א' זעירא כתב:לפו"ר חייב-מיתה לא חש כל כך אמצוות 'ובערת', ומיגו דחשיד אחיוב חמור חשיד נמי אחיוב קל.
עתה ראיתי שדברי הצמ"י נסתרים מרש"י מפורש בסנהדרין עב ע"ב ד"ה לאיתויי (אם כי יש לצדד שהחיוב הוא על הציבור ולא על כל יחיד ויחיד), וכן העלה החו"י בסי' קמו. ואם כן לכאורה החיוב גם עליו.
דרומי כתב:לפום ריהטא נראה שחייך קודמים כו' ופיקוח נפש שלו דוחה את כל המצוות
דרומי כתב:ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.
אפרים זלמן כתב:אולי מדברי הגרע''א ז"ל המצו''ב, והוא מגליון מכות ה' א', יש ללמוד שאחר פסק בי''ד יש חיוב גם על הנידון עצמו.
דרומי כתב:לענ"ד הסברא נוטה שאין עליו כל חיוב ואדרבה הוא חייב להשתדל להציל עצמו, וכמו שכתבתי לעיל.
ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.
ואחדד את הענין בשאלה פשוטה: מי שנידון למיתה ונתבייש בזה ונעשתה לו עגמ"נ גדולה עד שאיבד טעם בחייו כו', ועתה לפתע צצה לו סברא שיכול לאומרה בפני הדיינים ועי"ז להציל את חייו, אך מצד הרגש הוא כבר איבד טעם כנ"ל - האם יהיה מותר לו לשתוק ולא ללמד על עצמו את הזכות? או שייחשב כמאבד עצמו לדעת?
וכ"ז מצד הסברא כי לא הספקתי לעיין בהמ"מ שציינו
סגי נהור כתב:דרומי כתב:ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.
זו גמרא מפורשת שמי שנגמר דינו הוא גברא קטילא (סנהדרין עא, ב ועוד), ועל נדון זה גופא נחלקו אחרונים אם מותר להצילו שבת.
שערי חכמה כתב:מצות "ובערת הרע מקרבך" שייכת במי שישאר לאחר ביעור הרע, ולא ברע עצמו שלעולם לא יוכל לבער את עצמו מקרבו כמובן.
מה שנשאר זה עצם מצות ההריגה, וזה מוטל רק על בי"ד ולא עליו.
ומ"מ לברוח נראה שאסור לו, כשם שאסור לאדם אחר להבריח אותו מבי"ד, ולא דמי לזמרי דאילו נהפך והרגו לפנחס היה פטור, דדין רודף שאני, ומי שהרג שליח בי"ד שבא להרגו ודאי נהרג עליו, ופשוט.
אך יש לדון אם מותר לו להרוג את עצמו כיון שנגזר עליו דין מיתה בבי"ד, ועי' בשו"ת שאילת יעב"ץ (ח"א סי' מג) שאפי' בלי גמר דין אפשר שמותר לו להרוג את עצמו, אלא שדבריו שם תמוהים וכל הפסוקים דחאוהו מהלכה, ועי' בספר תורת העובר שי"ל עתה (עמ' שנט ואילך) שהאריך בזה. ומ"מ במי שנגמר דינו יתכן שיש מקום להקל יותר, ולמעשה צ"ע.
אבןטובה כתב:נכנס דוא"ל דחוף: א' נתחייב מיתה ויכול לברוח מהב"ד אי מותר לו לברוח או לא כיון שגם עליו המצוה של ובערת הרע מקרבך?
יזל מדליו כתב:סגי נהור כתב:דרומי כתב:ומה שהעירו שנחשב גברא קטילא, לכאורה אינו, שהרי כל רגע יכול להיות שיוזמו עדיו או שילמד על עצמו זכות כו'.
זו גמרא מפורשת שמי שנגמר דינו הוא גברא קטילא (סנהדרין עא, ב ועוד), ועל נדון זה גופא נחלקו אחרונים אם מותר להצילו שבת.
זה רק לגבי אחרים שהם סומכים על העדים, לא לגבי עצמו שהוא יודע שהם שקרנים והוא פטור. ולגבי עצמו ברור שאינו גברא קטילא.
דרומי כתב:לפום ריהטא נראה שחייך קודמים כו' ופיקוח נפש שלו דוחה את כל המצוות
שערי חכמה כתב:מצות "ובערת הרע מקרבך" שייכת במי שישאר לאחר ביעור הרע, ולא ברע עצמו שלעולם לא יוכל לבער את עצמו מקרבו כמובן.
מה שנשאר זה עצם מצות ההריגה, וזה מוטל רק על בי"ד ולא עליו.
ומ"מ לברוח נראה שאסור לו, כשם שאסור לאדם אחר להבריח אותו מבי"ד, ולא דמי לזמרי דאילו נהפך והרגו לפנחס היה פטור, דדין רודף שאני, ומי שהרג שליח בי"ד שבא להרגו ודאי נהרג עליו, ופשוט.
אך יש לדון אם מותר לו להרוג את עצמו כיון שנגזר עליו דין מיתה בבי"ד, ועי' בשו"ת שאילת יעב"ץ (ח"א סי' מג) שאפי' בלי גמר דין אפשר שמותר לו להרוג את עצמו, אלא שדבריו שם תמוהים וכל הפסוקים דחאוהו מהלכה, ועי' בספר תורת העובר שי"ל עתה (עמ' שנט ואילך) שהאריך בזה. ומ"מ במי שנגמר דינו יתכן שיש מקום להקל יותר, ולמעשה צ"ע.
והשתא ניחא, שהרג הכובס את עצמו מדעת, משום דחילל שבת ולא נתעסק בהספידו, ולהכי סליק לאיגרא ונפל לאגמא ומית, דהיינו סקילה כדין המחלל שבת. וכן שמעתי מפי' הר' קלונימוס ז"ל בירושלים. תוספות:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 227 אורחים