כלומר כתב:ראיתי פעם באישהו עלון ששאלו את הגרי"ש זצ"ל
מה ביאור במה שמובא בפיוט "ונתנה תוקף" שהמלאכים מפחדים מהדין "כי לא יזכו בעינך בדין"
ומה שייך בהם לא לזכות בדין הרי אין להם בחירה
ותי' שיש להם קצת בחירה וצ"ע
אפי' במלאכים יש דין ועונש, כמ"ש בפייט ומלאכים יחפזון ויאמרו הנה יום הדין לפקד על צבא מרום בדין כי לא יזכו בעיניך בדין, ובודאי שאינן על עשים שבפועל כי כלום יצה"ר יש ביניהם, אלא היינו מחמת עומ"ש שצריכים לקבל עליהם תמיד הוא בחי' הביטול והיראה, וע"ז יש משפט ודין עליהם אם הביטול והיראה כדבעי למהוי או לא. ועז"נ ובמלאכיו ישים תהלה וכן שמים לא זכו בעיניו, מפני שאין היראה כדבעי למהוי.
ר_חיים_הקטן כתב:לכאורה הרמב"ם סותר א"ע בענין זה שהרי בפיה"מ על סנהדרין פרק החלק עיקר ה' כתב שאין למלאכים בחירה אכן באגרת השמד כתב שהקב"ה ענש את השטן מפני שלמד חובה על יהושע בן יהוצדק דמשמע שיש להם בחירה דאם אין להם בחירה, שכר ועונש מנא להו.
ההוא גברא כתב:רובוט או מחשב אינו אשם בטעויותיו, ואם יש דין על מלאכים על טעויותיהם משמע שיש להם אחריות על מעשיהם. (אתיוה למטטרון ומחיוהו שיתין פולסי דנורא. ועיין רבנו חננאל שם. וצריך לבדוק מה פירש ביומא על גבריאל).
איתן כתב:כזכור לי, שמשמעות של רס"ג באמונ"ד שיש למלאכים חופש בחירה. לא אוכל כרגע לציין מקום מדוייק. אשמח אם מישהו יערוך חיפוש ממוחשב, ויעלה כאן קטע רלוונטי.
תוכן כתב:ר' משה פיינשטיין כותב בדרש משה, שמלאכים יש להם בחירה.
ר_חיים_הקטן כתב:תוכן כתב:ר' משה פיינשטיין כותב בדרש משה, שמלאכים יש להם בחירה.
חיפשתי ולא מצאתי. איפה בדיוק דבר זה נמצא שם?
ר_חיים_הקטן כתב:מישהו אמר לי שהר"י אבן שועיב בפרשת בראשית דן בשאלה הזאת. האם אחד מחברי הפורום יכול להעלות כאן את דבריו?
ולכן פירש הרב רבינו משה בר נחמן ז"ל כי האדם נברא כענין המלאכים וצבא מרום, והיה עושה בטבעו כמו שהם עושים לא ישנו את תפקידם, רוצה לומר, שאין להם בחירה... אבל במה שפירש שאין למלאכים בחירה, הנה נראה כאן מלשון הכתוב, כי הנה אמר המלאך ללוט הנה נשאתי פניך, וכל אותו המעשה נראה שיש להם בחירה, וכן דעת הרב רבינו משה בר מיימון ז"ל כמו שכתב בספרו בפרקים מהחלק השני.
כלומר כתב:ראיתי פעם באישהו עלון ששאלו את הגרי"ש זצ"ל
מה ביאור במה שמובא בפיוט "ונתנה תוקף" שהמלאכים מפחדים מהדין "כי לא יזכו בעינך בדין"
ומה שייך בהם לא לזכות בדין הרי אין להם בחירה
ותי' שיש להם קצת בחירה וצ"ע
האם מצינו אצל המלאכים גם שעושים מאהבה, או דוקא מיראה?שבע כתב:וכמו שיסדו גם כן: וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם. וכן: ששים ושמחים לעשות רצון קונם.
עושה חדשות כתב:האם מצינו אצל המלאכים גם שעושים מאהבה, או דוקא מיראה?שבע כתב:וכמו שיסדו גם כן: וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם. וכן: ששים ושמחים לעשות רצון קונם.
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:האם מצינו אצל המלאכים גם שעושים מאהבה, או דוקא מיראה?שבע כתב:וכמו שיסדו גם כן: וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם. וכן: ששים ושמחים לעשות רצון קונם.
כן. בתניא לקוטי אמרים פרק לט.
הוא בספל"ט.מקדש מלך כתב: . . כמבואר בתניא (פרק מ כמדומה).
לבי במערב כתב:הוא בספל"ט.מקדש מלך כתב: . . כמבואר בתניא (פרק מ כמדומה).
ראה בענין זה ד"ה אלה הדברים תרס"ו ('המשך' דשנה ההיא מהדו"ח ע' תכז), וש"נ.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 474 אורחים