דרומי כתב:אינו דומה הנידון לראיה.
כשאדם באבלות ל"ע הרי הוא לא יוצא מביתו הממוזג ולא הולך לעבודה וכו'.
בתשעת הימים עולם כמנהגו נוהג, אדם צריך לצאת לבית הכנסת, לעבודה, לקניות וכו' וכו' ובאופן טבעי הוא מזיע וכו' וצריך לשמור על כבוד הבריות.
דרומי כתב:כבוד הבריות הוא שיקול אפילו במקרה של ודאי, ועאכו"כ במקרה של ספק...
יתכן ויש לחלק בין המתגוררים באזור חרדי לגמרי ויש פחות חשש של חילול השם לבין המתגוררים ומסתובבים באזורים 'מעורבים'
ארזי ביתר כתב:כמדומני, שאף אדם לא יסתמך על היתר זה, כאשר ישב 'שבעה' על פטירת אביו או אמו.
קו ירוק כתב:הדברים עתיקים.
רק יש לתמוה על כותרת הסקופ (הדי מקוממת, ואולי לא בכוונה תחילה) כשידועה דעתם של כמה מגדולי הפוסקים זצ"ל - גם בבני ברק החמה המהבילה..
יש הלכה, ואת הגדרים וההיתרים שלה - כ"א שישאל את רבו, או ילמד בעיון ההלכה ויכריע לעצמו מהי רחיצת תענוג ומה לא.
ואם נזכור את שחז"ל אמרו "כל המתאבל על ירושלים זוכה וראה בשמחתה, וכל שאינו מתאבל על ירושלים אינו זוכה ורואה בשמחתה", וחז"ל הם אלו שקבעו מה הם הגדרים באבלות זו, מלבד הרגשת הלב שהיא עיקר, זה בודאי יעזור ללמוד את ההלכה הזו ביתר עיון וזהירות.
פלגינן כתב:ארזי ביתר כתב:כמדומני, שאף אדם לא יסתמך על היתר זה, כאשר ישב 'שבעה' על פטירת אביו או אמו.
קלישאה עתיקה. היום זה כבר לא כ"כ מובן.
קו ירוק כתב:אתה מתאמץ לחדד את הסקופ המקומם עוד יותר...
קו ירוק כתב: נבחן לפי כמה הוא בכלל ההיתר של רחיצה שאינה לתענוג.
קו ירוק כתב:לא הבנתי מה הדמוגגיה בדברים נכוחים ופשוטים שכתבתי לעיל.
שווארצעוואלף כתב:כידוע שיש שלא מתקלחים גם בשעה שריח רע נודף מהם ואם התירו איסור דרבנן מפני כבוד הבריות איזה היתר יש ל"החמיר" בזה?
נ.ב. בלי להיכנס עכשיו בנושא שכבר דנו בהרבה אם יש בכלל איסור בזמננו שממילא מתקלחים בכל יום ומה גם במים קרים שאינו רחיצה של תענוג וכו' הנושא אך ורק כבוד הבריות.
אש משמים כתב:יש חיוב לא להתקלח!!!
בושה וחרפה היא לנו שצריך להסביר מדוע צריך לשמור תורה ומצוות!!!
זהו כבוד הבריות הגדול ביותר וכמובן שאין לך כבוד שמים גדול יותר מלהסריח בימי אבלות אלו!!!
הקב"ה 'מסתובב' בעולם בלא בית בלא מי שיכיר יחשיב יאהב ויצטער בצערו ואתה מדבר על 'כבוד הבריות'???
אין זה אלא טמטום הלב שבנו והפיכת כל הלכה לנוחה ונעימה לנו, הלרפורמים נהיינו???
נ.ב.
הייתי צריך לכתוב בחומרה רבה יותר אך אין זה מדרכי.
פלגינן כתב:ארזי ביתר כתב:כמדומני, שאף אדם לא יסתמך על היתר זה, כאשר ישב 'שבעה' על פטירת אביו או אמו.
קלישאה עתיקה. היום זה כבר לא כ"כ מובן.
אש משמים כתב:לא התבדחתי כלל....
שווארצעוואלף כתב:אש משמים כתב:לא התבדחתי כלל....
עוד יותר גרועה...
רק שאלה קטנה, המשגיח אצלך בישיבה (גדולה?) יודע שאתה גולש באינטרנט?
ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם מרב גדול הגדרה בעניין:
אין שום היתר להיות 'מפגע אקולוגי'. אדם שאם אינו מתרחץ נכנס לגדר זה - מותר לו להתקלח. כיצד? תאר לעצמך שיש לך טיסה בשעה 6:00 ומונית לוקחת אותך בשעה 5:30 לשדה התעופה. בשעה 5:20 הנך נכנס להתקלח. כיצד תעשה זאת? באותו אופן מותר להתקלח בתשעת הימים - זו ההגדרה של 'רחיצה שאינה לתענוג'. כמובן, שרק עם מים קרים ורק עם מעט סבון.
שווארצעוואלף כתב:אש משמים כתב:לא התבדחתי כלל....
עוד יותר גרועה...
רק שאלה קטנה, המשגיח אצלך בישיבה (גדולה?) יודע שאתה גולש באינטרנט?
יש חיוב לא להתקלח!!!
בושה וחרפה היא לנו שצריך להסביר מדוע צריך לשמור תורה ומצוות!!!
זהו כבוד הבריות הגדול ביותר וכמובן שאין לך כבוד שמים גדול יותר מלהסריח בימי אבלות אלו!!!
הקב"ה 'מסתובב' בעולם בלא בית בלא מי שיכיר יחשיב יאהב ויצטער בצערו ואתה מדבר על 'כבוד הבריות'???
אין זה אלא טמטום הלב שבנו והפיכת כל הלכה לנוחה ונעימה לנו, הלרפורמים נהיינו???
נ.ב.
הייתי צריך לכתוב בחומרה רבה יותר אך אין זה מדרכי
ישראליק כתב:יש חיוב לא להתקלח!!!
בושה וחרפה היא לנו שצריך להסביר מדוע צריך לשמור תורה ומצוות!!!
זהו כבוד הבריות הגדול ביותר וכמובן שאין לך כבוד שמים גדול יותר מלהסריח בימי אבלות אלו!!!
הקב"ה 'מסתובב' בעולם בלא בית בלא מי שיכיר יחשיב יאהב ויצטער בצערו ואתה מדבר על 'כבוד הבריות'???
אין זה אלא טמטום הלב שבנו והפיכת כל הלכה לנוחה ונעימה לנו, הלרפורמים נהיינו???
נ.ב.
הייתי צריך לכתוב בחומרה רבה יותר אך אין זה מדרכי
תודה לא-ל יתברך שאין לכבודו התרת הוראה
עקביה כתב:ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם מרב גדול הגדרה בעניין:
אין שום היתר להיות 'מפגע אקולוגי'. אדם שאם אינו מתרחץ נכנס לגדר זה - מותר לו להתקלח. כיצד? תאר לעצמך שיש לך טיסה בשעה 6:00 ומונית לוקחת אותך בשעה 5:30 לשדה התעופה. בשעה 5:20 הנך נכנס להתקלח. כיצד תעשה זאת? באותו אופן מותר להתקלח בתשעת הימים - זו ההגדרה של 'רחיצה שאינה לתענוג'. כמובן, שרק עם מים קרים ורק עם מעט סבון.
לענ"ד אינו נראה כלל. מה עניין הלחץ המתואר לרחיצה שאינה לתענוג?
למה צריך להסתבך כ"כ בגדר רחיצה שאינה לתענוג? 'רחיצה שאינה לתענוג' פירושו רחיצה שהיא לא לשם תענוג...
בעירי המהבילה, בימים אלה, כאשר עובר עלי יום אחד ללא רחצה הגונה אני מתקשה לחיות חיים נורמליים ביום המחרת. כל רחיצה כזו צריכה להיעשות במתינות ועם הרבה סבון, כדי להעביר היטב את זיעת יום העבר ולפנות מקום לזיעת היום הבעל"ט. זו אינה רחיצה לתענוג.
צולניק כתב:עקביה כתב:ארזי ביתר כתב:שמעתי פעם מרב גדול הגדרה בעניין:
אין שום היתר להיות 'מפגע אקולוגי'. אדם שאם אינו מתרחץ נכנס לגדר זה - מותר לו להתקלח. כיצד? תאר לעצמך שיש לך טיסה בשעה 6:00 ומונית לוקחת אותך בשעה 5:30 לשדה התעופה. בשעה 5:20 הנך נכנס להתקלח. כיצד תעשה זאת? באותו אופן מותר להתקלח בתשעת הימים - זו ההגדרה של 'רחיצה שאינה לתענוג'. כמובן, שרק עם מים קרים ורק עם מעט סבון.
לענ"ד אינו נראה כלל. מה עניין הלחץ המתואר לרחיצה שאינה לתענוג?
למה צריך להסתבך כ"כ בגדר רחיצה שאינה לתענוג? 'רחיצה שאינה לתענוג' פירושו רחיצה שהיא לא לשם תענוג...
בעירי המהבילה, בימים אלה, כאשר עובר עלי יום אחד ללא רחצה הגונה אני מתקשה לחיות חיים נורמליים ביום המחרת. כל רחיצה כזו צריכה להיעשות במתינות ועם הרבה סבון, כדי להעביר היטב את זיעת יום העבר ולפנות מקום לזיעת היום הבעל"ט. זו אינה רחיצה לתענוג.
המציאות הרגילה היא שהרחיצה תחילתה להורדת הזיעה והלכלוך וממנה נמשכים להאריך [אם מעט ואם הרבה] ברחיצה של תענוג, תוספת רחיצה זו בוודאי אסורה בימים אלו.
ישראליק כתב:יש חיוב לא להתקלח!!!
בושה וחרפה היא לנו שצריך להסביר מדוע צריך לשמור תורה ומצוות!!!
זהו כבוד הבריות הגדול ביותר וכמובן שאין לך כבוד שמים גדול יותר מלהסריח בימי אבלות אלו!!!
הקב"ה 'מסתובב' בעולם בלא בית בלא מי שיכיר יחשיב יאהב ויצטער בצערו ואתה מדבר על 'כבוד הבריות'???
אין זה אלא טמטום הלב שבנו והפיכת כל הלכה לנוחה ונעימה לנו, הלרפורמים נהיינו???
נ.ב.
הייתי צריך לכתוב בחומרה רבה יותר אך אין זה מדרכי
תודה לא-ל יתברך שאין לכבודו התרת הוראה
אש משמים כתב:ישראליק כתב:יש חיוב לא להתקלח!!!
בושה וחרפה היא לנו שצריך להסביר מדוע צריך לשמור תורה ומצוות!!!
זהו כבוד הבריות הגדול ביותר וכמובן שאין לך כבוד שמים גדול יותר מלהסריח בימי אבלות אלו!!!
הקב"ה 'מסתובב' בעולם בלא בית בלא מי שיכיר יחשיב יאהב ויצטער בצערו ואתה מדבר על 'כבוד הבריות'???
אין זה אלא טמטום הלב שבנו והפיכת כל הלכה לנוחה ונעימה לנו, הלרפורמים נהיינו???
נ.ב.
הייתי צריך לכתוב בחומרה רבה יותר אך אין זה מדרכי
תודה לא-ל יתברך שאין לכבודו התרת הוראה
אני רואה שמה שכתבתי לא הובן כראוי.
אני לא נזעקתי על ההיתרים של מורי ההוראה אלא על הגישה הכללית שהיום אפשר למחוק מהשו"ע את הלכות רחיצה בתשעת הימים משום 'כבוד הבריות', כשזה נובע כמובן מחוסר התאמת התורה לנוחות האדם והתפנקותו בימים החמים.
ודאי שמי שחייב ולא יכול שלא להתרחץ מותר לו לרחוץ גופו כפי ההלכה אבל כל רוח הדברים שהיום אסור לקיים את מנהגי האבלות משום כבוד הבריות זה רוח ה'יהדות החדשה' וע"ז מחיתי.
אגב, מותר לאדם להצטער בצער המקום כמה ימים בשנה !
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים