עושה חדשות כתב:-הרמב"ם מפרש שהמטרה בתענית זה לפתוח דרכי התשובה, האם זה מוסכם?
-האם ה'אבילות' בימים אלו היא ג"כ למטרת התשובה, או שזה ענין בפני עצמו?
שעת הכושר כתב:ויש לי עוד שאלה,
שמעתי היום הקלטה של שיחה מחכ"א שליט"א, הוא מסביר למה ת"ב זה זמן לבכות גם על שאר צרות, כמו למשל קריאת ספרים על השואה. לדעתו, ה"ה זיכרון צרות פרטיות שאירעו לכל אחד ואחד, כי סוף סוף זאת התכלית, להיות עצוב ומדוכא ושבור, כי זה מועיל להבין ולהפנים שהחטא מביא צרות. אחד השומעים שואל האם מועיל לזה גם ספר עלילה דמיוני מעציב? הרב עונה "בטח, הרי איוב לא היה ולא נברא".
כל העסק הזה לא מצא חן בעיני, אולי אתם תדונו אותו לכף זכות.
עושה חדשות כתב:אליבא דאמת אין צד כזה ש'איוב לא היה' וכמבו' בגמ' ב"ב דט"ו.
שעת הכושר כתב:יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות, שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב שנאמר והתודו את עונם ואת עון אבותם.
אם אתם מארגנים שיחת חיזוק בביהכנ"ס השכונתי, מתוך מטרה לפעול חיזוק והתעוררות בנושא כל שהו, תעדיפו שהאנשים יגיעו רעבים או שבעים?
צריך להגדיר כאן איך הצום פותח ומעורר את הלבבות לתשובה.
עושה חדשות כתב:כל גבאי ביכ"נ משתדל לסדר ולארגן שהמזגנים יפעלו כראוי וכהוגן בשעת אמירת הקינות, וכו'. אבל לכאו' לו יצוייר כך בזמן חז"ל, היו אומרים לאידך גיסא שראוי למעט בזה ככל האפשר.
אוצר החכמה כתב:צום מעורר לתשובה. הדבר ברור ע"פ שכל ונסיון אישי של כל אחד.
סבל מחום ואי הדלקת המזגנים לא מעוררים לתשובה. כך שהדיון כאן לא מובן.
עושה חדשות כתב:-הרמב"ם מפרש שהמטרה בתענית זה לפתוח דרכי התשובה, האם זה מוסכם?
-האם ה'אבילות' בימים אלו היא ג"כ למטרת התשובה, או שזה ענין בפני עצמו?
מה שנכון נכון כתב:עושה חדשות כתב:אליבא דאמת אין צד כזה ש'איוב לא היה' וכמבו' בגמ' ב"ב דט"ו.
הרמב"ם במו"נ נוטה לדעה זו, אף שלכאו' נדחתה בתלמוד.
בתוס' שם הביאו מהמדרש דאיוב היה, אבל יסוריו לא היו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים