רבי דוד ניטו, בכוזרי שני, ויכוח שלישי נז-נח, כתב:קשה לי במאוד מאוד להאמין שכל עוד שהעולם מתיישן והולך דעתן של בני האדם גם כן מתמעט[ת] והולכ[ת]. וזהו דבר שאין הדעת סובלתו והנסיון מכחישו שהרי עינינו הרואות שבחכמי אומות העולם טובה ציפורנן של אחרונים מכריסם של ראשונים.
מיעוט הלב שאמרו על עצמם האחרונים אינו ממיעוט השכל אלא מרוב הצרות והגזירות והטרדות.
ואמר רב יהודה אמר שמואל כל אשכולות שעמדו להן לישראל מימות משה עד שמת יוסף בן יועזר היו למדין תורה כמשה רבינו מכאן ואילך לא היו למדין תורה כמשה רבינו והאמר רב יהודה אמר שמואל שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה דאישתכח להו אישתכח ודגמירן להו הוו גמירי כמשה רבינו והא תניא משמת משה אם רבו מטמאין טמאו אם רבו טהורין טיהרו ליבא דאימעיט מיגמר הוו גמירי להו כמשה רבינו
אני חוזר אל השאלה הפותחת. האם במשך מאות השנים של בית ראשון, היתה מציאות של ירידת הדורות, (מחמת ההתרחקות מהר סיני וכד'), או שכל זמן שיש ביהמ"ק זה לא שייך. וכן יש לשאול על תקופת בית שני.עת לעשות לד' כתב:יש לדעת אם היה קיים מושג של ירידת הדורות ומיעוט הלבבות לפני חורבן הבית
פרי יהושע כתב:חז"ל אומרים ששלמה אמר ישקני מנשיקות פיהו על דור המדבר, שעל אף שלא זכה לשלמות המצות כבדורו של שלמה, מכל מקום היה מעלתו כנשיקות פיהו. ומכאן ברור שהייתה ירידה בכל אורך הדורות, שלא דבר על בית שני שנסתם חזון.
הרואה כתב:פרי יהושע כתב:חז"ל אומרים ששלמה אמר ישקני מנשיקות פיהו על דור המדבר, שעל אף שלא זכה לשלמות המצות כבדורו של שלמה, מכל מקום היה מעלתו כנשיקות פיהו. ומכאן ברור שהייתה ירידה בכל אורך הדורות, שלא דבר על בית שני שנסתם חזון.
לי זכור מדרש שאומר זאת על מעמד הר סיני ששתי נשיקות הם אנכי ולא יהיה ששמעו מפי הגבורה. אבל מה השייכות לכאן? אם אתה מתכוון בבחינת פב"פ וכו' בבניין הבית היה יותר מתוקן מבדור המדבר.
פרי יהושע כתב:הרואה כתב:פרי יהושע כתב:חז"ל אומרים ששלמה אמר ישקני מנשיקות פיהו על דור המדבר, שעל אף שלא זכה לשלמות המצות כבדורו של שלמה, מכל מקום היה מעלתו כנשיקות פיהו. ומכאן ברור שהייתה ירידה בכל אורך הדורות, שלא דבר על בית שני שנסתם חזון.
לי זכור מדרש שאומר זאת על מעמד הר סיני ששתי נשיקות הם אנכי ולא יהיה ששמעו מפי הגבורה. אבל מה השייכות לכאן? אם אתה מתכוון בבחינת פב"פ וכו' בבניין הבית היה יותר מתוקן מבדור המדבר.
זהו שלא!!, דור המדבר היה קרוב יותר על אף שלא היו כל תכסיסי המצות נוהגים בהן, [ובפחד יצחק באיזה מקום האריך בזה ואיני זוכר כעת היכן].
הרואה כתב:זכור לי מכמה מקומות שמחלקים בין דור המדבר ודור יוצאי מצרים שנזקקו לניסים גדולים ולהארת פנים מיוחדת דווקא מפני דרגתם הנמוכה כדי להעלותם, ועל כן אכלו מן, ועל כן הלכו למדבר וכו'.
הנהגה שלא באה בזכות היא הנהגה נמוכה יותר מבואר ברמח"ל בכמה מקומות.
הרואה כתב:וכמו שפשוט שדורו של עזרא היה בדרגה גבוהה מדורו של צדקיהו (כי אם לא איך כופר עוונם, ואין להקשות מדורנו שע"ז נאמר ביחזקאל לא למענכם אלא למעני)
איש גלילי כתב:הרואה כתב:וכמו שפשוט שדורו של עזרא היה בדרגה גבוהה מדורו של צדקיהו (כי אם לא איך כופר עוונם, ואין להקשות מדורנו שע"ז נאמר ביחזקאל לא למענכם אלא למעני)
אין הכרח לומר שדברים אלו הנאמרים ביחזקאל נאמרו רק על הגאולה האחרונה, ולא על הגאולה מבבל.
אבןטובה כתב:לכבוד העילוי פרי יהושע...
לפום חורפא משבשתא
כתבתי שעזרא היה גדול מיהושע ב"נ ולא ממשה
ומה אתה סח???
אש משמים כתב:חשבתי לאחרונה, אולי ירידת הדורות היא רק כלפי הצדיקים. הרי הרשעים היום אינם בדרגת הרשעים שהיו בדורות עברו, פעם היו רשעים להכעיס, היה נמרוד שהכיר בבוראו ונתכוון למרוד בו ועוד כאלה שהיו רעים באידאולוגיה, ואילו היום יש רק נהנתנות שלא הולכת בקנה אחד עם התורה אבל אין לאף אחד בעיה עם הקב"ה או עם התורה כשזה לא מתנגש בהנאות העולם.
אך הצדיקים של היום ודאי ירדו בהשגות ובגדלות שהיתה בדורות עברו. (אע"פ שזכור לי שיש מי שאומר שמעשה של אדם בדורנו שקול כמעשי התנאים הקדושים).
כל זה אולי מחמת שהדעת נסתלקה מאיתנו והרי צדיקות בלא דעת אינה טובה כצדיקות עם דעת ולכן ירדה עם הזמן אך הרשעות בלא דעת עדיפה על רשעות עם דעת ולכן יש עליית הדורות ברוע.
יש דברים בגו?
הדברים נאמרו?
וכמו שאנו רואים בעקבות משיחא בדור האחרון שתערובת טוב ורע יותר הרבה מדורות הראשונים, דגם שהיו בהם רשעים גדולים אבל צדיקים שבהן היו צדיקים באמת קרובים לנבואה ורה"ק כו', כי הטוב נבדל לגמרי מן הרע ע"כ היו אז צד"ג ורשעים גדולים. משא"כ בדורות האחרונים אין צד"ג ולא רשעים גמורים כ"כ כו', מצד שבחי' הטוב ורע מעורבים...
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 378 אורחים