איסתרא בלגינא כתב:אל נא תתלה דבריך באילנות גדולים ואני כבר ביארתי דברי כי לא על דברי חז"ל המובאים ח"ו דיברתי אך על אשר עשיתם קרדום לחפור בו להשיב דברי האומר בשבח הארץ והעיר ולהפך דברי חז"ל דברי אלוהים חיים לכלי לנגח בו שבחי א"י ועל זה ראוי גם ראוי לקבל נזיפה.
[/quote]איש_ספר כתב:אך אני יכול להבין שיש מישהו החושב שטוב בעיני המקום ב"ה ישיבת ישמעאלים מישיבת בעלי עבירה.
[/quote]מה אתה רוצה ?איש_ספר כתב: ובכן, רוב ככל ישראל (ובשופטני ורשיעי לא עסקינן) הם וחכמיהם והגה"צ בעל דברי יואל בכללם, יש בהם אהבת וחיבת הארץ וידיעת סגולתה וקדושתה.
הציץ ונפגע כתב:אולי זה הזדמנות לבקשה מהאוצר להכניס לאוצר את הספר 'דת הציונות' מאת יגאל אלחנן העוסק בענין זה רבות (ואף יצא ע"ז חוברת כנגד, ראתי אותה בישיבת תורת חיים של הרב טל ביד בנימין), הספרים יוצאים לאור ע"י ארגון 'אזמרך באולמים' העוסק בענינים אלו.
שוב ראיתי שאפשר להוריד ספר זה (ב' חלקים') באתר שלהם, http://www.yoel-ab.com/about_the_book.asp
איש_ספר כתב:חד וחלק, (שמא סבור אתה שע"י גידופים תצדיק את הכינוי שבחרת לעצמך?) אודה לך אם תפנה אותי לדברי גדולינו (למשל, חזו"א, הגרי"ז, הגרא"מ שך) בהשקפתם על המדינה. ככל הידוע לי, כל ההתיחסות אצל גדולינו, הם לגופן של פרטים ופרשיות מסוימות, ולא בהקשר המאורע והתהליך כולו . ואיני מדבר על וורטים ואמרות כנף אלא על משהו שיטתי ומסודר. ומחוורתא כדאמרן. (וחוששני שלא הבנת מאום).
חד וחלק כתב:האיש ההוא - שמדבר בגללי אבל לא אלי - יושב ודורש כמשה מפי הגבורה.
שמעו נא אחי ורעי באי אתרא קדישא הדין, חידוש נורא שלא שמעתו אוזן מעולם:
"שתיקתם של גדולינו מלמדת שהם לא ראו במדינה לכשעצמה שום קדושה מיוחדת או להבדיל ע"ז החמורה".
אמתין שיבוא אחד מאלו שלבבם כרוי ויואיל לאאלפו בינה חינם אין כסף.
שומע כתב:מה יש ביום ירושלים יותר מאשר ביומיים שלפניו או בשלושה שלאחריו?
מה יש ביום ירושלים יותר מאשר בתאריך סיום מלחמת השחרור?
מה יש ביום ירושלים יותר מאשר ביום סיום מלחמת יוה"כ? יותר מאשר בתאריכי נטיית המערכות בצפון ובדרום לטובת עם ישראל?
ואם כבר הבאת דוגמא מחכ"א בנוגע לזה, אחשוף אשר על לבי: הנני סבור שקבוץ הגלויות הדתי, ואולי גם החילוני, שקרה מאז העליות הראשונות, הלא דבר הוא. לא יתכן להתעלם ולומר ע"כ שעולם כמנהגו נוהג. אין יודע עד מה ועל מה עשה ה' ככה, אבל בודאי שהוא חסד. ועכ"ז גם אם נאמר שזה קצה תחלת הגאולה העתידית, אין לזה קשר עם ההסתכלות על המדינה בעצמה. הקב"ה בחר להעביר את החסד דרך מדינת הרשעה, כפי שמעביר חסדו בצורות גלויות ונסתרות אחרות.
אני חוזר שוב על הפסוקים [יחזקאל לז] שהדגשתי, עם ביאור קצר.
וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ:
(כשעם ישראל בגלות נוצר חילול השם, מכיון שהגויים מוכיחים מכך שהקב"ה זנח ח"ו את עמו והשליכם מארצו)
וָאֶחְמֹל עַל שֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלְּלוּהוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁמָּה:
(הקב"ה חומל על חילול שמו)
לָכֵן אֱמֹר לְבֵית יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר אֲ-דֹנָי ה' לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם:
(הקב"ה מדגיש: אני אגאל את עם ישראל לא בגלל שמגיע להם, אלא בגלל שהימצאותם בגלות היא חילול שמו)
וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי ה' נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם:
(ולכן, הקב"ה יקדש את שמו המחולל, וחילול שמו שבא ע"י הגלות יפסק, ואיך?)
וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם:
(הקב"ה יחזיר את עם ישראל מכל הארצות לארץ ישראל)
וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם:
(ואז, לאחר שעם ישראל יהיה בארץ ישראל, הקב"ה יחזיר אותם בתשובה)
וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר:
וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם:
(ואח"כ יחזיר גם את הנבואה)
עד כאן פירוש קצר.
יש כאן הדגשה שהחזרה של עם ישראל לא"י תהיה כשעם ישראל יהיה במצב רוחני שבעצם לא מגיע לו לחזור לא"י,
ואעפ"כ הקב"ה יחזיר אותם לא"י למען קידוש שמו, ורק אחר כך הקב"ה יחזיר אותם בתשובה.
לענ"ד אי אפשר לא לראות בפסוקים האלו נבואה על הקמת המדינה דוקא כשעם ישראל לא ראוי לכך.
ואכן, מי שמביט על ההסטוריה ועל המציאות כיום רואה שעם ישראל (לפחות זה שבארץ ישראל) התהפך ממגמה של חילון למגמה של התקרבות ליהדות,
ולא נשאר לנו אלא לחכות להמשך הנבואה שהליך התשובה יושלם ונזכה ג"כ לנבואה.
כל זה, אגב, לא בהכרח אומר שהיה נכון (מבחינת ג' השבועות וכדו') להקים את המדינה, אבל זה אומר שזה תהליך של גאולה.
איש_ספר כתב:[לגבי קבוץ גלויות, הנה מה שכתב כותב אחד (מכנה עצמו שילת) בפורום אחר, ואני איני אלא כדולה ומשקה:אני חוזר שוב על הפסוקים [יחזקאל לז] שהדגשתי, עם ביאור קצר.
וַיָּבוֹא אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם וַיְחַלְּלוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בֶּאֱמֹר לָהֶם עַם ה' אֵלֶּה וּמֵאַרְצוֹ יָצָאוּ:
(כשעם ישראל בגלות נוצר חילול השם, מכיון שהגויים מוכיחים מכך שהקב"ה זנח ח"ו את עמו והשליכם מארצו)
וָאֶחְמֹל עַל שֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלְּלוּהוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁמָּה:
(הקב"ה חומל על חילול שמו)
לָכֵן אֱמֹר לְבֵית יִשְׂרָאֵל כֹּה אָמַר אֲ-דֹנָי ה' לֹא לְמַעַנְכֶם אֲנִי עֹשֶׂה בֵּית יִשְׂרָאֵל כִּי אִם לְשֵׁם קָדְשִׁי אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר בָּאתֶם שָׁם:
(הקב"ה מדגיש: אני אגאל את עם ישראל לא בגלל שמגיע להם, אלא בגלל שהימצאותם בגלות היא חילול שמו)
וְקִדַּשְׁתִּי אֶת שְׁמִי הַגָּדוֹל הַמְחֻלָּל בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר חִלַּלְתֶּם בְּתוֹכָם וְיָדְעוּ הַגּוֹיִם כִּי אֲנִי ה' נְאֻם אֲ-דֹנָי ה' בְּהִקָּדְשִׁי בָכֶם לְעֵינֵיהֶם:
(ולכן, הקב"ה יקדש את שמו המחולל, וחילול שמו שבא ע"י הגלות יפסק, ואיך?)
וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם:
(הקב"ה יחזיר את עם ישראל מכל הארצות לארץ ישראל)
וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם:
(ואז, לאחר שעם ישראל יהיה בארץ ישראל, הקב"ה יחזיר אותם בתשובה)
וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר:
וְאֶת רוּחִי אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וְעָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר בְּחֻקַּי תֵּלֵכוּ וּמִשְׁפָּטַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם:
(ואח"כ יחזיר גם את הנבואה)
עד כאן פירוש קצר.
יש כאן הדגשה שהחזרה של עם ישראל לא"י תהיה כשעם ישראל יהיה במצב רוחני שבעצם לא מגיע לו לחזור לא"י,
ואעפ"כ הקב"ה יחזיר אותם לא"י למען קידוש שמו, ורק אחר כך הקב"ה יחזיר אותם בתשובה.
לענ"ד אי אפשר לא לראות בפסוקים האלו נבואה על הקמת המדינה דוקא כשעם ישראל לא ראוי לכך.
ואכן, מי שמביט על ההסטוריה ועל המציאות כיום רואה שעם ישראל (לפחות זה שבארץ ישראל) התהפך ממגמה של חילון למגמה של התקרבות ליהדות,
ולא נשאר לנו אלא לחכות להמשך הנבואה שהליך התשובה יושלם ונזכה ג"כ לנבואה.
כל זה, אגב, לא בהכרח אומר שהיה נכון (מבחינת ג' השבועות וכדו') להקים את המדינה, אבל זה אומר שזה תהליך של גאולה.
מקור: http://ladaat.net/forum/index.php?topic=55960.0;wap2
גאולה בקרוב כתב:ודרך אגב, גם הם אינם ח"ו מושחתים לגמרי, ולא "כלי שלטוני הפועל נגד התורה ומצוותיה בכל התחומים" כפי שמישהו כתב כאן. יש להם מה לתקן אם הם המבולבלים חוטאים - הם "תינוקות שנשבו", בקיצור, אני לא מסתכל עליהם 'ממרומי האולימפוס' כצדיק שמשקיף על רשע, אברהם שהשקיף על פני סדום...
גם בהם, האחים שלנו, יש הרבה דברים טובים (ומי שלא חושב כך סימן שלא מכיר, או סתם עוצם עיניים), וכבר חז"ל אמרו על פושעי ישראל שמלאים מצוות כרימון, נעזור נא אחד לשני להתחזק, ונתפלל עלינו ועליהם שנחזור בתשובה שלמה, גם על שנאת חינם שהחריבה את ביתנו ועדיין שטן זה מרקד בתוכנו.
עמיחי כנרתי
גאולה בקרוב כתב:היה מעניין לקרוא את התגובות, ביחוד של איש ספר שטוען בענוה לאי ידיעה. זו מדרגה גדולה, לא להתבייש לומר "איני יודע". בקשר למדינה האריך בכיוון הזה לכתוב גם הרב אליהו כי טוב (מח"ס ספר התודעה) במאמרו שנדפס ב'המעין' (ברויאר, יונה עמנואל) לפני שנים, וכן בשו"ת לב אברהם לרב אברהם וינפלד זצ"ל, סי' קכט-קלא, עיינו שם.
נקודה אחרונה, בקשר לדברי איש ספר, על כך שאין הלכות בזה:
גדולי ישראל, אלו המיוחדים בגדלותם, יכולים וצריכים להכריע מתוך השקפת העולם שלקוחה מדברי תנ"ך, גמרות ומדרשים, וכן ספרי אמונה ודעות, להכריע מה קורה כאן לעינינו. זה מה שמרן הראי"ה עשה: פסק הלכות ב"הלכות ציבור".
לעיתים הדברים נראים שקולים בעיני הגדול, ואז הוא אומר "תיקו", תשבי יתרץ, אבל מתוך בירור מעמיק. יש לדעתו ספק, ולא סתם "חוסר ידיעה".
עמיחי כנרתי
איש_ספר כתב:אודה לך אם תפנה אותי לדברי גדולינו (למשל, חזו"א, הגרי"ז, הגרא"מ שך) בהשקפתם על המדינה. ככל הידוע לי, כל ההתיחסות אצל גדולינו, הם לגופן של פרטים ופרשיות מסוימות, ולא בהקשר המאורע והתהליך כולו . ואיני מדבר על וורטים ואמרות כנף אלא על משהו שיטתי ומסודר. ומחוורתא כדאמרן.
ישראל הר כסף כתב:איש_ספר כתב:אודה לך אם תפנה אותי לדברי גדולינו (למשל, חזו"א, הגרי"ז, הגרא"מ שך) בהשקפתם על המדינה. ככל הידוע לי, כל ההתיחסות אצל גדולינו, הם לגופן של פרטים ופרשיות מסוימות, ולא בהקשר המאורע והתהליך כולו . ואיני מדבר על וורטים ואמרות כנף אלא על משהו שיטתי ומסודר. ומחוורתא כדאמרן.
אדונינו איש הספר, אל באפך, אבל אני שומע כאן איזה נטיה לציונות החילונית והרשעה.
כלום דברי ר"א וסרמן לא ידועים לך או שגם הם אמרות כנף?
בספר היפה 'מפיהם' ישנם ראיונות שפורסמו בעבר גם עם הבריסקער רב וגם עם החזו"א עיין שם ותרווה נפשך ממי הדעת הנקיה.
והזהר בדבריך הנשמעים תמיד שלא ישתו אחרים ממי בורך שבמקרה זה הועכרו.
בתקווה שאני זה שטעיתי בהבנת דבריך. אני לא כזה מומחה ובכל אופן פגשתי בהרבה מקומות יותר מאמרות כנף. לא מאמין שאתה לא פגשת. שמא שכחת או שמא לא ידעת או חמור מזה שמא התעלמת.
'אלו פורשים ובוכים ואלו פורשים ובוכים'...
שמח תשמח כתב:חד וחלק כתב:האיש ההוא - שמדבר בגללי אבל לא אלי - יושב ודורש כמשה מפי הגבורה.
שמעו נא אחי ורעי באי אתרא קדישא הדין, חידוש נורא שלא שמעתו אוזן מעולם:
"שתיקתם של גדולינו מלמדת שהם לא ראו במדינה לכשעצמה שום קדושה מיוחדת או להבדיל ע"ז החמורה".
אמתין שיבוא אחד מאלו שלבבם כרוי ויואיל לאאלפו בינה חינם אין כסף.
איש ספר כותב דברים נכוחים בתבונה ובדעת, ואילו בדבריך אין שום טעם וריח, שום כלום. לא גמרא ולא סברא. יותר היתה יפה לך השתיקה.
גאולה בקרוב כתב:ולבסוף אביע פליאתי על מה שכתב כבודו:
"התנועה הציונית שמגמתה חילון פני העם ושינוי צביונו הרוחני"- שצע"ג לטעון כך! התנועה הציונית מגמתה לחזור לא"י, ליישבה ולשבת בה, ובגלל שהיא ברובה חילונית היו בה הרבה או מעט שבחוצפתם כי רבתה פעלו לחלן את העולים, ואין מילים לגודל החרפה והצער על זה- אבל לא זו מגמתה!
בברכה לכולנו
עמיחי כנרתי
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים