תוכן כתב:בפשטות תפקידו של הדרשן הוא לעורר את לב השומעים. אבל כבר אמרו בעלי המוסר, שאם האדם לא יעורר את עצמו, מה יועילו לו כל המוסרים! ואם כן, לאיזה תועלת מעורר הדרשן את לב השומעים, אם תכלית, מכיון שאינם מעוררים את עצמם, לא יועילו דבריו כלל. האם דרשתו של הדרשן מיועד לאותם מעטים שכן מעוררים את עצמם, או האם יש דרך כן לפעול על הציבור הרחב? האם על ידי סיפור מעשיות הוא יוכל למצוא מסילות ללבב השומעים, שהרושם כן ישאר לאורך זמן? או שמא צריך לנגן בניגון, והצלילים יפעלו את פעולתם בתת מודע? או האם כל הטכניקות נועדו לכישלון, ובאמת אין הדרשן פועל יותר מידי בדרשותיו?
או שמא נאמר, שאין תפקידו של הדרשן לעורר כלל, אלא משהו אחר.
מה דעת החברים בענין?
גביר כתב:מצו"ב רשימה בנידון, ויה"ר שיהיה לתועלת [הרשות נתונה לצטט מהדברים, ובלבד שיאמרו בשם אמרם, וכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם]
הא לחמא עניא כתב:מי הוא הכותב???
גביר כתב:מצו"ב רשימה בנידון, ויה"ר שיהיה לתועלת [הרשות נתונה לצטט מהדברים, ובלבד שיאמרו בשם אמרם, וכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם]
גביר כתב:סיכום נאה ותמציתי של תפקיד הדרשן והדרשה ישנו במטה אפרים תרב מא.
ב"ח או"ח סי' ר''צ
(ב) ואחר השינה קובעים מדרש וכו' עד להודיע לעם את חוקי האלהים ואת תורותיו. נראה דדעת רבינו לבאר דקביעות מדרש אינו לדרוש באגדה אלא לדרוש דינין והלכות, וכו', ומקרוב נתפשט לדרוש כל דרשות באגדות ולא בדינין והלכות כל עיקר נגד דת תורתינו דעיקר הדרשה צריך שתהיה ללמד את חוקי האלהים ואת תורותיו להורות הלכות שבת והאסור והמותר לפי מה שקורין בשבת בספר תורה גם להמשיך את לב השומעים באגדה המדריכם ליראת השם למנעם מחטוא לפניו יתברך ולתשובה לא שיכוין להראות את עצמו שהוא חכם ויודע לדרוש פסוק או מאמר בכמה פנים.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים