שש ושמח כתב:לכבוד המנהלים שליט"א: גם אם לא ניתן להכריח ניקים מסויימים לשמור על תרבות הדיון [ובכך להועיל לעצמם ולאחרים], נראה שניתן לדרוש מהם שלא לערב את הנשואים החביבים עליהם בכל מקום.
אדון קו ירוק, השואל מדגיש ששאלתו להמחשה בלבד, ומה לך כי נזעקת?
ונתנו ידידים כתב:אני מניח מתוך השאלה שההבנה הרווחת פה הוא שאם אין מורין כן היינו מחמת שיש איזה תוצאה שאינו מרוצה שיבא מתוך ההוראה, וכגון הדוגמאות שנתן פותח האשכול, ואני שואל האם זהו הסיבה שאין מורין להרוג את הבועל ארמית או שכך הוא הדין ואולי משום שאינו קנאי וכדו' מהלכים אחרים. ואם צדקתי א"כ אין שאלתו קשור לפרשה שנן אלא הוא שאלה סתם אם יש מושג כזה וא"כ מהי"ת הגדר של בעל אוצר החכמה שהוא דוקא בענין של היתר.
פלוריש כתב:
ההוא גברא כתב:כמדומני שאם גדולי הדור אינם מדברים הרבה על השקפה כנראה שהם חושבים שעדיף שלא נבזבז את זמננו בהשקפה אלא נעסוק בתלמוד תורה. וכעין זה קיבלתי מראש הישיבה שלמדתי בה שליט"א, שהוא היום בוועדה הרוחנית של יתד. (שמעתי שאמרו בשמו: השקפה זה מה שהבטלנים מתעסקים בו).
יבנה כתב:ההוא גברא כתב:כמדומני שאם גדולי הדור אינם מדברים הרבה על השקפה כנראה שהם חושבים שעדיף שלא נבזבז את זמננו בהשקפה אלא נעסוק בתלמוד תורה. וכעין זה קיבלתי מראש הישיבה שלמדתי בה שליט"א, שהוא היום בוועדה הרוחנית של יתד. (שמעתי שאמרו בשמו: השקפה זה מה שהבטלנים מתעסקים בו).
כמה רחוקים דבריו מדברי הרמב"ם
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת ברכות פרק ט מ"ז
"ואין מקום זה מתאים לדבר בו על הענין הזה, אלא שדרכי תמיד בכל מקום שיש איזה רמז בעניני אמונה אבאר משהו, כי חשוב אצלי להסביר יסוד מהיסודות יותר מכל דבר אחר שאני מלמד."
קו ירוק כתב:סליחה מכבודו, אבל ההמחשות שנתת אינם מוצלחות.
נשמעת אקסיומה שבמדינה יש דברים חיוביים, אלא שאנו מתבדלים מהם בגלל טעויות באורח החיים של אנשים פרטיים, או ציבורים - על שום הליכותיהם.
ולא היא. ההתבדלות שלנו היא מהציבורים דוקא בגלל שהם חלק מ'המדינה', ולא רק משום מעשיהם הקלוקלים בענינים אחרים.
קו ירוק כתב:בדבריך ה'מחוכמים' היטבת הגדר את האסון של הותרה הרצועה שבדור הזה.
קו ירוק כתב:ריבונו של עולם, מאיזה בארות, בארות נשברים יונקת אגודה זו.
עד שהנך מוצא סיבות מספיקות לשמחה, אני מוצא לבכות על בתולי חרדיותכם שנגוזה ואיננה. איש הישר בעיניו יעשה.
קו ירוק כתב:אין גדול אמיתי אחד שחשב אחרת ממה שלימד הרב שך את הדור כולו.
קו ירוק כתב:א"צ בהסברים וטענות. ...
אלא מאי ? נאמר על ... שאפילו על פתחו... אינן חוזרים. ומלפפתם והולכת עד יום ...
ועל דא פירש הגר"א בהגדש"פ 'ואף אתה הקהה את שיניו ואמר לו' - לבן החכם היושב לימינו, כי ל... אין להשיב בכלל.
קו ירוק כתב:"אִם תִּכְתּוֹשׁ אֶת הָאֱוִיל בַּמַּכְתֵּשׁ בְּתוֹךְ הָרִיפוֹת בַּעֱלִי, לֹא תָסוּר מֵעָלָיו אִוַּלְתּוֹ"
קו ירוק כתב:זוועה. (ויישר כח שהבאת את הדברים, שכולם יכירו מה קורה פה)
קו ירוק כתב:מי שכן סבור כך - אין חלקו עם היראים.
קו ירוק כתב:היות ולא חסרים עילגים שעד שלא אטרח ואפורר של דבריו של אותו סכל - הם יחרו אחריו שצודק הוא, על כן אשיב פי מחרף דבר
קו ירוק כתב: והתגובות לענין הם כאלו שאני מגדירם שאוזן שהיא כותבת הגסה לא תוכל להבחין בנימי כנורו של דוד.
[/quote]קו ירוק כתב:כאשר חו"ר הפורום מביאים מובאות מפסוקים ומראשונים, ראוי לדעת שאין סתירות בין חלקי תורתנו הקדושה. ומי שלב מבין לו יודע להגדיר דברים לבד.
פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:ההוא גברא כתב:כמדומני שאם גדולי הדור אינם מדברים הרבה על השקפה כנראה שהם חושבים שעדיף שלא נבזבז את זמננו בהשקפה אלא נעסוק בתלמוד תורה. וכעין זה קיבלתי מראש הישיבה שלמדתי בה שליט"א, שהוא היום בוועדה הרוחנית של יתד. (שמעתי שאמרו בשמו: השקפה זה מה שהבטלנים מתעסקים בו).
כמה רחוקים דבריו מדברי הרמב"ם
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת ברכות פרק ט מ"ז
"ואין מקום זה מתאים לדבר בו על הענין הזה, אלא שדרכי תמיד בכל מקום שיש איזה רמז בעניני אמונה אבאר משהו, כי חשוב אצלי להסביר יסוד מהיסודות יותר מכל דבר אחר שאני מלמד."
כמה רחוקים דברי הרמב"ם הללו מהעיסוק האובססיבי של הבטלנים והרכלנים בענייני "השקפה" והמסתעף. כרחוק מזרח ממערב. כגבוה שמים מארץ.
אדרבה, לו יהי שיקפידו מרביצי התורה לשלב בדבריהם לתלמידים מפעם לפעם גם ביאורים בענייני האמונה ובענייני יסוד של היהדות.
יבנה כתב:פרנקל תאומים כתב:יבנה כתב:כמה רחוקים דבריו מדברי הרמב"ם
פירוש המשנה לרמב"ם מסכת ברכות פרק ט מ"ז
"ואין מקום זה מתאים לדבר בו על הענין הזה, אלא שדרכי תמיד בכל מקום שיש איזה רמז בעניני אמונה אבאר משהו, כי חשוב אצלי להסביר יסוד מהיסודות יותר מכל דבר אחר שאני מלמד."
כמה רחוקים דברי הרמב"ם הללו מהעיסוק האובססיבי של הבטלנים והרכלנים בענייני "השקפה" והמסתעף. כרחוק מזרח ממערב. כגבוה שמים מארץ.
אדרבה, לו יהי שיקפידו מרביצי התורה לשלב בדבריהם לתלמידים מפעם לפעם גם ביאורים בענייני האמונה ובענייני יסוד של היהדות.
יש שני דברים. יש תיאולוגיה והמסתעף, ויש פוליטיקה והמסתעף.
מי שכל ענייני השקפתו כוללים רק שאלות של בירור במי לבחור ומה הקו המפלגתי ואיזה גדול פופולרי כעת וכדומה, דברים שמקורם העיקרי הם בעיתונות המפלגתית, ברור שמיעוטו יפה.
אבל מי שמתעניין במה שיש לתורה לומר על ענייני אמונות ודעות אף כשהם שנויים במח' ופותח ספרי קודש לראות האמור בהם, הם הם גופי תורה ואדרבה זה מה שנותן משמעות לתורה, ומבינים מה רצון ה' ומה טוב ומה רע ובאיזה דרך נלך.
לצערי בישיבות כיום יש עם הארצות מופלגת רק בענייני אמונות ודעות כולל י"ג העיקרים, אבל יש שם בקיאות נפלאה בכל ענייני פוליטיקה.
ועי' כאן viewtopic.php?f=48&t=34215
ההוא גברא כתב:כמדומני שאם גדולי הדור אינם מדברים הרבה על השקפה כנראה שהם חושבים שעדיף שלא נבזבז את זמננו בהשקפה אלא נעסוק בתלמוד תורה. וכעין זה קיבלתי מראש הישיבה שלמדתי בה שליט"א, שהוא היום בוועדה הרוחנית של יתד. (שמעתי שאמרו בשמו: השקפה זה מה שהבטלנים מתעסקים בו).
(כמובן לפני בחירות היתה שיחה בעניין ההצבעה, אבל לא הרבה יותר מזה).
ואם נעביר את הדברים לסגנון שלך: אין כאן הלכה אלא רק מה שיועיל לדבר עליו ומה שלא יועיל לדבר עליו. כשמדברים על הכרת הטוב לקב"ה תוכל לשמוע מה הטובות שהטיב לנו, אבל אין תועלת לדבר על המדינה.
מספרים שהגר"ח שמואלביץ פעם אמר שלומדי התורה צריכים להכיר טובה לחיילים ומחקו את ההקלטה. אולי זו שמועה של מזרחניקים, ואולי אמת והשומעים החליט שזה יגרום לקלקול. (יש משמעות באגרות חזו"א שהשקפה נקבעת לפי דעת רוב בני התורה ולא לפי גדולי הדור. והאגרת לר' קלמן כהנא שכתוב בה שגדולי הדור קובעים את ההשקפה היא זיוף נגד פא"י לפני בחירות כמו שכתוב בספר האחרון של רא"י קניג)
ההוא גברא כתב:(לגוף האשכול, כמדומה שלא הזכירו כאן את הפרק הגנוז מספר התודעה בעניין יום העצמאות, שלפי דברי המחבר הגר"ז סורוצקין והגרש"ז אוירבך הסכימו לו אבל הגר"ז סורוצקין יעץ לו לא להדפיס אותו שלא לפגוע במכירות. ובכתבי ר' שלמה לורנץ מסתמא תמצא דעת החזו"א והגרי"ז על הרבה דברים)
דוגמא נפיצה (ונא לא להתנפל עליי): עליה למקומות המותרים בהר הבית (גילוי נאות: אינני משתייך חלילה לאותם פורצי גדר רבותינו, ממש לא).
החושב כתב:ההוא גברא כתב:(לגוף האשכול, כמדומה שלא הזכירו כאן את הפרק הגנוז מספר התודעה בעניין יום העצמאות, שלפי דברי המחבר הגר"ז סורוצקין והגרש"ז אוירבך הסכימו לו אבל הגר"ז סורוצקין יעץ לו לא להדפיס אותו שלא לפגוע במכירות. ובכתבי ר' שלמה לורנץ מסתמא תמצא דעת החזו"א והגרי"ז על הרבה דברים)
ישר כח! מאמר מרתק (צירפתי כאן לתועלת המעיינים)
ובאמת מעניין לדעת, האם לולא הענין של 'אין מורין כן' ושאר השיקולים הצדדיים, הרבנים מהזרם החרדי המרכזי מסכימים לדברים.
אוצר החכמה כתב:דוגמא נפיצה (ונא לא להתנפל עליי): עליה למקומות המותרים בהר הבית (גילוי נאות: אינני משתייך חלילה לאותם פורצי גדר רבותינו, ממש לא).
לא הבנתי את הדוגמה.
א. זה מקרה של אין הלכה ואין מורין כן. היינו שחששו לתקלה ולכן אסרו. כמו שתקיעת שופר בשבת אינו נקרא הלכה ואין מורין כן.
ב. אם זה כן היה הלכה ואין מורין כן הרי זה דוגמה להלכה ולא לענייני השקפה ודעות.
יעקב_ב. כתב:הרמב"ם כותב שבעניני דעות והשקפה לא שייך כלל לפסוק הלכה, אלא רק בעניני הלכה. וא"כ כלל לא שייך בעניני השקפה 'הלכה'. אם כי יש הרבה דברים שהם סתרי תורה ואין מגלים אותם אלא אם כן הוא חכם ומבין מעצמו, וכמו שהשביע הרמב"ם בהקדמה למורה נבוכים שהקורא לא יגלה ממנו דברים להמון אלא אם כן נאמרו כבר על ידי מישהו לפניו.
בברכה המשולשת כתב:יעקב_ב. כתב:הרמב"ם כותב שבעניני דעות והשקפה לא שייך כלל לפסוק הלכה, אלא רק בעניני הלכה. וא"כ כלל לא שייך בעניני השקפה 'הלכה'. אם כי יש הרבה דברים שהם סתרי תורה ואין מגלים אותם אלא אם כן הוא חכם ומבין מעצמו, וכמו שהשביע הרמב"ם בהקדמה למורה נבוכים שהקורא לא יגלה ממנו דברים להמון אלא אם כן נאמרו כבר על ידי מישהו לפניו.
לא כן.
ויעויין בהרחבה במאמרו של ר"ד הכהן הנשקה בזה
פלוריש כתב:בברכה המשולשת כתב:יעקב_ב. כתב:הרמב"ם כותב שבעניני דעות והשקפה לא שייך כלל לפסוק הלכה, אלא רק בעניני הלכה. וא"כ כלל לא שייך בעניני השקפה 'הלכה'. אם כי יש הרבה דברים שהם סתרי תורה ואין מגלים אותם אלא אם כן הוא חכם ומבין מעצמו, וכמו שהשביע הרמב"ם בהקדמה למורה נבוכים שהקורא לא יגלה ממנו דברים להמון אלא אם כן נאמרו כבר על ידי מישהו לפניו.
לא כן.
ויעויין בהרחבה במאמרו של ר"ד הכהן הנשקה בזה
הכוונה לזה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענד ו־ 88 אורחים