אוצר החכמה כתב:אתה גבאי בית הכנסת?
אם כן אתה יכול לתלות שלט שאינך מרשה לשים עלונים מסוג מסויים (ד"ל פלג לא פלג אוצר החכמה חב"ד) ואם ישימו תזרוק אותם. כן נ"ל.
מענה איש כתב:בשנים האחרונות נפוצים בבתי הכנסת עלונים שמפיצים אותם גורמים שונים מהציבור הדתי לאומי
ואם אם היו מסתפקים בוורט לשבת החרשנו אך דומה שמה שקורה שם עובר כל גבול האם מותר לקחת את חבילת הזבל הזאת ולהשליכה במקום הראוי לה?
מענה איש כתב:שלח לי מאן דהו בפרטי שיש בזה בשבת משום מוקצה מחמת מיאוס
האם נכון הדבר שהגדרת מיאוס הורחבה והושתה אף על דבר המאוס לקריאה
חייפענער כתב:אבל, כל מי שנחון באך מעט חוש ריח, מבחין על נקלה כי כל כולו מלא וגדוש בדברים שנוגדים את הדרך והצורה שבה כולנו (חסידים ליטאים ספרדים וכו') התחנכנו .
חייפענער כתב:ואדאתינא להכי, ברצוני לעורר על דבר שמרתיח את דמי ומבעיר אש בהגיגיי. לאחרונה נפוץ מאד עלון מסויים מאת רב גדול שמפורסם לת"ח וגדול בתורה. אכן, כנראה שקהל היעד ששומע את שיעוריו הוא ברמה וסגנון מסויימים, כך שהוא מתאים את דבריו אליהם.
אבל, כל מי שנחון באך מעט חוש ריח, מבחין על נקלה כי כל כולו מלא וגדוש בדברים שנוגדים את הדרך והצורה שבה כולנו (חסידים ליטאים ספרדים וכו') התחנכנו אם זה בציטוט שירים ופתגמים מרשעים עוכרי ישראל, משוררי והוגי הדעות של האומה החילונית בארצנו, ואם זה במתיחת ביקורת על בסיס קבוע על גדולי ישראל מדורנו ומהדורות הקודמים בצורה בוטה וצורמת, (השואה באה בגלל מחלוקת היעב"ץ והר"ר יונתן זיע"א וכיו"ב). ומי מדבר על השפה הזולה והרחובית, שאף אם היא אכן מתאימה לשומעי השיעור, עכ"פ אף אחד מאתנו לא רוצה שילדו ישמע גדול בישראל מדבר כך.
וממש פלא איך הציבור שלנו שתמיד כל כך נזהר בדברים דקים ועדינים, לא שם לב למכשול ההשקפתי שמתגלגל בתוככי בתי כנסיות ובתי מדרשות שלנו.
ברוז כתב:אמר לי פעם רב חשוב אחד על העלונים הנ"ל שמצוה לבערם ולהשליכם לאשפה.
ורק אמר שיש להיזהר מאיסור בורר, אם הם נמצאים בתפזורת עם עלונים אחרים כשרים.
אש משמים כתב:ברוז כתב:אמר לי פעם רב חשוב אחד על העלונים הנ"ל שמצוה לבערם ולהשליכם לאשפה.
ורק אמר שיש להיזהר מאיסור בורר, אם הם נמצאים בתפזורת עם עלונים אחרים כשרים.
ברירת איסור מהיתר או להפך הוא מחלוקת ראשונים לגבי חליבת עז בשבת שהיא אינה ראויה לאכילה מחמת איסור שחיטה אך חלבה ראוי ומותר, למעשה כמדומה שמותר מדין בורר ואיסור חליבה הוא מדין דש.
כנראה שהרב התכוון לברירת העלונים אחד מהשני בלא ברירת איסור מהיתר.
חייפענער כתב: ואדאתינא להכי, ברצוני לעורר על דבר שמרתיח את דמי ומבעיר אש בהגיגיי. לאחרונה נפוץ מאד עלון מסויים מאת רב גדול שמפורסם לת"ח וגדול בתורה. אכן, כנראה שקהל היעד ששומע את שיעוריו הוא ברמה וסגנון מסויימים, כך שהוא מתאים את דבריו אליהם.
אבל, כל מי שנחון באך מעט חוש ריח, מבחין על נקלה כי כל כולו מלא וגדוש בדברים שנוגדים את הדרך והצורה שבה כולנו (חסידים ליטאים ספרדים וכו') התחנכנו אם זה בציטוט שירים ופתגמים מרשעים עוכרי ישראל, משוררי והוגי הדעות של האומה החילונית בארצנו, ואם זה במתיחת ביקורת על בסיס קבוע על גדולי ישראל מדורנו ומהדורות הקודמים בצורה בוטה וצורמת, (השואה באה בגלל מחלוקת היעב"ץ והר"ר יונתן זיע"א וכיו"ב). ומי מדבר על השפה הזולה והרחובית, שאף אם היא אכן מתאימה לשומעי השיעור, עכ"פ אף אחד מאתנו לא רוצה שילדו ישמע גדול בישראל מדבר כך.
וממש פלא איך הציבור שלנו שתמיד כל כך נזהר בדברים דקים ועדינים, לא שם לב למכשול ההשקפתי שמתגלגל בתוככי בתי כנסיות ובתי מדרשות שלנו.
שווארצעוואלף כתב:אש משמים כתב:ברוז כתב:אמר לי פעם רב חשוב אחד על העלונים הנ"ל שמצוה לבערם ולהשליכם לאשפה.
ורק אמר שיש להיזהר מאיסור בורר, אם הם נמצאים בתפזורת עם עלונים אחרים כשרים.
ברירת איסור מהיתר או להפך הוא מחלוקת ראשונים לגבי חליבת עז בשבת שהיא אינה ראויה לאכילה מחמת איסור שחיטה אך חלבה ראוי ומותר, למעשה כמדומה שמותר מדין בורר ואיסור חליבה הוא מדין דש.
כנראה שהרב התכוון לברירת העלונים אחד מהשני בלא ברירת איסור מהיתר.
אש משמים מה לך כי נרדם?!
ומדשתקו רבנן וכו' איך זה שאתה לא מצרף למחאה של חייפנער שאש בוער בקרבו ואתה בשמים?! אתמהה!
שווארצעוואלף כתב:מי הבן? או שאתה מנסה לרמז שאין לו אבא והוא לא ליגטימי?
אי משום הא לא אריא גם עיתונים שנתמכו ע"י גדולי ישראל יש פרסומת ודברי תורה ביחד.
חייפענער כתב:דומני שכאחד הקהל שבית המדרש ברשותו, הרי שזכותי ואף חובתי המלאה להסיר מכשול מדרך ילדיי ובחוריי, עלונים מסויימים שנוגדים בצורה בוטה או סמויה את ההשקפה והדרך של הקהילה אליה משתייך ביהמ"ד זה. ואדרבה, לחוטא וְעַוָל ייחשב אותו אדם שהכניסם לביהמ"ד שהשקפתו שונה משלו. ושוו בנפשכם, האם היה מזרחניק מעיד להכניס חומר ציוני לביהמ"ד דחסידי סאטמר, אולי כן, אבל מתוך ידיעה ברורה שגורלם נחרץ להיזרק לאשפה במוקדם או במאוחר. ומה אם מדובר בשינויי השקפה שאינם כה קוטביים, וכי אז מותר להכניס אלי הביתה דבר שאינו לרוחי.
ואדאתינא להכי, ברצוני לעורר על דבר שמרתיח את דמי ומבעיר אש בהגיגיי. לאחרונה נפוץ מאד עלון מסויים מאת רב גדול שמפורסם לת"ח וגדול בתורה. אכן, כנראה שקהל היעד ששומע את שיעוריו הוא ברמה וסגנון מסויימים, כך שהוא מתאים את דבריו אליהם.
אבל, כל מי שנחון באך מעט חוש ריח, מבחין על נקלה כי כל כולו מלא וגדוש בדברים שנוגדים את הדרך והצורה שבה כולנו (חסידים ליטאים ספרדים וכו') התחנכנו אם זה בציטוט שירים ופתגמים מרשעים עוכרי ישראל, משוררי והוגי הדעות של האומה החילונית בארצנו, ואם זה במתיחת ביקורת על בסיס קבוע על גדולי ישראל מדורנו ומהדורות הקודמים בצורה בוטה וצורמת, (השואה באה בגלל מחלוקת היעב"ץ והר"ר יונתן זיע"א וכיו"ב). ומי מדבר על השפה הזולה והרחובית, שאף אם היא אכן מתאימה לשומעי השיעור, עכ"פ אף אחד מאתנו לא רוצה שילדו ישמע גדול בישראל מדבר כך.
וממש פלא איך הציבור שלנו שתמיד כל כך נזהר בדברים דקים ועדינים, לא שם לב למכשול ההשקפתי שמתגלגל בתוככי בתי כנסיות ובתי מדרשות שלנו.
הרואה כתב:שאלה -
האם עדיף שילדינו (ואני מתכוון בדור הזה) לא יקראו אף פעם דעה לא נכונה?
אני חושב שכדאי שכן יקראו קצת, כך יפתחו חוש ביקורת וידעו להזהר מהשקרים בעולם.
ילד שכל מה שהוא קורא אין לו משקל האם לקבל את הדברים או לדחותם יהיה הרבה יותר פגיע לדברי כפירה וכדומה.
אש משמים כתב:הרואה כתב:שאלה -
האם עדיף שילדינו (ואני מתכוון בדור הזה) לא יקראו אף פעם דעה לא נכונה?
אני חושב שכדאי שכן יקראו קצת, כך יפתחו חוש ביקורת וידעו להזהר מהשקרים בעולם.
ילד שכל מה שהוא קורא אין לו משקל האם לקבל את הדברים או לדחותם יהיה הרבה יותר פגיע לדברי כפירה וכדומה.
אולי כדאי לתת לילדים קטנים לנסות לחצות את הכביש לבד וכך ידעו להסתדר בחיים??
אם היחס לדברי כפירה היה כסכנה לכל דבר אף אחד לא היה מעיז לכתוב את דברי 'הרואה' אלא שהיחס הוא מזלזל בתורה ובאמונה ולכן אפשר לומר שכדאי שיחשף לדברי כפירה כדי שידע להיזהר.
(מעניין ש'הרואה' הוא מלומדי התנ"ך המלא באמונה חזקה ודוחה כל שורש פורה ראש ולענה ובכל זאת אלו דעותיו על אמונה וכפירה)
הרואה כתב:אש משמים כתב:הרואה כתב:שאלה -
האם עדיף שילדינו (ואני מתכוון בדור הזה) לא יקראו אף פעם דעה לא נכונה?
אני חושב שכדאי שכן יקראו קצת, כך יפתחו חוש ביקורת וידעו להזהר מהשקרים בעולם.
ילד שכל מה שהוא קורא אין לו משקל האם לקבל את הדברים או לדחותם יהיה הרבה יותר פגיע לדברי כפירה וכדומה.
אולי כדאי לתת לילדים קטנים לנסות לחצות את הכביש לבד וכך ידעו להסתדר בחיים??
אם היחס לדברי כפירה היה כסכנה לכל דבר אף אחד לא היה מעיז לכתוב את דברי 'הרואה' אלא שהיחס הוא מזלזל בתורה ובאמונה ולכן אפשר לומר שכדאי שיחשף לדברי כפירה כדי שידע להיזהר.
(מעניין ש'הרואה' הוא מלומדי התנ"ך המלא באמונה חזקה ודוחה כל שורש פורה ראש ולענה ובכל זאת אלו דעותיו על אמונה וכפירה)
אני כתבתי טענה. אם אתה חושב שהיא לא נכונה, מן הראוי היה שתבאר מדוע, ולא לתקוף בלי לדבר על הנושא כלל. כמובן שאין קשר לכביש וכו'.
נ.ב. אתה חולק על דברי הרב זילברשטיין (האולטרא שמרן) שטוען שיש בידו נתונים מדוייקים ואין יותר אחוזי נשירה בילדי חרדים שגרים באיזורים חילוניים מאשר ילדי חרדים הדרים במקומות חרדיים? כלומר יש לך נתונים אחרים?
שמר כתב:אגב במקומות חילונים אחוז הנשירה פחות! בדוק!.
הרואה כתב:א. אדם או ילד שקורא דברי כפירה זה יותר דומה להסתכלות על כביש מאשר לחציית כביש. אין פחד שאם תהיה פירצה בגדר כל העדר יברח, מחנך שחושב כך גורם לעדר אכן לברוח מכל פירצה, כי מחנך שאין סיבה למה כן להשאר בפנים אלא כל הסיבה היא שאין אפשרות לצאת.
ב. ילד שגדל באיזור חילוני הדגש שלו במשך כל הילדות הוא על החיובי שבתורה ומתרגל לבחור בטוב, בניגוד לילד שגדל באיזור חרדי שבמובנים מסויימים הוא מתרגל להיות נייטרלי וברגע שיש פירצה הוא עלול ליפול.
ג. אותו הדבר גם בילדים שנתקלו בדברי כפירה שהם התחסנו נגד זה, ורבים מאיתנו מכירים אברכים צעירים שפתאום גילו את העולם הגדול, וגילו שיש המאמינים באבולוציה והם גם מדברים במילים לועזיות אז בכלל... וזה גרם להם ספקות קשות באמונה, בעוד אחרים שהכירו את המושגים האלו מילדות זה לא שיחק אצלם כלל.
להבא אבקש תגובה עניינית.
אש משמים כתב:הרואה כתב:א. אדם או ילד שקורא דברי כפירה זה יותר דומה להסתכלות על כביש מאשר לחציית כביש. אין פחד שאם תהיה פירצה בגדר כל העדר יברח, מחנך שחושב כך גורם לעדר אכן לברוח מכל פירצה, כי מחנך שאין סיבה למה כן להשאר בפנים אלא כל הסיבה היא שאין אפשרות לצאת.
ב. ילד שגדל באיזור חילוני הדגש שלו במשך כל הילדות הוא על החיובי שבתורה ומתרגל לבחור בטוב, בניגוד לילד שגדל באיזור חרדי שבמובנים מסויימים הוא מתרגל להיות נייטרלי וברגע שיש פירצה הוא עלול ליפול.
ג. אותו הדבר גם בילדים שנתקלו בדברי כפירה שהם התחסנו נגד זה, ורבים מאיתנו מכירים אברכים צעירים שפתאום גילו את העולם הגדול, וגילו שיש המאמינים באבולוציה והם גם מדברים במילים לועזיות אז בכלל... וזה גרם להם ספקות קשות באמונה, בעוד אחרים שהכירו את המושגים האלו מילדות זה לא שיחק אצלם כלל.
להבא אבקש תגובה עניינית.
א. יש לך הסבר טוב לכל הלכה ומנהג שאתה חושב שאפשר לתת לילד לקרוא את דברי הכפירה והליצנות שעושים מהתורה והמצוות?? לאן נעלמה יראת ה' והדמעות הרבות על חילול ה'?? זהו חילול ה' הנורא מכל לתת דברי כפירה לילד!! אין לך רעה גדולה מלהכניס בילד רך ותם דברי ליצנות וכפירה וגם אם עונים לו תשובות עדיין הדברים משפיעים חזק ועלולים לצאת ביום מן הימים!! מה אז תאמר ואיך תוכל להראות פניך?? גם אז תגיד את כל התאוריות שלך על חישול האמונה?? אנו יודעים שחיזוק האמונה בא מהעסק בתורה וספרי המוסר (כן, יש כזה דבר) ולא מדברי הכפירה והליצנות!!!
ב. אני לא יודע מה רמת יר"ש של אותם הגדלים במקומות חילוניים אע"פ שאינם 'נושרים', אך אלו הגדלים בערים חרדיות ואינם נושרים הרבה מהם בעלי יר"ש גדולה ואמיתית.
ג. האברכים האלה שאתה מדבר עליהם הם או אנשים רדודים שלא הפעילו את הראש והשכל במהלך חייהם או אנשים בעלי קשיים גדולים או בעלי תאווה שלא עמדו בה.
אף אחד מהאברכים שירדו מדרך התורה והמצוות אינו בעל שאלות גדולות באמונה !!
(אני מכיר הרבה כאלה לצערי ודברתי איתם רבות)
אש משמים כתב:(אני מכיר הרבה כאלה לצערי ודברתי איתם רבות)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 300 אורחים