שלמה בן חיים כתב:אין בזה חיוב חינוך. ולכך מותר לכבס להם.
שלמה בן חיים כתב:כתבתי בחופזה ולא כתבתי את הפרטים מספיק:
יש בזה חילוק בין שבוע שחל בו שבזה מותר רק לילדים מטנפים תדיר ברעי. ועד שבוע שחל בו אין חיוב חינוך כלל בזה, ומותר אף לילד שלא מלכלך. וכל זה מבואר במשנה ברורה תקנא ס"ק פב בשם החיי אדם שלא מחמירים לגבי חינוך אלא משבוע שחל בו. ושם ברמ"א ההיתר אפילו בשבוע שחל בו לקטנים שמלכלכים תדיר.
פרנקל תאומים כתב:שלמה בן חיים כתב:כתבתי בחופזה ולא כתבתי את הפרטים מספיק:
יש בזה חילוק בין שבוע שחל בו שבזה מותר רק לילדים מטנפים תדיר ברעי. ועד שבוע שחל בו אין חיוב חינוך כלל בזה, ומותר אף לילד שלא מלכלך. וכל זה מבואר במשנה ברורה תקנא ס"ק פב בשם החיי אדם שלא מחמירים לגבי חינוך אלא משבוע שחל בו. ושם ברמ"א ההיתר אפילו בשבוע שחל בו לקטנים שמלכלכים תדיר.
ובשבוע שחל בו. נכון להקפיד עימם גם על כלי לבן וגרביים? או שבילדים פשוט שיש להקל בזה?
פרנקל תאומים כתב:חשבתי שאולי בילדים יש יותר מקום לנקוט כהמקילים. האין זאת?
שלמה בן חיים כתב:פרנקל תאומים כתב:חשבתי שאולי בילדים יש יותר מקום לנקוט כהמקילים. האין זאת?
אם יש קולא כזו יש ואם לא לא, יש ערוך השולחן ויש פסק של מרן האגרות משה שהקילו בזה, וכן מנהג רוב העולם. אך מי שסבור שאין קולא זו לא נראה להקל יותר בילדים [זו הרי לא מחלוקת ראשונים, אלא נידון בין פוסקי זמנינו ובדברים כאלו לא נראה שיש להקל בילדים יותר ממבוגרים, זו שאלה שיש לשאול לא רק כאן אלא בכל הלכות אחרות, האם יש להקל לילדים יותר ממבוגרים. למשל האם יש להקל שילדים יפתחו בקבוקים בשבת, למי שמחמיר בזה וכל כהאי גוונא. לענ"ד אין טעם להקל בדבר שאינו מחלוקת ששורשה בראשונים אלא רק מחלוקת בין פוסקי זמנינו.
מלבד מה שמסתבר מאד שגם פוסקי זמנינו לא דיברו אלא אם התלכלכו הבגדים עד שממש צער ללובשם, ראה בערות השולחן יו"ד סימן שפט ובפסק האגרות משה המובא בשמו בספר שמעתתא דמשה סימן תקנד. ולפי זה לכאורה עדיף להכין כי אחרת צריך להמתין עד שיהיה צער [גם לסביבה...] ממה שלובשים.
פרנקל תאומים כתב:שלמה בן חיים כתב:פרנקל תאומים כתב:חשבתי שאולי בילדים יש יותר מקום לנקוט כהמקילים. האין זאת?
אם יש קולא כזו יש ואם לא לא, יש ערוך השולחן ויש פסק של מרן האגרות משה שהקילו בזה, וכן מנהג רוב העולם. אך מי שסבור שאין קולא זו לא נראה להקל יותר בילדים [זו הרי לא מחלוקת ראשונים, אלא נידון בין פוסקי זמנינו ובדברים כאלו לא נראה שיש להקל בילדים יותר ממבוגרים, זו שאלה שיש לשאול לא רק כאן אלא בכל הלכות אחרות, האם יש להקל לילדים יותר ממבוגרים. למשל האם יש להקל שילדים יפתחו בקבוקים בשבת, למי שמחמיר בזה וכל כהאי גוונא. לענ"ד אין טעם להקל בדבר שאינו מחלוקת ששורשה בראשונים אלא רק מחלוקת בין פוסקי זמנינו.
מלבד מה שמסתבר מאד שגם פוסקי זמנינו לא דיברו אלא אם התלכלכו הבגדים עד שממש צער ללובשם, ראה בערות השולחן יו"ד סימן שפט ובפסק האגרות משה המובא בשמו בספר שמעתתא דמשה סימן תקנד. ולפי זה לכאורה עדיף להכין כי אחרת צריך להמתין עד שיהיה צער [גם לסביבה...] ממה שלובשים.
התוכל להסביר יותר את ההגיון לחלק בזה בין מח' ראשונים למח' אחרונים?
לתומי חשבתי שבדבר כה"ג שמנהג העולם להקל בו (כנראה בגלל הרגלי ההיגיינה המקובלים והמורגלים כיום), אזי אף אם אני חושש לעצמי להחמיר ולנהוג כעיקר פשטות ההלכה, לילדים מיהת מסתבר להקל.
שלמה בן חיים כתב:כתבתי בחופזה ולא כתבתי את הפרטים מספיק:
יש בזה חילוק בין שבוע שחל בו שבזה מותר רק לילדים מטנפים תדיר ברעי. ועד שבוע שחל בו אין חיוב חינוך כלל בזה, ומותר אף לילד שלא מלכלך. וכל זה מבואר במשנה ברורה תקנא ס"ק פב בשם החיי אדם שלא מחמירים לגבי חינוך אלא משבוע שחל בו. ושם ברמ"א ההיתר אפילו בשבוע שחל בו לקטנים שמלכלכים תדיר.
איש יהודי1 כתב:שלמה בן חיים כתב:כתבתי בחופזה ולא כתבתי את הפרטים מספיק:
יש בזה חילוק בין שבוע שחל בו שבזה מותר רק לילדים מטנפים תדיר ברעי. ועד שבוע שחל בו אין חיוב חינוך כלל בזה, ומותר אף לילד שלא מלכלך. וכל זה מבואר במשנה ברורה תקנא ס"ק פב בשם החיי אדם שלא מחמירים לגבי חינוך אלא משבוע שחל בו. ושם ברמ"א ההיתר אפילו בשבוע שחל בו לקטנים שמלכלכים תדיר.
המ"ב מביא אליה רבה שמחמיר 'עין באליה רבה דלדידן יש להחמיר (לקטנים,עליהם מדבר השו"ע) בתספורת מי"ז בתמוז וכבוס מר"ח ' וע"ז מביא 'ובח"א כתב דלצורך קטנים אין להחמיר אף לפי מנהגנו אלא בשבת זו'.
כדכד כתב:הלכה כדברי המיקל באבל זה גם באבלות של תשעה באב ותשעת הימים?
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים