חכם באשי כתב:תודה, רבינו הנוטר,
ושתי הערות קטנות:
1. ליצחק סטנוב, לא מגיע התואר ר', לדעתי ולדעת חבריו שכינוהו "חצי מין וחצי מאמין"...
2. בנוגע לאמירת שירת הים, ברור שהיא מאוחרת לתקנת פסוקי דזמרה. עי' ברמב"ם שכתב, בסגנון "יש נוהגים" (אני כותב מהזכרון), ובכלל, המנהג הקדום היה לאומרו אחרי ברכת 'ישתבח'. ועי' גם בספרו של תא-שמע, התפילה האשכנזית, בפרק על שירת הים.
חכם באשי כתב:תודה, רבינו הנוטר,
ושתי הערות קטנות:
1. ליצחק סטנוב, לא מגיע התואר ר', לדעתי ולדעת חבריו שכינוהו "חצי מין וחצי מאמין"...
2. בנוגע לאמירת שירת הים, ברור שהיא מאוחרת לתקנת פסוקי דזמרה. עי' ברמב"ם שכתב, בסגנון "יש נוהגים" (אני כותב מהזכרון), ובכלל, המנהג הקדום היה לאומרו אחרי ברכת 'ישתבח'. ועי' גם בספרו של תא-שמע, התפילה האשכנזית, בפרק על שירת הים.
יעוין במכתביו בספרו נרות שלמה סי' ל'.שומע כתב:דוגמא נוספת לשמרנותו אני זוכר ששמעתיו מדבר על אמירת קדיש-אחד בלבד או כמה יחדיו. היה א' שביקש להחזיר עטרה לישנה שרק א' יאמר
איש_ספר כתב:אע"פ שבפועל מנהג אמירת שירת הים מוזכר בכל המקורות הראשונים כיש נוהגים מ"מ כבר הראו ששורשו בדברי חז"ל. יעוין בירושלמי סוטה (פ"ה ה"ו): ויאמרו לאמר אשירה, מהו לאמר שיזכרו תמיד השירה הזאת, ועי"ש בקה"ע ובפנ"מ, וראיתי מציינים כי בדברי הגר"א בשנו"א לברכות מבואר דס"ל שהוא תקנת אנשי כנה"ג! ואולי מקורו מירושלמי זה.
לשם תפארתך. ובימים קדמונים כשהיו מגיעים עד כאן 'לשם תפארתך', היה שליח ציבור עומד ומתחיל לאלתר 'ישתבח שמך'. וכשבא הגאון רבנא משה מלוקא בן רבנא קלונימוס בימי המלך קרלו למדינת מגנצא היה מנהיג את בני דורו לומר מכאן ואילך עד ושמו אחד, כי גדול היה ואין כל דבר נעלם ממנו, ורבנא משה הזקן שיסד קרובץ 'אימת נוראותיך', והוא היה תלמידו של אבו אהרון אבי כל הסודות בנו של רבינו שמואל הנשיא מבבל זכר צדיק וקדוש לברכה ע"כ.
איש_ספר כתב:לא כתוב כאן שהוא תיקן אלא שהוא הנהיג, והחילוק ברור.
חכם באשי כתב:ידוע לי פיוט מר' אלעזר בירבי קליר, ממנו עולה, שכבר בזמנו ובמקומו (ארץ ישראל) נהגו לומר את שירת הים בכל יום ויום.
(אמנם אי אפשר להסיק ממנו שאמרוהו בסמיכות לברכת ישתבח)
חכם באשי כתב:המתן נא מספר שבועות.
חכם באשי כתב:ידוע לי פיוט מר' אלעזר בירבי קליר, ממנו עולה, שכבר בזמנו ובמקומו (ארץ ישראל) נהגו לומר את שירת הים בכל יום ויום.
(אמנם אי אפשר להסיק ממנו שאמרוהו בסמיכות לברכת ישתבח)
דודמאיר כתב:2. מה שהובא השמועה ממרן הגרי"ש אלישיב שליט"א על סטאנוב, כמדו' ששכנו (איני זוכר את שמו) של מרן שליט"א הדפיס קונטרס שלם בענין זה, וזכור לי שהדברים שהביא שם בשבח [ר' יצחק] סטאנוב קיבלו את אישור מרן שליט"א.
דודמאיר כתב:1. שמעתי ממו"ר שליט"א בשם הגה"צ ר' שמואל ויינטרוב זצ"ל מנובהרדוק שפי' הנוסח הקדמון 'שובה עלינו' שהוא בדווקא, לומר שאין אנו מבקשים 'שובה אלינו' כלשון הנביאים, דבלשונם נאמר קודם 'שובו אלי', ואנו מבקשים שישוב עלינו אף אם בעוה"ר עוד לא שבנו אליו כראוי. והיינו 'שובה עלינו' מלשון 'על ידנו', בחסד ולא בזכות.
איש_ספר כתב:חכם באשי כתב:ידוע לי פיוט מר' אלעזר בירבי קליר, ממנו עולה, שכבר בזמנו ובמקומו (ארץ ישראל) נהגו לומר את שירת הים בכל יום ויום.
(אמנם אי אפשר להסיק ממנו שאמרוהו בסמיכות לברכת ישתבח)
ספר לנו.
חכם באשי כתב:המתן נא מספר שבועות.
חכם באשי כתב:כבר פרעתי את חובי לפני ארבע שנים ויותר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים