מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ובערת הרע מקרבך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבןטובה

ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' יוני 13, 2017 4:37 pm

נכנס דוא"ל דחוף: א' נתחייב מיתה ויכול לברוח מהב"ד אי מותר לו לברוח או לא כיון שגם עליו המצוה של ובערת הרע מקרבך?

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי א' זעירא » ג' יוני 13, 2017 4:45 pm

מה כל כך דחוף, האם בי"ד כבר גמרו את דינו?
יעויין שו"ת צמח יהודה ח"ה סי' ס"א.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 13, 2017 4:47 pm

לפום ריהטא נראה שחייך קודמים כו' ופיקוח נפש שלו דוחה את כל המצוות

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי א' זעירא » ג' יוני 13, 2017 4:55 pm

לפו"ר חייב-מיתה לא חש כל כך אמצוות 'ובערת', ומיגו דחשיד אחיוב חמור חשיד נמי אחיוב קל.
עתה ראיתי שדברי הצמ"י נסתרים מרש"י מפורש בסנהדרין עב ע"ב ד"ה לאיתויי (אם כי יש לצדד שהחיוב הוא על הציבור ולא על כל יחיד ויחיד), וכן העלה החו"י בסי' קמו. ואם כן לכאורה החיוב גם עליו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 13, 2017 5:32 pm

ויש על כגון זה דברים מפורסמים ביעב"ץ (וחלקו עליו הבאים אחריו)

שף ויתיב
הודעות: 179
הצטרף: ג' יוני 23, 2015 1:14 am
מיקום: נסע מקדש וישב שם

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי שף ויתיב » ג' יוני 13, 2017 6:07 pm

א' זעירא כתב:לפו"ר חייב-מיתה לא חש כל כך אמצוות 'ובערת', ומיגו דחשיד אחיוב חמור חשיד נמי אחיוב קל.
עתה ראיתי שדברי הצמ"י נסתרים מרש"י מפורש בסנהדרין עב ע"ב ד"ה לאיתויי (אם כי יש לצדד שהחיוב הוא על הציבור ולא על כל יחיד ויחיד), וכן העלה החו"י בסי' קמו. ואם כן לכאורה החיוב גם עליו.

ובמקרה שהוא חזר בתשובה?

סגי נהור
הודעות: 5713
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יוני 13, 2017 6:15 pm

דרומי כתב:לפום ריהטא נראה שחייך קודמים כו' ופיקוח נפש שלו דוחה את כל המצוות

בלי להתייחס לעצם הסברא, הרי נחשב לגברא קטילא, ונחלקו האחרונים אם פיקוח נפש דגברא קטילא דוחה את השבת.

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ג' יוני 13, 2017 6:57 pm

אולי מדברי הגרע''א ז"ל המצו''ב, והוא מגליון מכות ה' א', יש ללמוד שאחר פסק בי''ד יש חיוב גם על הנידון עצמו.
קבצים מצורפים
Capture.PNG
Capture.PNG (47.53 KiB) נצפה 7747 פעמים

אבןטובה

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' יוני 13, 2017 6:58 pm

במנחת אלעזר ח"א סי' יח אות ד כ' דאם יודע שבאמת חייב אסור לו לברוח ואם יודע בעצמו ששקר העידו עליו נראה שנשאר בצ"ע אי מותר לברוח וע"ע שם במנח"א שם סי' עג ובח"ב סי' נג ובח"ד סי' נ
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ד' יוני 14, 2017 1:53 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי שערי חכמה » ג' יוני 13, 2017 7:11 pm

מצות "ובערת הרע מקרבך" שייכת במי שישאר לאחר ביעור הרע, ולא ברע עצמו שלעולם לא יוכל לבער את עצמו מקרבו כמובן.
מה שנשאר זה עצם מצות ההריגה, וזה מוטל רק על בי"ד ולא עליו.
ומ"מ לברוח נראה שאסור לו, כשם שאסור לאדם אחר להבריח אותו מבי"ד, ולא דמי לזמרי דאילו נהפך והרגו לפנחס היה פטור, דדין רודף שאני, ומי שהרג שליח בי"ד שבא להרגו ודאי נהרג עליו, ופשוט.
אך יש לדון אם מותר לו להרוג את עצמו כיון שנגזר עליו דין מיתה בבי"ד, ועי' בשו"ת שאילת יעב"ץ (ח"א סי' מג) שאפי' בלי גמר דין אפשר שמותר לו להרוג את עצמו, אלא שדבריו שם תמוהים וכל הפסוקים דחאוהו מהלכה, ועי' בספר תורת העובר שי"ל עתה (עמ' שנט ואילך) שהאריך בזה. ומ"מ במי שנגמר דינו יתכן שיש מקום להקל יותר, ולמעשה צ"ע.

אבןטובה

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' יוני 13, 2017 9:13 pm

רק היעב"ץ
נערך לאחרונה על ידי אבןטובה ב ג' יוני 13, 2017 10:37 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי שערי חכמה » ג' יוני 13, 2017 10:11 pm

ומ"מ דחו הפוסקים דעה זו כנ"ל, ואין לדרוש בענין זה ברבים מפני הסכנה, ולכן אשים קנצי למילין.

אבןטובה

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' יוני 13, 2017 10:26 pm

לכתוב בספר לא נקרא בפרהסיא
וראי' דהגמ' מנחות צט: אומר דיוצא מצות ת"ת בק"ש שחרית וערבית ודבר זה אסור לאומרו בפני ע"ה. ומ"מ זה נא' בגמ'

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 13, 2017 11:26 pm

לענ"ד הסברא נוטה שאין עליו כל חיוב ואדרבה הוא חייב להשתדל להציל עצמו, וכמו שכתבתי לעיל.

ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.

ואחדד את הענין בשאלה פשוטה: מי שנידון למיתה ונתבייש בזה ונעשתה לו עגמ"נ גדולה עד שאיבד טעם בחייו כו', ועתה לפתע צצה לו סברא שיכול לאומרה בפני הדיינים ועי"ז להציל את חייו, אך מצד הרגש הוא כבר איבד טעם כנ"ל - האם יהיה מותר לו לשתוק ולא ללמד על עצמו את הזכות? או שייחשב כמאבד עצמו לדעת?

וכ"ז מצד הסברא כי לא הספקתי לעיין בהמ"מ שציינו

מה שנכון נכון
הודעות: 11954
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 13, 2017 11:33 pm

בדבר תורה אבראהאם שמות עמ' סד כותב שדן במ"א בשאלה זו. אולי יש למישהו גישה לדבריו שם.

סגי נהור
הודעות: 5713
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 14, 2017 12:02 am

דרומי כתב:ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.

זו גמרא מפורשת שמי שנגמר דינו הוא גברא קטילא (סנהדרין עא, ב ועוד), ועל נדון זה גופא נחלקו אחרונים אם מותר להצילו שבת.

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי בור ריק » ד' יוני 14, 2017 3:11 am

אפרים זלמן כתב:אולי מדברי הגרע''א ז"ל המצו''ב, והוא מגליון מכות ה' א', יש ללמוד שאחר פסק בי''ד יש חיוב גם על הנידון עצמו.

עי' שי' רש"ר שם ס"ק רל"ו שהביא ראי' הנ"ל מדברי רע"א ונתקשה בזה דפשיטא לי' דליכא חיוב עליו

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי יזל מדליו » ד' יוני 14, 2017 10:00 am

דרומי כתב:לענ"ד הסברא נוטה שאין עליו כל חיוב ואדרבה הוא חייב להשתדל להציל עצמו, וכמו שכתבתי לעיל.

ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.

ואחדד את הענין בשאלה פשוטה: מי שנידון למיתה ונתבייש בזה ונעשתה לו עגמ"נ גדולה עד שאיבד טעם בחייו כו', ועתה לפתע צצה לו סברא שיכול לאומרה בפני הדיינים ועי"ז להציל את חייו, אך מצד הרגש הוא כבר איבד טעם כנ"ל - האם יהיה מותר לו לשתוק ולא ללמד על עצמו את הזכות? או שייחשב כמאבד עצמו לדעת?

וכ"ז מצד הסברא כי לא הספקתי לעיין בהמ"מ שציינו


פשוט שהסברא כמוך במקום שהוא יודע שהוא פטור, וביותר לפי הרמב"ן [דברים פרק י"ט פסוק י"ט] שכתב שכל עוד שלא בצעו את הדין והרגו את האיש, לא מוכרח שהדין אמת. [ולכאורה יהיה מקום לדון מה המקרה האם האיש חושב שהעדים שקרנים או שחושב שבדין הב"ד טועים.]
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ד' יוני 14, 2017 10:27 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי יזל מדליו » ד' יוני 14, 2017 10:02 am

סגי נהור כתב:
דרומי כתב:ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.

זו גמרא מפורשת שמי שנגמר דינו הוא גברא קטילא (סנהדרין עא, ב ועוד), ועל נדון זה גופא נחלקו אחרונים אם מותר להצילו שבת.


זה רק לגבי אחרים שהם סומכים על העדים, לא לגבי עצמו שהוא יודע שהם שקרנים והוא פטור. ולגבי עצמו ברור שאינו גברא קטילא.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי יזל מדליו » ד' יוני 14, 2017 10:12 am

שערי חכמה כתב:מצות "ובערת הרע מקרבך" שייכת במי שישאר לאחר ביעור הרע, ולא ברע עצמו שלעולם לא יוכל לבער את עצמו מקרבו כמובן.
מה שנשאר זה עצם מצות ההריגה, וזה מוטל רק על בי"ד ולא עליו.
ומ"מ לברוח נראה שאסור לו, כשם שאסור לאדם אחר להבריח אותו מבי"ד, ולא דמי לזמרי דאילו נהפך והרגו לפנחס היה פטור, דדין רודף שאני, ומי שהרג שליח בי"ד שבא להרגו ודאי נהרג עליו, ופשוט.
אך יש לדון אם מותר לו להרוג את עצמו כיון שנגזר עליו דין מיתה בבי"ד, ועי' בשו"ת שאילת יעב"ץ (ח"א סי' מג) שאפי' בלי גמר דין אפשר שמותר לו להרוג את עצמו, אלא שדבריו שם תמוהים וכל הפסוקים דחאוהו מהלכה, ועי' בספר תורת העובר שי"ל עתה (עמ' שנט ואילך) שהאריך בזה. ומ"מ במי שנגמר דינו יתכן שיש מקום להקל יותר, ולמעשה צ"ע.


אדם שחייבוהו ב"ד וברח חמור טפי עונשו וכמו שמבואר בסנהדרין דף מ"ה תוס' ד"ה משום דהוי.
נערך לאחרונה על ידי יזל מדליו ב ד' יוני 14, 2017 10:16 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יזל מדליו
הודעות: 290
הצטרף: א' מאי 07, 2017 6:50 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי יזל מדליו » ד' יוני 14, 2017 10:14 am

אבןטובה כתב:נכנס דוא"ל דחוף: א' נתחייב מיתה ויכול לברוח מהב"ד אי מותר לו לברוח או לא כיון שגם עליו המצוה של ובערת הרע מקרבך?


הצד שחייב לשאר בב"ד וליהרג זה משום שהוא חייב מיתה על העבירה. ולא משום "ובערת הרע" שהוי מצווה על הב"ד.

סגי נהור
הודעות: 5713
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יוני 14, 2017 10:21 am

יזל מדליו כתב:
סגי נהור כתב:
דרומי כתב:ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.

זו גמרא מפורשת שמי שנגמר דינו הוא גברא קטילא (סנהדרין עא, ב ועוד), ועל נדון זה גופא נחלקו אחרונים אם מותר להצילו שבת.


זה רק לגבי אחרים שהם סומכים על העדים, לא לגבי עצמו שהוא יודע שהם שקרנים והוא פטור. ולגבי עצמו ברור שאינו גברא קטילא.

אם הוא עצמו יודע שהוא פטור לא איריא.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי קראקובער » ד' יוני 14, 2017 3:48 pm

דרומי כתב:לפום ריהטא נראה שחייך קודמים כו' ופיקוח נפש שלו דוחה את כל המצוות


לדבריך יוצא שיש חיוב גמור לברוח וזה ממש לא הגיוני.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 14, 2017 3:57 pm

אני מסכים אתך שזה לא הגיוני. אבל גם הצד השני נראה לי לא הגיוני. וצריך לחפש ולמצוא את הגדר המדוייק.

א' זעירא
הודעות: 373
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:00 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי א' זעירא » ד' יוני 14, 2017 4:08 pm

הטיעון שלך לא הגיוני מפני שאין כזה טיעון בתורה "פיקוח הנפש שלך". אם יש כאן בעיה של פיקוח נפש, אז אסור גם לבי"ד להורגו משום פיקו"נ. ואם נחשב לגברא קטילא מדין תורה ומותר להורגו אין לו שום היתר של "פיקוח הנפש שלך".
זה נשמע יותר כמו טענה רגשית, ורגשית אתה צודק שנכון לו יותר לברוח מאשר להיהרג.

דרומי
הודעות: 9402
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 14, 2017 9:36 pm

השתכנעתי.

ועדיין צריך עיון.

מעיין
הודעות: 1979
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי מעיין » ג' יוני 08, 2021 10:16 pm

בדברי יעב"ץ הנזכרים לעיל לענין ממזר
יש גם יעב"ץ בח"ב סי' ט' לענין שבועת שקר ברוצח במזיד לפטור עצמו מעונש ערכאות
ועיין עוד במחנה חיים ח"ג סי' ע'

רציני
הודעות: 970
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי רציני » ג' יולי 27, 2021 6:29 pm

לפי משל בית האסורים של השערי תשובה. אם הוא לא בורח מגיע לו מלקות על זה שלא ברח.

תורת המן
הודעות: 525
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: ובערת הרע מקרבך

הודעהעל ידי תורת המן » ג' יולי 27, 2021 11:38 pm

שערי חכמה כתב:מצות "ובערת הרע מקרבך" שייכת במי שישאר לאחר ביעור הרע, ולא ברע עצמו שלעולם לא יוכל לבער את עצמו מקרבו כמובן.
מה שנשאר זה עצם מצות ההריגה, וזה מוטל רק על בי"ד ולא עליו.
ומ"מ לברוח נראה שאסור לו, כשם שאסור לאדם אחר להבריח אותו מבי"ד, ולא דמי לזמרי דאילו נהפך והרגו לפנחס היה פטור, דדין רודף שאני, ומי שהרג שליח בי"ד שבא להרגו ודאי נהרג עליו, ופשוט.
אך יש לדון אם מותר לו להרוג את עצמו כיון שנגזר עליו דין מיתה בבי"ד, ועי' בשו"ת שאילת יעב"ץ (ח"א סי' מג) שאפי' בלי גמר דין אפשר שמותר לו להרוג את עצמו, אלא שדבריו שם תמוהים וכל הפסוקים דחאוהו מהלכה, ועי' בספר תורת העובר שי"ל עתה (עמ' שנט ואילך) שהאריך בזה. ומ"מ במי שנגמר דינו יתכן שיש מקום להקל יותר, ולמעשה צ"ע.

בכתובות קג: איתא, "ההוא יומא דאשכבתיה דרבי, נפקא בת קלא ואמרה כל דהוה באשכבתיה דרבי מזומן הוא לחיי העוה"ב, ההוא כובס כל יומא הוה אתי קמיה, ההוא יומא לא אתא, כיון דשמע הכי סליק לאיגרא ונפל לארעא ומית, יצתה בת קול ואמרה אף ההוא כובס מזומן הוא לחיי העולם הבא"
ובשיטה מקובצת הביא ירושלמי שהכובס חילל שבת, וכתב:
והשתא ניחא, שהרג הכובס את עצמו מדעת, משום דחילל שבת ולא נתעסק בהספידו, ולהכי סליק לאיגרא ונפל לאגמא ומית, דהיינו סקילה כדין המחלל שבת. וכן שמעתי מפי' הר' קלונימוס ז"ל בירושלים. תוספות:

והוא ממש כשיטת היעב"ץ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 302 אורחים