עדיאל ברויאר כתב:אם כוונתך לשאול מה "עירוב" בכל אחד מהם, בפשטות נראה ש:
עירובי תבשילין - מחברים בין תבשילי שבת ויו"ט.
עירובי תחומין - מחברים בין התחומים.
עירובי חצרות - מחברים בין החצרות.
עושה חדשות כתב:עירוב תחומין אינו מחבר כלום. אלא הוא קובע שהשביתה איננה כאן אלא במקום שהפת מונחת, אז מה בדיוק "מתערב" פה?
עירוב תבשילין לכאו' ג"כ לא מחבר כלום, זה רק קובע שההכנה לשבת לא התחילה ביו"ט אלא בימות החול.
לכאו' אין לומר כך. הרי יש לו סביב ביתו אלפיים אמה למזרח ואלפיים למערב, וכעת שהניח עירוב בצד מזרח, הפסיד את האלפיים המערביים שהיו לו, והרויח תמורתם עוד אלפיים יותר מזרחיים. כלום לא התערבב ולא התחבר, ס"ה הוא עבר דירה.עדיאל ברויאר כתב:האם אין דרך להסביר שעירובי תחומין מחברים בין התחום המותר עד כה ובין התחום שאחריו וע"י זה מתירים אותו?
לזה אני חותר, וכמו שציינתי דבר נוסף -עדיאל ברויאר כתב:יתכן גם שדבר אחד נקרא עירוב בגלל המשמעות שלו (עירוב חצרות), והאחרים נקראו עירוב בגלל שהם דומים לאותו עירוב הנ"ל (דהיינו התרת איסור ע"י הנחת מאכל), על אף שבהם אין עירוב במובן של חיבור.
עושה חדשות כתב:יש בראש' שכינו "לחי וקורה" של תקנת מחיצות, ג"כ בשם "עירוב"
עושה חדשות כתב:עירוב תבשילין
עירוב תחומין
עירוב חצירות
(ויש בראש' שכינו "לחי וקורה" של תקנת מחיצות, ג"כ בשם "עירוב").
מה הקשר ביניהם עד "שנתערבו" כולם בתוך תיבת "עירוב"?
עושה חדשות כתב:עירוב תחומין אינו מחבר כלום. אלא הוא קובע שהשביתה איננה כאן אלא במקום שהפת מונחת, אז מה בדיוק "מתערב" פה?
עירוב תבשילין לכאו' ג"כ לא מחבר כלום, זה רק קובע שההכנה לשבת לא התחילה ביו"ט אלא בימות החול.
יאיר כתב:המונח 'עירוב' משמעו ערבוב, והוא מציין את ערבוב 2,000 האמה המותרים לפני הנחת העירוב, עם ה-2,000 אמה הנוספים.
עושה חדשות כתב:יאיר כתב:המונח 'עירוב' משמעו ערבוב, והוא מציין את ערבוב 2,000 האמה המותרים לפני הנחת העירוב, עם ה-2,000 אמה הנוספים.
4000. (2000 לכל צד).
אבל שום דבר לא מתערבב, הקודמים מתבטלים לחלוטין, והכל תלוי במקום העירוב.
בירושלמי יש 'שיתופי חצירות', ועי' קר"א עירובין עא: ודו"ק.פרי יהושע כתב:מעניין לעניין:
משהו פעם שמע/קרא/חשב, מה שורש החילוק: בין לשון עירוב הנאמר בחצרות, ללשון שיתוף הנאמר במבואות.
עושה חדשות כתב:בירושלמי יש 'שיתופי חצירות', ועי' קר"א עירובין עא: ודו"ק.פרי יהושע כתב:מעניין לעניין:
משהו פעם שמע/קרא/חשב, מה שורש החילוק: בין לשון עירוב הנאמר בחצרות, ללשון שיתוף הנאמר במבואות.
ולענין נידון האשכול, עי' תשובה מענינת ברשב"ש סי' תקנט.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 202 אורחים