מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקוה בגלילות ליטא , גדוליה וישיבותיה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מקוה בגלילות ליטא , גדוליה וישיבותיה

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' יולי 26, 2017 2:39 pm

1. מדובר באופן שמן הדין א"צ לחשוש ואינו אלא חומרא בעלמא. ולכן אין בזה חשש מתקן, כיון שבפועל מותר לסמוך שהכלי כבר טהור וא"צ טבילה. [ויש להוסיף שהרי כל ענין מתקן הוא רק "נראה כמתקן" ואם מן הדין א"צ לזה בודאי אינו נראה כמתקן].
וכעי"ז לגבי הפרשת תרו"מ בשבת כתב בדרך אמונה מעשר פ"ט צהה"ל סקפ"ט
ופ"א שכחו לעשר את החלות מע"ש ולא הי' תנאי רק הי' במקום שיש שם השגחה מעולה וכמעט ברור הי' שזה מעושר והתיר מרן לעשרן בשבת אבל לא רצה להתיר לאכלן בלי מעשר וכן הי' מעשה פ"א ביין והתיר ג"כ כנ"ל

2. לא הבנתי להיכן אתה חותר.

זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

Re: מקוה בגלילות ליטא , גדוליה וישיבותיה

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » ו' יולי 28, 2017 11:26 am

שש ושמח כתב:וכעי"ז לגבי הפרשת תרו"מ בשבת כתב בדרך אמונה מעשר פ"ט צהה"ל סקפ"ט

אכן דימוי יפה.
קיבלתי.
אינו מוכרח מה שכתבתי ב1.
שש ושמח כתב:2. לא הבנתי להיכן אתה חותר.

אני הבנתי לפום ריהטא בלומדי הגמ', שאותו אדם אינו חושש שנטמא כי קרה משהו, [כגון: שעבר באיזשהו מקום, ויש לו ספק-ספק טומאה וכו'] זה הוא לא חושש כלל.
אבל יש לו סיבה בכל זאת, שאם הוא טבל לשם לעשות בכדים האלו זיתים/לאכול בחבורה פלונית, והדבר היחיד שהשתנה זה [לא במקום מעבר הכלים, וכד', שנחשוש לטומאה, אלא] במוחו, שהוא החליט לעשות בכדים אלו יין/לאכול בחבורה אלמונית.
זו הסיבה היחידה שמריצה אותו למקווה לטבול לשם יין/לשם חבורה אלמונית.

אם הבנתי נכון,
זהו מקור של ממש, שיש מושג של טבילה "לא להוציא מטומאה" אלא לשם משהו אחר.
וכאן פתחת פתח לשאול מהו ה"משהו האחר" הלזה ?

(שאלה טכנית: אני מנסה לרשום לקבל התראות במייל משרשור זה, והוא לא 'משתף פעולה', יש לך מושג למה ?)

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: מקוה בגלילות ליטא , גדוליה וישיבותיה

הודעהעל ידי ההוא גברא » ו' יולי 28, 2017 12:01 pm

כמדומה שזה כך: יש הלכה, שכמו שבגדי אוכלי תרומה מדרס לאוכלי קודש, גם אוכל תרומה שטבל וטהר צריך לחזור ולטבול שנית אם הוא רוצה לאכול קודש. זו שורת הדין.
ועל זה הוסיפו ונהגו טבילה לשם חבורה, שכשם שהעובר מתרומה לקודש טובל לשם קודש כך העובר מחבורה לחבורה טובל לשם אותה חבורה. (אולי היו בזמנם בריסקרס שלא סמכו על אחרים ולכן הקפידו שכל באי חבורתם יטבלו גם אם כבר טהרו לשם קודש בחבורה אחרת).

פלוריש
הודעות: 2613
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מקוה בגלילות ליטא , גדוליה וישיבותיה

הודעהעל ידי פלוריש » ה' נובמבר 19, 2020 8:33 am

"היה טובל שחרית וערבית, בקיץ ביאור ובחורף תבר גזיזיה דברדא, מלבד ביום בשבת"
מתוך תולדות חייו של רבי בנימין ריבלין משקלוב, שנספחו לספרו גביע גביעי כסף

יקוב
הודעות: 89
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

Re: מקוה בגלילות ליטא , גדוליה וישיבותיה

הודעהעל ידי יקוב » א' נובמבר 22, 2020 1:42 pm

מצ"ב תשובה כז בעניין זה (ט"ע ותוספת טהרה) משו"ת תפארת צב"י מרבי צדוק הכהן.
לא עברתי על הכל אולי זה כבר הובא.
קבצים מצורפים
תפארת צבי.pdf
(2.96 MiB) הורד 152 פעמים

גביר
הודעות: 3063
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מקוה בגלילות ליטא , גדוליה וישיבותיה

הודעהעל ידי גביר » ג' נובמבר 24, 2020 8:55 am

אמנם אינו קשור לליטא אך קשור למעמד המקווה בקהילות שונות- סיפר לי ר' שמיל רייך ז"ל שבהיותו פליט ברומא אחר השואה ביקש לטבול במקווה של הקהילה היהודית שם, אנשי הקהילה שלא העלו בדעתם שגבר ירצה סתם כך לטבול במקווה שאלוהו אם מבקש זאת כדי להתגייר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 346 אורחים