איש_ספר כתב:
השבתי בעניותי, שכפי המדע המתקדם אין הפרדה בין נפש לגוף והכל הוא חולי פיזיולוגי. וא"כ מי סאני תפילת רפאנו לכל מכותינו.
כפי ששמעתי היום ההפרדה הולכת ומצטמצמת. כך למשל תרופות פסיכיאטריות ניתנות ע"י רופא משפחה. כך ידוע.צופר הנעמתי כתב:איש_ספר כתב:
השבתי בעניותי, שכפי המדע המתקדם אין הפרדה בין נפש לגוף והכל הוא חולי פיזיולוגי. וא"כ מי סאני תפילת רפאנו לכל מכותינו.
אני לא חושב שזה דווקא ענין למדע מתקדם. חולי מרה שחורה תמיד נחשב לחולי ולענין שמוטל על הרופא. להיפך, היום יש יותר הפרדה בין התחומים ויש טיפולים נפשיים למחלות נפשיות, מה שלא היה קיים בעבר בכלל.
מחולת המחנים כתב:ואגב, טעות נושנה לקשר 'נפש מבהלה' הנאמר בהושע נא 'אדמה מארר' לנפש האדם, כוונת הפייטן שם היא על נפש הבהמות, ויש שהשאילו לשון זו למליצה לנפש האדם.
משמעות חזקה לכך יש בפירוש הרוקח להושענות (בסה"ז לר' שילה רפאל): "נפש. כל נפש".איש_ספר כתב:לפי הקשר של שאר הנאמר שם נראה כמוך, אבל בעבר חיפשתי מי שיתייחס לענין ולא מצאתי. לא שיש רש"י ותוספות על הושענות, אבל דרוש מקור שמשתמשים בלשון בהלה לגבי נפש בהמה.
מענה איש כתב:וכי דוד המלך ע"ה לא התפלל על הנפש
שובה ה' חלצה נפשי
שמרה נפשי כי חסיד אני
נפשי ישובב
הוציאה ממסגר נפשי
איש_ספר כתב:מענה איש כתב:וכי דוד המלך ע"ה לא התפלל על הנפש
שובה ה' חלצה נפשי
שמרה נפשי כי חסיד אני
נפשי ישובב
הוציאה ממסגר נפשי
נכון. תהלים מלא. וזה רק מעצים את הפליאה.
מחולת המחנים כתב:ובענין זה יש לעורר מדוע דוקא בתפילת 'מי שברך' לחולה מזכירים 'רפואת הנפש ורפואת הגוף',
יש מוסיפין לומר כאן מכל דבר רע ומפחד לילה, ותוספת זה מורה חסרון, כי כיון שאמרו כי שומרנו ומצילנו אתה כלל בו כל נזק שבעולם
שערי חכמה כתב:בברכת השכיבנו בנוסח הספרדים אומרים "כי אל שומרנו ומצילנו אתה מכל דבר רע ומפחד לילה".
וכתב האבודרהם וז"ל:יש מוסיפין לומר כאן מכל דבר רע ומפחד לילה, ותוספת זה מורה חסרון, כי כיון שאמרו כי שומרנו ומצילנו אתה כלל בו כל נזק שבעולם
ולפי"ז לכל הנוסחאות ענין הפחד נכלל בברכה זו.
צופר הנעמתי כתב:איש_ספר כתב:מענה איש כתב:וכי דוד המלך ע"ה לא התפלל על הנפש
שובה ה' חלצה נפשי
שמרה נפשי כי חסיד אני
נפשי ישובב
הוציאה ממסגר נפשי
נכון. תהלים מלא. וזה רק מעצים את הפליאה.
???
אתה מבין שהכוונה שמרה נפשי לשמור ממחלות נפש?
מענה איש כתב:
עיין במפרשים הפשטנים ומקרא לא יוצא וכו'
מענה איש כתב:וכי דוד המלך ע"ה לא התפלל על הנפש
שובה ה' חלצה נפשי
שמרה נפשי כי חסיד אני
נפשי ישובב
הוציאה ממסגר נפשי
שערי תשובה שער ד כתב:כדרך שיש לגוף חולי ומדוה כן יש לנפש. ומדוה הנפש וחוליה מדותיה הרעות וחטאיה. ובשוב רשע מדרכו הרעה ירפא הש"י חולי הנפש החוטאת. כמו שנאמר (תהלים מא) ה' חנני רפאה נפשי כי חטאתי לך, ונאמר (ישעיה ו) ושב ורפא לו.
ההוא גברא כתב:עיקר הקושיא לא הבנתי.
בתפילה כתוב "רפאנו" ולא כתוב דוקא מחלות גוף.
שערי חכמה כתב:בענין מחלות נפש למיניהם, כמדומה שבזמן חז"ל לא ראו בזה חולי פיזי אלא מאורע חיצוני, שנכנס בו שד או אחזו קורדייקוס וכדו'. ייחסו הכל לשדים ומזיקים. ותפילות להנצל משדים ומזיקים יש בהחלט, "יושב בסתר" שמזכירים במוצ"ש, ברכת השכיבנו שהזכרתי לעיל, ועוד.
דרומי כתב:אף אני הקטן לא הבנתי את השאלה מעיקרא, וכמו שכתבו כאן לעיל הרי זה ממש הברכה של אתה חונן לאדם דעת כו', שהרי אם יש לאדם מחלת נפש ל"ע ול"ע הרי בוודאי חסר לו בענין הדעת.
אשר ברא כתב:
ולכן נראה גם שבברכת השיבה שופטינו - והסר ממנו יגון ואנחה, וברצה והחליצינו - שלא תהא צרה ויגון ואנחה וכו' שאין הכוונה להסר עצם היגון אלא מה שמביאו.
וע"ע בסוף ספר יושר דברי אמת באיגרת.
דרומי כתב:אף אני הקטן לא הבנתי את השאלה מעיקרא, וכמו שכתבו כאן לעיל הרי זה ממש הברכה של אתה חונן לאדם דעת כו', שהרי אם יש לאדם מחלת נפש ל"ע ול"ע הרי בוודאי חסר לו בענין הדעת.
איש גלילי כתב:דרומי כתב:אף אני הקטן לא הבנתי את השאלה מעיקרא, וכמו שכתבו כאן לעיל הרי זה ממש הברכה של אתה חונן לאדם דעת כו', שהרי אם יש לאדם מחלת נפש ל"ע ול"ע הרי בוודאי חסר לו בענין הדעת.
לא חסרים חולי נפש והמה חכמים מחוכמים.
סגי נהור כתב:אפשר להרחיב את הנושא ולשאול עד כמה מצאנו בכלל התייחסויות תורניות והלכתיות לנפש ולקשיי הנפש (לכאורה כמעט שלא), ודומה שכבר נידון.
איש_ספר כתב:שאלני חכ"א:
מפני מה לא סדרו מסדרי תפילות ישראל, תפילה על עניני הנפש. והלא לב יודע מרת נפשו, ממחלות חמורות, ועד שחרות ודכדוכה של נפש, ואין נסתר מחמתם.
ואעפ"כ, מבקשים על כל צרכי הגוף, ובעד הנפש לא התעוררו?!
השבתי בעניותי, שכפי המדע המתקדם אין הפרדה בין נפש לגוף והכל הוא חולי פיזיולוגי. וא"כ מי סאני תפילת רפאנו לכל מכותינו.
ולא הונח לנו.
אשמח לתגובתכם.
איש_ספר כתב:שאלני חכ"א:
מפני מה לא סדרו מסדרי תפילות ישראל, תפילה על עניני הנפש. והלא לב יודע מרת נפשו, ממחלות חמורות, ועד שחרות ודכדוכה של נפש, ואין נסתר מחמתם.
ואעפ"כ, מבקשים על כל צרכי הגוף, ובעד הנפש לא התעוררו?!
השבתי בעניותי, שכפי המדע המתקדם אין הפרדה בין נפש לגוף והכל הוא חולי פיזיולוגי. וא"כ מי סאני תפילת רפאנו לכל מכותינו.
ולא הונח לנו.
אשמח לתגובתכם.
איש_ספר כתב:מחולת המחנים כתב:ואגב, טעות נושנה לקשר 'נפש מבהלה' הנאמר בהושע נא 'אדמה מארר' לנפש האדם, כוונת הפייטן שם היא על נפש הבהמות, ויש שהשאילו לשון זו למליצה לנפש האדם.
לפי הקשר של שאר הנאמר שם נראה כמוך, אבל בעבר חיפשתי מי שיתייחס לענין ולא מצאתי. לא שיש רש"י ותוספות על הושענות, אבל דרוש מקור שמשתמשים בלשון בהלה לגבי נפש בהמה.
שמעתי כמה פעמים ממורי ורבי הגאון רבי חיים שמואלביץ זכרונו לברכה, שכשאנחנו אומרים בהושענות נוסח האשכנזים הושענא אדמה מארר שהרי האדמה אשר איררה ה' זה מה שמפריע לאדמה, אנחנו מתפללים שה' יושיע את האדמה מקללה, וכן הלאה הפייטן הולך על סדר א' ב', כמו כל ההושענות. כשמגיע לנפש, ממה צריך להושיע את הנפש? מבהלה אומר הפייטן. אז ר' חיים היה אומר שזה מחריב את הנפש כמו שהארר מפריע את האדמה וגורן מושיעים מגזם וכן הלאה, הדברים שהפייטן אומר שם, אז נפש מבהלה. בהלה מחריבה את הנפש. חוסר ישוב הדעת שלא שוקלים את הדברים עד הסוף.
והן הן הדברים.הסרת כל מעיק ומונע היא שלימות הגוף והנפש החיונית, כי הפחד והבהלה והמלחמות מתיחסים לנפש החיונית.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים