שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.
עזריאל ברגר כתב:שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.
לשיטתך כהן יחיד שמברך - לא מקיים כלל מצוות ברכת כהנים, וברכתו לבטלה...
שמר כתב:עזריאל ברגר כתב:שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.
לשיטתך כהן יחיד שמברך - לא מקיים כלל מצוות ברכת כהנים, וברכתו לבטלה...
לשיטתי?? עיין במשנ"ב שם.
בברכה המשולשת כתב:יש מחלוקת ראשונים אם ברכת כהנים בכהן יחיד אם היא דאורייתא או דרבנן
שמר כתב:בברכה המשולשת כתב:יש מחלוקת ראשונים אם ברכת כהנים בכהן יחיד אם היא דאורייתא או דרבנן
מה כוונך לומר? שכל האיסור של כה תברכו אתם ולא זרים שעובר בעשה מדאוריתא הוא דווקא היכא שב' זרים מברכים יחד? שמא אכן כך הוא, אלא שלא מצינו רמז לזה בדברי המשנ"ב שם.
מיכאל1 כתב:כמדומה שברכת כהנים ביחיד דרבנן הוא רבנו פרץ שהובא בב"י.
ולעצם נושא האשכול יעויין בביאור הלכה ריש חלק ב' שדן במנהג העולם לברך את חברו בברכת כהנים, וכ' שתפילה היא דרבנן ולכן גם שלא בשעת תפילה ודאי שיש חיוב של ברכת כהנים מהתורה.
כדכד כתב:עד כמה שאני זוכר הנהגת הגר"א היתה לברך ברכה אחרת ולא ברכת כהנים כלל מהחשש שציינת וההנהגה להניח יד אחת היא הנהגה אחרת ואולי מטעם אחר
הוה אמינא כתב:בפשטות אם לא קוראים כהנים - לא עובר בביטול עשה.
אבל אם כן מברך זה לא אומר שלא קיים עשה.
שני הצדדים לא הא בהא תליא.
וממילא זר שבירך עבר על אותו עשה שכהן מקיים כשמברך, בלי שקראוהו.
שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.
אפרקסתא דעניא כתב:ע"פ הנ"ל יש לדון במה שקורה כל שנה באחד מבתי הכנסת בעירנו תובב"א: הרב ... הכהן שליט"א, עובר לפני התיבה במנחה של יוה"כ, ובהגיעו לברכת כהנים אינו נושא את כפיו, אלא מקריא יברכך וכו', והקהל עונים כי"ר, כמנהג.
משנים שנימה הסתפקתי מדוע אינו נחשב שהוא מקיים ברכת כהנים, וחשבתי שהרי אינו נושא כפיו, וכן לא קראו לו כהנים. אך אם דברים אלו אינם לעיכובא, א"כ נמצא שמקיים ברכ"כ. מדוע אפוא לא יברך אשר קדשנו בקדש"א וכו'?
צרורהמור כתב:שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.
יש מקום לומר שכאשר בא המתברך ומבקש להתברך בברכת כהנים על פי המנהג, דמיא לקריאת כהנים.
אפרקסתא דעניא כתב:משנים שנימה הסתפקתי מדוע אינו נחשב שהוא מקיים ברכת כהנים, ?
שמר כתב:צרורהמור כתב:שמר כתב:זר המברך ברכת כהנים עובר בעשה כמבואר שו"ע קכח, ידועה הנהגת הגר"א שהיה מברך ב"ב להניח בשעת הברכה רק יד אחת ובזה יצא מכלל ברכת כהנים שהיא בב' ידים (עי' בתו"ת פ' נשא), והנה בביאור הלכה שם דן בזה.
ולא הבנתי מה החשש, דהלא מבואר שם שכל זמן שלא קרו "כהנים" אין להם חיוב ברכה ואינם מבטלים עשה אם לא נקראו, ואפי' כהן שנקרא לברהך ולא היה בתוך ביה"כ אין לו חיוב, וא"כ מצינו שחיוב הברכה חל רק בעת הקריאה לעלות ולברך, ופשוט שאם ייקרא זר לברך אין בו שום חיוב שאין הוא בפרשה, וא"כ אף כשזר מברך אחר בברכת כהנים אין הוא עובר בעשה דאין שם עשה דברכת כהנים על ברכה זו ומדוע שיעבור?.
יש מקום לומר שכאשר בא המתברך ומבקש להתברך בברכת כהנים על פי המנהג, דמיא לקריאת כהנים.
וכי אם באמצע היום אעמוד בשוק ואצעק כהנים כל או"א מהכהנים הנוכחים שם יתחייב בעשה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים