אדג כתב:עומרי, ומעשה רב לאן הלך? או שמא קידש הח״ח בגביע זה רק ביום, או שמא הלך בט״ק זו רק בלילה?
בא בתרא קל, ב:
תנו רבנן אין למדין הלכה לא מפי למוד ולא מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה.
אדג כתב:עומרי, ומעשה רב לאן הלך? או שמא קידש הח״ח בגביע זה רק ביום, או שמא הלך בט״ק זו רק בלילה?
תנו רבנן אין למדין הלכה לא מפי למוד ולא מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה.
גוראריה כתב:ועל ד' אדג אוסיף: ומה עם קו' הביה"ל שם על שי' הצל"ח מגמ' דיומא והנסיונות שעשה הח"ח בשיעור מלוא לוגמיו של כו"כ אנשים?
אדג כתב:לגבי גופם של טענות על הספר ומחברו, ראשית אקדים שלא קראתי את הספר ואף בידי לא החזקתיו, מה אעשה ובגולת אשכנז אנוכי יושב, ובליבי על ירושלים חושב?
ועתה מעט לימוד זכות: הרב זילבר שי׳, הוא אברך יקר ות״ח הראוי לכל שבח, ברם ניתן לומר שבתחום מסוים זה הוא מעט אובססיבי, ולכן יצאו מעיטו דברים שלא היו ראויים לאומרם.
לכל זה ראוי להוסיף נקודה נוספת: את הספר ערך הסופר שניאור זלמן ברגר, שהינו אכן סופר מוכשר וחוקר חסידי מכובד, אבל בהחלט לא האיש שראוי, יכול ומבין על מנת שיוכל להכריע או אפילו להביע דעה בעניין זה. ואף הוא, אני משוכנע, מבין נקודה זו היטב, אלא מאי? הספר מטבע הדברים אינו הכי מעניין, בלשון המעטה הוא עוסק בדמות למדנית שלא נלחמה כנגד הרוסים, לא נמלטה מציפורני בנאצים ואפילו לא הקים ערים בישראל, ״בסה״כ״ הוא למד תורה. נו, אז הופכים את זה ליותר מעניין? התשובה היא: מחלוקת, וככל שיהיו מנגדיו של המדובר חכמים פחות, ורשעים יותר - מוטב. כך נכתבו פרקים בספר, שהכותב עצמו לא היה כותבם מעיקרא.
כך אני תופס את הדברים, ושוב בלי קריאה של הספר כלל ועיקר.
חנוכה שמח כתב:גוראריה כתב:ועל ד' אדג אוסיף: ומה עם קו' הביה"ל שם על שי' הצל"ח מגמ' דיומא והנסיונות שעשה הח"ח בשיעור מלוא לוגמיו של כו"כ אנשים?
פשוט מבדר. הח"ח מקשה קושיא, עושה נסיונות, ובכל זאת מכריע לחוש לצל"ח בדאורייתא, אז מה בדיוק אתם רוצים?
אדג כתב:ניסיון למצוא עובדות היסטוריות בספר שהוזמן ע״י המשפחה ונערך ע״י לבלר להשכיר, שווה לחיפוש גמל טועה במדבר סהרה. אולי, גרעין היסטורי, אולי.
כמה הערות צדדיות
א. בענין חסידים המגנים על כבוד רבם ולא בצורה ענינית, טענה שהושמעה משני הצדדים.
בנותן טעם להביא מה שסופר בשבעה על צדיק וישר הרד"צ הילמן ז"ל אשר כנודע בבחרותו הביאתו מדת אמיתתו לעסוק בפולמוס השיעורים מול הגרא"ח נאה זצ"ל ואף מזכירו האחרון בספרו (הציטוט התפרסם מאד לאחרונה אחר פטירתו של הראשון), וספרו בשמו שהמכתב האחרון של הגרא"ח זצ"ל כלל שורת סיום שהפכה אותו מבחינת הרד"צ למכתב האחרון, רשם בה הגרא"ח זצ"ל (בערך): 'וידעת כאשר ידעתי שיד החסידים על העליונה'.
הרי לנו שיסודות בעיה זו הן הנה כבר למעלה בקודש נעוצות בשורש הפולמוס ומניעי הפולמוסן עצמו.
אגב אורחא מדי דברי בו באותו צדיק וישר, אביא סיפור נוסף (ומאזן, באשכול זה): אשה אחת שדחקה לה השעה ולא היה בביתה טרף לפיה, קבלה מאחת מעמותות החסד ארגז עופות לקראת החגים ושמחה, אך כשבאתה לביתה חשך בעדה, העופות היו מסוגרים בחותם שקורין פלאמב"א וצלם תבנית חותם רב העיר (ב"ב) עליו, חגרה בעוז מתניה ותאמץ זרועותיה להשליך כל החבילה אל מחוץ לביתה כמצווה עלינו על יד עבדיו הנביאים זצ"ל ושליט"א.
ראו קרוביה ושכניה כי דעתה בענין זה איתנה, וינסו וילאו מלשכנע לה בטיעונים מטיעונים שונים, והיא באחת ומי ישיבנה ואף למסור את נפשה היא נכונה.
ואחר כן הביאוה אל חכם המקום הוא ניהו הרד"צ ז"ל הנ"ל אולי יחוס עני ואביון אולי יגיה אור דעתו לאותה 'בת בית יעקב' צדקנית, את הוראת השעה לאותה שעה. ויאמר לה בהן צדקו: הלא יש מכתב מפורש חתום בידי כל גדולי הדור העבר שנשים אינן בכלל איסור זה. ותקבל דבריו. ברוך מציב גבול אלמנה. שאלו לו על מה תמך יסודותיו, ויען: על מכתבם של גדולי הדור כי נשים פטורות מלצאת בצבא ודרך איש לעשות מלחמה כו'. ודפח"ח.
ב. המצוטט מארחות רבנו בשם הסטיייפלער טענות על חזרתו בו מהדפיסו את הקונטרס שיעורין דאורייתא.
עיי"ש היטב בלשונו שכל חרטתו שהמיקוד האישי גורם להסתיר את הטענות העניניות שהם העיקר. נמצא שלא חזר מעצם הטיעונים האישיים אלא מצורת הצגת הדברים.
ג. גביע הקידוש של הח"ח וסירוב רה"ז ללבוש ט"ק שלו.
שמעתי: שאלו לר' הלל שליט"א, וכי לא נאה לו ולא יאה לו לקדש בכוסו של זקנו? ויען ויאמר: ברי שכל דבריו אמת וצדק, אך בדור ה'פרופגנדה' ששרויין אנו בו, מהיות טוב בל תקרי רע לעשות ג"כ 'פרופגנדה דקדושה', עד כאן לשון המעשה.
ד. בנדון דברי הגראי"ל שטיינמן שליט"א שהגרי"ס לא הכריע דלא כהחזו"א.
דעתו של הגראי"ל ('איש ההלכה' כנודע לסובביו) נראית כדעת המשנ"ב שיש לחוש לחידוש הצל"ח בדאורייתא לחומרא.
ירושלמי כתב:שח לי ידיד, ששיגרתי אליו את האשכול:
כמה הערות צדדיות
א. בענין חסידים המגנים על כבוד רבם ולא בצורה ענינית, טענה שהושמעה משני הצדדים.
בנותן טעם להביא מה שסופר בשבעה על צדיק וישר הרד"צ הילמן ז"ל אשר כנודע בבחרותו הביאתו מדת אמיתתו לעסוק בפולמוס השיעורים מול הגרא"ח נאה זצ"ל ואף מזכירו האחרון בספרו (הציטוט התפרסם מאד לאחרונה אחר פטירתו של הראשון), וספרו בשמו שהמכתב האחרון של הגרא"ח זצ"ל כלל שורת סיום שהפכה אותו מבחינת הרד"צ למכתב האחרון, רשם בה הגרא"ח זצ"ל (בערך): 'וידעת כאשר ידעתי שיד החסידים על העליונה'.
הרי לנו שיסודות בעיה זו הן הנה כבר למעלה בקודש נעוצות בשורש הפולמוס ומניעי הפולמוסן עצמו.
קול אומר קרא כתב:כ"ק מרן זי"ע [מבוהוש] אמר שקיבל מאבותיו הק' כי הרה"ק המגיד הגדול ממעזריטש זיע"א חשש לשיעורים כשיטת הצל"ח אך המגיד לא פרסם הדבר. - זמירות לש"ק כמנהג רבהו"ק לבית בוהוש, ירושלים תשס"ג עמ' יב.
זלמניו כתב:קול אומר קרא כתב:כ"ק מרן זי"ע [מבוהוש] אמר שקיבל מאבותיו הק' כי הרה"ק המגיד הגדול ממעזריטש זיע"א חשש לשיעורים כשיטת הצל"ח אך המגיד לא פרסם הדבר. - זמירות לש"ק כמנהג רבהו"ק לבית בוהוש, ירושלים תשס"ג עמ' יב.
הריז'ינער בעכער מכיל שיעור חזו"א?
חכם תחכמוני כתב:זלמניו כתב:קול אומר קרא כתב:כ"ק מרן זי"ע [מבוהוש] אמר שקיבל מאבותיו הק' כי הרה"ק המגיד הגדול ממעזריטש זיע"א חשש לשיעורים כשיטת הצל"ח אך המגיד לא פרסם הדבר. - זמירות לש"ק כמנהג רבהו"ק לבית בוהוש, ירושלים תשס"ג עמ' יב.
הריז'ינער בעכער מכיל שיעור חזו"א?
זכורני ששמעתי מעשה שהגר''ד לנדו [תלמיד החזו''א] לא רצה לברך בחופה על הריז'נע בעכער משום שאין בו שיעור חזו''א
[email protected] כתב:מה לכם לפלפל איזה גביע היה לח"ח ומה גודלו, הרי מפורש כתב הוא עצמו במשנ"ב שבדאורייתא יש להחמיר כשיטת הצל"ח (המכונה כאן "שיעור חזו"א") ולכן בקידוש הלילה יש לקדש על רביעית בשיעור הגדול, ובקידוש היום דרבנן אפשר להקל.
עט סופר כתב:מתי יפסיקו לציין שיעור הגרא"ח נאה ושיעור חזו"א ויחזרו לכתוב מנהג העולם ושיטת הצל"ח והחת"ס. זה יותר נכון ומדוייק והרבה יותר מכבד. מי שממש רוצה שיוסיף: הגרא"ח נאה ו... פסקו כמנהג העולם החזו"א פסק כצל"ח והחת"ס....
אליהוא כתב:ולעצם הענין, התשובה לטענתך הילדותית [לה 'זכות' ראשונים לאפיקורס בעל איגרת לידיד]...
כרם כתב:בינתיים לא ראיתי עדויות ישירות לגבי מדות אורך
למאי_נמ? כתב:[email protected] כתב:מה לכם לפלפל איזה גביע היה לח"ח ומה גודלו, הרי מפורש כתב הוא עצמו במשנ"ב שבדאורייתא יש להחמיר כשיטת הצל"ח (המכונה כאן "שיעור חזו"א") ולכן בקידוש הלילה יש לקדש על רביעית בשיעור הגדול, ובקידוש היום דרבנן אפשר להקל.
לא זכיתי להבין, הרי המ"ב עצמו (בסי' רעא ס"ק ב וז) כתב להלכה כשיטת התוס' והרמב"ם שקידוש בדברים מדאו', ומדרבנן הצריכו על היין, וא"כ שפיר היה גביעו כשיעור הגר"ח נאה ז"ל, שבדרבנן סגי כשיעור הקטן (עי' סי' תפו ס"ק א שהזכרת).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 560 אורחים