פשיסחא כתב:בדרך אגב, הוזכר כאן שעלו לאר"י הרבה חסידי גור לפני השואה, האם יש איזה שהוא אומדן כמה חסידים עלו וכמה שטיבלך היו פה לחס"ג לפני השואה?
היו כאן מאות משפחות. אני לא יכול לאמוד כרגע אם 600 או 500 איש (י"א אלף ואיני יודע מנין להם), אבל מדובר בהיקף גדול בהרבה ממה שחושבים, כיוון שמשפחות רבות לא נותר להם זכר בגור. חלקם היו זקנים שעלו בגפם. אם ניקח רשימה מקרית של המתפללים בשטיבל ברחוב פרץ, בנחלת בנימין או באחד העם, יהיו ממש בודדים שהם מוכרים כיום, כל השאר הם יהודים שחסידי גור כיום לא שמעו עליהם בכלל, אבל סיור מקרי לאורכו של ביה"ע נחלת יצחק, בחלקות א'-ב'-ג' של כולל וורשא בהר הזיתים, בקרית שאול או בשומרי שבת בבני ברק יעיד כאלף עדים שמדובר בהיקף נרחב ביותר.
לא כולם התפללו בשטיבלך של גור והיו מפוזרים בכל מיני ערים ושכונות, אפילו בת"א היו רבים שהתפללו בשלל בתי המדרשות.
השטיבלך בתל אביב היו: גרוזנברג-התבור-נחלת בנימין, פרץ, ברזילי, הקישון, פלורנטין, אחד העם, נוה שאנן, קהל חסידים (בימי בראשית היה בחלקו הגדול חסידי גור). בירושלים היה שטיבל מרכזי שלאחמ"כ עברו להתפלל בביהמ"ד שהוקם בתרצ"ה, ועוד שטיבל של אברכים בזכרון משה, שטיבל בחיפה, בכפר אתא, בבני ברק, בפתח תקוה.
אגב, עוד אמרה תמוהה שאוהבים לומר שחצי מהחסידי גור כיום הינם יוצאי הונגריה ורומניה, ומביאים ראיה שהמשמשים הכי נאמנים היו אונגערישע.
למעשה מדובר בקבוצה מצומצמת של פליטים שהיו יחדיו לאחר המלחמה, וכאשר עלו ארצה לאחר שיקול דעת החליטו להצטרף עם חבריהם לישיבת שפת אמת ולאחר מכן נתקשרו מאוד ל'בית ישראל' זי"ע, ביניהם המשב"ק ר' חנינא שיף, ר' שמואל הרש ויטמן, ר' לייבל גובנר, ר' שלמה הרש וייס, ר' בערל וואלער, ר' משה טלוביץ, ר' דוד הורן, ויבלחט"א ר' חיים לרנר, ר' דוד יהושע שיינפלד, ר' יעקב דוד קליין. היו גם מגליציה כמו ר' הרש מיילעך פלד ויבלחט"א ר' יוסל מגיד (לא כולם מהקבוצה האמורה בדווקא, אך כולם תלמידי ישיפ"א).
כמובן שבירושלים היו עוד יהודים שנתקשרו לבית ישראל כמו ר' נטע סַלֶר מתלמידי ה'דמשק אליעזר', ר' יענקל קוז'ליק, ר' שמואל צבי וייס, ר' חיים ירט ואחרים. היו עוד יהודים כמו ר' משה יהודה פריי מביליץ, ר' אהרן וייס מפוטנוק-כפר אתא, ר' יענקל גוטמן מטורנא-קוממיות, ר' משה אליהו אנגלמן מחוסט-ב"ב, ר' אברהם ויסמן ועוד. כמו"כ רבים מחסידי גור בלונדון בדור השני והשלישי הצטרפו לחסידות ממקומות אחרים.
אבל אם נקח לדוגמא את השטיבלך הותיקים של חסידי גור בבני ברק ברחוב רבי יהושע, אור החיים, נוה אחיעזר או שיכון ה', או השטיבל המיתולוגי 'פורטי ניין' בבורו פארק וכדו'. בקושי ניתן למצוא אחד בכל השטיבל שהוא לא פולישע. נכון שחלקם הם מחסידויות אחרות כמו: אלכסנדר, סטריקוב, אמשינוב, סוכטשוב, ראדומסק, סוקולוב, פילוב, קוז'ניץ, פיאסצנא, אוסטרובצא, טריסק, ועוד ועוד, אבל פחות או יותר כולם היו מפולין.
מה שכן - היו חסידי גור רבים מהפליטים שאחרי המלחמה נישאו לפליטות שואה מהונגריה שהיה אז בשפע, בארה"ב היו רבים כאלו.