למשל כל המוצרים הנשמרים בחנות בהקפאה וקירור במשך השבת.
מבקש תורה כתב:האם מאן דהוא יכול לברר בקצרה על מה סמכו רוב כלל ישראל החרדים לדבר ה' להקל להשתמש בחשמל בשבת, וגם רוב המחמירים להשתמש בחשמל כשר, היינו רק לכתחילה בדאפשר להם להחמיר, אבל כשנוסעים למקומות אחרים או להיכנס לבתי כנסת שאין שם גנרטור לא מקפידים. ובוודאי יש להם תשובה על הנ"ל. אשמח לדעת אם יצא איזה קונטרס או את עיקרי הטענות שמיישבים את שיטתם.
וידעתי שבעבר היו אשכולות כאן בעניין, אבל לא זכור לי שיצא משהו ברור אחר כל הנ"ל.-
ולכן אבקש שרק היודעים בבירור יכתבו כאן ליישב מנהג ישראל קדושים. ועיקרי הטענות:
1. חילול ה' 2. מעשה שבת. 3. ריבוי בשיעורין.
סינון כתב: עד שאתה מביא ארחות שבת, עי' דבריו בהקדמה לפרק כו, הוא ראה מקום לציין שכל הדינים שהוא כותב על מכשירי חשמל הוא על "חשמל כשר"
שמח כתב: ועדיין לא מצאתי מי שיפרוך זאת למעשה.
חילול השם שייך כי עושים במזיד גמור ובמרד עי' לשון החזו"א בספרו. שייך חילול השם כי כשדברו עמם שגוים יעבדו אז אמרו שזה לא מעשי כי העובדים מקבלים 200 אחוז תוספת עבור עבודה בשבת (יום חופשי). או שאמרו שזה מדינה ליברלית וכל אחד חי כפי רצונו (ספר החשמל בשבת בזמנינו).
אש משמים כתב:האשכולות בעניין 'חשמל בשבת' מרובים אך קשה למצוא בהם תשובות לשאלות מסוימות מפאת חוסר הסדר שבהם.
א. האם היום שכל מכונת פיקו"נ מחוברת ל'בטרית גיבוי' ואינה מפסיקה לעבוד כשאין חשמל, הדין ישתנה וחידוש זרימת החשמל כבר לא תהיה לצורך פיקו"נ?? האם אין זה 'מעשה שבת' ממש??
ב. האם החילול ה' שהחזו"א דיבר עליו לא קיים בעוד דברים שהעם נוהג בהם להתיר, ולאו דוקא בעניין שבת?? האם החילול ה' שבזה אינו רק לבעלי לב רגיש לכבוד ה' כהחזו"א??
סינון כתב:בינינו מי שלא מכיר גנרטור מהבית שבו גדל הסיכויים קלושים מאד שיעשה משהו בענין כי ההוצאות מרובות עד השמים ואמונת "לוו עלי ואני פורע" ישכנע אותם רק באיסורי שבת שכולם ללא יוצא מן הכלל עושים.
קו ירוק כתב:סינון כתב:בינינו מי שלא מכיר גנרטור מהבית שבו גדל הסיכויים קלושים מאד שיעשה משהו בענין כי ההוצאות מרובות עד השמים ואמונת "לוו עלי ואני פורע" ישכנע אותם רק באיסורי שבת שכולם ללא יוצא מן הכלל עושים.
זה לא כי ההוצאות מרובות עד השמים, כי אותו אחד לא יוותר על נסיעה לצימר בגלל שההוצאות גדולות עד השמים.. אלא זה סדר העדיפויות של ירידית הדורות.
והיום נהיה "הכשר" ו'שיטה', שלא צריך להיות 'קיצוני', ויש להקל בגלל חולשת הדעת וכו' וכו'.
תשווה למי שחונך על ברכי יהדות יותר שורשית ביראת שמים.
למיצער, דוקא השימוש בגרנרטור הלך וגדל בגלל 'מה יאמרו'.. ואמנם לא תמיד זה מיראת שמים צרופה, אבל בכגון דא אמרו חז"ל שמתוך שלא לשמה בא לשמה.
ישא ברכה כתב:בעז"ה
החומרא שהאיש אינו מטלטל ואשתו כן למרות ששניהם חייבים בשמירת שבת בצורה שוה, נובע דוקא מחמת שהדבר הינו חומרא ולא מעיקר הדין ולכן האיש שיכול בקל לא לטלטל מחמיר ע"ע, ואילו האשה עפ"י רוב קשה לה שלא לטלטל כי אז א"א לצאת מהבית עם הילדים, ולכן לא מחמירים.
בנוגע לגנרטור, אכן חוץ מהחזונשינקס לא ראיתי כמעט אנשים שמחמירים בזה בלי להקל כלל, לא במזגנים ולא בנופש ולא להנות מהחשמל בבית מדרש חסידי וכדו', וזה באמת קשה מאד להחמיר בזה בלי שום קולא. השאלה היחידה האם זו הוכחה שרוב גדולי ישראל לא קיבלו את דברי החזו"א אלא רק החמירו כדבריו במקום שאפשר, או שאין להוכיח מהנהגת ההמון.
שלמה בן חיים כתב:קו ירוק כתב:סינון כתב:אכן צודק ידידינו קו ירוק שהיום לצערינו ניהיה שיטה לא להחמיר. וגם המחמירים וגם המקילים פועלים לפי השתייכות מגזרית [מי שמרגיש ירושלמי יקל, כי הוא הרי ירושלמי, ומי שבני ברקי יחמיר כי הרי הוא בני ברקי, אם יש לו עניבה יפה או כובע יפה המתאים לפי המודה הוא יקל, ואם הוא רשלן בלבושו הוא יחמיר... וכן הלאה וכן הלאה.
שלמה בן חיים כתב:הנושא זה לא הוצאות עד השמים, אלא חוסר הנוחות שהגנרטור גורם כמעט תמיד יש בעיות בגנרטורים ופעמים רבות נשארים המשתמשים בגנרטור ללא חשמל בשבת.
אכן כמה אנשים יש שגם המזגן אצלם עובד על ידי גנרטור? והאמת שאין שום סברא לחלק בין מזגן לתאורה [לא סברות כרס, אלא סברות שיש להם מקום ממש בהלכה]. ובכל זאת רובא דעלמא מפעלים את המזגן על ידי חשמל של חברת החשמל, אילו הדבר היה מחמת יראת שמים לא היו עושים זאת.
דוגמא דומה מאד יש בנושא הטלטול בשבת, שאין שום טעם להחמיר לגברים ולהקל לנשים [אילו הטעם להחמיר בזה היה מצד בעל נפש מצד השיטות של טז אמה ניחא כי אולי אולי באשה לא שייך זאת, אבל זה הרי לא הטעם להחמיר הטעם להחמיר לא לטלטל כי העירוב שלנו מוטל בהרבה ספיקות ושנוי בהרבה מחלוקות ראשונים, ובכל אופן מעטים מאד הם אלו שהנשים שלהן לא מטלטלות, ולעומת זאת לו שגדלו על כך אין נשותיהן מטלטלות.
[/quote][/quote]ארי כתב:
מעניין כי היהודים המבוגרים טענים להיפך, שבדור הקודם הקילו הרבה יותר, ורק בדור שלנו נוטים להחמיר וכל המרבה הרי זה משובח.
(וצריך לשקול לשנות בנוסח הוידוי "את אשר הקלת החמרתי"...)
לדוג', כל יהודי שמכבד את עצמו מקפיד בפסח לקנות קמח רש"י, (לא, אין בכוונתי להיכנס באשכול הזה לנסות לדחוק מקורות) ועד לאחרונה לא היו מקפידים כ"כ ע"ז, למרות שכמעט אין לזה מקור, ובוודאי שאין מקור להקפיד רק ע"ז.
ויש עוד הרבה דוגמאות.
איני נוקט צד האם הוא טוב או לא, אבל הנתון שהבאת הוא ממש לא נכון.
שמעתי פעם פנינה מהרה"ג ר' יהושע פינק שליט"א:
פעם האנשים היו הערליך ולא פרום וכהיום הם פרום ולא הערליך...
הרוצה ל... ירחיק עדותו.יראה- שלם כתב:בנושא השימוש בחשמל בשב"ק
א. שמעתי השבוע מת"ח אחד שלפני דור והיינו בשנות התש"כ-ל לא היה ביהמ"ד חרדי בירושלים שהשתמשו בה בחשמל, אצל כולם היה מנורות נפט וכדו'..
שלמה בן חיים כתב:אתה לא מעודכן פשוט. היה דור שחיפשו חומרות, הדור החדש הוא דור שמחפש קולות על ימין ועל שמאל. שמעתי ממורה הוראה גדול שממש משנה לשנה הוא מרגיש כמה אנשים מחפשים קולות בדברים שלעולם לא חיפשו בהם קולות.
יראה- שלם כתב:ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.
קראקובער כתב:יראה- שלם כתב:ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.
עכשיו מובן למה בציבור החסידי יותר מקילים בזה כי אצלם גם בדברים ארציים יהודי עושה מגשמיות רוחניות...
יראה- שלם כתב:בנושא השימוש בחשמל בשב"ק
א. שמעתי השבוע מת"ח אחד שלפני דור והיינו בשנות התש"כ-ל לא היה ביהמ"ד חרדי בירושלים שהשתמשו בה בחשמל, אצל כולם היה מנורות נפט וכדו'.
ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.
יראה- שלם כתב:קראקובער כתב:יראה- שלם כתב:ב. בספר הליכות אבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל הביאו שהוא ז"ל סבר שאין להחמיר אלא אם ההשתמשות הוא לצורכו אבל אם לצורך תורה ותפלה, הרי מצוות לאו ליהנות ניתנו.
עכשיו מובן למה בציבור החסידי יותר מקילים בזה כי אצלם גם בדברים ארציים יהודי עושה מגשמיות רוחניות...
אינו מובן, כי הגרי"י היה ליטאי (מעדת הפרושים)
מיכאל1 כתב:כמי שראה בעיניו באחד מליל שבת האחרונים את עובדי חברת חשמל מתקנים תקלה חמורה ב"היתר" מסויים שקבלו מאחד הרבנים שיש לדון בו בארוכה אי"ה באשכול אחר, אזי תופעת חילול השבת היא כואבת מאד.
אבל יצויין שממה שדיברתי עם העובדים שלפחות 3 מהם היו מסורתיים (אחד סיפר שביקש מבנו שיעשה קידוש במקומו השבת כי אבא עובד, השני שלח הודעה לאשתו שתשאיר את הדגים על הפלטה עד שיחזור והשלישי ברך מזונות על העוגיות שהובאו לו כבקי ורגיל) תוספת השכר בכלל לא מעניינת אותם והם נמצאים שם רק כדי לגרום שיהיה טוב ותועלת לאנשים מהחשמל, ושם לפחות ניכרו דברי אמת, ייתכן שהעובדים בתחנות נהנים מתוספות שכר וזו היא מטרת עבודתם בשבת.
הסיבה שבכל מחוז ירושלים אין ערבי שמטפל בלוחות חשמל של 1600 אמפר כמ שיש בחדרי חשמל שברחוב, היא ביטחונית, את הרעיון להעסיק רוסי וכדו' לא שמעו עדיין בחברת חשמל [ומן הסתם רעיון כזה יכול לעורר הרבה דובים מריבצם על "כשרותם" של עולי רוסיה וכדו']
בכל מקרה אחרי כזה אירוע מיד התחלתי לברר על מצברים כי כשהשבת מדממת מתחת לבית שלך אז זה אחרת לגמרי מכל החוברות והתיאורים שהם רחוק מהעין ורחוק מהלב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים