קראקובער כתב: עכשיו במקום אש [וגפרית] משמים קבלנו גם א שמייכל פון הימל, תתחדש.
שערי חכמה כתב:קראקובער כתב: עכשיו במקום אש [וגפרית] משמים קבלנו גם א שמייכל פון הימל, תתחדש.
היהפוך כושי עורו? ומ"מ אצטרף לברכות.
קראקובער כתב:בנוגע לפסיקה הרמב"ם ולפיה במקרה של טעות הציבור אינם יוצאים ידי חובתם, השיב הרב שעדיף שהציבור לא יצא ידי חובת קריאה, ובלבד שלא יעבור על איסור הלבנת פנים.
במאמר ברור כי לכתחילה, יש להקפיד בקריאה נכונה. אך בדיעבד, במקרה של טעות, שיטת רוב הפוסקים ובהם המנהיג, תרומת הדשן, הטור, הבית יוסף, הב"ח ואליה-רבא היא שאין לגעור בבעל הקורא בכלל ואפילו בהשמטת אותיות, אך הרמב"ם סובר שיש לחזור על כל טעות וניתן להבין כך גם בשולחן ערוך......
"לא תמיד הקורא בתורה זוכה ליחס הולם, ופעמים הוא הופך לטרף קל לציבור הנדמה ללהקת אריות האורבת לו"
ברזלים כתב:בספר מעשה איש חלק א' מובא שהחזון איש העיר לבעל קורא שטעה רק אחר התפילה.
קראקובער כתב:לא על דעתא דהכי הסכים?
אש משמים כתב:קראקובער כתב:לא על דעתא דהכי הסכים?
ואם הסכים שיהרגוהו מותר להורגו???
אש משמים כתב:רבותיי, לכאורה צריך לחלק ולומר שההלכה המובאת בשו"ע היא עד כמה שאין פגיעה בבעל קורא ולכן מחזירים אותו וגוערים בו אך אם בידוע שייפגע אולי אין להעיר כי הוא זה.
(אגב, לא מזמן הייתי בשבת בר מצווה בבית כנסת ולא בג'ונגל אלא שלילד האומלל היו הרבה טעויות וכך נוצר מצב מבזה כשכל רגע גוערים בו בעדינות רבה וזה גרם ללעג וקלס בקרב המתפללים)
קראקובער כתב:אש משמים כתב:קראקובער כתב:לא על דעתא דהכי הסכים?
ואם הסכים שיהרגוהו מותר להורגו???
אדם אינו בעלים על גופו אבל על כבודו כן.
אש משמים כתב:אז הם נחלקו בגדרי הלבנת פנים ?
שערי חכמה כתב:אש משמים כתב:אז הם נחלקו בגדרי הלבנת פנים ?
בכלל לא, הם נחלקו אם מי שטעה יצא יד"ח, ולכו"ע באופן שיצא אין מחזירין אותו ובאופן שלא יצא מחזירין אותו.
אש משמים כתב:שערי חכמה כתב:אש משמים כתב:אז הם נחלקו בגדרי הלבנת פנים ?
בכלל לא, הם נחלקו אם מי שטעה יצא יד"ח, ולכו"ע באופן שיצא אין מחזירין אותו ובאופן שלא יצא מחזירין אותו.
איך אפשר להבין את דברי הגרשז"א שהסתפק האם ניתן לחלל שבת דהוא דאורייתא כדי להציל מביוש כשכאן יש חובה מדרבנן ולכו"ע מותר לבייש ??
יבנה כתב:ובענין תמר שנוח שיפיל עצמו לכבשן האש כו', דרך גוזמא קאמר להדגיש חומר הענין אך לא שיפיל עצמו לאש ממש. וממילא אין קושיא משבת. ואל"כ תשאל ג"כ איך רשאים להזמין מישהו לב"ד אם גזל או הזיק שוה פרוטה. ואיך רשאי למחות ברבים על גזילת קרקעו ולהודיע שפלוני גזלן כו'.
בערל כתב:מספרים שבבית מדרש א' בכל שבוע בקריאת התורה היתה רבנית אחת מעזרת נשים צועקת לבעל קורא ומתקנת אותו על כל שגגותיו, פעם א' החליט הבעל קורא לעשות לזה סוף וללמדה לקח, היה זה בשבת פרשת וישב כשהגיע לפסוק ותתפשהו בבגדו לאמר שכבה עמי קרא בכוונה שכבה עמו, מיד צעקה הרבנית שכבה עמי והבעל קורא קרא שוב שכבה עמו והיא צעקה שוב כנ"ל כך כמ"פ עד שהיא תפסה את התרמית ומיד נשתתקה, ומאז היה שקט לבעל קורא.
במסתרים כתב:יבנה כתב:ובענין תמר שנוח שיפיל עצמו לכבשן האש כו', דרך גוזמא קאמר להדגיש חומר הענין אך לא שיפיל עצמו לאש ממש. וממילא אין קושיא משבת. ואל"כ תשאל ג"כ איך רשאים להזמין מישהו לב"ד אם גזל או הזיק שוה פרוטה. ואיך רשאי למחות ברבים על גזילת קרקעו ולהודיע שפלוני גזלן כו'.
התוס' בסוטה שהקשו למה לא נמנה עם ג' החמורות, משמע שלא ס"ל גוזמא קאמר
סגי נהור כתב:כבעל קורא קבוע אעיר שאינני יודע איזו הלבנת פנים יש בכך שמתקנים את הקורא, אולי קצת עידוד להכין טוב יותר את הקריאה בפעם הבאה.
סגי נהור כתב:כבעל קורא קבוע אעיר שאינני יודע איזו הלבנת פנים יש בכך שמתקנים את הקורא, אולי קצת עידוד להכין טוב יותר את הקריאה בפעם הבאה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים