מתפעל כתב:לא הבנתי, המהדורה של מוסד הרב קוק שונה מהמהדורה הרגילה?
אין שם את אותו לשון?
מתפעל כתב:השאלה כשיש שם חידושים לאורך החיבור, האם להתייחס לזה כאל אחד הראשונים שיש לזה תוקף.
מתפעל כתב:יישר כח, אכן עיקר ההתייחסות שם זה להוכיח שמה שהיה ידוע כל השנים כחידושי הריטב"א לשבת זה בעצם הר"ן.
ואכן מביא שם את האבני נזר שמה שנדפס כחידושי הר"ן אינו ממנו. ר' אלחנן רק אומר שחידושי הריטב"א הם הר"ן אבל לא מדבר על מה שהודפס כחידושי הר"ן.
השאלה כשיש שם חידושים לאורך החיבור, האם להתייחס לזה כאל אחד הראשונים שיש לזה תוקף.
מ"מ הדברים שכתב שם בדף ק"ב הם מרפסין איגרא וגם לא שייך לומר תלמיד טועה דמי לא יודע שנותר אסור באכילה וזו משנה מפורשת.
מביא שם גם שכותב על מנצפ"ך לעיין במה שכתב על כך בחידושיו למגילה.
מעניין גם שיש שם הסכמות של גדולי ירושלים ועוד.
מתפעל כתב:בכל אופן, אם יש כאלו שיבושים, אולי כלל לא ניתן להתייחס לזה כאל כתב של ראשונים. והשאלה באמת כמה טעויות כאלו יש לאורך החיבור.
שבת דף ה' ע"ב בתוד"ה ר"י בן נורי. מבארים דנקט טבו"י ולא שני אחר, דשני אחר יעשה את השמן תחילה ויטמא את היין, אבל טבו"י אינו עושה משקין תחילה. ובחי' המיוחסים לר"ן הקשה דטבו"י הוא ראשון ושמן שני ושני פוסל שלישי בתרומה. ודבריו נפלאו ממני, שהדבר פשוט בכל הש"ס שטבו"י עושה שלישי, יעוין בפסחים (יד.) 'מכדי שמן שנפסל בטבו"י שלישי' יעו"ש כל הסוגיה, ובפרה (פ"ח מ"ז): 'כל הפוסל את התרומה מטמא משקין להיות תחילה חוץ מטבו"י', והטעם הוא משום שלעולם אינו עושה שני, ובמס' טבול יום (פ"ב מ"א ומ"ב) עיי"ש, וצ"ע.
איש_ספר כתב:מחילה, אבל התמיהה הלזו על המובא בחי' המיוחסים לר"ן מנסרת בחלל בית המדרש מאז שהופיע ספר זה, ומי לא נטפל לה. כבר המהרש"ם ור' יעקב שור בדברי יעקב הסיקו שתלמיד טועה כתבו. ובספר המעניין פרנס לדורו נדפס מכתב נוסף בענין זה מר' יעקב שור. ובו מוסיף מילים חריפות על חידושים אלו בכלל.
חוקר כתב:אוסיף עוד תמיהה אדירה ומופלאת בדבריו, שכתבתי פעם לעצמי האם גם ע"ז דנים כמו שכתב א"ס שדנים כבר על הפליאה הקודמת?שבת דף ה' ע"ב בתוד"ה ר"י בן נורי. מבארים דנקט טבו"י ולא שני אחר, דשני אחר יעשה את השמן תחילה ויטמא את היין, אבל טבו"י אינו עושה משקין תחילה. ובחי' המיוחסים לר"ן הקשה דטבו"י הוא ראשון ושמן שני ושני פוסל שלישי בתרומה. ודבריו נפלאו ממני, שהדבר פשוט בכל הש"ס שטבו"י עושה שלישי, יעוין בפסחים (יד.) 'מכדי שמן שנפסל בטבו"י שלישי' יעו"ש כל הסוגיה, ובפרה (פ"ח מ"ז): 'כל הפוסל את התרומה מטמא משקין להיות תחילה חוץ מטבו"י', והטעם הוא משום שלעולם אינו עושה שני, ובמס' טבול יום (פ"ב מ"א ומ"ב) עיי"ש, וצ"ע.
חוקר כתב:אודה למי שיוכל להוריד לכאן מן הספר 'פרנס לדורו' (לא להחליף בס' 'פרנס לדורות' על אותו אדם), את מכתב ר"י שור הנ"ל זה מופיע באתר האוצר מעמ' 305 והלאה, אין לי אפשרות לקרא מעבר לקטע שחיפשתי, ולא מופיע בגירסת האוצר הענתיקה שיש לי.
בחיפוש באוצר מצאתי התייחסות לקושיא בספרים נוספים, מהם: שערי זיו א' עמ' של"ט, עקבי חיים סי' סב (עי"ש שהציע הגהה מסתברת מאד), משיב שלום פייגנבוים סי' קס"ב, מלחמות יהודה לובארט עמ' קלז. ועוד. ואני כמעט בטוח שגם האדר"ת מעיר ע"כ באחד מכתביו אבל לא הצלחתי למצוא היכן.מתפעל כתב:"מאז שהופיע ספר זה, ומי לא נטפל לה. כבר המהרש"ם ור' יעקב שור בדברי יעקב "
האם יש עוד מי שכתב על כך מלבד אלו השניים?
השפת אמת בגליון מסכת שבת דיליה כתב בצד על חידושי הר"ן הזה שתלמיד טועה כתבו. ואף שבדרך כלל הקפיד לא לכתוב הערותיו על הגיליון.
איש_ספר כתב:אם אני לא טועה, החידושים המיוחסים לר"ן לשבת יצאו לאור מחדש, לפני שנים רבות, ע"י הוצאת פרדס, ונמסר שם על שימוש בכתב יד. וצריך לבדוק.
מבקש חכמה כתב:צילום כתב היד מצוי, כמופיע בקטלוג הספריה הלאומית:
מס' א"ק כ"י F 29857
עיול ראשי נסים בן ראובן, גרונדי
כותר חדושי הר"ן (שבת).
ספרית מקור New York - Jewish Theological Seminary Rab. 2046
ניו יורק - בהמ"ל Rab. 2046
מס' בספ' מק NY JTS 5060
ENA 958
NY JTS Rab. 2046
מקצוע תלמוד בבלי פרשנות סדר מועד שבת (נסים בן ראובן גרונדי)
דפוסת מאה י"ח.
סוג כתיבה מזרחית
תאורת [58] דף.
הערה הפרוש הוא לאחד מתלמידי הר"ן, והוא כמו שנדפס בורשא תרכ"ב.
כה"י נחלק לשניים וזהו החלק השני מכה"י. ראה ב’ ריצ’לר, כתובי-יד שנתפצלו, אסופות, ספר ראשון (ירושלים, תשמ"ז), עמ’ קלא מס’ 57.
איש_ספר כתב:חוקר כתב:אודה למי שיוכל להוריד לכאן מן הספר 'פרנס לדורו' (לא להחליף בס' 'פרנס לדורות' על אותו אדם), את מכתב ר"י שור הנ"ל זה מופיע באתר האוצר מעמ' 305 והלאה, אין לי אפשרות לקרא מעבר לקטע שחיפשתי, ולא מופיע בגירסת האוצר הענתיקה שיש לי.
בכבוד רב:
מאיר חכמים כתב:אולי לא למותר לציין כאן מה שכתב ר"ד מצגר בהקדמתו לר"י מלוניל על שבת, שפירוש זה מביא רבות מהר"י מלוניל ואף מצטט קטעים שלמים. ר"ד מצגר כותב שהוא השתמש במיוחסים לר"ן להשלים תיבות חסרות וכד' בר"י מלוניל.
ראו כאן:
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?158196&&page=19
הנה אמת נכון הדבר שלכאו' הוא נגד הגמ', אבל מה נעשה שאכן כך כתוב בדברי רבינו יהונתן, ולא על מחבר 'חי' הר"ן' תלונתו.ובדף כ"ד ע"א כתב בשם רבינו יונתן וזה לשונו: "וחנוכה לא איקרי מועד שיהיה אסור להתענות בו מן התורה כמו ראש חודש שחייב לקבוע סעודתו על הפת ולברך בכרת המזון" עכ"ל והוא נגד גמרא מפורשת בברכות (מ"ט.)
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים