אוצר החכמה כתב:זה תשובה טובה לשאלה כמו שאתה מציג אותה. וזה בדיוק מה שהוא התקשה, שעדיין איך אפשר לחייב אדם על מעשה שבשעה שעשהו היה בטוח שיהיה פטור ולא התכוון לעבור איסור. אלא אם כן תגיד שעכשיו שזה משלים את האיסור באמת לוקה על מעשה אכילת התנאי, ויהיו בזה נפ"מ למשל אם פוטרים אותו מקלב"מ מתי צריך שיהיה קלב"מ.
עזריאל ברגר כתב:מוציא שם רע שגירש את אשתו, והתרו בו, והיה בדעתו להחזירה, ונפל עליה הבית ומתה - לוקה.
וממנו נלמד שהנשבע שלא יאכל כיכר זו אם לא יאכל כיכר זו ואכל את הראשונה, והתרו בו, והיה בדעתו לאכול את השניה, וירדה אש מן השמים ושרפה את השניה - לוקה.
ומכל הנ"ל רואים שאינו לוקה על התנאי אלא על החטא עצמו, שהתורה אסרה לעשות את המעשה המסופק הזה, ואם עבר - לוקה אם הושלמו התנאים להחלת האיסור.
ומי שחולק על זה - הוא כמ"ד התראת ספק לאו שמה התראה.
כדכד כתב:אם אני מבין נכון לאחר ההסבר הבהיר של הרב אוצר החכמה הרי שהרב פותח האשכול והוא (הרב אוצה"ח) מניחים שהגדרת מזיד היא שהתכוון לעשות איסור ולכן מקשים איך בכה"ג נחשב מזיד הרי בשעת מעשה לא התכוון לעשות איסור ואילו הרב חשבונות רבים והרב בן ראובן ודעימייהו מניחים שהגדרת מזיד הוא שעשה את המעשה בכוונה וידע את כל הנתונים הנוגעים לענין ולפי זה לא קשה כלום כיוון שאוכל הככר הראשונה יודע כשאוכלה שאם יאכל את השניה יתחייב ומה בכך שלא תכנן לאכול את השניה כשאכל את הראשונה?
האם הבנתי נכון?
החושב כתב:לפי מה שאני מבין, השואלים יוצאים מנקודת הנחה שהעונש הוא על ה'זדון' (או על מעשה עבירה שנעשה בזדון). וממילא לא מובן, הרי כאן אין זדון, כי הוא חשב באמת ובתמים שלא יאכל את הכיכר של תנאי.
אני מציע לפקפק בקביעה זו: לא כתוב בתורה שצריך זדון. אלא שאם אדם לא היה מודע למשמעות מעשיו, אין מטילים עליו אחריות.
כאן האדם מודע לחלוטין למשמעות מעשהו - הוא יודע שאם אחר כך הוא יאכל כיכר של תנאי, עכשיו הוא עושה איסור. זה שהוא מתכנן לא לאכול את של תנאי אינו מגרע כלום, עדיין הוא מודע להכל.
בן ראובן כתב:זה הצד השני שהביא כדכד. ולפי זה גם אם אכל אח"כ את כיכר התנאי בשוגג או באונס מזיד הוא. וצריך לעיין אם כך הדין.
בן ראובן כתב:ולמה לא תשאל עוד יותר, מה האיסור בכלל לאכול את כיכר התנאי לאחר שכבר אכל את כיכר השבועה בהיתר?
החושב כתב:פעם שאלתי שאלה דומה מת"ח חשוב.
נוסח השאלה היה: אדם הניח סיר עם מים על האש על מנת להפשיר, והיה בדעתו להוריד את הסיר מן האש לפני שיגיע ליד סולדת. אחר כך התחרט ואמר, בעצם אני רוצה מים רותחים. מה הבעיה? הרי עכשיו אני לא עושה כלום. אלא מאי, אני הופך בזה את המעשה הראשון שלי למעשה עבירה - מה אכפת לי. מי אמר שאני צריך לדאוג למה שהיה אתמול.
הוא השיב: דבר זה למדנו מפרשת תשובה. בן אדם שחטא מצווה לשוב בתשובה. קל וחומר שאם עכשיו הוא יכול לגרום לכך שלמפרע זה לא יהיה מעשה עבירה כלל - מצווה בכך.
בן ראובן כתב:לע"ע ראיתי ברדב"ז הל' שבועות פ"ד הט"ז שפטור.
החושב כתב:בן ראובן כתב:לע"ע ראיתי ברדב"ז הל' שבועות פ"ד הט"ז שפטור.
לא ראיתי שם (אולי תציין מקום מדויק) אבל יתכן מאוד שזה לא קשור לנידון העקרוני שהועלה כאן, אלא הוא דין נקודתי בדיני שבועות. כי אם בשעת אכילת התנאי הוא לא היה מזיד - אין זה נקרא אדם בשבועה והשבועה לא חלה כלל. הדבר מבואר בשבועות כח. ברש"י שם מבואר לגבי האופן שאכל את התנאי בראשונה, ותוספות (בתחילה החצי השני) מבואר שגם אם אוכל את התנאי בסוף, אם לא היה מזיד באכילת התנאי אין זה אדם בשבועה והשבועה לא חלה כלל.
בן ראובן כתב:החושב כתב:פעם שאלתי שאלה דומה מת"ח חשוב.
נוסח השאלה היה: אדם הניח סיר עם מים על האש על מנת להפשיר, והיה בדעתו להוריד את הסיר מן האש לפני שיגיע ליד סולדת. אחר כך התחרט ואמר, בעצם אני רוצה מים רותחים. מה הבעיה? הרי עכשיו אני לא עושה כלום. אלא מאי, אני הופך בזה את המעשה הראשון שלי למעשה עבירה - מה אכפת לי. מי אמר שאני צריך לדאוג למה שהיה אתמול.
הוא השיב: דבר זה למדנו מפרשת תשובה. בן אדם שחטא מצווה לשוב בתשובה. קל וחומר שאם עכשיו הוא יכול לגרום לכך שלמפרע זה לא יהיה מעשה עבירה כלל - מצווה בכך.
למה המעשה הראשון הופך למעשה עבירה? הרי לא היתה מלאכת מחשבת.
בן ראובן כתב:החושב כתב:בן ראובן כתב:לע"ע ראיתי ברדב"ז הל' שבועות פ"ד הט"ז שפטור.
לא ראיתי שם (אולי תציין מקום מדויק)
בן ראובן כתב:החושב כתב:בן ראובן כתב:לע"ע ראיתי ברדב"ז הל' שבועות פ"ד הט"ז שפטור.
לא ראיתי שם (אולי תציין מקום מדויק) אבל יתכן מאוד שזה לא קשור לנידון העקרוני שהועלה כאן, אלא הוא דין נקודתי בדיני שבועות. כי אם בשעת אכילת התנאי הוא לא היה מזיד - אין זה נקרא אדם בשבועה והשבועה לא חלה כלל. הדבר מבואר בשבועות כח. ברש"י שם מבואר לגבי האופן שאכל את התנאי בראשונה, ותוספות (בתחילה החצי השני) מבואר שגם אם אוכל את התנאי בסוף, אם לא היה מזיד באכילת התנאי אין זה אדם בשבועה והשבועה לא חלה כלל.
כך לפי' הראשון בתוס', אבל לפי' ר"ת שם חייב קרבן כדי שוגג, היינו שחלה השבועה, ולדידך היה צ"ל חייב מלקות.
בן ראובן כתב:החושב כתב:פעם שאלתי שאלה דומה מת"ח חשוב.
נוסח השאלה היה: אדם הניח סיר עם מים על האש על מנת להפשיר, והיה בדעתו להוריד את הסיר מן האש לפני שיגיע ליד סולדת. אחר כך התחרט ואמר, בעצם אני רוצה מים רותחים. מה הבעיה? הרי עכשיו אני לא עושה כלום. אלא מאי, אני הופך בזה את המעשה הראשון שלי למעשה עבירה - מה אכפת לי. מי אמר שאני צריך לדאוג למה שהיה אתמול.
הוא השיב: דבר זה למדנו מפרשת תשובה. בן אדם שחטא מצווה לשוב בתשובה. קל וחומר שאם עכשיו הוא יכול לגרום לכך שלמפרע זה לא יהיה מעשה עבירה כלל - מצווה בכך.
למה המעשה הראשון הופך למעשה עבירה? הרי לא היתה מלאכת מחשבת.
מלא מדע כתב:רק הקושי הוא בזדון כאשר להדיא תכנן לנטרל את עשייתו.
יד רמ"ה מסכת סנהדרין דף עח עמוד ב
מתני' נתכוון להרוג את הבהמה והרג את האדם כו' פטור דהא לאו אדעתא דאיחיובי קא עביד ואף על גב דאתרו ביה ואמרי ליה אל תזרוק לבהמה מפני אדם שבצדה ונמצאת הורגו ואתה נהרג עליו ואמר על מנת כן אני עושה שאם אהרגנו אהרוג עליו פטור כיון דלא מיכוין למקטליה לאדם על כרחיך כשוגג דמי דסבר לא קטילנא ליה ואית דאמרי (עיין רש"י) דמשום התראת ספק קא פטרינן ליה דכי מתרו ביה התראת ספק היא דדילמא לא קטיל ליה
החושב כתב:לפי ר"ת אכילת התנאי זה לא סתם איזה גילוי מילתא ושהכל מתברר על ידי זה למפרע. אלא זה מעשה שבו נגמר מעשה העבירה. ולפי זה לא מתחילה השאלה של פותח האשכול.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 358 אורחים