ויצמח פורקניה כתב:כן הוא בפרי עץ חיים (שער קריאת ספר תורה פרק ו), וגם הובא בשערי תשובה (או"ח סימן רלג ס"א) בשם כתבי האר"י ז"ל
ראב''ד כתב:באם זכרוני אינו מטעה בי, שם אף הובהר לחלוטין הספק בדבר יום פטירת הבעש''ט
פשוט מאד הרב זקן. כל הסיפורים על מבוכה שנפלה בין התלמידים הם ממקורות מאוחרים, (שבאו לכסות על חוסר הידיעה ששררה בענין) ואילו הסידור של של בן התולדות הוא המקור הקדום ביותר, מבין תלמידי הריב"ש, וא"כ אין מקום להסתפק. (אכן הסידור עצמו בעכי"ק מצוי ברשותו של ר' שמעלקא פלדמאן בעל ביג בן טורס).זקן ששכח כתב:ראב''ד כתב:באם זכרוני אינו מטעה בי, שם אף הובהר לחלוטין הספק בדבר יום פטירת הבעש''ט
נכון ששם קבע אודות תאריך מסויים, אבל עדיין אין זה מכריע, לפי שכבר ביארצייט הראשון לא היה הדבר ברור אצל התלמידים, ומאי אולמא האי סידורא מדעת שאר כל התלמידים?
זקן ששכח כתב:אי"ס ושבטי,
אינני סבור כן. וראיה לדבר שבין צדיקי בית רוז'ין מקובל [בשם ה'פחד יצחק'?] כי 'יסוד צדיק בשבעה נעלם'. דומה שכנכדי ה'מגיד' היה בידם מידע מסויים. ועכ"פ, כיצד יש להסביר את אותה מבוכה מיד בשנה אחר כך? וודאי שאין זה דבר טבעי.
רבטוב כתב:ואכתוב סיפור כדי שיעמוד לימים רבים כשנפטר הרה''ק ר' ישכר בעריש אייכנשטיין זצ''ל מווערצקיא-זידטשאוו בשביעי של פסח במונקאטש
וזה הי' ביום השישי ויום שאחריו הוא שבת . אמר משמשו ש''ב ר' משה לייב ווייזער את הרבי אני לא אתן רשות לטפל בו עממים ועשה את כל הדברים הצריכים והרב ממונקאטש בעל מנחת אלעזר שהשתתף בלוי' אע''פ שהי' קנאי בהלכה ולא נשא פני איש והי' שם לא אמר מילה .
רבטוב כתב:זה שבחב''ד הוא היום דבר פשוט שהבעש''ט נפטר ביום ראשון דשבועות . ויש סמך ע''ז מן התורה ביום רביעי נטלו המאורות .
חכם באשי כתב:רבטוב כתב:זה שבחב''ד הוא היום דבר פשוט שהבעש''ט נפטר ביום ראשון דשבועות . ויש סמך ע''ז מן התורה ביום רביעי נטלו המאורות .
אכן, אחרי כזו אסמכתא, השאלה נפתרה!...
(ודרך אגב, ביום רביעי נתלו המאורות ולא ניטלו!)
גימפעל כתב:האם עדיין ניתן לקנות את הסידור הנ"ל, והיכן ?
גימפעל כתב:האם עדיין ניתן לקנות את הסידור הנ"ל, והיכן ?
חכם באשי כתב:רבטוב כתב:זה שבחב''ד הוא היום דבר פשוט שהבעש''ט נפטר ביום ראשון דשבועות . ויש סמך ע''ז מן התורה ביום רביעי נטלו המאורות .
אכן, אחרי כזו אסמכתא, השאלה נפתרה!...
(ודרך אגב, ביום רביעי נתלו המאורות ולא ניטלו!)
אור לישרים כתב:העיקר חסר מן הספר בכל הדיון.
הרעיון הוא בכך שהספר נכתב מיד לאחר הסתלקות הבעש"ט, והמחבר לא נמנע מלציין את כל הפרטים בהקשר לפטירה, הן את היום בשבוע, והן את היום בחודש, והן שמדובר ביום "ראשון" של חג דייקא.
בסידור זה הכתוב בכתב יד קדשו של רבי אברהם שמשון מראשקוב, נמצאה הערה שכתב הרב מראשקוב לכוונת ברכת כהנים, אותה הערה נכתבה כשבוע [!] לאחר פטירת מורו הבעש"ט.
אגב שמועה ששמע ממורו, כתב התלמיד בכאב את פטירת רבו, בזו הלשון:
"קבלה ממורי מהר"י ב"ש זללה"ה, שבעו"ה (שבעוונותינו הרבים)
נפטר יום א' דשבועות, שהוא יום ד', שנת תק"ך לפ"ק..."
הלא דבר ברור הוא, שמכאן ואילך נפשטו כל הספיקות, ונודע יום הפטירה בבירור. [למותר לציין, שמכאן נראה ברור שלא נסתפקו בכך התלמידים מיד לאחר ההסתלקות...].
כתב היד ותוכנו נתגלה וזוהה בשנת תשל"ב, ומני אז ואילך נראה לענ"ד שאין עוד כל טעם להעלות שוב ספיקות ולדוש בענין שוב ושוב.
ויצמח פורקניה כתב:האם ידוע לכם חכמים ונבונים
אם הדפיסו את הסידור שהיה בכת"י
של הרה"ק רבי אברהם שמשון מפולנאה אבד"ק ראשקוב
בן הרה"ק התולדות יעקב יוסף זי"ע
ואם הוא עדיין בכת"י
היכן אפשר למוצאו
נחי כתב:תחת איזה שם נמצא באוצר? כי לא הצלחתי למצוא.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 542 אורחים