שערי חכמה כתב:נראה שצ"ל עליו יה"ר שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה...
ומעודי תמהתי על זה שכל ישראל מביאים רק תפוח בדבש ולא שוקולד וכיוצ"ב, ואמרתי בליבי אפשר שמעשה שמים עדיף ממעשה בנ"א, אך בבא"ח כתב שיביאו תפוח מבושל בסוכר שהוא מעשה בנ"א, ומעתה אפשר להביא גם שוקולד ולומר עליו שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.
שוב ראיתי ת"ח אחד שנוהג לעשות כן [מלבד התפוח בדבש ולא במקומו], והנאני.
נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.
שערי חכמה כתב:נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.
תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.
נהר שלום כתב:שערי חכמה כתב:נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.
תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.
למה? לכאורה אין שום בעיה בכך ולכן שאלתי לראות מה יאמרו.
שערי חכמה כתב:נהר שלום כתב:שערי חכמה כתב:תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.
למה? לכאורה אין שום בעיה בכך ולכן שאלתי לראות מה יאמרו.
אפרש שיחתי:
יש ראש בעצם, ויש דבר שנקרא ראש בהשאלה. ראש הבהמה או הדג הוא ראש בעצם, ואילו ראש הירק או השולחן נקראים ראש בהשאלה. ועי' מו"נ ח"א באורך.
ברור שראש בעצם מורה על המושג "ראש" יותר מדבר שנקרא ראש בהשאלה, ולכן נהגו להביא ראש בהמה או דג. מי שאין לו ראש ממש ורוצה להביא ראש שום או ראש ירק, בודאי יכול לעשות כן, אבל באותה מידה יכול הוא לסמוך על זה שהוא יושב בראש השולחן. וה"ה דבר העשוי בצורת ראש, אינו אלא זכר לראש, ואינו דומה לראש ממש.
שערי חכמה כתב:נראה שצ"ל עליו יה"ר שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה...
ומעודי תמהתי על זה שכל ישראל מביאים רק תפוח בדבש ולא שוקולד וכיוצ"ב, ואמרתי בליבי אפשר שמעשה שמים עדיף ממעשה בנ"א, אך בבא"ח כתב שיביאו תפוח מבושל בסוכר שהוא מעשה בנ"א, ומעתה אפשר להביא גם שוקולד ולומר עליו שתחדש עלינו שנה טובה ומתוקה.
שוב ראיתי ת"ח אחד שנוהג לעשות כן [מלבד התפוח בדבש ולא במקומו], והנאני.
שאלה: האם בראש השנה יוצאים ידי חובת הסימן "שנהיה לראש ולא לזנב" וזכירת אילו של אברהם אבינו, בראש איל עשוי שוקולד?
תשובה: לא מועיל. כי זה כמו צעצוע. וצריך ממש ראש איל דהיינו ראש כלל. וכשקשה מספיק גם ראש דג. וכשקשה יותר. אז ניתן לומר יהי רצון שנהיה לראש ולא לזנב. בלי סימנים. והעיקר האמירה והתפילה מכל הלב. וכל בני המשפחה עונים אמן. וזה מצוין. ועושה רעש גדול בשמים.
שמעתי לרא"ש. ר"ת לעשות רצון אבינו שבשמים. מי שמתגבר על יצר הרע הוא הראש. וליהפך נעשה זנב. ויצר הרע נעשה ראש. וזה פסוק בתהלים (פרק מט) נמשל כבהמות נדמו. אבל מושל. זה כמו מלאך.
הרב חיים רבי
מיכאל1 כתב:יש לחשוש שהעושה ראש ב"כאילו" יהיה גם באותה שנה לראש רק ב"כאילו".
גבול ים כתב:אולי אפשר בראש כרוב.
נהר שלום כתב:שערי חכמה כתב:נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.
תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.
למה? לכאורה אין כל בעיה בכך לכן שאלתי לראות מה יאמרו.
[אמר לי הטעם משום שקשה לו להשיג ראש כבש וע"פ הסוד אין לאכול דג.]
לענין כתב:נהר שלום כתב:שערי חכמה כתב:נהר שלום כתב:שאלתי על כך משום שאני מכיר תלמיד חכם שכבר כמה שנים אוכל ראש כבש שוקולד במקום ראש כבש או דג.
תמהני עליו דלא סגי ליה בזה שהוא יושב בראש השולחן.
למה? לכאורה אין כל בעיה בכך לכן שאלתי לראות מה יאמרו.
[אמר לי הטעם משום שקשה לו להשיג ראש כבש וע"פ הסוד אין לאכול דג.]
למה? ידוע לזה מקור? דוקא בראש השנה?
לבי במערב כתב:אבל אין טעמו 'ע"פ סוד' (גם אם המהרש"ל הי' מקובל).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים