שערי חכמה כתב:גם דבריו תמוהים, איך אפשר לומר שבפסק זמן ודכוותיה הוופל לא בא לטעם?
ישראל אליהו כתב:וכי יש מישהו שלמד את הסוגיא ואינו מברך על שניצל מזונות??
אפרים זלמן כתב:הגרי''ש ז''ל כמדומני שהורה לברך שהכל, ע''פ אור שמח.
החתן סופר כתב:שערי חכמה כתב:גם דבריו תמוהים, איך אפשר לומר שבפסק זמן ודכוותיה הוופל לא בא לטעם?
יש לעי' טובא בכלל "כל שיש בו" וקשה לומר באופן חד דאם בא לדבק או להעמיד ברכתו נגררת אחרי העיקר ואם בא לתת טעם ברכתו במ"מ, וכי יש מישהו באתרא הדין ובפרט מר שמברך על שניצל במ"מ במקום שברור שנותנים הרבה פירורי לחם כדי לתת טעם משובח ועדיף מסתם חזה עוף וכדעת האול"צ (ח"ב עמ' קכה)? אלא היישוב כדברי וזאת הברכה בבירורי הלכה שבסוף הספר בירור סי' יט אות ב בשם מרן החזו"א.
קו ירוק כתב:כל המאכלים שמכילים דגנים והרבה שוקולד, הדגנים ודאי לטעם. וממילא חייב במ"מ.
עושה חדשות כתב:פעם שמעתי שהם קובעים לפי אחוז מסויים, יודעים אולי משהו ע"ז?
*
צירפתי מתוך וזאת הברכה:
קו ירוק כתב:אם שברי העוגיות בגלידה נעשו לטעם אז חייבים לברך עליהם מזונות
יוצא פוניבז' כתב:קו ירוק כתב:אם שברי העוגיות בגלידה נעשו לטעם אז חייבים לברך עליהם מזונות
האם כוונתך שמברך על הגלידה מזונות?
לענין כתב:וכ''ז ללא סברת האור שמח שאם אין לו רצון בדגן לבדו לעולם אינו נחשב עיקר, וכידוע הגריש''א ז''ל צירפה לדינא לענין השניצל כעדות בעל פרי אליעזר.
קו ירוק כתב:כל המאכלים שמכילים דגנים והרבה שוקולד, הדגנים ודאי לטעם. וממילא חייב במ"מ.
בעל קורא כתב:לענין כתב:וכ''ז ללא סברת האור שמח שאם אין לו רצון בדגן לבדו לעולם אינו נחשב עיקר, וכידוע הגריש''א ז''ל צירפה לדינא לענין השניצל כעדות בעל פרי אליעזר.
לי זכור שבוזאת הברכה מביא בשם הגריש"א לברך מזונות על שניצל, וכך אני נוהג כי כך גם מסתבר לי יותר.
זכור לי גם שבוזאת הברכה רוצה לחלק בין ציפוי דק שאין לו עובי משמעותי ואינו נרגש כ"כ לבין ציפוי עבה יותר שמורגש היטב ובזה מסתבר לברך מזונות.
קו ירוק כתב:יש להניח שזה גם תלוי בגמירות דעת של בני אדם
דרומי כתב:שמעתי מרב חשוב שבירר את נושא השניצל, שהפירורים ניתנים (לא למטרת הוספת טעם, אלא) להטבת הטיגון. כלומר: אמת שבאכילת שניצל עם פירורים יש טעם טוב יותר, אבל זה בגלל שהטיגון נעשה טוב יותר והפירורים אינם אלא אמצעי לכך.
מקדש מלך כתב:איני יכול לעזור בצורה פסקנית בסוגיות חמורות שאיני מונח בהם כעת. אך אעורר באיזה סברות.
קמח הבא לטעם, אך אינו עיקר בחשיבות, יש אומרים שאינו מברך עליו מזונות, שכל מה שקבעו שחמשת המינים הופכים לעיקר זה כשהגריעותא שלהם מחמת שאינם רוב, אבל אם ברור לנו שאינם חשובים, אינם נחשבים לעיקר. וזה ההסבר לכך שמברכים על שניצל שהכל, למרות שאין ספק שבהרבה שניצלים הציפוי בא עבור טעם. ראה בספר ברכה כהלכה לרב קליקשטיין
מקדש מלך כתב:כתבת שאם מיני המתיקה רוב, נחלקו הפוסקים האם הוא פת הבא בכסנין. יש להוסיף שיש כאן סברא נוספת שבלילתו רכה, ולדעת כמה מגדולי האחרונים, כשנאפה במי פירות עם מיני מתיקה, ונוסף לזה גם בלילה רכה, אין ספק שהוא פת הבא בכסנין, ובספר ברכה כהלכה הנ"ל חידש עוד שאינו נחשב כלל פת (ואין מברכים לעיו ברהמ"ז גם בקביעת סעודה), והוכיח כן מהלכות חלה, אך כמדומני שרוב הספרים העוסקים בנושא אינם מסכימים איתו.
מקדש מלך כתב:בסופלה שהקמח הוא ממש מיעוט דמיעוט, נראה לי שלית דין צריך בושש שאין כאן צד שהוא פת. כפי שראיתי פעם סברא שהרי אם היה בא בתור מילוי לקמח, ודאי היינו מחשיבים אותו כספק פת הבא בכיסנין, ומאי גרע שכולו כזה.
מקדש מלך כתב:קמח הבא לטעם, אך אינו עיקר בחשיבות, יש אומרים שאינו מברך עליו מזונות, שכל מה שקבעו שחמשת המינים הופכים לעיקר זה כשהגריעותא שלהם מחמת שאינם רוב, אבל אם ברור לנו שאינם חשובים, אינם נחשבים לעיקר. וזה ההסבר לכך שמברכים על שניצל שהכל, למרות שאין ספק שבהרבה שניצלים הציפוי בא עבור טעם. ראה בספר ברכה כהלכה לרב קליקשטיין
.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 144 אורחים