שומע ומשמיע כתב:נראה ל יש ספר 'גאולה בדרך הטבע'.
איש-אחד כתב:אין ספר כזה בנמצא. ספר אמין, וכזה המפריך אחת ולתמיד את השקרים ההיסטוריים שבספר קול התור ודומיו, אין בנמצא וחבל.
אותם אלו מתלמידי הגר"א שעלו, למעשה לא עלו בצורה מאורגנת, ומעולם לא ציינו בשום מקום שעלייתם היא בצוואתו או אפילו בהשראתו של הגר"א.
הם החלו לעלות רק כעשור לאחר פטירת הגר"א, ולמעשה כחלק מגל עליה שהחל וגדל משך עשרות שנים, של מאות יהודים מכל רחבי אירופה (וגם צפון אפריקה), חסידים ומתנגדים (היו לא מעט מתנגדים שעלו עוד הרבה קודם לתלמידי הגר"א).
ה"חידוש" בעלייתם לא היתה העליה, שלא היתה מאורגנת והם אף התנגדו לעליה המונית (מסיבות הלכתיות וכלכליות), אלא הקמת קהילת הפרושים, ובעיקר קהילה אשכנזית בירושלים.
הרואה כתב:איש-אחד כתב:אין ספר כזה בנמצא. ספר אמין, וכזה המפריך אחת ולתמיד את השקרים ההיסטוריים שבספר קול התור ודומיו, אין בנמצא וחבל.
אותם אלו מתלמידי הגר"א שעלו, למעשה לא עלו בצורה מאורגנת, ומעולם לא ציינו בשום מקום שעלייתם היא בצוואתו או אפילו בהשראתו של הגר"א.
הם החלו לעלות רק כעשור לאחר פטירת הגר"א, ולמעשה כחלק מגל עליה שהחל וגדל משך עשרות שנים, של מאות יהודים מכל רחבי אירופה (וגם צפון אפריקה), חסידים ומתנגדים (היו לא מעט מתנגדים שעלו עוד הרבה קודם לתלמידי הגר"א).
ה"חידוש" בעלייתם לא היתה העליה, שלא היתה מאורגנת והם אף התנגדו לעליה המונית (מסיבות הלכתיות וכלכליות), אלא הקמת קהילת הפרושים, ובעיקר קהילה אשכנזית בירושלים.
אין לך מושג על מה אתה מדבר.
שומע ומשמיע כתב:נראה ל יש ספר 'גאולה בדרך הטבע'.
"ובנדון החורבה בפרט אשר היינו מוכרחים להכניס גופינו ומאודינו לפדותה מיד זרים עריצים... ולבל ישימו ח"ו שקוץ משומם, במקום אשר התפללו אבותינו הקדושים האשכנזים .. ובטוחנו למזורזים שכמותם רודפי צדק אשר מעולם, כי יצאו לקראת דברינו בשמחה, כי ברוך ה' כך עלתה בימינו אתחלתא דגאולה". (הובא בספר "השיבה לירושלים" של מורגנשטרן, צילום המכתב בעמוד 29)
"הרימונו ידינו לאל השוכן בציון והבוחר בירושלם, ברוך ה' אלקינו ואלקי אבותינו אשר נתן בלב המלך לפאר לרומם מקום מקדשינו, בית מקדש מעט בגלותינו, ולהעמיד חורבת ירושלם חמדת לבבינו ושורש נשמתינו. ברוך שהחיינו וקימנו והגיענו, וראה ראינו כי בחר ה' עוד בציון, כי מי שמע כזאת או מי ראה כאלה, אמר לציון מאז גלות הארץ וטבע בארץ שעריה - לבנות בית זבול מקדש מעט אשר היה חמירא סכנתא אפי' בחדרי חדרים מהצרים הצוררים, ועתה רמה קרנינו בה' אלקינו לפאר ולרומם בית מקדשינו, ולבנות בתי כנסיות ובתי מדרשות בהר הקדש בירושלם. זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה, ליהודים היתה אורה ושמחה, כי נפלאות עשה, לעיני הגוים גלה צדקתו, וראו כל אפסי ארץ את ישועתו על עמו ונחלתו, וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עלינו - להשיבנו אל נחלת אבותינו, שמחי ועלזי בכל לב בת ירושלם.
ציון אל ירפו ידיך, מה נאוו על ההרים רגלי מבשר משמיע ישועה, ישראל נושע בה' תשועת עולמים, כאשר יצא דבר המלך מלכו של עולם להעשות את התשועה הגדולה הזאת. ותבער אש שלהבת חיבת הק' אהבת ציון וחיבת ירושלם בקרבנו, ולהתעורר בצערא דשכינתא קדישא אמנו המרחמת עלינו, אגוני מגנא ואצולי מצלא לנו בגלותינו, ועד מתי לא נרחם שארית פליטתנו, ולא נרחם את ירושלם בהיות לאל ידינו, כי לולא ה' חפץ בנו לא הראנו את כל אלה - להביאנו אל המנוחה ואל הנחלה, סימנא מלתא היא אתחלתא דגאולה. .. עורו נא והתעוררו נא כגבורים חלציכם, חזקו נא בעד עמינו ועיר אלקינו להרים ראש עליון לאקמא שכינתא קדישא למצוא מנוח לכף רגלה בבית מדרשנו ,ותקומו ותרחמו ציון כי עת לחננה לרצות אבניה ואת עפרה יחוננו, ובאתערותא דלתתא תליא מלתא לעורר אתערותא דלעילא לבנות הנהרסות. (צילום כת"י של המכתב תלוי בכניסה לביה"כ החורבה, ומובא בספר "גנזי ירושלים" פנחס גראייבסקי, ח"ב, אגרת א.)
הרעיונות שלך כמובן אינם חדשים (כבר בני 40 בערך), אבל הם מדגימים מה הם הוצאת דברים מהקשרם ההיסטורי ואיך קודם יורים את החץ ואז מסמנים את המטרה..
הרואה כתב:א. המכתב השני דורש שיעזרו בפועל לאתחלתא דגאולה כי יש לאל ידנו. איך אתה מסביר את זה?
ב. לשיטתך תלמידי הגר"א כולל רמ"מ הגזימו בענייני אתחלתא דגאולה על אף שלא חשבו כך כלל כדי לעורר תורמים. רק מה שעוד יותר מעניין פה, שלשיטתך הם החליטו לעורר את התורמים רק לאחר ההצלחות שלהם.
ג. כעין זה מופיע בלפחות עשרות מכתבים של תלמידי הגר"א (בהמשך אולי אשלוף עוד כמה), ועם זאת אתה פוטר את הכל בהחלטה שרירותית "שאין בהם כדי להצביע על משנה סדורה בעניין".
ד. משפחת ריבלין (כמובן שכולם בלי יוצא מן הכלל שקרנים אם אחד שיקר, ומסתמא גם כולם חילונים מאותה סברא) "המציאה" את הדברים לכל הפחות בשנת תרט"ו אז יצא לאור הספר פזמוני ברית אבות בסערת אליהו. להזכירך הרצל נולד 4 שנים אח"כ.
ולסיכום:הרעיונות שלך כמובן אינם חדשים (כבר בני 40 בערך), אבל הם מדגימים מה הם הוצאת דברים מהקשרם ההיסטורי ואיך קודם יורים את החץ ואז מסמנים את המטרה..
כשקוראים את כתביהם של תלמידי הגר"א והפרושים, צריך לקרוא עם ראש נקי וללא השקפות "קדומות" ומאוחרות יותר. וכך אפשר להבין את דבריהם נאמנה ומבלי לתת למשפט כלשהו משמעות אחרת או מעבר למה שהתכוון הכותב.
שמר כתב:יותר בעניין ההיסטורי של המניע לעליית תלמידי הגר"א כשנה (בערך) לאחר פטירת, וראו בזה את קיום צוואתו, אמור מעתה שהם התבססו על דברי הגר"א בעניין הנ"ל, א"כ ברצוני לחפש ספר העוסק בפן ההיסטורי וההלכתי.
הרואה כתב:א. אתה טוען שהדור השלישי של העולים מתלמידי הגר"א לא מייצגים כלל את דעתם של העולים. יש מכתבים כנ"ל גם מהדור הראשון למשל המכתב שהבאתי מרמ"מ משקלוב.
ב. פתאום בדור השני או השלישי צץ להם רעיון לאומי יש מאין (כאמור הרצל עוד לא נולד), שאין לו שום קשר לדעת הגר"א, והם עוד תלו זאת בהגר"א בתוך קהילה של תלמידיו, הדפיסו ספרים, קיבלו הסכמות ואף אחד לא מיחה. משונה ביותר.
ג. ת"ח כמו ר' מנחם מנדל משקלוב לא יפריז מתוך הצלחה משהו שאין לו קשר לדעתו האמיתית. מעניין גם שלכולם שם יש את אותן הפרזות בדיוק, ולא זו בלבד אלא תולים את הפרזותיהם בהגר"א (ושוב למשל ברית אבות בסערת אליהו).
ד. הנושא שעשו משפחת ריבלין סביב דמותו של זקנם ר' הלל שעלה לארץ עשרות שנים אחרי עלית תלמידי הגר"א הומצא מתי שהוא וכפי שמאריך מורגנשטרן בכמה מקומות. כאמור זה לא קשור כלל לעיקר הנושא.
ה. מניין לך שהראי"ה לא הכיר את קול התור? קראתי פעם מאמר שמביא בשמו כמה ציטוטים אודות קול התור, יבואו הבקיאים בכתביו ויתנו מראי מקומות.
ולסיכום:כשקוראים את כתביהם של תלמידי הגר"א והפרושים, צריך לקרוא עם ראש נקי וללא השקפות "קדומות" ומאוחרות יותר. וכך אפשר להבין את דבריהם נאמנה ומבלי לתת למשפט כלשהו משמעות אחרת או מעבר למה שהתכוון הכותב.
"... לא הספקתי לעבור על כל הספר וראיתי בו דברים עקרים ונשגבים על מצות ישוב ארץ יישראל קיבוץ גלויות ובנין הארץ מיוסדים על הרעיונות הקדושים של רבינו הגר"א זצ"ל שמטרתם היא לקרוב הגאולה השלמה עם ביאת משיח צדקנו בב"א כאן יש לציין שכל הרעיונות של רבנו הגר"א על קבוץ גלויות וישוב אה"ק התבטאו לא רק ברעיון אלא גם הוצאו מכח אל הפועל על ידי תלמידיו עושי רצונו ומצותו בעליתם לארץ ישראל ... ומסרו נפשם וגופם בעבודה הקדושה של יסוד הישוב ובנין הארץ בתוך תנאים מסוכנים...
הרואה כתב:א. לא ענית כלל על הטענה
ב. כאמור ברית אבות בסערת אליהו
ג. השתמשו תדיר בקריאה לבניית ירושלים ולהמשיך את אתחלתא דגאולה רק כדי להביא תורמים... יותר סביר שאתה מכחיש את הספר רק כדי למשוך קונים לספרי ויואל משה.
ד. הספר נכתב לדעת רוב הת"ח והחוקרים ע"י ר' יצחק צבי ריבלין שהיה הרב של שכונת שערי חסד והסתמך היסטורית גם על האגדות הנ"ל. בכל אופן אין בו כדי לפגום את הד"ת שם, ואין עניינו להאדיר את משפחת ריבלין כדוגמת חזון ציון וכו', בפרט שכמעט כל עיקרי הספר מופיע גם בכתבים אחרים של הגר"א (עיין אחרית כראשית) והשאר מופיע בברית אבות בסערת אליהו שכאמור י"ל בתרטו שאז עוד היה בלתי אפשרי להמציא את עלילות הריבלינים על ר' הלל שחי 18 שנה קודם לכן באותו מקום.
ה. אחד מעקרונות הספר קול התור (אף שכאמור הוא כלל לא הנושא בסוגיא) הוא "שים באזני יהושע", שהפעולות לקירוב הגאולה יצלחו רק אם ייעשו בהצנע. על כן אי אפשר לבוא ולומר שלא ראינו שעשו דברים בגלוי לפני הפעולות (על אף שכן ראינו, אבל נניח), בפרט שראינו הרבה מאד מאד ביטויים כאלו לאחר ההצלחות.
ר' אליהו ראם (רב דק"ק פרושים תרל"ב - תשי"ז) בהקדמה לספר מדרש שלמה מר' זלמן ריבלין, הובא בשער קול התור הנדפס:"... לא הספקתי לעבור על כל הספר וראיתי בו דברים עקרים ונשגבים על מצות ישוב ארץ יישראל קיבוץ גלויות ובנין הארץ מיוסדים על הרעיונות הקדושים של רבינו הגר"א זצ"ל שמטרתם היא לקרוב הגאולה השלמה עם ביאת משיח צדקנו בב"א כאן יש לציין שכל הרעיונות של רבנו הגר"א על קבוץ גלויות וישוב אה"ק התבטאו לא רק ברעיון אלא גם הוצאו מכח אל הפועל על ידי תלמידיו עושי רצונו ומצותו בעליתם לארץ ישראל ... ומסרו נפשם וגופם בעבודה הקדושה של יסוד הישוב ובנין הארץ בתוך תנאים מסוכנים...
את עיקרי הדברים מוצאים גם במהרי"ל דיסקין (שתמך בהקמת פ"ת וברכישת קרקעות בכל א"י למשל בארבל ועוד עיין בספר ציר נאמן), גם אצל ר' אליהו גוטמאכר, גם אצל תלמידי הגר"א בירושלים, אין שום חידוש עקרוני בכתבי משפחת ריבלין (שכאמור גם לא יתכן שישקרו בזה בתקופה שכולם הכירו את העולים).
הגרש"ז והגריש"א ועוד רבים מחכמי ירושלים שהסכימו על אמינות קול התור (עכ"פ על עיקרי הדברים), מן הסתם ידעו יותר טוב ממך את המסורות בשם תלמידי הגר"א שעלו לא"י, ואם היתה סתירה או לפחות אם זה לא היה מתאים לחלוטין, הם לא היו עונים לשואלים שאפשר לסמוך על קול התור.
אה... וזה לא רק מסורת שנוגדת את המחקר, גם החוקרים מסכימים על כך.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים