מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' יולי 10, 2017 9:19 pm

מחפש מקור לעניין הזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 10, 2017 9:28 pm

כוונת כת"ר לתקנת האר"י הקדוש לומר תיקון חצות בימי בין המיצרים אחרי חצות היום?

קו ירוק
הודעות: 5888
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' יולי 10, 2017 9:32 pm

אא"ט, בחוט המשולש מסופר שהחת"ס אמר עם תלמידיו בבין המצרים כל יום בחצות היום את התיקון

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' יולי 10, 2017 9:37 pm

המנהג ע"פ האר"י (ולא 'תקנת' האר"י) הוא להוסיף לבכות ולקונן גם בחצות היום, ואי"ז תחליף לתקון חצות שבלילה, אלא תוספת עליו.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יולי 10, 2017 10:13 pm

ו. בשער הכוונות דף פ"ט ע"ג כתב, מנהג טוב וכשר הוא מאד לכל בעל נפש, לשבת באבילות אחר חצי היום בכל אלו הימים, ולבכות בכיה ממש על חרבן הבית וכו', ובדבר זה נעשית תועלת בנפש האדם. וענין חצות הלילה אין צריך להזכירו כי אפילו בכל שאר הלילות צריך להתאבל על החרבן, ומכל שכן בלילות בין המצרים שצריך להוסיף בבכיה, ועליו נאמר שמחו את ירושלים וכו'. עכ"ל. והובא בכה"ח בסימן תקנ"א אות רכ"א, וכתב שכן נהגו בקהלות קדושות בכמה מקומות. (וראה בספר אור לציון תשובות ח"ב בפרק ד' בבאורים לתשובה ח', בענין השתדלות ומעלת אמירת תיקון חצות בכל לילה, ע"ש).
והנה בדברי האריז"ל לא מבואר אלו קינות לקונן אחר חצות היום בימי בין המצרים, אולם החיד"א בספר יוסף אומץ סימן כ"א כתב, שנהגו לומר תיקון רחל, שפסוקים אלו מיוסדים על בכיה והספד על חרבן הבית, וכדי שיהיה מסודר דבר השוה לכל נפש. וכן כתב בספרו מורה באצבע אות ר"ל, שנהגו לומר בא"י סדר תיקון רחל בכל יום חול מבין המצרים אחר חצות, והוא מנהג ותיקין.
ויש שרצו לומר שבשנת השמיטה בארץ ישראל אין לומר תיקון רחל בחצות היום בימי בין המצרים, כיון שאין אומרים תיקון רחל בשנת השמיטה בארץ ישראל, וכמבואר בשו"ת רב פעלים ח"א בקונטרס סוד ישרים סימן י', וראה גם בכה"ח בסימן א' אות י"ב, וכיון שאין אומרים תיקון רחל בלילה, אף ביום אין לאומרו.
אולם אין נראה כן, שאינו דומה תיקון רחל הנאמר בכל לילה לתיקון רחל הנאמר בימי בין המצרים ביום, שכפי שנתבאר לעיל, לא צריך לומר דוקא תיקון רחל בימי בין המצרים ביום, ובאמת יכול כל אדם לקונן על החרבן כפי צחות לשונו, אלא כיון שלא כל אדם בר הכי, נהגו לומר תיקון רחל, וכמו שנתבאר לעיל מדברי החיד"א, שפסוקים אלו מיוסדים על החורבן, וכדי שיהיה מסודר דבר השוה לכל נפש, וכיון שכן, אינה דומה אמירת תיקון רחל בכל לילה שבאה בכוונה מיוחדת לתקן ענינים מיוחדים כמבואר ברב פעלים שם, לתיקון רחל הנאמר בימי בין המצרים ביום שבא בתורת קינות בעלמא. ועל כן אף שאין אומרים תיקון רחל בכל לילה בשנת השמיטה בארץ ישראל, יש לומר תיקון רחל בימי בין המצרים לאחר חצות היום. (וראה גם בכה"ח בסימן תקנ"א אות רכ"ד ובסימן תקפ"א אות ע"ה, שכתב שאף בשנת השמיטה יש לומר תיקון רחל בחצות היום בבין המצרים, ודחה מי שרצה לומר שלא לומר קינות בארץ ישראל בשנת השמיטה, וכתב שם טעמים לדבר, ע"ש).
ובכל אופן, בערב שבת, לא נוהגים לומר תיקון חצות בימי בין המצרים אחר חצות היום. (וראה גם בשו"ת יוסף אומץ להחיד"א סימן כ"א ובערוך השולחן בסימן תקנ"א סעיף ל"ט).
ולענין אמירת תיקון חצות בערב תשעה באב אחר חצות היום, המנהגים חלוקים, יש שנהגו לאומרו, וכן כתב בבא"ח פרשת דברים אות כ"ה, ויש שלא נהגו, וכן כתב בפרמ"ג בסימן תקנ"א א"א ס"ק מ"ה. (וראה גם בערוך השולחן שם. וראה בשו"ע בסימן תקנ"ב סעיף י"ב, שאין אומרים תחינה ערב ת"ב במנחה משום דאיקרי מועד). ונראה שמעיקר הדין היה צריך לאומרו, ולא דמי לתחנון שלא אומרים בערב ת"ב, וראה גם בברכ"י בסימן תקנ"ב אות י"א ובכה"ח תקנ"א אות רכ"ג, אולם כבר נתפשט יותר המנהג שלא לומר תיקון חצות בערב תשעה באב אחר חצות. (שו"ת אור לציון לרב"צ אבא שאול, ח"ג, הערות פרק כה, דיני בין המצרים)


ואגב אזכיר מה ששמעתי מפי מו"ח הגה"צ מהר"ם ז"ל ששמע מפ"ק של הגה"ק בעל אמרי יוסף זי"ע בשם רבותיו, שכל מנהג האריז"ל שלא נהג אחריו הבעש"ט ז"ל כגון תיקון חצות ביום בין המצרים, גם אנן לא נהגינן הכי (אפרקסתא דעניא ח"א, יג)

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' יולי 10, 2017 11:40 pm

קו ירוק כתב:אא"ט, בחוט המשולש מסופר שהחת"ס אמר עם תלמידיו בבין המצרים כל יום בחצות היום את התיקון

וכן הנהיג מרן בעל השבט הלוי זצ"ל בישיבתו ובקהילתו

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי החתן סופר » ו' יולי 14, 2017 1:19 am

מה שנכון נכון כתב:המנהג ע"פ האר"י (ולא 'תקנת' האר"י) הוא להוסיף לבכות ולקונן גם בחצות היום, ואי"ז תחליף לתקון חצות שבלילה, אלא תוספת עליו.


וכן פה https://www.youtube.com/watch?v=KID-29K6ou4 מדקה 34:45 אומר הרב מאיר אליהו שבאמת לא נקרא תיקון וזה בא לעורר רחמי שמים ולא שווה כלל לתיקון בלילה

נחלי אפרסמון

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ו' יולי 26, 2019 1:28 am

החתן סופר כתב:
מה שנכון נכון כתב:המנהג ע"פ האר"י (ולא 'תקנת' האר"י) הוא להוסיף לבכות ולקונן גם בחצות היום, ואי"ז תחליף לתקון חצות שבלילה, אלא תוספת עליו.


וכן פה https://www.youtube.com/watch?v=KID-29K6ou4 מדקה 34:45 אומר הרב מאיר אליהו שבאמת לא נקרא תיקון וזה בא לעורר רחמי שמים ולא שווה כלל לתיקון בלילה

מאתר דורש ציון.
שאלה - 181678
לכבוד הרב,
אני רוצה ללמד את הציבור על מעלת תיקון חצות בבין המיצריםהאם כל הסגולות והברכות שהרב מביא באורחות ציון תקף גם לבין המיצרים.המטרה היא לעודד ולזרז את הציבור.
תשובה
בודאי הגמור, עיין בנחמת ציון, על מעלת המתאבל על ירושלים, איזה פעולות עושה בשמים, ודע, כי הרב המקובל הענק רבינו משה קורדבירו ז"ל הנחשב לרבו של רבנו האריז"ל כתב בספר אור החמה, כי כל דמעה שאדם מוריד על החורבן נעשה ממנה אבן ושמו של הבוכה חקוק עליה, ולעתיד יזכה שיראה כמה אבנים של ירושלים בנה בדמעותיו

שופרא
הודעות: 67
הצטרף: ג' דצמבר 11, 2018 12:31 pm

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי שופרא » ש' יולי 27, 2019 10:23 pm

עוד משערי נחמה ברוח דברים אלו
שערי נחמה עמוד לג.png
שערי נחמה עמוד לג.png (29.65 KiB) נצפה 3999 פעמים


כדאי ג"כ לקרוא את כל הפרק בענין תיקון חצות שם
נמצא גם באוצר או בה"ב
מצ"ב
קבצים מצורפים
שערי נחמה.pdf
(245.57 KiB) הורד 286 פעמים

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' יולי 29, 2019 2:05 pm

האם ביום אומרים גם תיקון לאה וגם תיקון רחל?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 29, 2019 3:06 pm

בשער הכוונות לא נזכר מה לומר רק לבכות. בזכרוני שנהגו לומר תיקון רחל ולא תיקון לאה.
שער הכוונות - דרושי חג השבועות דרוש א
ענין בין המצרים והם כ"א ימים שבין י"ז לתמוז עד תשעה באב מנהג טוב וכשר הוא מאד לכל בעל נפש לשבת באבלות אחר חצי היום בכל אלו הימים ולבכות בכיה ממש על חורבן הבית וטעם היות זה אחר חצות היום הוא כי אז הוא התעוררות הדינין בסוד כי ינטו צללי ערב אשר לסבה זו נשרף ההיכל אחר חצי היום ודבר זה עושה תועלת גדול' בנפש האדם וענין חצות הלילה אין צורך להזכירו כי אפי' בכל שאר הלילות צריך להתאבל על החורבן ומכ"ש בלילות בין המצרים שצריך להוסיף בבכי' ועליו נאמר שמחו את ירושלם כו' כל המתאבלים עליה:

נחלי אפרסמון

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' יולי 29, 2019 3:10 pm

בחיד"א הוזכר לומר תיקון רחל.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

תיקון חצות יום בערב תשעה באב

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוגוסט 12, 2024 11:13 am

תיקון חצות יום בערב תשעה באב האם יאמרו עם וידוי?

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי כמהים_ » ב' אוגוסט 12, 2024 2:28 pm

לכאו' בתיקון חצות היום בימי בין המצרים כלל אין שייך וידוי (ולא רק בערט"ב), ויבואו הבקיאים ממני ויגידו.
ועל עצם אמירת תיקו"ח ביום עט"ב דנו האחרונים, ודעת הפמ"ג הובא במ"ב שאין לומר, ואחרים חלקו.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' אוגוסט 12, 2024 5:52 pm

כמהים_ כתב:לכאו' בתיקון חצות היום בימי בין המצרים כלל אין שייך וידוי (ולא רק בערט"ב), ויבואו הבקיאים ממני ויגידו.
ועל עצם אמירת תיקו"ח ביום עט"ב דנו האחרונים, ודעת הפמ"ג הובא במ"ב שאין לומר, ואחרים חלקו.

א. מדוע לא? לכאורה אם המנהג לומר וידוי לפני תיקון חצות (כף החיים סימן א' ס"ק כ"ג,והרבא"ח ש"ר פר' וישלח אות י"ג) וכן סידר הרחיד"א>אף לתיקון חצות יום,א"כ מדוע שלא לפתוח בוידוי כשל הלילה?
ב. הן אמת שגם הגרב"צ זצ"ל כתב שמעיקר הדין היה לנו לומר תיקון רחל אף בערב ט' באב אלא שהמנהג פשט יותר שלא לומר. נגד הרבא"ח והגאון חיד"א, כ"כ כה"ח פלאג'י (מועד לכל חי סימן ט אות ז), וכף החיים (תקנ"א ס"ק רכ"ג). וכ"כ הגרע"י זצ"ל (כתב ידו בקונטרס "אם אשכחך" [נמצא באוצר] היו"ל ע"י איגוד בני תורה דורשי ה' תשע"א).

כמהים_
הודעות: 171
הצטרף: א' מאי 12, 2024 12:11 am

Re: תיקון חצות ביום האם זה בדיעבד או לכתחילה

הודעהעל ידי כמהים_ » ג' אוגוסט 13, 2024 10:25 pm

כפי שבאר היטב החיד"א (יוסף אומץ סי' כא), חצות היום בבין המצרים אין עניינו כלל לתיקו"ח, אלא עיקר העניין כפי שנזכר בשעה"כ הוא רק לישב באבלות על החורבן, ומה נשהגו לומר אז תיקון רחל הוא פשוט משום שהוא כבר מסודר וידוע ושוה לכל נפש.
אם כן, מסברא כלל לא ברור ששייך הכא וידוי, גם לפי מה שנהגו לומר וידוי בפתיחת תיקו"ח.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תיקון חצות יום בערב תשעה באב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 14, 2024 10:25 am

איתן נוי כתב:תיקון חצות יום בערב תשעה באב האם יאמרו עם וידוי?

מאי שנא מערב שבת וערב ר"ח?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: תיקון חצות יום בערב תשעה באב

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוגוסט 14, 2024 3:06 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:תיקון חצות יום בערב תשעה באב האם יאמרו עם וידוי?

מאי שנא מערב שבת וערב ר"ח?

אני חושב כמוך. היתה הו"א מסויימת אך אני דוחה אותה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 332 אורחים