זקן ששכח כתב:דורנו הנוכחי הוכתר בתארים רבים 'מחמיאים'. אחד מבין התארים הכי מחמיאים הוא שאנחנו חיים בדור האינפלציה – אינפלציית התארים. כך מתואר בר בי רב דחד יומא כרשכבה"ג, ומשנהו שלא קרא ושנה מעולם הינו הרב הגאון.
בשנים האחרונות נחשפתי לתואר חדש: הרב החסיד המפואר. הייתי סבור עד לאחרונה כי תואר זה הינו פענוח מושגה של הקיצור המפו' שכוונתו המפורסם. אולם זה עתה גליתי שתואר זה כבר נזכר בספרים מקדמת דנא.
דוגמאות לכך:
מדרש שמואל, אבות (פרק שלישי משנה יח): "אחר כך שאלתי את החכם המפואר הא'לדי הרב רבי חיים וויטאל יצ"ו לבאר לי את דעתו בזה".
משלי יעקב, פרשת אמור: "ואומר הבחור המופלג המפואר שלשלת היוחסין פלוני בן פלוני מוליכין אנחנו אותו לבית רבו המפורסם".
משנת חסידים, הקדמת המחבר: "ובזה יצאתי ידי חובתי עם החכם המפואר הנ"ל שכך עלה במחשבתו אשר חשב מתחילה".
נחלת יעקב על הש"ס, הקדמה: "אמרי נועם הנובעים מבאר חכמתו הטמונים עד הנה באוצרת חמדה, עד אשר העיר ה' ברוח נדיבה את כבוד ידידי הרב המפואר זרע קודש מצבתו מו"ה נפתלי צבי נ"י מפה".
דורות ראשונים, רבנן סבוראי (פרק כא): "וראיתי להעיר כאן על דברי החכם המפואר הרכבי בהערותיו לתשובות הגאונים".
אלא שאינני יודע אם גם שם הינו תוצאה של פענוח שגוי, או שמא לא כן, כי לא הצלחתי להבין את 'עומקו' של תואר זה כדבעי עד כען.
למי פתרונים?
גוראריה כתב:חלק מהפליאות, ולעיתים הגיחוכים שאנו נתקלים בהם בנוגע לתארים ישנים, הם התחלפות של המשמעות עם השנים. שמעת פעם על הקצין הגראי"ל שטינמן או האלוף הגרמ"י ליפקוביץ? אם היו לפני מאתיים שנה, סביר שאלו התארים שבהם היו מעטרים אותם. אלו היו תארי כבוד למנהיגי ישראל. [מה לעשות שצה"ל לקח קצת תוארים לעצמו...] עם השנים משמעויות זזות.
כיון שכך צריך להבין את המשמעות והצליל של 'מפואר' בתקופה ההיא. ודאי לא היתה הכוונה למשהו מקביל לרמדה רנסנס או לרכב שרד...
נוטר הכרמים כתב:גוראריה כתב:חלק מהפליאות, ולעיתים הגיחוכים שאנו נתקלים בהם בנוגע לתארים ישנים, הם התחלפות של המשמעות עם השנים. שמעת פעם על הקצין הגראי"ל שטינמן או האלוף הגרמ"י ליפקוביץ? אם היו לפני מאתיים שנה, סביר שאלו התארים שבהם היו מעטרים אותם. אלו היו תארי כבוד למנהיגי ישראל. [מה לעשות שצה"ל לקח קצת תוארים לעצמו...] עם השנים משמעויות זזות.
כיון שכך צריך להבין את המשמעות והצליל של 'מפואר' בתקופה ההיא. ודאי לא היתה הכוונה למשהו מקביל לרמדה רנסנס או לרכב שרד...
קצין ואלוף לא היו תוארים של גבירים ונגידים?
[לא בדקתי במוסף 'הנדיבים' של המבשר...]
מעיין כתב:כך גורלם של מליצות
פום ממלל רברבן, ביודעי ומכירי קאמינא...
זקן ששכח כתב:גוראריה, שמא תציע ביאור הנראה לעיניך לתיבת מפואר?
האם לדעת כולם אינו פענוח שגוי של המפו'?
גוראריה כתב:[וכמו שבימינו כותבים לכל צו"ז: 'שמו מפארים', וכשאתה עומד בתפילות הימים הקדושים ומגיע ל'שמו מפארים עדת חבלו ונערץ באראלי קודש הילולו' אתה נזכר מאותו א' ששלשל כמה מצלצלין למקום הנכון, וזכה גם הוא ל'שמו מפארים', ואתה מתמלא קבס...]
אורח לרגע. כתב:עוד בעניין תוארים. שמעתי פעם משמו של הרה"ק רבי יואל מסטמאר זצ"ל כי כאשר כותבים על אדם "הרה"צ" זהו למעט שאינו גאון, "הרה"ג" - למעט שאינו צדיק, ואילו "הגה"צ" - למעט את שניהם...
מעיין כתב:מענין זה יש בנותן טעם להביא דבריו של המבי"ט בח"ב סוף סי' מ"ו על מה שכתבו תלמידיו של בעל פלוגתיה מרן הב"י ותיארו את רבם בתואר מי יבוא אחרי המלך הקדוש
וכתב על זה בחריפות, שלא ניתן לתאר בתואר זה לבנ"א ורק להקב"ה וגם זה רק בעשי"ת עיי"ש דבריו בפנים, וסיים בחריפות כשם שנפרעים מן המשבחים וכו' כך נפרעים מן המשובחים
ויש לציין דבר נפלא, שהמבי"ט עצמו מתואר במליצה בח"א סי' קכ"ג,בשאלה על ענין א' מדיני ממונות, מלך אוהב צדקה ומשפט, ולא כתב ולא מחה שם על זה כלום בתשובתו, והגם שיש לחלק, מ"מ נראים הדברים שאל מלחמתו הוא שב
אהרן פרידמן כתב:מענין לענין:
זכורני שראיתי פעם ספר/חיבור/מחקר/ על השתלשלות תארי כבוד בישראל או בספרות התורנית. תודה למי שיפנה אותי.
דרומי כתב:בענין זה, מספרים על האדמו"ר מחב"ד שכתב מכתב למישהו ובשם הנמען היה כתוב "לכבוד הרה"ג וכו'".
מישהו הביע את פליאתו על תואר זה שכנראה לא הלם את אותו נמען, והשיב האדמו"ר: מנין שהכוונה היא הרב הגאון? יתכן שהכוונה היא הרב הגארנישט...
ואני הקטן מוסיף, שהאדמו"ר השתמש בלשון נקיה - כדרכו בקודש - ומסתבר שיש פעמים שאפשר למצוא באות ג' עוד מלים פחות מחמיאות
איש_ספר כתב: . . בשה"ג יש ביקורת על חידושי ר' ברוך אנג'ל שכתבו המולי"ם בשער במליצה 'ברוך הוא' (וכנראה לא ראה את הספר של ר' נתן אליה רוט על המקור ברוך מויזניץ שנקרא... קדוש וברוך . .
לבי במערב כתב:איש_ספר כתב: . . בשה"ג יש ביקורת על חידושי ר' ברוך אנג'ל שכתבו המולי"ם בשער במליצה 'ברוך הוא' (וכנראה לא ראה את הספר של ר' נתן אליה רוט על המקור ברוך מויזניץ שנקרא... קדוש וברוך . .
לא יתכן שיראה בעל השה"ג את הספר על הרה"ק בעל המקור ברוך...
שבענו מטובך כתב:האם באמת נראה לך מדברי הרב איש ספר שהחיד"א אכן ראה - או היה יכול לראות - את ספרו של ר' נתן אליהו רוט?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 408 אורחים