
עפר לרגלם כתב:א. הרצון להרוויח הוא משהו אחד, השאלה אם יש מדיניות כלכלית שמובילה לזה, העובדה היא שכל האחראים על המדיניות הכלכלית במדינה מנסים כבר כמה שנים בכל הכח להוריד את מחירי הדירות.
ב. אם מישהו חושב ש"מלכות בית דוד" זה מגן אוטומטי מפני החולשות האנושיות (אינטרסים אישיים ואפי' שחיתות) יכול לפתוח נביא וחז"ל ולראות איך התנהלה מלכות בית דוד בעבר, היו מלכים גדולים מבית דוד והיו גם שפחות (ותמיד היו חתולים בחצר), - אא"כ הכוונה לחכות לביאת משיח שאז בכלל ברור שיהיה דירות שאותם יבנו ש"י עבדים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 312 אורחים