עיק כתב:לא הבנתי מה טעם להביא מדברי ספר מגרסת הזהויות על דעותיו המוזרות, שביסודן לאמיתו של דבר התנגדות לתלמוד תורה (הוא למשל מכנה מאמר שמנסה לברר בשו"ט מש"ס ופוסקים איך הקריאה הנכונה של "זכר" בפרשת זכור כ"נוקדני וחטטני" או משהו כזה).
מדבר קדש כתב:דעותיו לא מוזרות, הוא כתב ספר שלם (שגם הוא רק תקציר של ספר עוד יותר ארוך) להוכיח את מה שהוא אומר. הבעיה היא שליותר מדי אנשים אין כח לקרוא את כל הספר וישר קופצים לנייעס שבסוף הספר..
ספר יסודי ביותר, מקיף ומדוייק. לא מכיר הרבה ספרים שמתקרבים לרמת היסודיות שלו.
פלגינן כתב:עיק כתב:לא הבנתי מה טעם להביא מדברי ספר מגרסת הזהויות על דעותיו המוזרות, שביסודן לאמיתו של דבר התנגדות לתלמוד תורה (הוא למשל מכנה מאמר שמנסה לברר בשו"ט מש"ס ופוסקים איך הקריאה הנכונה של "זכר" בפרשת זכור כ"נוקדני וחטטני" או משהו כזה).
הוא קיצוני וגזמן לשני הצדדים, ואצ"ל שיש חוקרים שאינם לוקים במה שהוא מציג, לכן אין הכוונה אלא לשאוב את הענייניות שבדבריו, ההצבעה על הנקודה שהפריעה ולא תמיד הוגדרה. לאחרונה נתקלתי בכמה אנשים שבלעו לשונם למקרא מחקרים שונים, ועל כן חשוב לתת לדברים את מקומם הנכון.
עיק כתב: אם למדרש מילי מעלייתא דאית ביה, אף ידי תיכון עמך. אך מה שמובא בקטע האמור על רש"י, שלפרש אחרת ממנו נחשב ככפירה בעולמה של היהדות, הוא הגזמה פרועה הנובעת ממה שנראה לי כשנאתו של המחבר ללימוד תורה - אלא אם כן עושים אותו לשם המצוה בלבד , כפורע חובו, וללא עיון אמיתי.
בברכה המשולשת כתב:עיק כתב: אם למדרש מילי מעלייתא דאית ביה, אף ידי תיכון עמך. אך מה שמובא בקטע האמור על רש"י, שלפרש אחרת ממנו נחשב ככפירה בעולמה של היהדות, הוא הגזמה פרועה הנובעת ממה שנראה לי כשנאתו של המחבר ללימוד תורה - אלא אם כן עושים אותו לשם המצוה בלבד , כפורע חובו, וללא עיון אמיתי.
לא זאת הכוונה. רש"י הובא שם כפירוש הפשוט והבית מדרשי לסוגיא שם, לאפוקי מההשערות הסוציו-אקונומיות של היסטוריונים וכה"ג.
(ולגבי הסגנון, הרי שאם כת"ר יודע לאיזה בית מדרש שייך ר' שחר פלד הרי שאין שום קושיות על הקו (...) של הספר)
מדבר קדש כתב:בברכה המשולשת כתב:עיק כתב: אם למדרש מילי מעלייתא דאית ביה, אף ידי תיכון עמך. אך מה שמובא בקטע האמור על רש"י, שלפרש אחרת ממנו נחשב ככפירה בעולמה של היהדות, הוא הגזמה פרועה הנובעת ממה שנראה לי כשנאתו של המחבר ללימוד תורה - אלא אם כן עושים אותו לשם המצוה בלבד , כפורע חובו, וללא עיון אמיתי.
לא זאת הכוונה. רש"י הובא שם כפירוש הפשוט והבית מדרשי לסוגיא שם, לאפוקי מההשערות הסוציו-אקונומיות של היסטוריונים וכה"ג.
(ולגבי הסגנון, הרי שאם כת"ר יודע לאיזה בית מדרש שייך ר' שחר פלד הרי שאין שום קושיות על הקו (...) של הספר)
לא בדיוק. שחר פלד הוא בעל תשובה ות"ח, תחילת דרכו אצל הרב קלנר (שאף לו מאמר ארוך בעל מהלך מקביל למהלך של ספרו של פלד, אם כי מנתח הדברים בצורה רוחנית יותר), אמנם הוא אדם מאוד עצמאי. בדגש על מאוד עצמאי. בשנים האחרונות היה אף בבית מדרשו של הרב א"ר זייני הי"ו, ואף לימד בישיבתו תקופה וכן חבר אליו בתרגום המקור של הספר "מוסר יהודי ומוסר נוצרי" לר"א בן אמוזג.
דא עקא, העקיצה הזו על כך שהוא מצמצם את מה שישנם שקוראים לו לימוד תורה, אינה כי אם פרי מחקרו המקיף. אין כוונתי שהוא נגד מחלוקת על רש"י ובירור דעת האמת בסוגיה, אלא היא הנותנת. הוא מבחין, וכך כל מי שעיניו חדות ועוקב אחר התנועות הרוחניות של העשרים שנה האחרונות, כי לעתים אף דרכם בסוגיה של לומדים מסוגים מסויימים מובלים ע"י אג'נדות המוזכרות אצלו בספר. זהו אחד החידושים בכך שהוא מכנה את הבעיה כבעיה של זהויות. זהות זה דבר שמנחה את כל אישיותך. אכן כמובן, אי אפשר לתקוף דעה בשל המסתתר בנבכי ליבו, בשל כל הסיבות הברורות. אמנם אכן תשמע הד זה בדבריו. וגם אני הקטן אוחז כך. וזוהי גם כן דעתם של גדולי התורה וחדי העין של מה שכינית כ"קו".
מדבר קדש כתב:דא עקא, העקיצה הזו על כך שהוא מצמצם את מה שישנם שקוראים לו לימוד תורה, אינה כי אם פרי מחקרו המקיף. אין כוונתי שהוא נגד מחלוקת על רש"י ובירור דעת האמת בסוגיה, אלא היא הנותנת. הוא מבחין, וכך כל מי שעיניו חדות ועוקב אחר התנועות הרוחניות של העשרים שנה האחרונות, כי לעתים אף דרכם בסוגיה של לומדים מסוגים מסויימים מובלים ע"י אג'נדות המוזכרות אצלו בספר. זהו אחד החידושים בכך שהוא מכנה את הבעיה כבעיה של זהויות. זהות זה דבר שמנחה את כל אישיותך. אכן כמובן, אי אפשר לתקוף דעה בשל המסתתר בנבכי ליבו, בשל כל הסיבות הברורות. אמנם אכן תשמע הד זה בדבריו. וגם אני הקטן אוחז כך. וזוהי גם כן דעתם של גדולי התורה וחדי העין של מה שכינית כ"קו".
צר לי שגרמתי לכם המתנה בסידור ההקלטה, (ועשיתי את זה לעשות נחת רוח לאשתי שרוצה בהקלטה), ואני גם מתנצל על הפרה בלתי מוצדקת של טירחה דציבורא. אחרי שאמרתי את זה, במקום לדבר רק על "מאה שנה של לימוד יהודי מסורתי באמריקה", אני אדבר על אופי הלמידה היהודית המסורתית בכלל, ולאחר מכן נדבר על התפתחותה ההיסטורית באמריקה בפרט. [חלק זה של הנאום לא נמצא לע"ע - הגה"מ].
המונח 'מסורתי' בהקשר זה ניתן להחיל על א' משלשה אלו: א) הטקסטים הנלמדים; ב) השיטה המשמשת ללימודם; ג) הגישה שבה התלמיד מתקרב למחקר. העיסוק שלנו היא עם שתי ההגדרות האחרונות, שכן הן בעולם הישיבות והן בעולם האקדמי יכולים ללמוד את אותם טקסטים ורק שונים הן בגישותיהם על השיטה ועל היחס המשמש לחקר אותם טקסטים.
ראשית, הם לסטות לגבי השיטה; המחקר האקדמי מבקש להבין את הרקע וההקשר ההיסטורי של הטקסט, ואילו גישת הישיבה היא להדגיש את המחקר האנליטי של הטקסט עצמו. מעניין לציין כי דיכוטומיה זו אכן קיימת גם ביחס לבתי ספר שונים בעולם האקדמי עצמו [וכאן הדגים רא"ל את זה בדגומאות מהספרות הקלאסית - הגה"מ].
שנית, הישיבות ובתי הספר האקדמיים מתלבטים ביחס ליחס הראוי לנושא הלימוד. בעוד שהאקדמיה מראה רק יחס של כבוד לנושא שלו, תלמיד הישיבה מפגין יותר מסתם כבוד והערצה כלפיו, אלא הטקסט הוא קדוש בעיניו, והוא מבקש לתאם מחשבותיו עם המחשבות המועלות על ידי הטקסטים שהוא לומד. גם לדיכוטומיה הזאת יש מקבילות בעולם האקדמי החילוני [וכאן הדגים רא"ל את זה בעוד דגומאות מהספרות הקלאסית - הגה"מ].
שתי נקודות אלה אינן בלתי קשורות זו לזו, שכן הסיבה שבן הישיבה מתעניין יותר בתוכן הטקסט עצמו, ולא במשמעות ההיסטורית שלו, אינו אלא משום הקדושה הנכללת בטקסט שמקדיש לו את תשומת לבו; היא קדושת הרעיונות הכלולים בתוכו שהוא שואף להפנים ולהשתיל בתוככי מחשבתו הפרטית.
רעואל המדייני כתב:לגבי שמא יהודה פרידמן נשוא האשכול.
מישהו יודע האם הוא אורתודוכסי או קונסרבטיבי?
היא שיחתי כתב:הערב קיבל פרופ' שמא יהודה פרידמן פרס ישראל
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7% ... 7%9E%D7%9F
אם אני מבין נכון מויקיפדיה הוא קונסרבטיבי
יתר10 כתב:רעואל המדייני כתב:לגבי שמא יהודה פרידמן נשוא האשכול.
מישהו יודע האם הוא אורתודוכסי או קונסרבטיבי?היא שיחתי כתב:הערב קיבל פרופ' שמא יהודה פרידמן פרס ישראל
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7% ... 7%9E%D7%9F
אם אני מבין נכון מויקיפדיה הוא קונסרבטיבי
רעואל המדייני כתב:יתר10 כתב:רעואל המדייני כתב:לגבי שמא יהודה פרידמן נשוא האשכול.
מישהו יודע האם הוא אורתודוכסי או קונסרבטיבי?היא שיחתי כתב:הערב קיבל פרופ' שמא יהודה פרידמן פרס ישראל
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7% ... 7%9E%D7%9F
אם אני מבין נכון מויקיפדיה הוא קונסרבטיבי
למיעוט ידיעתי, זה שאדם למד בביהמ"ל וכדומה אין זה מוכיח על היותו קונסרבטיבי.
חיים שאול כתב:בבית נאמן השבוע כתוב שישראל אומן פירש משנה בכתובות שהראשונים נתקשו בה, מאי האי?
סגי נהור כתב: (פירושו של פרופ' אומן אכן מפליא!).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 668 אורחים