מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשר עני ומעשר כספים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 03, 2017 8:50 pm

שאלני חד:
אדם שגדלו לו תבואה ופירות וכו', והפריש מהם מעשר עני כדין, האם הוא מחוייב גם ליתן מעשר-כספים מהריוח שנתווסף לו בצמיחת התבואה? או שזה 'כפל תקציבים'?
וכמדומה שאין בזה דברים מפורשים. אשמח לכל ידיעה.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יולי 03, 2017 9:01 pm

לא הבנתי איך שייך לחייבו לעשר שוב. הרי ענין מעשר כספים הוא לדמות כל ריוח לתבואה, וכדאיתא בהספרי הובא בתו' בתענית ט': "עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה שנה שנה אין לי אלא תבואת זרעך שחייב במעשר רבית ופרקמטיא וכל שאר רווחים מנין ת"ל את כל" וכו', וא"כ אין שום ענין לחייבו לעשר פעמיים.

ולכאורה נראה שגם בשנת מעשר שני א"צ להפריש מעש"כ מהפירות. אמנם היום שאין משמעות להפרשה ופודים הכל בפרוטה אחת אולי יש להחמיר בזה.
נערך לאחרונה על ידי שש ושמח ב ב' יולי 03, 2017 9:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 03, 2017 9:05 pm

לכאורה תלוי במקור למע"כ- אם זה מריבוי של "כל" ואז זה בדווקא לרווחים שאינם חייבים בתרו"מ, או שזה תקנה דומיא דמעשר עני ואז גם לא מסתבר לחייבו בשניהם.
אולם, אם זה חיוב מדין צדקה אז חייב לכאורה בכפל המעשרות.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יולי 03, 2017 9:20 pm

לדעתי פשוט שגם אם זה מדין צדקה לא חייבוהו לתת יותר מעשירית מרוחיו, מ 2 סיבות: א, גם מעשר עני הוא בבחינת צדקה, שהרי ניתן לאותה תכלית. ב, כשם שלא חייבו כל אדם לתת יותר מעשירית לצדקה, משום שא"א לעמוד בזה, כך לא חייבו את החקלאי להפריש יותר מעשירית. [ונפ"מ בשנת מעשר שני].

[האם יש אפשרות מציאותית היום לקיים חקלאות כשמפרישים שתי מעשרות? בקושי מעשר עני מפרישים].

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 03, 2017 9:23 pm

שש ושמח כתב:[האם יש אפשרות מציאותית היום לקיים חקלאות כשמפרישים שתי מעשרות? בקושי מעשר עני מפרישים].
מעשר עני זה מהתוצרת עצמה, ואילו מעשר כספים זה מהרוחים. לכן השני אפשרי בהחלט, ואילו הראשון קשה ביותר לקיימו במלואו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 03, 2017 9:25 pm

שש ושמח כתב:לדעתי פשוט שגם אם זה מדין צדקה לא חייבוהו לתת יותר מעשירית מרוחיו, מ 2 סיבות: א, גם מעשר עני הוא בבחינת צדקה, שהרי ניתן לאותה תכלית. ב, כשם שלא חייבו כל אדם לתת יותר מעשירית לצדקה, משום שא"א לעמוד בזה, כך לא חייבו את החקלאי להפריש יותר מעשירית. [ונפ"מ בשנת מעשר שני].

[האם יש אפשרות מציאותית היום לקיים חקלאות כשמפרישים שתי מעשרות? בקושי מעשר עני מפרישים].


זה כבר קשור לגדרי תקנת אושא (של עד חומש), ואה"נ מי שאין בידו- פטור (כדין הרגיל במע"כ)
ובאמת סתם חקלאי בזה"ז אין ידו משגת, אך התשובה שלי היתה על השאלה העקרונית

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יולי 03, 2017 9:36 pm

לעושה חדשות: ברור. השאלה היתה האם מציאותי להפריש שניהם יחד. [ואין צריך לומר שנתינת מעשר עני בפועל קודמת למע"כ].
לברכה המשולשת: האם תגובתך היא על הקטע הראשון או על השני? כי על הקטע הראשון לא ענית כלום. חז"ל לא חייבו לתת יותר מעשירית למעשר כספים גם למי שאפשר לו ואפי' אם הוא עשיר כקורח, משום שאין ראוי לחייב אדם להפסיד כ"כ מרכושו [ומה שכתבתי "משום שא"א לעמוד בזה" אינו מדויק], ולכן מסתבר שלא חייבו חקלאי להפסיד יותר מעשירית מרוחיו. [את הקטע השני כמובן שלא כתבתי בתור שיקול לשאלה העקרונית].
נערך לאחרונה על ידי שש ושמח ב ב' יולי 03, 2017 9:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יולי 03, 2017 9:40 pm

בברכה המשולשת כתב:לכאורה תלוי במקור למע"כ- אם זה מריבוי של "כל" ואז זה בדווקא לרווחים שאינם חייבים בתרו"מ, או שזה תקנה דומיא דמעשר עני ואז גם לא מסתבר לחייבו בשניהם.
אולם, אם זה חיוב מדין צדקה אז חייב לכאורה בכפל המעשרות.

לא עיינתי כעת בכל המקורות, אבל מסברא נראה לי פשוט שגם אם הוא מדין צדקה, למדוהו חז"ל ממה שמצאנו בתורה דין מעשר עני [וכמדומני שכל אחד מאתנו גם אם לא היה שומע על דין מע"כ היה ממציא אותו לבד מכח דין מ"ע, אם לא בתורת חיוב אז בתור דבר ראוי שמתאים לרוח התורה]. האם יש מי שכותב להדיא לא כך?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 03, 2017 9:48 pm

שש ושמח כתב:
בברכה המשולשת כתב:לכאורה תלוי במקור למע"כ- אם זה מריבוי של "כל" ואז זה בדווקא לרווחים שאינם חייבים בתרו"מ, או שזה תקנה דומיא דמעשר עני ואז גם לא מסתבר לחייבו בשניהם.
אולם, אם זה חיוב מדין צדקה אז חייב לכאורה בכפל המעשרות.

לא עיינתי כעת בכל המקורות, אבל מסברא נראה לי פשוט שגם אם הוא מדין צדקה, למדוהו חז"ל ממה שמצאנו בתורה דין מעשר עני [וכמדומני שכל אחד מאתנו גם אם לא היה שומע על דין מע"כ היה ממציא אותו לבד מכח דין מ"ע, אם לא בתורת חיוב אז בתור דבר ראוי שמתאים לרוח התורה]. האם יש מי שכותב להדיא לא כך?


זה פשט הרמב"ם והשו"ע שזה גדר במצוות צדקה ולא חיוב עצמאי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 03, 2017 9:52 pm

שש ושמח כתב:לעושה חדשות: ברור. השאלה היתה האם מציאותי להפריש שניהם יחד. [ואין צריך לומר שנתינת מעשר עני בפועל קודמת למע"כ].
לברכה המשולשת: האם תגובתך היא על הקטע הראשון או על השני? כי על הקטע הראשון לא ענית כלום. חז"ל לא חייבו לתת יותר מעשירית למעשר כספים גם למי שאפשר לו ואפי' אם הוא עשיר כקורח [ומה שכתבתי "משום שא"א לעמוד בזה" אינו מדויק], משום שאין ראוי לחייב אדם להפסיד כ"כ מרכושו. ולכן מסתבר שלא חייבו חקלאי להפסיד יותר מעשירית מרוחיו. [את הקט השני כמובן שלא כתבתי בתור שיקול לשאלה העקרונית].


הראשון- תקנת אושא היא חומש ולא מעשר ומצ"ב מש"כ בזה בס"ד בטיוטת ספרי הבא.
קבצים מצורפים
שיעור צדקה.docx
(52.78 KiB) הורד 265 פעמים

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' יולי 04, 2017 12:04 am

לא מובן מה קשור לכאן תקנת אושא. אנו דנים על המינימום ולא על המקסימום. לא כתבתי שאין לתת יותר ממעשר.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 04, 2017 7:59 am

שש ושמח כתב:לא מובן מה קשור לכאן תקנת אושא. אנו דנים על המינימום ולא על המקסימום. לא כתבתי שאין לתת יותר ממעשר.


א"כ אני פשוט לא הבנתי את דברי כתר"ה, ואבקש את סליחתו.
עם זאת, יעויין במה שצירפתי לעיל שם נדון היחס בין המינימום למקסימום.

אמיר כרמי
הודעות: 457
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' יולי 04, 2017 8:06 am

אגב הנושא נסתפקתי בעניין מעשר כספים באופן שאם יחמיר לתת מעשר מכל רווחיו(ולא בניכוי הוצאות, מזונותיו וכדומה) יוצא שיפריש יותר מחומש האם מותר לו להחמיר או שיוצא שלדעות האחרות הרי עובר על תקנת חכמים

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' יולי 04, 2017 1:54 pm

בברכה המשולשת כתב:
שש ושמח כתב:
בברכה המשולשת כתב:לכאורה תלוי במקור למע"כ- אם זה מריבוי של "כל" ואז זה בדווקא לרווחים שאינם חייבים בתרו"מ, או שזה תקנה דומיא דמעשר עני ואז גם לא מסתבר לחייבו בשניהם.
אולם, אם זה חיוב מדין צדקה אז חייב לכאורה בכפל המעשרות.

לא עיינתי כעת בכל המקורות, אבל מסברא נראה לי פשוט שגם אם הוא מדין צדקה, למדוהו חז"ל ממה שמצאנו בתורה דין מעשר עני [וכמדומני שכל אחד מאתנו גם אם לא היה שומע על דין מע"כ היה ממציא אותו לבד מכח דין מ"ע, אם לא בתורת חיוב אז בתור דבר ראוי שמתאים לרוח התורה]. האם יש מי שכותב להדיא לא כך?


זה פשט הרמב"ם והשו"ע שזה גדר במצוות צדקה ולא חיוב עצמאי.


ברור שזה גדר בחיוב צדקה ואף אחד לא חשב אחרת. גם אלו שלמדו זאת ממעשר עני לא התכוונו שהוא דין בפנ"ע אלא הוא שיעור במצות צדקה. ולכן אין ללמוד כלום מדברי השו"ע.
וכן הגר"א בביאורו כותב שמקור השו"ע הוא מדברי הספרי והירו' שלמדו זאת ממעשר עני.

יודע_ספר
הודעות: 136
הצטרף: א' נובמבר 03, 2013 11:48 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי יודע_ספר » ג' יולי 04, 2017 3:14 pm

עושה חדשות כתב:שאלני חד:
אדם שגדלו לו תבואה ופירות וכו', והפריש מהם מעשר עני כדין, האם הוא מחוייב גם ליתן מעשר-כספים מהריוח שנתווסף לו בצמיחת התבואה? או שזה 'כפל תקציבים'?
וכמדומה שאין בזה דברים מפורשים. אשמח לכל ידיעה.


א. בספר צדקה ומשפט (פ"א הע' יד) להגר"י בלויא כתב שמסתבר לו שלא צריך.
ב. שאלתי שאלה זו קמיה הגר"ד לנדו ואמר לי שזו שאלה חדשה שלא חשב עליה ואין לו על זה ראיה כעת.
ג. שמעתי מאחד ששמע מהגר"י זילברשטיין שפעם שאל שאלה זו את גיסו מרן הגר"ח והביא לו ראיה שצריך אולם הוא אינו זוכר את הראיה.
אולם הגרי"מ רובין שליט"א סח לי שהגר"ח כתב לו שבשנת מעשר שני צריך לתת ואילו בשנת מעשר עני ראוי ליתן והמברך יתברך.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 28, 2019 11:56 pm

ובענין אחר,

הא ודאי שאין להפריש מעשר כספים מתשלומי גזילות, (דהיינו שהנגזל אינו מפריש מעשר מהגזילה המושבת), ומאידך נראה שבתשלומי כפל ודו"ה כן יהיה חובת מעשר.

ומה הדין בתשלומי בושת או צער, יש בהם חובת מעשר?

ואיך דנים תשלומים ע"פ בית משפט דפה, כגון אם הטילו על שכנגדו לשלם לו הוצאות המשפט וכד', חייב להפריש מזה מעשר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 30, 2019 10:29 am

עושה חדשות כתב:ובענין אחר,

הא ודאי שאין להפריש מעשר כספים מתשלומי גזילות, (דהיינו שהנגזל אינו מפריש מעשר מהגזילה המושבת), ומאידך נראה שבתשלומי כפל ודו"ה כן יהיה חובת מעשר.

ומה הדין בתשלומי בושת או צער, יש בהם חובת מעשר?

ואיך דנים תשלומים ע"פ בית משפט דפה, כגון אם הטילו על שכנגדו לשלם לו הוצאות המשפט וכד', חייב להפריש מזה מעשר?

בושת וצער - מדוע לא יפריש מהם מעשר?
שבת - בוודאי צריך להפריש, שהרי זה משכורת.
ריפוי - בוודאי לא מפריש, דאל"ה - במה יתרפא?!
ולגבי תשלומי נזק של הגוף - הגמרא קוראת לזה "שבת גדולה", ולפענ"ד דינו כמו שבת, שחייב במעשר.

החזר הוצאות משפט, כאשר איננו גזל, ה"ה כמו ריפוי.

כנלפענ"ד.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 05, 2019 1:11 am

עושה חדשות כתב:ובענין אחר,

הא ודאי שאין להפריש מעשר כספים מתשלומי גזילות, (דהיינו שהנגזל אינו מפריש מעשר מהגזילה המושבת), ומאידך נראה שבתשלומי כפל ודו"ה כן יהיה חובת מעשר.

ומה הדין בתשלומי בושת או צער, יש בהם חובת מעשר?

ואיך דנים תשלומים ע"פ בית משפט דפה, כגון אם הטילו על שכנגדו לשלם לו הוצאות המשפט וכד', חייב להפריש מזה מעשר?


התעוררתי לדון עוד, כאשר אדם מקבל עשרה זהובים תמורת מצוה שנחטפה ממנו, האם זה נחשב כמו 'ריוח' לחייב הפרשת מעשר ממנו?

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 22, 2019 1:01 am

ועוד נסתפקתי, כאשר משלמים לאדם ממון מצד חיוב לציד"ש, (כגון שהזיקו אותו בגרמא), האם י"ל דהוי כמו 'ריוח' לחייב מעשר כספים?

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 23, 2020 9:54 pm

לטעם החילוק בין מעשר כספים שהוא רק מהריוח ובין מעשר עני שאין בו ניכוי הוצאות, יעוי' בחוות יאיר סי' רכד.

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 19, 2021 3:45 pm

בהנחה שמעשר עני ומעשר כספים הם באותה משבצת, (אף שאינם שווים בדינם ובשיעוריהם וכו'), שמא יש מקום לומר שגם בשנת מעשר שני, אין חיוב להפריש מן רווחי התבואה מעשר כספים?

דנני
הודעות: 160
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי דנני » א' נובמבר 21, 2021 2:12 am

הנפק"מ תהי' כגון באתרוגים שנותן לעני מעשר מהפירות היפים ועדיין לא הגיע לעשירית מהרווחים של הפירות שהשאיר אצלו

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 12, 2022 12:28 am

עושה חדשות כתב:ובענין אחר,

הא ודאי שאין להפריש מעשר כספים מתשלומי גזילות, (דהיינו שהנגזל אינו מפריש מעשר מהגזילה המושבת), ומאידך נראה שבתשלומי כפל ודו"ה כן יהיה חובת מעשר.
ומה הדין בתשלומי בושת או צער, יש בהם חובת מעשר?
ואיך דנים תשלומים ע"פ בית משפט דפה, כגון אם הטילו על שכנגדו לשלם לו הוצאות המשפט וכד', חייב להפריש מזה מעשר?


האם צריך להפריש מעשר כספים מתשלומים והחזרים של חברות ביטוח?

עזריאל ברגר
הודעות: 13938
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 17, 2022 9:27 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:ובענין אחר,

הא ודאי שאין להפריש מעשר כספים מתשלומי גזילות, (דהיינו שהנגזל אינו מפריש מעשר מהגזילה המושבת), ומאידך נראה שבתשלומי כפל ודו"ה כן יהיה חובת מעשר.
ומה הדין בתשלומי בושת או צער, יש בהם חובת מעשר?
ואיך דנים תשלומים ע"פ בית משפט דפה, כגון אם הטילו על שכנגדו לשלם לו הוצאות המשפט וכד', חייב להפריש מזה מעשר?


האם צריך להפריש מעשר כספים מתשלומים והחזרים של חברות ביטוח?

מדוע לא?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מעשר עני ומעשר כספים

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' ינואר 19, 2022 3:00 pm

עושה חדשות כתב:ובענין אחר,

הא ודאי שאין להפריש מעשר כספים מתשלומי גזילות, (דהיינו שהנגזל אינו מפריש מעשר מהגזילה המושבת), ומאידך נראה שבתשלומי כפל ודו"ה כן יהיה חובת מעשר.

ומה הדין בתשלומי בושת או צער, יש בהם חובת מעשר?

ואיך דנים תשלומים ע"פ בית משפט דפה, כגון אם הטילו על שכנגדו לשלם לו הוצאות המשפט וכד', חייב להפריש מזה מעשר?

לגבי השאלות שהעלה פה הרב עו"ח בענייני מעשר כספים, הנה לגבי י' זהובים על חטיפת מצוה, לכאו' כיון שזה תמורת המצוה אז א"צ, דכל דבר שהוא תמורת נזק שהיה לו – לכאורה אי"ז חשיב רווח. וכמו"כ במשלמין לו לצאת ידי שמים, כגון שהזיקוהו בגרמא דלא חייבין מעיקה"ד לשלם לו, אם צריך להפריש מעש"כ, לכאו' תלוי באיזה אופן מדובר, אם מתייאש מזה או לא, דבדרך אמונה (פ"ז ממתנו"ע סקכ"ז) כתב דאם גבה חוב ישן שנתייאש ממנו כבר צריך לעשר דהוי כמצא מציאה, כיון דכבר נתייאש מזה וכעת הגיעו דבר חדש. והכ"נ אם הניזק בגרמא התייאש כבר – לכאו' חייב במעש"כ, ואם לא נתייאש וידע שעתיד לשלם לו תמורת הנזק – א"כ מסתמא א"צ לעשר, דמה אכפ"ל הם המזיק חייב מדינא לשלם או לא, הא סו"ס זה תמורת הנזק שהיה, ואי"ז רווח.

וה"ה לענין מי שהחזירוהו חוב שנשמט (שלא עשה פרוזבול), דרוח חכמים נוחה הימנו שיחזיר החוב שיאמר לו אעפ"כ – ובאופן זה בודאי שא"צ לעשר, דסו"ס זה תמורת החוב שהיה. ולהנ"ל תלוי אם התייאש מהדבר לגמרי והסיח דעת מזה או לא, דאם התייאש הוי דבר חדש וחייב לעשר, ואם לא נתייאש שאומר לו אעפ"כ מיד – אז א"צ לעשר. וכ"כ בס' באורח צדקה בשם הגרמ"מ קארפ. אך בשו"ת שבט הקהתי (ח"ו סי' שלז) כתב שכן צריך לעשר את זה, וצ"ב דסו"ס זה תמורת הדבר. ואולי לדבריו אז אולי גם במשלמין לו לצאת יד"ש צריך להפריש מזה).

וכמו"כ לגבי תשלומי כפל וד' וה', ובושת וצער וריפוי ושבת, לכאורה פשוט דכיון שזה בא תמורת הנזק שהיה, אז אין צריך לשלם. וד' וה' זה סתם קנס – ובזה לכאו' כן חייב לשלם מעש"כ. ולגבי פסק ערכאות שצריכים לשלם לו, לכאו' חייב, כיון דאם ע"פ דין תורה אינו צריך לקבל אז הוי רווח וצריך לעשר מזה. ואם משלמים לו הוצאות המשפט – בזה אין צריך, דזה תמורת הנזק שהי' לו שהוציא הוצאות המשפט. ומובא מתשובות יהודה יעלה (סי' כט) שכתב שמי שנגנב ממנו כסף והוחזר לו – צריך ליתן מזה מעש"כ (עפ"ד הספר חסידים סי' קנד). אך יתכן דכ"ז באופן שנתייאש מהכסף כבר, וכדברי הגרח"ק לעיל בגבה חוב שנתייאש ממנו, וצ"ע עוד בכ"ז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 170 אורחים