לייטנר כתב:מוזכר גם בבא"ח
הגיונות כתב:זכור לי שגם החסיד החב"די ר' אייזיק מהאמיל כתב על המנהג הזה בשני המאורות שלו.
חד ברנש כתב:היה אחד שניסה לממש את הסגולה תחת החופה, ואז הוא גילה שלרעייתו הטריה יש רגל תותבת.
קודם חתונתי בחודש אדר שני תש"ל זכינו אני וזוגתי תחי' להיכנס לכ"ק אדמו"ר ליחידות. שאלתי כמה שאלות ואחת מהן היתה האם נכון לקיים המנהג שראיתי בספרים שהחתן ידרוך על רגל הכלה בשעת החופה.
וענה לי כ"ק אדמו"ר בשביל מה צריך בכלל סגולות?! (וכמדומני שעשה תנועה של תמי') ואמר לי שאם אתה תהי' הבעל בית כמו שאתה צריך להיות, אז ממילא אתה תהיה הבעל בית! וכן אמר שזה ענין בלתי צנוע!!
ואחר הנ"ל אמר לי כ"ק אדמו"ר: שאם בכל זאת אתה רוצה סגולה אני אתן לך סגולה, וצוה עלי להיכנס להחדר ייחוד ראשון, ואם אשכח (להיכנס הראשון, בחדר ייחוד) אזי כשנגיע להדירה שלנו -לאחרי החתונה - אכנס אני תחילה.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יב עמוד ב
להיות כל איש שרר בביתו אמר רבא: אלמלא אגרות הראשונות (שהוחזק בהן שוטה בעיני האומות. רש"י) לא נשתייר משונאיהן של ישראל שריד ופליט. אמרי: מאי האי דשדיר לן להיות כל איש שרר בביתו? פשיטא! אפילו קרחה בביתיה פרדשכא ליהוי!
נהר שלום כתב:מובא גם בעוד יוסף חי.
עקביה כתב:היה פעם מישהו שפעל גדולות ונצורות למען שלום הבית האוניברסלי, ולא ע"י פרסום סגולה מטופשת, אלא ע"י צו מלכותי שתועלתו אינה מוטלת בספק. הוא קיווה מן הסתם לקבל פרס נובל לשלום, אבל מה שקרה בפועל הוא שכל מי ששמע הצו המלכותי הגיע לאוזניו סובב אצבע על הרקה, וכך קנה לו הנ"ל שם עולם של שוטה מופלג.תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יב עמוד ב
להיות כל איש שרר בביתו אמר רבא: אלמלא אגרות הראשונות (שהוחזק בהן שוטה בעיני האומות. רש"י) לא נשתייר משונאיהן של ישראל שריד ופליט. אמרי: מאי האי דשדיר לן להיות כל איש שרר בביתו? פשיטא! אפילו קרחה בביתיה פרדשכא ליהוי!
האם ההמלצה לדרוך על רגל הכלה שונה באופן משמעותי ממה שהיה שם?
המעיין כתב:בכל מקרה במקורות שהובאו לא אומרים לדרוך על רגל הכלה אלא שיניח רגלו על רגלה וההבדל גדול. והשאלה מה זה אומר על כל אלה שמתרגמים את זה ללדרוך ועל השקפתם ומדותיהם...
ודע כי אין ראוי שתשב הנקבה בימין בעלה אלא בשמאל, אמנם הכלה בשעת חופה בזמן שאומרים שבע ברכות באותו שעה דווקא צריך שהכלה תהיה נצבת בימין החתן כדכתיב נצבה שגל לימינך. וידוע כי זה המזמור נהגו כל העולם לאמרו לחתנים, וטעם לזה הוא סוד גדול סגוליי שאם החתן נזהר להשים רגלו הימיני על רגל הכלה השמאלית בשעת הז' ברכות אותו השמת הרגל מסוגל שישלוט עליה כל ימיו ותהיה משועבדת ונשמעת לכל דבריו, ואם הכלה נזהרת ושמה רגלה השמאלית על רגל החתן הימנית תשלוט היא עליו כל ימיה. ודע שהיה מעשה ששם החתן רגלו הימיני על רגלה השמאלי בשעת ז' ברכות כדי שישלוט הוא עליה, וכשספרה הכלה הדברים לאביה לימד לה והזהירה שבשעת זיווג הראשון שתשאל מהחתן שיביא לה קיתון אחד של מים ועל ידי זה גרמה שתשלוט היא עליו כל ימיה, והוא דבר מסוגל לבטל סגולת השמת רגל החתן ותשלוט היא. וסוד נצבה שגל לימינך עצה טובה קא משמע לן שיזהר החתן לשום רגלו הימיני על רגלה של הכלה השמאלית כדי שתהיה נשמעת לדבריו ותתנהג הבית על פי האיש ולא על פיה, שאוי לבית שמתנהגת על פי אשה, שהאשה מסטרא דשמאלא וכאלו מתנהגת על פי מדת הדין הקשה, ולא יחסר חולי לאותו הבית ועניות גם כן ודבר אחר. ואשרי בית שמתנהגת על פי האיש שכל בית המתנהגת על פי האיש כאלו מתנהגת על פי מדת הרחמים, ואין מקרה רע ופגע רע יקרה באותו הבית מפני שהשכינה שורה בבית המתנהגת על פי מדת הרחמים:
זקן ששכח כתב:עקביה כתב:היה פעם מישהו שפעל גדולות ונצורות למען שלום הבית האוניברסלי, ולא ע"י פרסום סגולה מטופשת, אלא ע"י צו מלכותי שתועלתו אינה מוטלת בספק. הוא קיווה מן הסתם לקבל פרס נובל לשלום, אבל מה שקרה בפועל הוא שכל מי ששמע הצו המלכותי הגיע לאוזניו סובב אצבע על הרקה, וכך קנה לו הנ"ל שם עולם של שוטה מופלג.תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יב עמוד ב
להיות כל איש שרר בביתו אמר רבא: אלמלא אגרות הראשונות (שהוחזק בהן שוטה בעיני האומות. רש"י) לא נשתייר משונאיהן של ישראל שריד ופליט. אמרי: מאי האי דשדיר לן להיות כל איש שרר בביתו? פשיטא! אפילו קרחה בביתיה פרדשכא ליהוי!
האם ההמלצה לדרוך על רגל הכלה שונה באופן משמעותי ממה שהיה שם?
רק לאוזני צורמות מלים אלו כלפי סגולה שמזכיר אותה החסל"א ?!
(אבות פ"ב): וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ.
זקן ששכח כתב:אה, אז לא הסגולה מטופשת אלא אנשים מסויימים,
ועל כך נאמר: הזהרו בדבריכם.
בתוך הגולה כתב:וכמדומה שגם שלמה מימון מזכיר מנהג זה באוטוביוגרפיה שלו
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים ו־ 359 אורחים