מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יש כגון במובן של הכל?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

יש "כגון" שהוא דוקא כך?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' אוגוסט 10, 2014 3:49 pm

בלשון ראשונים ואחרונים. וצ"ע אם כן, מדוע נקטו לשון "כגון".

ישבב הסופר
הודעות: 2766
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: יש "כגון" שהוא דוקא כך?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' אוגוסט 10, 2014 4:30 pm

כגון?...
אפשר דוגמא? נראה לי שכגון משמש הרבה פעמים כך. "וכגון וכו'" שפירושו ודווקא באופן ש...

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: יש "כגון" שהוא דוקא כך?

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' אוגוסט 10, 2014 4:43 pm

רשב"ם פסחים קה:
אפוקי יומא- כגון הבדלה

אחד מעיר
הודעות: 1153
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: יש "כגון" שהוא דוקא כך?

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' אוגוסט 10, 2014 4:52 pm

ברש"י כמעט בכל מקום 'כגון'
דוגמה יחידה
דוק ותשכח!

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2230
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: יש "כגון" שהוא דוקא כך?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' אוגוסט 10, 2014 9:38 pm

ע' מש"כ החיד"א (שו"ת חיים שאל ח"ב ס"ה אות ג') והגר"י ענגל זצ"ל (לקח טוב כלל ה' אות ב')

אחד מעיר
הודעות: 1153
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: יש "כגון" שהוא דוקא כך?

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' אוגוסט 10, 2014 9:49 pm

לרב גאולה,
מה מפריע לך בלשון כגון?
העברית של זמננו?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16089
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 08, 2015 6:41 pm

בחקרי לב או"ח סי' נד הביא מחלוקת הראשונים, שלדעת רובם, אותה שאמרו שהמתחיל ברכה של י"ח בתפילת שבת, גומרה, אין הדברים אמורים אלא בשחרית מנחה וערבית, אבל מוסף אם התחיל אינו גומרה, ואילו לדעת הראב"ד אף במוסף גומר, שאף תפילת המוסף ראויה היתה לי"ח ברכות וכו'.
וכתב החק"ל שהסמ"ק סובר כהראב"ד !
http://www.otzar.org/aspcrops/7744_178_ ... 892015.asp

והנה הסמ"ק הביא הדין שאם התחיל גומר וכתב: כגון שחרית מנחה וערבית.

וד' החק"ל נראים תמוהים, שאדרבה ממה שהשמיט הסמ"ק מוסף, מובן שדעתו כרוב הראשונים, ושבמוסף אינו גומר, (וכ"ה בהגהות הר"פ לסמ"ק שם)

ואכן מצאתי באוצר, שתמה עליו בס' המצוין דברי שלום מזרחי, ושיער שיש שם איזה ט"ס בחק"ל.

אבל מצאתי בהמשך שהחק"ל שוב חוזר ומונה את הסמ"ק יחד עם הסוברים שגומר את הברכה http://www.otzar.org/aspcrops/7744_178_ ... 892015.asp
ונראה איפוא שאין כאן טעות בד' החק"ל.

הם יתכן שהחק"ל דקדק מל' הסמ"ק שכ' כגון וכו' ולא שייר אלא מוסף שסובר שגם מוסף? (התעוררתי לזה בעקבות הערת צביון העמודים שם)

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' ספטמבר 08, 2015 7:23 pm

יעויין שד"ח מערכת כ כלל ז. ויש לכך הרבה דוגמאות ש'כגון' כולל רק את הנפרט אחריו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 08, 2015 7:24 pm

ה'כגון' אצל הראשונים מובנו: "היינו", "והם", וכיוצא בכך.
צא וראה.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ספטמבר 08, 2015 7:26 pm

ברי"ף ר"ה ט' ע"א (בדפי הרי"ף):

בשלמא זכרונות ושופרות איכא טובא אלא מלכיות תלתא הוו כגון ה' אלהיו עמו ותרועת מלך בו ויהי בישורון מלך ה' ימלוך לעולם ועד

(כך הנוסח בדפוס וגם בכת"י אוק' שנעתק סמוך לזמן הרמב"ם בבית מדרשו, וכן בקטע גניזה אחד. בשלושה קטעי גניזה כתוב: דהויאן [בשינויי כתיב קלים]. בכת"י ני"ו חסרה המילה כגון ואין מילה אחרת תמורתה)

גם שמעתי פעם מאחד מחבריי שמו"ר הרב טל הוכיח באיזה מקום בדברי הרמב"ם שכגון עשוי לכלול את הכל, אם חשוב לך אנסה לברר היכן והאם נדפסו דבריו.

פלתי
הודעות: 2327
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי פלתי » ג' ספטמבר 08, 2015 7:43 pm

עד שהספקתי, ראיתי שכבר קדמני מה שנכון. רק אוסיף בזאת תמונת דברי השד"ח בהאי עניינא:
קבצים מצורפים
123 (3) - עותק.jpg
123 (3) - עותק.jpg (894.06 KiB) נצפה 10776 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16089
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 08, 2015 9:16 pm

יש"כ לכל העונים.
אם קראתי נכון השד"ח מביא מתוי"ט שכגוןן צריך לשייר, ורק על צד הדוחק יש לפרש שכולה קתני.
שו"מ ביריעות האהל על אהל מועד שער התפילה ד"ב ני"ג שתמה על החק"ל (אבל מה ששיער שם שט"ס בחק"ל ויש שם נדידת שורות, א"א לומר כן שכ"כ למעלה שהחק"ל מנה להדיא את דברי הסמ"ק כראב"ד)

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' ינואר 03, 2016 7:24 pm

עוד הוספה קלה:
קבצים מצורפים
טל חיים שבת ח''ג, סי' ז - סעודה בפת, עמ' רנ-רנא.jpg
טל חיים שבת ח''ג, סי' ז - סעודה בפת, עמ' רנ-רנא.jpg (144.34 KiB) נצפה 10669 פעמים

הגהמ
הודעות: 1385
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי הגהמ » ב' ינואר 04, 2016 3:03 am

כמו שהעירו הדבר מורגל בפי הראשונים,ויש לי את התחושה שביותר מצוי הדבר אצל רש"י.

לאחרונה ראיתי דוגמא מצויינת לכך בהגה"ה שהוסיף רש"י לתוך פירושו שנשתמר בכת"י ופורסם ע"י פרופ' פנקובר במאמרו בjsij על 'הגהות רש"י לפירושו לתורה'.

שם בעמ' 149 הביא חידוש גדול שכ' רש"י לפרש הא דכתיב "כל נפש בניו ובנותיו שלשים ושלש" (בראשית מו:טו) בעוד שלא מנה הכתוב כי אם בת אחת. וז"ל "בנותיו - כל מה שהיו בנותיו כגון דינה שהיא לבדה היה לו בבנות". והדברים מדברים בעד עצמם.

ארופאי
הודעות: 160
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי ארופאי » ב' ינואר 04, 2016 2:22 pm

למורגל בל' רש"י נר' שאין בזה חידוש. ולדוג'-
בב"מ ו: ספק בכורות א' בכור אדם וא' בכור בהמה בין טהורים בין טמאים הממע"ה, ופירש"י 'בין טמאין, כגון פטר חמור'. והרי אין עוד בטמאין חוץ מפ"ח!
בפסחים ה: רד"ה לפי שנא' ולא יראה לך- דמדכתב לך משמע מינה שלך אי אתה רואה אבל אתה רואה בגבולין של אחרים כגון נכרי ושל גבוה אם הקדישם לבדה"ב. והרי שי' כמה אחרונים בדעת רש"י [יעויין בפנ"י ובבהגר"א ועוד ואכמ"ל] דהוא מיעוט דוקא על של נכרי ושל גבוה ולא על הפקר, ומ"מ כ' רש"י 'כגון'!
ועוד כיו"ב.
כמובן שאפשר לתרץ כל מקום לעצמו, אמנם המעיין ישר יודה שפירושו היינו ודומה לזה.

סתם איש
הודעות: 79
הצטרף: ה' דצמבר 31, 2015 11:39 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי סתם איש » ב' ינואר 04, 2016 3:49 pm

עי' רש"י קידושין לז' א' על מצוות התלוית בארץ שכתב 'כגון' ופירט הכל. [חוץ מביכורים שאינו ודאי מצוה התלויה בארץ עי' תוס'' ב"ב פ' א', ויותר מסתבר שרש"י סבר שאינו תלוי בארץ ולא שבגלל זה כתב כגון בעוד שהכל הוא מנה חוץ מזה].

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' פברואר 18, 2016 10:21 pm

כמדומני שמדברי הריטב"א הבאים עולה שכגון היינו דווקא מה שאמור כאן ולא יותר (ולא כפי שעלה עד עכשיו באשכול זה, שכגון כולל גם את ההבנה הזאת וגם את ההבנה הרווחת היום שזו דוגמה אחת ויש יותר)

חידושי הריטב"א מסכת שבת דף קד עמוד ב
גירסת רש"י ז"ל רבא אמר כגון שנטלו לגגו של דלית ועשאו ריש. פי' דאע"ג שלא הגיה אלא אות אחת הרי זה חשוב מעשה רב כיון שאסור לשהות ספר תורה שאינו מוגה, והוה ליה כתב אות אחת והשלימו לספר וטעם נכון הוא, אלא דתמיהא מילתא מדנקט האי לישנא רבא אמר כגון שנטלו לגגו של דלית וכו', מאי כגון, דהא בכי האי גוונא טובא איכא, והכי הוה ליה למימר רבא אמר לעולם שהגיה אות אחת ושאני הכא דהוה ליה כהשלים את הספר, ויש ספרים שגורסים רבא אמר כגון שנטלו לגגו של דלת ועשאו יוד ריש דאתיא כדרב ששת, אלא שנתן צורה אחרת בדבר, הא לאו הכי פטור, דלא דמי למשלים אות אחת בספר, שהיה הספר נראה חסר קודם לכן, מה שאין כן במגיהה ומשום טעות אות אחת אינו אסור לשהותו, כנ"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 18, 2016 11:58 pm

אין ראיה מהריטב"א, כי גם אם כגון כולל כמה וכמה אופנים צריך שיהא איזה יחוד ומכנה משותף, וכאן לדברי רש"י העיקר תלוי במה שהגיה את הספר ואי"ז משנה כלל אופן הכתיבה, אלא שכללא הוא שאע"פ שבד"כ צריך שתי אותיות לחיובא, הכא סגי באחת בגלל שתקון הספר הוא כהשלמתו. וממילא אין שום נ"מ מהאופן המסויים של נטילת גגו של דלת, או מכל דוגמא קרובה ודומה לאופן זה. ואין סיבה לנקוט מקרה זה כדוגמא לסתם כתיבת אות אחת בעלמא.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3493
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' פברואר 19, 2016 1:02 am

אם אני מבין נכון, כוונתך לומר שהריטב"א מקשה מאי קמ"ל רבא, הרי הגיה אות אחת הוא בכל אופן, ומה הוא רצה לומר בדוגמה הזאת.
אמנם:
א. ניתן לומר שרבא חלק על רב ששת שהבין שהברייתא נאמרה דווקא בגורם לכתיבת שתי אותיות ולא במתקן אות אחת ובכך משלים את הספר. ואין דומה תיקון שמשלים להשלמה של כתיבת אות. ואה"נ שאין הבדל בין דל"ת ועשה רי"ש לבין רי"ש ועשה דל"ת (כפי שכתבו כמה ראשונים, כגון תוס' ר"י הזקן ותלמידו), או כל דוגמה אחרת. ורק לאפוקי מדרב ששת אתא. והוא השתמש בדוגמה לשם המחשה ותו לא מידי.
ב. אם כדבריך, היה מתבקש שהריטב"א יאמר "מאי קמ"ל" או "מאי קאמר" רבא. אבל שים לב שהוא מנסח את השאלה "מאי כגון". ולכאורה שאלתך לא תלויה דווקא בניסוח כגון אלא בעצם זה שרבא הביא דוגמה אחרת, ומה החידוש שבזה. אמנם אני מודה שזה לא דיוק שיש לו משקל גדול.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' פברואר 19, 2016 1:18 am

בעיקר דינו של רבא (לרש"י) יש חידוש, כי בסברא יש לחלק בין ספר שלא נכתבה בו אות האחרונה, ובא אחד והשלימו, שזה מעשה חשוב וחייב גם באחת, לבין ספר שלם שהיתה כתובה בו אות אחת שלא כדין והיה צריך למוחקה ולתקנה וכו', שכאן אי"ז מעשה חשוב כ"כ, כי לא היה ניכר שהספר חסר. והלא הריטב"א סובר שחלוק זה נכון לדינא, ובמקרה השני פטור על אות אחת. [וגם רש"י הוצרך לאל תשכן באהליך עולה, ומוכח שבסברא יש לחלק בין השלמה להגהה].
אבל שאלת הריטב"א על רש"י היא שלדבריו עיקר כונת רבא היא לומר שהגיה אות אחת שבבריתא מירי בספר דוקא, ושהגהה היא כהשלמה, וא"כ יאמר רבא את דינו בנוסח כולל זה, ומבלי לירד לפרטים ולדוגמאות מיותרות.
זה כמו [כגון...] שהיה התלמוד אומר אמר רבא כגון שהיה כתוב לא נשאר ארבה אחת והגיהו לארבה אחד. ואם ישאל השואל למה נקט דוקא את הטעות בתיבה זו משאר מאות אלפי התיבות שבתורה, הישיב לו מר רק 'כגון' אמר? כי במקומות שאין שום יחוד ואפיון לדוגמא המסוימת ולכשכמותה, אלא הכל בכלל אין משתמשים בדוגמאות, אלא נותנים כלל.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי סעדיה » ו' פברואר 19, 2016 7:10 am

באגרו"מ (או"ח ח"א סו"ס קס"ו) הכריע להקל עפ"י דיוק: 'כגון' - ש"מ שיש עוד.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 19, 2016 9:24 am

איש_ספר כתב:בחקרי לב או"ח סי' נד הביא מחלוקת הראשונים, שלדעת רובם, אותה שאמרו שהמתחיל ברכה של י"ח בתפילת שבת, גומרה, אין הדברים אמורים אלא בשחרית מנחה וערבית, אבל מוסף אם התחיל אינו גומרה, ואילו לדעת הראב"ד אף במוסף גומר, שאף תפילת המוסף ראויה היתה לי"ח ברכות וכו'.
וכתב החק"ל שהסמ"ק סובר כהראב"ד !
http://www.otzar.org/aspcrops/7744_178_ ... 892015.asp

והנה הסמ"ק הביא הדין שאם התחיל גומר וכתב: כגון שחרית מנחה וערבית.

וד' החק"ל נראים תמוהים, שאדרבה ממה שהשמיט הסמ"ק מוסף, מובן שדעתו כרוב הראשונים, ושבמוסף אינו גומר, (וכ"ה בהגהות הר"פ לסמ"ק שם)

ואכן מצאתי באוצר, שתמה עליו בס' המצוין דברי שלום מזרחי, ושיער שיש שם איזה ט"ס בחק"ל.

אבל מצאתי בהמשך שהחק"ל שוב חוזר ומונה את הסמ"ק יחד עם הסוברים שגומר את הברכה http://www.otzar.org/aspcrops/7744_178_ ... 892015.asp
ונראה איפוא שאין כאן טעות בד' החק"ל.

הם יתכן שהחק"ל דקדק מל' הסמ"ק שכ' כגון וכו' ולא שייר אלא מוסף שסובר שגם מוסף? (התעוררתי לזה בעקבות הערת צביון העמודים שם)

אפילו את"ל שכגון בא לרבות - איכא למימר שבא לרבות נעילה, שהיה ראוי להתפלל בה יח ברכות כבנעילה דתעניות ומעמדות.

עושה חדשות
הודעות: 12976
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' פברואר 20, 2016 9:29 pm

ארופאי כתב:למורגל בל' רש"י נר' שאין בזה חידוש. ולדוג'-
בב"מ ו: ספק בכורות א' בכור אדם וא' בכור בהמה בין טהורים בין טמאים הממע"ה, ופירש"י 'בין טמאין, כגון פטר חמור'. והרי אין עוד בטמאין חוץ מפ"ח!

האמת איתך לענ"ד, ובכל זאת יש מי שחושב אחרת, מצו"ב.
קבצים מצורפים
הגרמש''ש - כגון פטר חמור.PDF
(131.29 KiB) הורד 366 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' מרץ 06, 2017 7:12 pm

עיין תוספות ב"ב מג:

דמשק
הודעות: 1155
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי דמשק » ג' מרץ 07, 2017 6:25 pm

מגדים חדשים על ברכות (וע"ע מג"ח על מו"ק יד. ד"ה אומן שאבדה לו)
קבצים מצורפים
מגדים חדשים.png
מגדים חדשים.png (154.09 KiB) נצפה 10110 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מרץ 07, 2017 6:43 pm

עושה חדשות כתב:
ארופאי כתב:למורגל בל' רש"י נר' שאין בזה חידוש. ולדוג'-
בב"מ ו: ספק בכורות א' בכור אדם וא' בכור בהמה בין טהורים בין טמאים הממע"ה, ופירש"י 'בין טמאין, כגון פטר חמור'. והרי אין עוד בטמאין חוץ מפ"ח!

האמת איתך לענ"ד, ובכל זאת יש מי שחושב אחרת, מצו"ב.

וע"ע בשו"ת שירי מנחה (ארנטרוי)
והערות וציונים (אסטרון) ב"מ ו:

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: יש כגון במובן של הכל?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ש' מאי 06, 2017 1:03 am

עיין ב"ב קב. כגון דבדק באלכסון ועיין רשב"ם ורי מיגאש

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ב' יולי 03, 2017 12:31 pm

זכור לי ששמעתי שכל מקום שרש"י כותב כגון כוונתו דווקא כך וכן כתבו פה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=19128#p185379
האם מאן דהוא יכול להפנות אותי למקור בר סמכא בעניין

תודה מראש

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 03, 2017 12:39 pm

לא נראה לי (אף שגם אני שמעתי כך) שתמיד זה דווקא וגם באשכול שהעלית לענ"ד לא נכתב שזה תמיד כך אלא שזה לפעמים כך

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' יולי 03, 2017 9:15 pm

נראה לי שיש ברש"י פסחים ה,ב כגון, ודנו שם האחרונים האם בא לרבות דבר נוסף או לא.
רש"י כתב אבל אתה רואה של אחרים כגון של נכרי ושל גבוה, ודנו שם מה דעת רש"י בחמץ של ישראל אחר שנמצא ברשותו. [כמדומני שיש ע"ז ביאור הגר"א, פנ"י ור' שמואל אך לא עיינתי כעת]

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 03, 2017 10:52 pm


מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' יולי 04, 2017 11:31 pm

ברש"י גיטין נג,ב במשנה כתב המטמא המדמע והמנסך, המטמא כגון תרומה. ובגמ' נד,א מוכח שמייר גם במטמא חולין.

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי עבד הזמן » ש' מרץ 10, 2018 8:51 pm

בבא קמא כו א רש"י ד"ה ויהיה אדם חייב בכופר
כגון במזיד ולא אתרו ביה דליתיה בר קטלא ולא בר גלות

יהודה בן יעקב
הודעות: 3129
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מרץ 11, 2018 1:20 am

רש"י מסכת זבחים דף י עמוד ב
שכן נכנס דמה לפני ולפנים - כגון ביום הכפורים.

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי עבד הזמן » א' מרץ 11, 2018 6:48 am

יהודה בן יעקב כתב:רש"י מסכת זבחים דף י עמוד ב
שכן נכנס דמה לפני ולפנים - כגון ביום הכפורים.

ייש"כ
אם נאמר שכגון בא להוסיף אולי יהיה ראיה למשך חכמה עה"פ בכל עת יבוא אהרן אל הקדש.

החושב
הודעות: 1325
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי החושב » א' מרץ 11, 2018 10:21 am

שמעתי כך מתלמידו של הרב יוסף שרייבר בשם רבו. ומאז שמתי לב להרבה דוגמאות שמאששות כלל זה.

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 14, 2018 7:25 pm

פרשת קרח פרק יח פסוק ט
כל קרבנם כו׳
פירש״י ״כגון״ זבחי שלמי ציבור.
ועיין באר בשדה מש״כ בזה.

אהוביון
הודעות: 81
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:03 pm

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי אהוביון » ה' יוני 14, 2018 7:53 pm

לעומת זאת ברש''י בגיטין ד' ה' ע''ב ד''ה ''והא קי''ל בדרבנן דעד נעשה דיין'' בתחילת הדיבור כתב רש''י כגון גבי קיום שטרות ובסוף הדיבור כתב רש''י ''ומשני ה''מ בעדות החודש דאו' אבל בדרבנן עד נעשה דיין'' ומשמע מרש''י זה לא רק בקיום שטרות אלא בכל דרבנן ולכאורה רואים שאין הכרח שכגון זה דווקא

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 14, 2018 9:44 pm

אהוביון כתב:לעומת זאת ברש''י בגיטין ד' ה' ע''ב ד''ה ''והא קי''ל בדרבנן דעד נעשה דיין'' בתחילת הדיבור כתב רש''י כגון גבי קיום שטרות ובסוף הדיבור כתב רש''י ''ומשני ה''מ בעדות החודש דאו' אבל בדרבנן עד נעשה דיין'' ומשמע מרש''י זה לא רק בקיום שטרות אלא בכל דרבנן ולכאורה רואים שאין הכרח שכגון זה דווקא

מזה אנו רואים ש״כגון״ = לדוגמא!

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: לשון כגון ברש"י

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' יוני 26, 2019 10:52 am

מצאתי שרבי דוד פוברסקי נקט שלשון כגון ברש"י היא בדווקא ולא בא להוסיף משהו נוסף
קבצים מצורפים
ר דוד פוברסקי.png
ר דוד פוברסקי.png (115.07 KiB) נצפה 11070 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 215 אורחים