אבןטובה כתב:אבל אם אונס אינו פטור והרי הוא בר חיובא הרי הוא יכול לסבב שלא יהא בר חיובא כלל ולמה לא עדיף זה?
אבןטובה כתב:והאם מי שאינו יכול לברך ברכת המזון מחמת שאין לו סידור וכדומה יתחייב להתענות שלא יהיה אנוס שלא יוכל לברך אחריו?????????
אבןטובה כתב:אי מסבב לעצמו אונס אי הוי אונס עי' יו"ד סי' רלב סי"ז דל"ה אונס ובגליון מהרש"א שם העיר מתוס' שבת ד. דהוי אונס. ועי' מג"א סי' קח סקי"א, וזה תלוי בפ' בבלי וירושלמי נדרים פ"ב ה"א אי ממתינים עד שיאכל וילקה והר"ן בשבועות פ"ג דף רצו כ' שאין דבר שעומד מפני פקונ"פ ואין לוקין. הרי דנחלקו בזה אי מסבב לעצמו אונס אי מקרי אונס. וע"ע בזה בת' ח"ס חו"מ סי' י וסי' מב ובס' ישועות ישראל להג' מקוטנא זצ"ל חו"מ סי' נה חמדת ישראל לבעל כלי חמדה זצ"ל קו' נר מצוה אות א דברי יעקב שור להג' מקיטוב זצ"ל סי' פב בית יצחק או"ח סי' מז זרע אברהם לופטביר חתן בעל אור שמח זצ"ל סי' מז אות טו שערי דעה ח"ב סי' קנה ברכת אהרן עמ"ס ברכות להג"ר אהרן לעווין ז"ל אב"ד רישא מאמר רמד זכרון ישכר יומא אות סב ת' הגר"י ענגיל נדפס בת' חזון נחום ח"ב בסופו אות יג רמב"ן הובא בחלקת מחוקק אבה"ע סי' נג.
וליתר שאת עי' תוס' ערבין מא: ד"ה מי שכ' ויצה"ר אע"ג דפעמים מתגבר עליו ואינו יכול לכופו כדמ' במו"ק יז. מ"מ אדם יכול ליזהר שלא יבא לידי כך ע"ש.
אבןטובה כתב:לכבוד הרב ישנו שליט"א וכל חבורתא קדישתא
הקושיא על המרדכי מביצה ב.
עי' גליון מהרש"א יו"ד סי' כח סכ"א טוטו"ד מהדו"ק סי' מא עונג יו"ט ססי' א אמרי שפר להגר"א קלאצקין ז"ל סי' סח אות ד אבני נזר אבה"ע סי' קכב אות כב עמק הלכה זיטל סי' ג עמק יהושע סי' ב ארץ צבי קוזיגלוב סי' יט שיח השדה שער ברכת ה' סי' א מנחת סולת מצוה קפז שו"ת וחי' מוהרא"ל קנעביל סי' א חידושי מהר"א אויערבאך קו' מים חיים סי' א וסי' טו מנחת שלמה להגרשז"א ז"ל ח"ב סי' מ אות ג ברית הלוי סי' ד אות יב שרידי אש יו"ד סי' ח מהרש"ג ח"ג סי' ד שארית יוסף וואהרמאן ח"ב סי' יא ויען דוד ח"א סי' ב.
ועייין תורת חסד לשר התורה רש"ז מלובלין זצ"ל חאבה"ע סי' מב אות לו
אבןטובה כתב:בשו"ת דברי מלכיאל להג' מלומזא בליטא זצ"ל ח"א חאו"ח סי' כח אות כב כ' דצ"ע לדינא במי שהוא מסוכן ואין לו שום דבר לאכול רק דבר איסור אי מחוייבים אחרים ליתן לו משלהם דבר היתר כדי שלא ליצטרך לאכול דבר איסור או נאמר כיון שאין לו רק זה מותר לו לאכול לגמרי והעלה דמעיקר הדין א"צ לתת לו דלגבי פקונ"פ קיי"ל דהותרו לו כל האיסורין ולא בתורת דיחוי רק מי שיראת ה' נוגע ללבו ראוי לו להתנדב להצילו מאכילת איסור אבל אין חיוב על זה ע"ש. וכ"כ הג' מגאליציא בעיר קוטנא הג' בעל זית רענן ח"א בדיני קטן אוכל נבילות סי' ב אות ב דמעיקר הדין אין חיוב רק משום ד"ח ושלא יהא נפשו עגומה עליו יע"ש בנועם דבריו. וראה שו"ת ציץ אליעזר ח"ח סי' טו פרק יא ובשו"ת ציון לנפש חיה לייטר סי' נג.
ואציין לדברי גאון ישראל בבית האוצר מערכת א כלל כו ד"ה ודע שציין לגמרא בבא מציעא קיב. ת"ר לא תלין פעולת שכיר כו יכול אפילו אין לו ת"ל אתך בזמן שיש אתך. ולכאו' ל"ל קרא בלא"ה הרי אנוס הוא ומה יעשה אם אין לו וצ"ל דנ"מ אם אדם אחר מחוייב להלוות לו כדי שלא יעבור על הלאו דלא תלין, וכגון שהוא הטוח ויודע בו שישיב, דהשתא דפטרתו תורה אין חיוב לאחר להלוות לו מטעם ערבות משא"כ לולי הכתוב אז שפיה מחוייב דנהי דאנוס הוא עכ"ז אין האונס פוטרו כיון דהוי בין אדם לחבירו ובכה"ג אין האונס עושה פטור וכו' ע"ש.
אבןטובה כתב:מי שאין לו ד' מינים או מצות וכיו"ב לקיים מצוה או שאין לו אוכל כשר לאכול אי יש חיוב לסייע את חבירו בגוף ובממון שיהיה ביכלתו לקיים המצוה או שלא לעשות האיסור או כיון שהוא אנוס ואונס רחמנא פטריה שוב אינו חייב לסייע אותו להוציא אותו מן הפטור ואין בזה משום גמילות חסד?????????????????????
כעי"ז נדון קצת בעמ' הראשון, יעו"ש.ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מסתמא עדיין לא דנו בזה באשכול זו, ובפרט תוך גל ההאשמות וערימת המראי מקומות. אם בא יבא איש אחד לחבירו, ויאמר לו הריני עומד לחלל שבת, אא"כ תשלם לי סכום מסוים. האם על הלה יש א) חיוב, ב) מצוה, ג) ענין, לשלם לו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים