שברי לוחות כתב:האם יש נידון בפוסקים במי שמתפלל של שבת בערב שבת האם חל עליו ממילא תוספת שבת, או שהוא צריך לקבל על עצמו בהדיא תוספת שבת?
יבורכו המשיבים!
שברי לוחות כתב:שו"ר בשו"ע רסג, יא: אף על פי שלא התפללו הקהל עדיין, אם קדם היחיד והתפלל של שבת מבע"י, חל עליו קבלת שבת ואסור בעשיית מלאכה ואפי' אם אומר שאינו רוצה לקבל שבת.
אבל במשנה ברורה שם כתב הטעם כיון שהזכיר בה קדושת שבת
ולכאורה משמע דאם לא הזכיר קדושת שבת, לא, וכן כתב שם רעק"א, אבל שאני התם שעשה תנאי שאינו רוצה לקבל שבת.
ועדיין ספיקתי בעינה עומדת.
דורשי יחודך כתב:שברי לוחות כתב:שו"ר בשו"ע רסג, יא: אף על פי שלא התפללו הקהל עדיין, אם קדם היחיד והתפלל של שבת מבע"י, חל עליו קבלת שבת ואסור בעשיית מלאכה ואפי' אם אומר שאינו רוצה לקבל שבת.
אבל במשנה ברורה שם כתב הטעם כיון שהזכיר בה קדושת שבת
ולכאורה משמע דאם לא הזכיר קדושת שבת, לא, וכן כתב שם רעק"א, אבל שאני התם שעשה תנאי שאינו רוצה לקבל שבת.
ועדיין ספיקתי בעינה עומדת.
לכאורה מצד עצם אמירת ברכות ק"ש, אין שום קבלה, מהכ"ת שיהיה קבלה כל עוד שלא התפלל של שבת,
אלא הספק שלך היא האם יש אומדנא שהוא מקבל עליו שבת על ידי זה.
ולכאורה הלא מבואר שם סעיף י' שבמקום שאין אומרים מזמורים, הרי כשאומר ברכו הוי קבלה (וגם זה משמע שם לא בעצם אלא מצד אומדנא שמקבל), ומאי שנא התחלת הברכות ליחיד, מאמירת ברכו לציבור, לכאורה הוא אותו דבר, לא?
שברי לוחות כתב:אני עוסק עתה בדברי הגמרא שם
וכוונתי לשאול אם צריך לכוון לשם תוספת שבת בתפילת ערבית, או שהוא חל בדרך ממילא, דתפילת ערבית מחיל עליו דין לילה
ועיין פני יהושע שם ד"ה טעותא
ולענין המזמורים פשיטא דזה הוטי קבלת תוספת שבת, כי קאמרינן במי שמתפלל רק תפילת ערבית (ואם תאצר שעצם נוסח תפילת שמונה עשרה של שבת הוי תוספת שבת, אשאל מה הדין אם עדיין עומד הוא בברכות קריאת שמע)
שברי לוחות כתב:דורשי יחודך כתב:שברי לוחות כתב:שו"ר בשו"ע רסג, יא: אף על פי שלא התפללו הקהל עדיין, אם קדם היחיד והתפלל של שבת מבע"י, חל עליו קבלת שבת ואסור בעשיית מלאכה ואפי' אם אומר שאינו רוצה לקבל שבת.
אבל במשנה ברורה שם כתב הטעם כיון שהזכיר בה קדושת שבת
ולכאורה משמע דאם לא הזכיר קדושת שבת, לא, וכן כתב שם רעק"א, אבל שאני התם שעשה תנאי שאינו רוצה לקבל שבת.
ועדיין ספיקתי בעינה עומדת.
לכאורה מצד עצם אמירת ברכות ק"ש, אין שום קבלה, מהכ"ת שיהיה קבלה כל עוד שלא התפלל של שבת,
אלא הספק שלך היא האם יש אומדנא שהוא מקבל עליו שבת על ידי זה.
ולכאורה הלא מבואר שם סעיף י' שבמקום שאין אומרים מזמורים, הרי כשאומר ברכו הוי קבלה (וגם זה משמע שם לא בעצם אלא מצד אומדנא שמקבל), ומאי שנא התחלת הברכות ליחיד, מאמירת ברכו לציבור, לכאורה הוא אותו דבר, לא?
ייש"כ
עיקר צד הספק שלי הוא שכשמתחיל להתפלל ערבית הרי יש כאן חלות לילה. ובזה עצמו מתחייב בדיני שבת
או דלא אמרינן הכי,
ולכאורה אמירת ברכו עם הציבור הוא יותר ענין שהוא מצטרף עמהם, ואגב גררא דציבור הוא מתחייב עמהם, ואין זה ענין כ"כ לכאן
שומע ומשמיע כתב:שברי לוחות כתב:אני עוסק עתה בדברי הגמרא שם
וכוונתי לשאול אם צריך לכוון לשם תוספת שבת בתפילת ערבית, או שהוא חל בדרך ממילא, דתפילת ערבית מחיל עליו דין לילה
ועיין פני יהושע שם ד"ה טעותא
ולענין המזמורים פשיטא דזה הוטי קבלת תוספת שבת, כי קאמרינן במי שמתפלל רק תפילת ערבית (ואם תאצר שעצם נוסח תפילת שמונה עשרה של שבת הוי תוספת שבת, אשאל מה הדין אם עדיין עומד הוא בברכות קריאת שמע)
לא הבנתי, הגמ' שואלת איך רבי נכנס למרחץ אחרי שהתפלל.
מבואר שלא שייך להתפלל ואח"כ לעשות מלאכה.
שומע ומשמיע כתב: הרב דורשי יחודך- שאלה חזקה מאד.
ולא הבנתי את תשובת הרב שברי לוחות, הציבור עצמו במה קיבל שבת, אם לא בתפילה.
[וכמבואר בפוסקים שמשעה שאמרו בבית הכנסת ברכו נאסרה כל העיר במלאכה].
שברי לוחות כתב:שומע ומשמיע כתב: הרב דורשי יחודך- שאלה חזקה מאד.
ולא הבנתי את תשובת הרב שברי לוחות, הציבור עצמו במה קיבל שבת, אם לא בתפילה.
[וכמבואר בפוסקים שמשעה שאמרו בבית הכנסת ברכו נאסרה כל העיר במלאכה].
הציבור עצמו הרי נתכוונו לקבל שבת, ואמירת ברכו עם הציבור פשוט כוללת אותו עם הציבור, וממילא אין שום ראיה מאמירת ברכו עם הציבור, להתחלת הברכות של יחיד.
עושה חדשות כתב:באותו ענין
ראיתי כעת בריטב"א תענית יב. שכ' "אבל לשמואל לפי שאין זה נראה נדר מצוה גמור ונראה כנודר להרע לעצמו, וכדאמר שמואל גופיה לקמן לא יהא אלא נדר, דאלמא לא חשיב ליה נדר גמור להדיא, ומשום הכי בעי קבלה גמורה דקביעותא בתפלה וסמוך לתענית, וכשאר קבלות שבתות ויום טוב כשצריכין קבלה דבעו קבלה בתפלה או על הכוס כשבא לקבלם מבעוד יום כדי לעשות קבע לדבר".
האם עמדו על החידוש המבואר בדבריו לגבי קבלת תו"ש.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים