נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.
אשר ברא כתב:ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).
אשר ברא כתב:נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.
ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).
מכון חכמי ספרד כתב:אשר ברא כתב:ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).
ולכן פרשת ויחי מורחבת בפירושי רש"י, וכן סוף חומש דברים?
...ולכך כשהתורה וכל הספרים מתחילין - בתחילה הסדרות גדולות, וגם כל המסכתות כשמתחילין ממשנה למשנה יש כמה דפין ואח"כ אינו כל כך. והטעם, כי כשיורד האור בתחילה הוא יורד הרבה ביותר, והתחלת האור הוא חזק מאד, לכך [דורות הראשונים] חייהם ארוכים. (אמרי פנחס פרשיות תל"ט)
מכון חכמי ספרד כתב:למה לא נאמר בפשטות שעסקו יותר בריש המסכתא יותר מסופה?
סעדיה כתב:וע"ד הפשט י"ל שכל ענין ותופעה שנכפלה כמה פעמים במסכת או בחומש, נידון בהופעתו הראשונה.
אשר ברא כתב:נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.
ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).
שמואל דוד כתב:אשר ברא כתב:נותן טעם כתב:דבר זה אכן מענין אצל כל המפרשים, מקראות גדולות על חומש בראשית ושאר החומשים, עבה הרבה יותר מחומש דברים.
ראיתי פעם במדרש פנחס (אינו ת"י כעת) שביאר שכל אור מתחילתו בא בשפע ואח"כ מתמעט ולכן גם בגמרא יש בדרך כלל יותר בתחילת המסכת מבסוף (ומעניין שגם בראשונים ואחרונים על הש"ס הוא כן).
האשה נקנית" לבעלה "ודו"ק
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים