הכהן כתב:הרב יש"א ברכה היה ספרדי?
נהר שלום כתב:הכהן כתב:הרב יש"א ברכה היה ספרדי?
נולד בצפת, מיוצאי טורקיה.
אליסף כתב:להרחיב קצת את הנושא, יהודי חלב גאים מאד בתורתם ובחכמיהם. ובטוחני שבצדק. אך היכן הספרים מבית מדרשה של חלב שעולים על שולחן מלכים מארבע מאות השנים האחרונות? היחיד שאני נזכר בו הוא בעל הכלי יקר על המדרשים. וח"ו אין כוונתי לזלזל
גביר כתב:אוסיף את הרב עזרא הדאיה, מח"ס שו"ת ישכיל עבדי,.
אליסף כתב:אין הקומץ משביע. דייקתי לשאול על "ספרים העולים על שלחן מלכים" כך שגם על משפחות לניאדו ועדס המפוארות אני שואל היכן הספרים? כמדומה שאין לנו מדד אחר על קהילות ואיזורים חוץ מהספרים שהשאירו לדורות. ושוב, אני שואל שאלת תם.
הגהמ כתב: ...וענה לו ר' שניאור ששמע מאביו הג"ר אהרן קוטלר שהיה זה בגלל שהזניחו חכמיהם הלימוד בעיון והתמקדו בליקוטים. אמר שמי ששואף רק ללקט מדברי אחרים אין לצפות ממנו שיגדל בתורה. עכ"ד פחות או יותר
אליסף כתב:...אך היכן הספרים מבית מדרשה של חלב שעולים על שולחן מלכים מארבע מאות השנים האחרונות? היחיד שאני נזכר בו הוא בעל הכלי יקר על המדרשים. וח"ו אין כוונתי לזלזל
מכון חכמי ספרד כתב:הגהמ כתב: ...וענה לו ר' שניאור ששמע מאביו הג"ר אהרן קוטלר שהיה זה בגלל שהזניחו חכמיהם הלימוד בעיון והתמקדו בליקוטים. אמר שמי ששואף רק ללקט מדברי אחרים אין לצפות ממנו שיגדל בתורה. עכ"ד פחות או יותר
אפשר, במטותא, שמות של 'ספרי ליקוטים' מלפני חמישים שנה ומעלה?
ומעניין מאד להשוות דבריו אלו מול דבריו הידועים של הרבא"ח בהקדמת שו"ת רב פעלים.
מכון חכמי ספרד כתב:אליסף כתב:...אך היכן הספרים מבית מדרשה של חלב שעולים על שולחן מלכים מארבע מאות השנים האחרונות? היחיד שאני נזכר בו הוא בעל הכלי יקר על המדרשים. וח"ו אין כוונתי לזלזל
בספרייתנו יש כמה מאות ספרים מחכמי חאלב, על התורה בלבד, לא כולל תשובות וחידושי ש"ס או קבלה.
ולהזכיר, לפני כמאה שנה מנתה העיר כ15,000 נפש (ע"פ מכון יד בן צבי).
אליסף כתב:שעולים על שולחן מלכים
מכון חכמי ספרד כתב:הערה מוסכמת.
אגב, כפי שציינתי, בין שתי מלחה"ע, מנתה העיר חאלב כחמשה עשר אלף איש (לפי נתוני מכון יד בן צבי).
מאידך, במדינת ישראל חיים כרבע מיליון יהודים יוצאי מרוקו (לפי נתוני האגרון).
כך שלמרות שקולם של החלאבים צף, צריך לזכור שבאופן יחסי, מספרית כל יהודי חאלב בכל העולם, הם כחמשה אחוזים מיהודי מרוקו בארץ.
ליבא לתיובתא כתב:
שים לב שאתה משתמש בנתוני אגרון של-2006/7 בהשוואה למס' יהודי חאלב בין מלחמות העולם.
ואם כוונתך לילידי מרוקו, לשנת 2007 מדווח בארץ על 191,000, וילידי סוריה- קרוב ל 13,000 יהודים. ואם נאמר ש-70% מגולה זו בחו"ל, נמצא שהם באיזור חמישית מיהודי מרוקו בארץ.
מכון חכמי ספרד כתב:ליבא לתיובתא כתב:
שים לב שאתה משתמש בנתוני אגרון של-2006/7 בהשוואה למס' יהודי חאלב בין מלחמות העולם.
ואם כוונתך לילידי מרוקו, לשנת 2007 מדווח בארץ על 191,000, וילידי סוריה- קרוב ל 13,000 יהודים. ואם נאמר ש-70% מגולה זו בחו"ל, נמצא שהם באיזור חמישית מיהודי מרוקו בארץ.
אין הדבר משנה, כי החישוב הוא כל היהודים שעלו לארץ ממרוקו, והבדיקה כללה גם את הנפטרים כבר, אלא שעלו לארץ.
לגבי מה שכתבתי חמשה אחוזים, זו ט"ס וצ"ל חמשה עשר אחוזים.
ועוד דבר, 'ילידי סוריה' אינה הגדרה נכונה. כי מלבד חאלב, היו יהודים גם בדמשק וקיליז, אנטיוכיה וקאמישלי.
בכל אופן, 15,000 יהודי חאלב, היא לפני ההגירה לצפון ודרום אמריקה.
אספקלריא כתב:איש_ספר כתב:אני מחפש חומר היסטורי לשאלה זו ואודה לכל מקור:
כדי לדעת על רוב התורה שמצאה קן לה בארצות תורכיה וייון וריבוי החכמים שהיו נטועים בה, א"צ לקרוא את קורא הדורות למהר"ר דוד קונפורטו, או את ספריו של רוזאניס, כל בר בי רב יכול למנות את שמות חכמי התוגר, גולי ספרד בניהם ותלמידיהם, ואף מן המקומיים. החל מן הרא"ם, מהרשד"ם, הרב זקן אהרן, וכמובן גם מרן, ועד ר' חיים פאלאגי וצאצאיו. ועוד אחריהם מעט.
באיזשהו שלב ירדה יהדות זו מגדולתה לחלוטין, באופן שדומה שאין לו אח ורע.
...
מה הסיבה הגלויה לכך?
כי"ח היה (כמעט - למעט תוניס) בכל מקום. ומה בכל זאת? מדוע עוללה יהדות זו בעפר קרנה?
כתבתי בקיצור ובלי סדר ראוי, אבל כמדומה שהשאלה הובהרה דיה.
התשובה לירידת קרנה של יהדות תורקיה וארצות הבלקן היא חד משמעית: חברת האליאנס כי"ח ותנועת ההשכלה שעשתה שמות בתורקיה ושכנותיה.
הארצות האלו היו הראשונים שסבלו מנחת זרועה. ואח"כ בשנים הבאות כשכי"ח פתחה בתי ספר בצפון אפריקה ובמזרח, המייסדים והמנהלים היו יהודים תורקים שכבר עברו את כור ההיתוך של ההשכלה.
וכידוע בכל מקום שהגיעו כי"ח הם זרעו הרס וחורבן. (וזה הרבה לפני תקופת הציונות). וגם אם היו מקומות שהחניכים שלהם נשארו שומרי תורה ומצוות, אך השאיפה להיות תלמיד חכם נעלמה לגמרי.
ודרך אגב, מה שנזכר כאילו תוניס לא סבלה מכי"ח, זה לא מדוייק. תוניס, עיר הבירה של תוניסיה, נהרסה לחלוטין מבחינה רוחנית ע"י האליאנס. ורק ג'רבה בלבד ניצלה מידיהם. תוניס היתה ידועה בת"ח החריפים שלה, ואחרי תקופת כי"ח לא נשאר מהם כלום, והיו צריכים לייבא את הרבנים ואת הדיינים מג'רבא. ראה בהקדמת "איש מצליח" עמ' 34
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?85220&page=PP0032
וראה בספר "ג'רבה יהודית" עמ' 34
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... age=PP0034
איש_ספר כתב:יוסףלוי כתב:א. אם העדה המערבית הייתה ל"מרמס" בפני עדות אחרות בעניין הכספים, זה מראה על משהו לא כ"כ טוב על האחרונים.
ב. לגבי ר"ח טולדיאנו - לא ביקשתי לכתוב ספרים "שהתפרסמו". ולגבי ה200 שנה שהוא חי אחרי, משום מה זה נראה לי פיברוק. שד"ל נגיד מת ב-1850, ר"ח טולדיאנו הוא לא בן אותה תקופה?
ג. ר"י חאגיז נולד בפאס, וזה שאף אחד לא טורח להזכיר את זה לא מטריד אותי.
בזאת הויכוח תם. שלום וכל טוב.
א. טוב.
ב. התכונתי על ריא"מ ולא על שד"ל. זה שמחבר זניח כתב ספר זניח לא יכול להוות דוגמא לשום דבר, בטח שלא להציג בגלל זה את היהדות המרוקאית כלוחמנית.
ג. נולד בפאס למשפחת מגורשי ספרד, בצעירותו עקר משם, ומעולם לא נמנה על חכמי המערביים.
בהקשר הזה ראוי להזכיר את הפרשה המעניינת של ר"י ן' טבול מגדולי תלמידי האר"י (מקובל למנותו שני אחרי הרח"ו) שקהל המערביים שבמצריים פנה בתלונה (לא זוכר למי) ע"כ שר"י טבול מתכחש למוצאו ומתערה בין הספרדים.
העירוני שהיה יליד ירושלים למשפחה שמוצאה מיוון.איש_ספר כתב:ר' שבתי אטון, מרוקאי
הגהמ כתב: . . האם יושבי על מדין בארצות אירופה העזרו בתשובותיו העמוקות של הרב היר"ח? ועוד דוגמא: פעם בשיחה עם ת"ח מופלג ליטאי מדור הישן הזכרתי תשובת הרבא"ח מספר רב פעלים והוא הסתכל בי בתמהון ואמר "ברב פעלים של בנו של הגר"א נמצא כדבר הזה?!"
גביר כתב:גביר כתב:א. הרב יצחק נסים, שהוזכר כאן, תהה במכתב [כמדומני לרמ"מ שניאורסון] בו תאר מסע שלו בארצות המזרח על ירידתה של יהדות טורקיה, ואם איני טועה הוא כותב שבאיראן לא התפלא, שכן מעולם לא היתה מקום תורה [אם כי כן מקום של יראת שמים אמתית ואמונה תמימה וטהורה, ובנושאים אלה דומה שניתן ללמוד מקהילה יקרה זו הרבה] אבל על טורקיה התפלא מאד. ופעם בשיעור מהרב שמחה קוק הזכיר [אחרי שהביא מחנה אפרים או גדול אחר מתורכיה] שבעבר היו בתורכיה רבנים גדולים, אבל בדורות האחרונים היתה שם ירידה, וכנראה לא הצליחו כל כך בחינוך.
לאחרונה יצא ספר שכל כולו מוקדש למידת ידיעת התורה בפרס / איראן. הספר מעלה גם את השאלה מפני מה, ככל הידוע, לא נוצרה שם יצירה תורנית גדולה ומנסה להשיב עליה, אם כי גם לדבריו קשה למצוא לכך תשובה מספקת -
יהודי איראן וספרות רבנית : היבטים חדשים / דניאל צדיק. ירושלים : הוצאת מוסד הרב קוק, $$c תשע"ט.
הספר נדרש לשאלת זיקתם של יהודי איראן לספרות הרבנית בין המאה השש-עשרה לראשית המאה העשרים תוך כדי הצעת היבטים חדשים. ראשית, הספר מראה כי יהודי איראן עמדו במגע עם יהודים לא איראניים בהקשרים מגוונים. זאת ועוד, הקשרים אלו חשפו את יהודי איראן ליהדות ולחיבורים רבניים כפי שרווחו מחוץ לאיראן. זיקת יהודי איראן לספרות הרבנית באה לידי ביטוי בסוגות ספרותיות שנכתבו או היו בשימושם של יהודי איראן, כולל ספרות חז"ל, כתבי הלכה וקבלה. מכתבים, שטרות, כתבי נוסחאות ורשימות של ספרים בבעלות פרטית ממחישים גם הם את זיקתם של יהודים באיראן לספרות הרבנית. בהרצאת טיעוניו מתבסס הספר "יהודי איראן וספרות רבנית" על מקורות רבים ומגוונים ובכללם מספר גדול של כתבי יד הנחשפים לראשונה.
תוכן העניינים -
מפת היישוב היהודי באיראן -- הקדמה -- מבוא -- חלק א: נקודות מגע בין יהודי איראן ליהודים לא איראניים: מגע יהודי איראן עם יהודים לא איראניים -- מגע דרך שד"רים לאיראן -- שאלות לחכמים לא איראניים -- חלק ב: זיקת יהודי איראן לספרות הרבנית על פי כתביהם: מרכזי פעילות אינטלקטואלית -- ספרות חז"ל, כתבי הלכה וקבלה -- מכתבים -- שטרות וכתבי נוסחאות -- רשימת ספרים בבעלות פרטית -- חלק ג: הערות אחדות: ידיעת השפה העברית -- מסירת הידע -- הירידה -- חלק ד: סיבות אפשריות: סיבות אפשריות -- סיכום ומסקנות -- נספח: הרב החיד"א ויהודי איראן -- קיצורים ביבליוגרפיים -- מפתחות -- English Abstract.
איש_ספר כתב:כל החכמים הספרדים הבולטים בדורנו כמדומה שאין אחד מהם שמוצאו משם (הגרע"י - בבלי, ר' שלום כהן, כנ"ל, ר' מרדכי אליהו, כנ"ל, ר' שבתי אטון, מרוקאי, משפחת עדס, חלביים, וכו'' ויתבונן כל אחד בעצמו ויווכח).
איש_ספר כתב:מאת יעקב יהושע בן הרב מנחת הח"ג (ואביו של...), סופרה של היהדות הספניוליות
מתוך טורי ישורון גליון מה, ניסן איר תשל"ה.
נעמן כתב:לא יודע אם ראוי כ"כ לפרסם דברים כאלו, ובכ"ז.
פעם הייתי בסעודת ליל שבת עם הגר"ש פישר, ואחד הנוכחים העלה הצעה להפיץ את לימוד הקבלה בציבור, ובגין ספרא דא ייפקון וכו'
והגר"ש פישר התנגד בנחרצות לרעיון (והוסיף שטוב שפירוש ה'סולם' הוא הבסיסי עבור הבאים מחוץ לעולם הקבלה, וכך אינם זוכים להתקרב מדאי...)
והביא כדוגמא את מצב התורה בקהילות הספרדים, שעד לפני כ400 שנים העמידו חכמים הרבה, ואף היו מרכז התורה, ומאז יש התמעטות דרסטית בכמות החכמים ובאיכותם ((בלחש הוא הוסיף שגם ברמת האינטלגנציה הכללית...) והגורם לזה לדעתו הוא ההתפשטות העצומה של לימוד הקבלה שם, ודחיקתה במידה מסוימת את לימוד הנגלה, (הזכיר במיוחד את מימרת מהרח"ו "יפה שעה אחת של לימוד הקבלה, מחיים שלמים של לימוד גמרא", כגורם להחלפת מרכז כובד הלימוד),
ואילו חכמי אשכנז עמדו בפרץ, ולא נתנו ללימוד התלמוד והפוסקים להפגע.
כל זה שמעתי, וכמעט מילה במילה
זוהי מציאות מוצקה מבחינה היסטורית.כמו שמנהג הנכרים - כן מנהגי היהודים ברוב מקומות, כגון אם הנכרים גדורים בעריות - כך יהיו בני היהודים הנולדים באותה עיר.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 350 אורחים