עושה חדשות כתב:א. אמירת ביקורת, (כשהעובדות ידועות והפרשנות נתונה לויכוח, כולם שמעו את השיעור של פלוני, ואחד משכנע את כולם שהוא 'לא לענין'), זה בכלל לשה"ר?
עוד ראיתי לכתוב דבר אחד בפירוש, מפני שראיתי שהרבה אנשים מורגלין בזה, והוא, כשדורש אחד בבית המדרש - אסור על פי הדין להלעיג ממנו ולומר שאין בדרשותיו ממש ושאין מה לשמוע. ובעונותינו הרבים, ראינו שהרבה אנשים פרוצין בזה, ולא יחשבו הלעג הזה לאיסור כלל. ועל פי הדין הוא לשון הרע גמורה...
ודע אחי דכל זה הוא אפלו היו כל דברי המלעיג אמת, אף על פי כן אסור להטעים את הדבר לפני השומע כדי לגנות לזה
עושה חדשות כתב:ושאלה אחרת, מענין לענין.
הגורם לאחרים לספר לשה"ר (לבוא מתוך השבח לגנות) זה בגדר אבק לשה"ר,
למה לא מצינו כן בשאר עבירות לדון את המסבב מכשול אפשרי כעובר ב"אבק".
עושה חדשות כתב:א.
ג. מי ששומע או מספר לשה"ר כדי לשפשף/להשתפשף, (הרי ברור שאם אדם לא ישמע דברים רעים על אחרים אף פעם, הוא ילכד בתמימותו בלי גבול), זה אולי נקרא "לתועלת"? (נגיד, אדם מדריך את הבן שלו הנכנס לישיבה, תדע לך שרה"י והמשגיח הם לא אנשים מושלמים לגמרי, וא"א לתת בהם אמון 100 אחוז אלא רק 99, וכיו"ב).
אולי אתם מכירים ספר טוב שיכול להועיל בשטח הזה.
עושה חדשות כתב:ושאלה אחרת, מענין לענין.
הגורם לאחרים לספר לשה"ר (לבוא מתוך השבח לגנות) זה בגדר אבק לשה"ר,
למה לא מצינו כן בשאר עבירות לדון את המסבב מכשול אפשרי כעובר ב"אבק".
לכבוד ... שליט"א
באתי בבקשת הוראה עצה והדרכה. אחד האיסורים החמורים מחד והמצויים מאידך הוא איסור לשון הרע. ורבנו "החפץ חיים" חיבר בזה את ספרו זה.
הרגשתי היא שישנה איזו חוסר הבנה בענין איסור לשה"ר, משום ששמירה אמיתית ומלאה על האיסור אפילו בתוך קהל יראי ה' נראית (לי) כדבר הקרוב לבלתי אפשרי, והנה השמירה על כלל מצות התורה (ברמה הבסיסית והמחויבת) אינו דבר קשה כ"כ ולא בשמים היא, ומדוע נשתנה איסור זה. אלא שמא חושבים את המותר לאסור ומתוך כך אין יכולים לעמוד בזה ומתירים מאונס אף את האסור. שמעתי מפלוני שאמר שספר ח"ח כותב את כל דיני לשה"ר אבל "מהו לשה"ר" הוא אינו כותב.
ואפשר שכל הרגשה זו טעות היא, והרי כבר אמרו חז"ל שכולן באבק לשה"ר, ומ"מ כל שגדרי הענין אינם ברורים קשה עוד יותר להמנע מזה דהוי ספק נדה בשעה שבא מן הדרך. וכבר הרבה שנים שאני מתקשה בדבר, והימים חולפים ומזור אין, ועד מתי לעדה הרעה הזאת. וכמדומה שבכלל הציבור אין ענין זה מחוור כפי הצורך והצורך צורך רבים הוא.
וכבר נתפרסם מעכ"ת בדעתו הרחבה, ובענין זה תופס ונצרך הדבר שבעתיים, והנני פונה אליכם בתחינה, הניפו את ידכם ולבנו ובארו ולמדונו את הענין לאשורו, למען נוכל להוציא הוראה מחוורת לכלל ישראל, שתהיה דרך כבושה לכל החפץ חיים וצדיקים ילכו בם, ותהיה זכות הרבים תלויה בכם מכאן ועד סוף הדורות. ודין הוא שהדבר מוטל על אשר בכוחו לעשות ולהכריע בזה.
-----------------------------------------------------------------------------------
עיקר גדר ומהות הענין אינו ברור לי דיו, ובפרטיו אני משתומם הרבה, וכתבתי כאן חלק מהאופנים המצויים, הן משום שהם צריכים תשובה לעצמם והן משום שהם מסייעים להבין את הקושי והערפל שבענין זה.
(כל השאלות דלהלן הם באופן שאומר אמת, דאם אומר שקר פשיטא דאסור)
א. אמירת ביקורת.
פלוני אמר או עשה דבר מסוים, הדבר מסופר בצבור, האם אסור להגיב על הענין:
-"זה דבר שטות"/ "זה מעשה שטות"?
-לומר "זו אמירה של שחיתות/ רשע" או "זה מעשה של שחיתות/ רשע"?
-את"ל דשרי, לומר "הוא מדבר/ עושה שטויות" או "הוא מדבר/ עושה דברים מושחתים"?
-את"ל דשרי, לומר כתגובה לדברים שנאמרו "הוא שוטה/ מושחת/ רשע"?
-האם יש חילוק בזה בין ענייני שמירת תו"מ לענייני עלמא?
-האם יש חילוק בזה אם אומר את הדברים דרך זלזול/ כעס/ שנאה?
-רואה עלון/ עיתון קרוע, ואני מבין שקרעוהו משום שסוברים שהוא "מחרף", האם יש כאן שמיעת לשה"ר על אותו עלון ומחברו?
ב. סיווג.
אומרים על פלוני שהוא מאוד פקח או שאר מעלות, להגיב:
-"הוא לא כ"כ פקח, הוא מעל הממוצע אבל לא כמו שאתה מתאר"
-"הוא ממוצע בעלמא"
-"הוא פחות מהממוצע"
-"הוא כסיל לגמרי"
(בחז"ל איתא זהו שאומרים עליו אדם גדול הוא וכו', הוי צנא מלא ספרי דחסר)
ג. -פלוני מחזיק בדעה פלונית, ויש האוחזים שדעה זו פסולה, האם מותר לומר להם שפלוני אוחז מהדעה ההיא (אולי תלוי במה הוא היה עונה בכה"ג?).
-פלוני אמר דבר שטות, האם מותר לצטט מה שאמר (מבלי להוסיף על כך) וממילא מתגלה קלונו.
ד. האם מותר:
-לומר שעדה פלונית אינה מדקדקת בתחום מסוים.
- לומר שהם אנשים לא יציבים.
-לומר עליהם שהם חושבים רק על עצמם.
-לומר שהם מעוותים את התורה.
(אם אין תועלת עכשוית באמירה זו וגם אין כוונה לתועלת. אדם שגדל בסביבה שבה באמת לא ידברו לשה"ר לא יצא פתי?)
ה. -פלוני עשה לי דבר רע, לשתף את חברי במה שאירע לי ולשפוך לפניו מרורות זעמי לבאר לו כמה רוע ואי צדק היה מונח באותו מעשה שהוא עשה.
-והאם החבר יכול לאשר את דבריו ולהסכים עם המספר בענין רשעותו של ההוא פלוני. ואת"ל דאסור, מה יענה לו (אם הוא באמת מסכים עם דבריו). ואשה שמספרת זאת לבעלה או בן לאביו ואם לא יזדהה עמם זה יגרום להרגשה לא טובה בבית?
-פלוני מבזה את משפחתנו/ קהילתנו, לדבר עליו "הוא האשם במה שקרה שכן הוא עשה כך וכך, הוא התנהג בצורה נוראה".
-מדבר בטלפון קשות עם פלוני, האם צריך לצאת מן ביתו כדי שבני ביתו לא ישמעו את הדברים הרעים שהוא אומר עליו?
-מסביר את עצמי למה עשיתי כך ומתוך הסברת כלל הדברים מובן דברים רעים על פלוני (ואין לי ענין בזה אבל כך היו הדברים).
(שמעתי מעשה מאחד הגדולים שנדנד לו אחד, ואמר לו הגדול "זנב", ונפגע ושאל כך הרב אומר לי, ענה לו "אתה עושה ולי אסור לומר")
ו. -לומר על בעלי מקצוע מסוימים שהם עושקים את הציבור וכדו' (הא דאמרו חז"ל טוב שברופאים לגיהנם וכו' הוא מדין "לתועלת"?).
-לומר על חנות פלונית שהיא "יקרה"? ושהיא "יקרנית"?
ז. -דבר שנתפרסם בכל העיר, מותר להאמין לו?
-את"ל דאסור, גם דברים שמפורסמים בכל ישראל דורות רבים לא נאמין להם?
-דבר שנתפרסם בכל העיר, עברו שנים והדור הבא אינו יודע כ"כ מהענין, לספר לו שרב פלוני ביקר את מעשיו של אדם פלמוני וכדו' שעתה אינו זכור וידוע כ"כ (אינו מספר לשם תועלת אלא לסיפור ההסטוריה).
ח. תלונות.
-ממתין בתור ארוך באיזו חנות, להתלונן ולהיאנח לעומדים סביבי "איזה שירות". נוסע באוטובוס ומתלונן "הנהג הזה נוסע כמו צב".
-פקיד מתנהג בצורה לא נאותה, להתלונן עליו בהנהלה, האם מחויב קודם להוכיח את הפקיד הנ"ל (זהו אחד מתנאי אמירת לשה"ר לתועלת בח"ח), אין לי חשק לפגוש את הפקיד ההוא שוב כלל.
ט. כשפלוני שואלני שאלה על אדם מסוים, והתשובה היא רעה, מה אוכל לענות, הא הוי לשה"ר מחד צד ושקר מחד צד, ואם אומר שאיני עונה יבינו שהתשובה לגריעותא.
י. בחז"ל יש פעמים רבות מעשים על פלוני שעשה כך וכך ורב פלוני הקפיד עליו וכו' (אפילו על אנשים שאינם רשעים אלא טעו בפרט מסוים), איך סיפרו לנו חז"ל כל זאת ולא חשו לאיסור לשה"ר והו"ל לספר על "ההוא גברא" (אולי היתה יותר תועלת בסיפור כשסופר על אדם מסוים למען ישמעו וייראו? וא"כ גם אנו רשאים לעשות כן שכל היכא שכוונתו לפרסם את דרך הצדק והאמת בעולם רשאי?).
יא. שמיעת לשה"ר.
-האם כשמספרים בסביבתו לשה"ר מחויב לצאת מהמקום (אין ברצונו לשמוע). ואת"ל שכן מה יעשה אדם אם בסביבתו (כולל, עבודה, משפחה, וכדו') לא נזהרים מזה והרי אינו יכול לצאת משם. ואת"ל שיצא כשאפשר ליה אתי לאיטרודי כיון דשכיח תדיר. ומאי דינא כשאם יצא ילעגו לו?
-קונה בחנות, פלוני צווח על המוכר על איזו טענה, האם צריך לעזוב את המקום שלא לשמוע לשה"ר?
יב. קבלת לשה"ר.
-מה יעשה אדם ולא יקבל לשה"ר אם הדברים מתיישבים על לבו. ואף שיכול אדם להטות את לבו להאמין או לא להאמין מ"מ זהו רק בשיעור מועט אבל עיקרן של דברים מתיישבים על לבו לפי הענין.
-לקרוא עיתון, פעמים שיש בגליון עיתון אזכור שלילי של הרבה אישי צבור, האם איסור קבלת לשה"ר מחייב לישב ולידון בכל איש ואיש אם הוא עשה זאת ולמה הוא עשה ומה בדיוק עשה וכו' עד שיצא הדבר השלילי מלבו (נמצא שיוציא את כל יומו בהתעסקות בהבלים אלו).
עושה חדשות כתב:בדוכנים של בלוי נמכר בשבוע זה קונטרס שפתי משה על הלכות מצויות בשמיה"ל מאת הרב מיכאל (בהגרש"ז) אולמן.
הוא מאריך לדון בספיקות הנ"ל, ומסקנתו בדר"כ לאיסור.
אולי מישהו יכול להשיג את זה בקובץ פדפ ע"מ להעלותו כאן, ויהיה אפשר לעיין בדברים וללבנם יחד.
נוטר הכרמים כתב:עושה חדשות כתב:בדוכנים של בלוי נמכר בשבוע זה קונטרס שפתי משה על הלכות מצויות בשמיה"ל מאת הרב מיכאל (בהגרש"ז) אולמן.
הוא מאריך לדון בספיקות הנ"ל, ומסקנתו בדר"כ לאיסור.
אולי מישהו יכול להשיג את זה בקובץ פדפ ע"מ להעלותו כאן, ויהיה אפשר לעיין בדברים וללבנם יחד.
אכן קונטרס מעניין ביותר.
החלק הכי מדהים מבחינתי הוא המסקנות המחמירות בנוגע ללשה"ר על ציבור.
פשוט מזעזע לראות איך דשים בעקב דבר יום ביומו רח"ל בחמורות.
לאור העולה משם, כולם - חוץ מר' שריה זצ"ל, ואולי עוד כמה - בהרבה יותר מאבק של לשה"ר.
נוטר הכרמים כתב:החלק הכי מדהים מבחינתי הוא המסקנות המחמירות בנוגע ללשה"ר על ציבור.
פשוט מזעזע לראות איך דשים בעקב דבר יום ביומו רח"ל בחמורות.
לאור העולה משם, כולם - חוץ מר' שריה זצ"ל, ואולי עוד כמה - בהרבה יותר מאבק של לשה"ר.
עושה חדשות כתב:אחד מידידי שלח לי מכתב (שנשלח על ידו לאחד הרבנים) המנסח בבהירות את הקושי המדובר:
...
עושה חדשות כתב:אמירת ביקורת, (כשהעובדות ידועות והפרשנות נתונה לויכוח, כולם שמעו את השיעור של פלוני, ואחד משכנע את כולם שהוא 'לא לענין'), זה בכלל לשה"ר?
עושה חדשות כתב:הוא לא לענין
הוא = השיעור
עושה חדשות כתב:ראובן מספר על שמעון שהוא יודע כה"ת כולה, ולוי מכחיש את הדברים, אין בזה נפק"מ אבל באמת שמעון אינו אלא איש פשוט. האם לוי עבר על לשה"ר? (בציורים שבסו"ס ח"ח משמע שזה אסור, היש חולק?)
עושה חדשות כתב:מי ששומע או מספר לשה"ר כדי לשפשף/להשתפשף...(נגיד, אדם מדריך את הבן שלו הנכנס לישיבה, תדע לך שרה"י והמשגיח הם לא אנשים מושלמים לגמרי, וא"א לתת בהם אמון 100 אחוז אלא רק 99...)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים