מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא יכו הבנים או התלמידים בימים האלו

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

לא יכו הבנים או התלמידים בימים האלו

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' יולי 18, 2017 5:40 pm

מאתר דין
http://din.org.il/2012/07/05/%D7%94%D7% ... 0%D7%91/6/
ובספר נטעי גבריאל וכן בספר פסקי תשובות מביאים הגבלות בדין זה.
קבצים מצורפים
פסקי תשובות.pdf
(190.33 KiB) הורד 183 פעמים
נטעי גבריאל.pdf
(551.01 KiB) הורד 278 פעמים
לא יכו.PNG
לא יכו.PNG (42.01 KiB) נצפה 2903 פעמים

ישראליק
הודעות: 2115
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: לא יכו הבנים או התלמידים בימים האלו

הודעהעל ידי ישראליק » ג' יולי 18, 2017 6:18 pm

לא להסיק מכאן, שבשאר ימות השנה יאות להכותם...

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: לא יכו הבנים או התלמידים בימים האלו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 18, 2017 6:42 pm

בפסק"ת שהועלה כאן הביא בשם האש"א דבבית שיש בו מזוזה אין חשש סכנה בהכאה. וקצת דחוק, שהרי י"א שביהמ"ד חייב במזוזה ופסק השו"ע שנכון לחוש לדבריהם.
ועינתי בגוף האש"א, וכך כתב:
יחידי. מה שכתב בשו"ע שלא לילך יחידי כו', ע"ש. פשוט שאין זה במקום שהאנשים מצויים, אין צריך לומר בבנינים שיש בהם מזוזה. אך גם באחורי הבתים כל שהוא עדיין בכלל שם העיר או הכפר או אולי גם עיבורו, נראה שאין חשש, וכמ"ש בכמה דוכתי דהבא להוסיף בכגון זה חשש, עליו הראיה. וכל הספיקות הם בכלל דלא ידע שומר פתאים ה'. וכן בהרמת הרצועה, נראה גם כן שהקפידא דוקא בהכאה במקום סכנה נגד איברים הפנימים ממש, ומכל מקום ברצועה דוקא, כי ביד אפשר לפלס נתיב לאפו. ולזה ראינו שאין העולם מקפידין בזה עכשיו ולית דחש בזה, כיון שנהגו להכות במקום שאין סכנה וכיון שאסור לנטור האיבה להתינוק מחשש איבוד לדעת כמו שאמרו חז"ל [מסכת שמחות פ"ב הלכה ו] הכי עדיף טפי. ואודות הכאה מפורש במדרש שוחר טוב צ"א [פסוק ג] ובאיכה ישבה (פסוק ג') [פ"א אות כט] ובפרשה י"ב בבמדבר [אות ג]

ואינו מזכיר כלל את המזוזה על ענין ההכאה, אלא על לילך יחידי.

אמנם בפסק"ת הביא שכ"כ בשמו המהרש"ם בדע"ת (ונדפס גם בהגהותיו לארחות חיים), ואכן שם כתב שמצא בכתבי הדע"ק שהמניעה מהכאה היא רק במקום שאין מזוזה. האם היו לו כת"י שאין לפנינו? או שפירש בשגגה את 'וכן בהרמת הרצועה' אלפני פניו, אף שהוא נמשך לאחריו?
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' יולי 18, 2017 7:10 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: לא יכו הבנים או התלמידים בימים האלו

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 7:07 pm

עכשיו נשאר לנו לדון מה הדין במזוזה עם צד"י הפוכה והמלמד מאלו שלא סומכים על זה האם בתר המכה אזלינן וליכא או בתר המוכה אזלינן והאיכא.

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: לא יכו הבנים או התלמידים בימים האלו

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' יולי 18, 2017 8:46 pm

שווארצעוואלף כתב:עכשיו נשאר לנו לדון מה הדין במזוזה עם צד"י הפוכה והמלמד מאלו שלא סומכים על זה האם בתר המכה אזלינן וליכא או בתר המוכה אזלינן והאיכא.


זה כבר נפק"מ אם מותר לו לגור שם אם התלמידים סומכים על כשרות המזוזה והוא לא או הפוך.

שווארצעוואלף
הודעות: 123
הצטרף: ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

Re: לא יכו הבנים או התלמידים בימים האלו

הודעהעל ידי שווארצעוואלף » ג' יולי 18, 2017 8:50 pm

חובת מזוזה חלה גם על עובדים?!


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים