מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
גם זו לטובה
הודעות: 2530
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' נובמבר 22, 2013 2:14 am

לשאול רב בעצה גשמית כדת מה לעשות-שיטת הגר"ז
וז"ל הרב בעל התניא (אגרת הקודש כב)אהוביי אחיי ורעיי מאהבה מסותרת תוכחת מגולה לכו נא ונוכחה זכרו ימות עולם בינו שנות דור ודור ההיתה כזאת מימות עולם ואיה איפוא מצאתם מנהג זה באחד מכל ספרי חכמי ישראל הראשונים והאחרונים להיות מנהג ותיקון לשאול בעצה גשמיות כדת מה לעשות בעניני העולם הגשמי אף לגדולי חכמי ישראל הראשונים כתנאים ואמוראים אשר כל רז לא אנס להו ונהירין להון שבילין דרקיע כ"א לנביאים ממש אשר היו לפנים בישראל כשמואל הרואה אשר הלך אליו שאול לדרוש ה' על דבר האתונות שנאבדו לאביו כי באמת כל עניני אדם לבד מדברי תורה וי"ש אינם מושגים רק בנבואה ולא לחכמים לחם כמארז"ל הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים ושבעה דברים מכוסים כו' אין אדם יודע במה משתכר כו' ומלכות בית דוד מתי תחזור כו' הנה הושוו זה לזה ומ"ש בישעיה יועץ וחכם חרשים וכן משארז"ל ונהנין ממנו עצה ותושיה היינו בד"ת הנקרא תושיה כמארז"ל יועץ זה שיודע לעבר שנים ולקבוע חדשים כו' שסוד העיבור קרוי עצה וסוד בלשון תורה כדאיתא בסנהדרין דף פ"ז ע"ש בפרש"י אך האמת אגיד לשומעים לי כי אהבה מקלקלת השורה והנה היא כסות עינים שלא לראות האמת מרוב אהבתם לחיי הגוף לש"ש לעבוד בו את ה' ברשפי אש ושלהבת גדולה מאהבת נפשם את ה' וע"כ היטב חרה להם בצער הגוף ח"ו ה' ירחם ואין יכולין לקבל כלל עד שמעבירם על דעתם לכתת רגליהם מעיר לעיר לשאול עצות מרחוק ולא שעו אל ה' לשוב אליו ברוח נמוכה והכנעת הגוף לקבל תוכחתו באהבה כי את אשר יאהב ה' וכו'

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ו' נובמבר 22, 2013 2:22 am

וכידוע שלאחר מכן חסידים המשיכו לשאול שאלות בענינים גשמיים, והוא המשיך לענות.
ומזה הביאו החסידים ראיה כי הוא נביא...

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי פנימי » ו' נובמבר 22, 2013 8:17 am

ברוך שכיוונתי!

בתור ספרדי תמיד טענתי בדיוק את הטענה הזאת, שלא מצינו בחז"ל את הענין של לקחת עצה מת"ח אלא עצה מזקנים, ואיך שבררתי בארצות הספרדים זה לא היה מקובל בכלל. היה כבוד עצום לרבנים, אבל לא היו שואלים אותם אם לשתות קפה עם האישה בבוקר או לשתות בעבודה...

לי זה נראה שהליטאים נדבקו מהחסידים בנושא.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' נובמבר 22, 2013 9:33 am


פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי פנימי » ו' נובמבר 22, 2013 9:43 am

הנושא שם זה לא על עצות אלא על הוראות בהלכה.
ההלכה מורכבת מידיעת מה ה' רוצה מאיתנו ומה המציאות. הרבה דברים בתורה מדברים על מה המציאות (דוגמא שעולה בראשי עכשיו - מח' רבנן ור"מ למה יולדת דמיה מסולקים)

ממילא בעניינים ציבוריים שזה נוגע להמון דברים הלכתיים, יש מקום גדול לשאול מה דעת תורה, כיון שהתורה דיברה גם על תפיסת המציאות.

אבל איך לשתות כוס קפה, ובאיזה גיל לשלוח את הילדה לגן, ואם לצחצח שיניים לפני השינה, לא נשמע לי שאלה הלכתית...

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ו' נובמבר 22, 2013 9:44 am

יין המשמח כתב:וכידוע שלאחר מכן חסידים המשיכו לשאול שאלות בענינים גשמיים, והוא המשיך לענות.
ומזה הביאו החסידים ראיה כי הוא נביא...
הה"ד אם תכתוש וגו'

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' נובמבר 25, 2013 2:39 am

1. המדובר באגרת הקודש של האדמו"ר הזקן הוא על שאלות בענינים גשמיים ואישיים, ולא רק ציבוריים.
ואלו הן שאלות כמו: לקנות את הבית או לא, לעשות טיפול רפואי או לא. וכו' כיו"ב.
2. חשבונות, אתה לא צריך להיות הכסיל מרים קלון וכו' וד"ל ואכ"מ ברבים...

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' נובמבר 25, 2013 2:08 pm

יין המשמח כתב:2. חשבונות, אתה לא צריך להיות הכסיל מרים קלון וכו' וד"ל ואכ"מ ברבים...
סופר כאן על אנשים שהמרו את פי רבם ועוד החציפו לעשות כן בפניו.
כשאדמו"ר הזקן בענוותו וצדקתו לא מיחה בהם כמאמר חז"ל גדולה ענוה שלא לשמה מתוכחה לשמה וכ"ש הכא שהענוה לשמה עוד הוסיפו לבזותו בזיון שאין גדול ממנו ואמרו שניתנה לו נבואה אחר שחרב בהמ"ק עפרא לפומייהו!
מוטב לי שתכנני כסיל ולא אשתוק על כזה פשע נוראי!!!

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי היימישער » ב' נובמבר 25, 2013 9:11 pm

חשבונות רבים כתב:הוסיפו לבזותו בזיון שאין גדול ממנו ואמרו שניתנה לו נבואה אחר שחרב בהמ"ק עפרא לפומייהו!
מוטב לי שתכנני כסיל ולא אשתוק על כזה פשע נוראי!!!
מה הביזיון הגדול, ולמה אתה חושב שזה כזה פשע נוראי, הלא גמרא ערוכה היא במס' בבא בתרא (דף י"ב ע"א) אמר רבי אבדימי דמן חיפה מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים אטו חכם לאו נביא הוא הכי קאמר אף על פי שניטלה מן הנביאים מן החכמים לא ניטלה אמר אמימר וחכם עדיף מנביא שנאמר (תהלים צ') ונביא לבב חכמה מי נתלה במי הוי אומר קטן נתלה בגדול.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' נובמבר 25, 2013 10:02 pm

היימישער כתב:
חשבונות רבים כתב:הוסיפו לבזותו בזיון שאין גדול ממנו ואמרו שניתנה לו נבואה אחר שחרב בהמ"ק עפרא לפומייהו!
מוטב לי שתכנני כסיל ולא אשתוק על כזה פשע נוראי!!!
מה הביזיון הגדול, ולמה אתה חושב שזה כזה פשע נוראי, הלא גמרא ערוכה היא במס' בבא בתרא (דף י"ב ע"א) אמר רבי אבדימי דמן חיפה מיום שחרב בית המקדש ניטלה נבואה מן הנביאים וניתנה לחכמים אטו חכם לאו נביא הוא הכי קאמר אף על פי שניטלה מן הנביאים מן החכמים לא ניטלה אמר אמימר וחכם עדיף מנביא שנאמר (תהלים צ') ונביא לבב חכמה מי נתלה במי הוי אומר קטן נתלה בגדול.
ברור מלשון הבעל התניא שהובא בתחילת האשכול שהוא סובר שדברי הגמרא שם אמורים רק בד"ת ולא בענייני העולם וכמו שמבואר מהדוגמא שנותנת הגמרא שם. משא"כ באחרים המוזכרים שם ואינני רוצה אפילו להזכירם בהקשר הזה, שניתנה להם נבואה בענייני העולם.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ב' נובמבר 25, 2013 10:09 pm

חשבונות רבים כתב:
יין המשמח כתב:2. חשבונות, אתה לא צריך להיות הכסיל מרים קלון וכו' וד"ל ואכ"מ ברבים...
סופר כאן על אנשים שהמרו את פי רבם ועוד החציפו לעשות כן בפניו.
כשאדמו"ר הזקן בענוותו וצדקתו לא מיחה בהם כמאמר חז"ל גדולה ענוה שלא לשמה מתוכחה לשמה וכ"ש הכא שהענוה לשמה עוד הוסיפו לבזותו בזיון שאין גדול ממנו ואמרו שניתנה לו נבואה אחר שחרב בהמ"ק עפרא לפומייהו!
מוטב לי שתכנני כסיל ולא אשתוק על כזה פשע נוראי!!!

נראה שממש אכפת לך על כבודו של בעל התניא, ולכן אגלה לך ב' דברים:
א. הוא (לא רק שלא מיחה בהם, אלא שהוא) גם ענה להם עצות בענינים גשמיים....
ב. מי שאמר את זה הוא הרבי מליובאוויטש ולא אחר....

ועצה טובה קמ"ל, אל תתעבר כו' ולא תגלה וכו'. וד"ל...

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' נובמבר 25, 2013 11:00 pm

יין המשמח כתב:נראה שממש אכפת לך על כבודו של בעל התניא
אם לא היית כותב את המשפט הזה לא הייתי מגיב. כן. אכפת לי כבודו של הבעל התניא!
יין המשמח כתב:א. הוא (לא רק שלא מיחה בהם, אלא שהוא) גם ענה להם עצות בענינים גשמיים....
ברור שענה. וכי צדיק וחסיד כמוהו ישיב ריקם פני יהודי שמבקש עצה?

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' נובמבר 26, 2013 2:44 am

דבר ראשון הוככחתי שאינך מתכוון לכבודו היא מכך שאתה מתעלם מכך שמי שהביא את ההוכחה הזו הוא הרבי מליובאוויטש, שאמר בפירוש שזוהי הוכחה.
ולשיטתך, באם הוא אומר שעצות אלו הן ענין של נבואה והוא איננו כזה, עליו לומר כי הוא איננו נביא, ומנין לו העזות לענות על שאלות הממוענות לנביאים? אתמהה....

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' נובמבר 26, 2013 2:46 pm

יין המשמח כתב:דבר ראשון הוככחתי שאינך מתכוון לכבודו היא מכך שאתה מתעלם מכך שמי שהביא את ההוכחה הזו הוא הרבי מליובאוויטש, שאמר בפירוש שזוהי הוכחה.
ולשיטתך, באם הוא אומר שעצות אלו הן ענין של נבואה והוא איננו כזה, עליו לומר כי הוא איננו נביא, ומנין לו העזות לענות על שאלות הממוענות לנביאים? אתמהה....

אני כן מתכוון לכבודו של הבעל התניא. מה אני יכול לומר עוד? רק לפרש את מה שנמנעתי מלפרשו כל הזמן, לפי דעתי אנשים (ואין הכוונה לרבי מליובאוויטש ח"ו ואף לא לכבוד תורתך) שמאדירים את שמו של רבם בצורה לא הגיונית כדי להגדיל את שמם ואת שמה של הקבוצה שהם משתייכים אליה, אינם מכבדים את התורה ותלמידי חכמים אלא להיפך...

אתה טוען שהרבי מליובאוויטש אמר את זה? קודם כל תביא מקור, ואחר כך זה יהיה מחלוקת הבעל התניא והרבי מליובאוויטש.

הבעל התניא לא היה נביא אבל היה איש חכם כמובן ולכן ענה על שאלות. וידוע סיפור דומה מהפמ"ג.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' נובמבר 27, 2013 2:32 am

תראה בהערות בהמצורף
ולאחר מכן הנך צריך לילך לקברו ולבקש ממנו מחילה על הוצאת דיבה (שלא היה נביא)...
קבצים מצורפים
נבואה1.gif
נבואה1.gif (45.74 KiB) נצפה 15496 פעמים

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי אדג » ד' נובמבר 27, 2013 3:24 am

אני לא מבין את הדיון המוזר: האם לא ענו כל תלמידי הבעש"ט שאלות בגשמיות, גם על דברים שלא שייך בהם שכל ודעת ישרה? האם לא ראינו בעינינו (ועדיין רואים!) רוח הקודש אצל צדיקים גם בענינים גשמיים? אין החי מכחיש את החי!

ועל כך בהכרח אחד משני פנים: או שנאמר (ומסתמא כך היא דעת רוב העולם) שיש בזה סיעתא דשמיא, או שמזכך שכלו על-ידי התורה, או כל ביאור אחר. או שנאמר (כמו שכתב בפירוש ובבירור והובא לעיל בעל התניא והשולחן ערוך) שכל העונה תשובות בענינים גשמיים הרי הוא בעל רוח הקודש ו(מעין) נבואה.

והבוחר יבחר.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי המעיין » ד' נובמבר 27, 2013 7:26 am

מה מוזר בדיון?
הלא תחילתו הוא בציטוט מאגרת הקודש לבעל התניא, מה אתה עונה לדבריו. לא נראה לי שלתרץ שזהו רק דרך ענווה מסביר את הדברים, הוא מתנגד לזה שישאלו שאלות בגשמיות וכותב שלא היה כן בזמן התנאים והאמוראים אשר כל רז לא אנס להו ונהירין להון שבילין דרקיע, האם דבריו מוזרים?

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי פנימי » ד' נובמבר 27, 2013 8:09 am

יין המשמח לא הבנתי מה הבאת מההערות שם, כותב ההערות יכול לכתוב מה שהוא רוצה, זה לא מוסיף שום דבר לדיון.
אתה בעצמך כתבת כבר את הטענה שאם הוא ענה אח"כ על השאלות זה הוכחה שהוא סבר שהוא נביא, ענו לך שאולי הוא ענה בתור יועץ חכם.
אז הבאת שגם מי שכתב את ההערות חושב כמוך, אז מה? הוא תורה מסיני?
אני לא הייתי דוחה את דברי הגר"ז המפורשים בגלל סברות כאלה.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי אדג » ד' נובמבר 27, 2013 11:29 am

כבר כתבתי שזהו ממש חי את המכחיש את החי לומר שכל מה שענו גדולי הדורות (בעיקר מתלמידי הבעש"ט אך לא רק) לשאלות בענינים גשמיים היה רק מכוח חכמתם.

מי לא שמע על מעשים בהם אמרו צדיקים עתידות שהם נגד השכל וההגיון ממש ונאמנו דבריהם?

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' נובמבר 27, 2013 1:55 pm

אדג כתב:כבר כתבתי שזהו ממש חי את המכחיש את החי לומר שכל מה שענו גדולי הדורות (בעיקר מתלמידי הבעש"ט אך לא רק) לשאלות בענינים גשמיים היה רק מכוח חכמתם.

מי לא שמע על מעשים בהם אמרו צדיקים עתידות שהם נגד השכל וההגיון ממש ונאמנו דבריהם?
אני מאמין בדבר אחד מדברי הבעל התניא יותר מאלף סיפורים שיספרו לי.
מ"מ שערי תירוצים לא ננעלו וודאי מי שבוטח בהקב"ה שיסייענו בזכות התורה והמצוות של הצדיק כדאי שיצליחו מעשיו...

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ד' נובמבר 27, 2013 9:08 pm

1. עכשיו שמתי לב שכתבת כך:
חשבונות רבים כתב:כשאדמו"ר הזקן בענוותו וצדקתו לא מיחה בהם כמאמר חז"ל גדולה ענוה שלא לשמה מתוכחה לשמה וכ"ש הכא שהענוה לשמה עוד הוסיפו לבזותו בזיון שאין גדול ממנו ואמרו שניתנה לו נבואה אחר שחרב בהמ"ק עפרא לפומייהו!
מוטב לי שתכנני כסיל ולא אשתוק על כזה פשע נוראי!!!

ויוצא שהנך חולק על רמב"ם מפורש שכתב באגרת תימן שלו שבשנת ד'תתקע"ו תחזור הנבואה לישראל.
וכן בגמ' שכתוב שהפסיקה הנבואה לא כתוב שבטלה וראה בכ"ז במ"ש הרה"ג ראובן מרגליות ז"ל בפרקי גילויים - הקדמה לשו"ת מן השמים http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?11018&.
ולשיטתך שמואל הנביא שהיה בזמן בעלי התוס' היה נביא שקר רח"ל???

2. פנימי, דבר ראשון תסתכל שוב בהערה 97, ותראה מהו המקור של הציטוט. דבר שני, כותב ההערות הוא הרבי מליובאוויטש.

3. אבאר כאן שוב פעם דבר עקרוני, באם מחזיקים את האדמו"ר הזקן לאדם אשר איננו שקרן, לא לעצמו ולא לאחרים, הרי כאשר הוא עונה לשאלות ששואלים אותו לא רק כהתייעצות האם לקנות או לא לקנות וכו', אלא שאלות של חיים ומות ועד לשאלות של היכן נמצא בעלה של העגונה וכו' כידוע הסיפור עם ר' מאיר רפאל'ס, הרי שבזה הוא מגלה שהוא נביא, שאילולי כך, לא היה עונה, אלא משיב שאינו יודע.

ואקוה שיהא די בזה..

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' נובמבר 27, 2013 9:20 pm

הרב יין המשמח מאד.
חמסי עלי שנכנסתי להשיב לך בדבר הזה ועכשיו אינני יכול לשתוק שמא יאמרו וכו'
אין לי הרבה מה להגיד לך. אתה פשוט מתעלם מהדברים המפורשים באגרות הקודש וזה רק מוכיח את הנקודה שלי.

חשבונות רבים כתב:אתה טוען שהרבי מליובאוויטש אמר את זה? קודם כל תביא מקור, ואחר כך זה יהיה מחלוקת הבעל התניא והרבי מליובאוויטש
נגיד שהבאת מקור. אז זה מחלוקת.

יין המשמח כתב:ולאחר מכן הנך צריך לילך לקברו ולבקש ממנו מחילה על הוצאת דיבה (שלא היה נביא)...
אדרבה...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 27, 2013 10:07 pm

יין המשמח כתב:ולשיטתך שמואל הנביא שהיה בזמן בעלי התוס' היה נביא שקר רח"ל???


הערה: אם כוונת כתר"ה לרבינו שמואל החסיד הקדוש והנביא אביו של רבינו יהודה החסיד אב החכמה, הרי שאין הכוונה בכינוי "נביא" לנבואה ממש, ואין מי חרבותינו הראשונים שטען כי קיימת נבואה כזו בזמננו (וקיימת על כך תשובה מקיפה של רבינו הרשב"א שנבואה בחו"ל ובזמה"ז היא מן הנמנעות הגמורות)

(ואיני נכנס לגוף הויכוח בין כתר"ה לבין כב' הרב חשבונות רבים)

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ה' נובמבר 28, 2013 7:57 pm

דבר ראשון, ראה מ"ש הר"ר מרגליות (צירפתי קישור לעיל), ומביא שם מקורות רבים על השראת הנבואה ורוח הקודש ובחוצה לארץ.
דבר שני, אם תסתכל למעלה בשיחת הרבי מליובאוויטש, בהערה הוא מצטט את הצמח צדק - נכדו של האדמו"ר הזקן, שכך כותב הוא על סבו.
דבר שלישי, חב"ד לא התברכה כ"כ בתעשיית סיפורי הגדולים (שהתרחשה בשנות המ"מים והלאה) - לקיחת סיפורים מהש"ס וכו', והדבקת שמותיהם של הגדולים וד"ל, אלא הקפידו לספר בדיוק הכי גדול כידוע ומפורסם.
דבר רביעי, נבואה פירושה אמירת דברים גשמיים - כלומר, היכן האתונות, וכיצד אתפרנס; ודברים אלו ראינו, לא רק אצל האדמו"ר הזקן והבעש"ט, אלא גם אצל תלמידיהם ותלמידי תלמידיהם, ואף שאכמ"ל אציין שתברר מיהו היחידי שאמר שינצחו במלחמת ששת הימים ויום כיפור, ומי הודיע כי לא יהיה נשק כימי במלחמת המפרץ, ואין להכחיש את הידוע ומפורסם...
ולסיום מר חשבונות, אשאלך שאלה קצת אישית, אתה שכ"כ חרד לכבודו, ואינך רוצה שיאדירו אותו לחינם, האמנם קובע אתה עיתים בתורתו, ללמוד את כל ספר התניא - כולל היכן שהוא לא מדבר על מה שנח לך לצטט, את מאמרי דא"ח הרבים שאמר, ועליהם מסר את נפשו עד שהלשינו עליו בסיבתם כי הוא מורד במלכות, כידוע הסיפור המפורסם של י"ט בכסלו, ואכ"מ.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יתר10 » ה' נובמבר 28, 2013 8:06 pm

יין המשמח כתב:אלא הקפידו לספר בדיוק הכי גדול כידוע ומפורסם.
אכן אכן, וכמבו' בארוכה ב'סיפורים וגלגוליהם'

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ה' נובמבר 28, 2013 8:08 pm

אני מקווה שאתה מבין יידיש
קבצים מצורפים
נבואר, פתיחה לאגרת הקדש.pdf
(60.81 KiB) הורד 410 פעמים

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ה' נובמבר 28, 2013 9:41 pm

יין המשמח כתב:ולסיום מר חשבונות, אשאלך שאלה קצת אישית, אתה שכ"כ חרד לכבודו, ואינך רוצה שיאדירו אותו לחינם, האמנם קובע אתה עיתים בתורתו, ללמוד את כל ספר התניא - כולל היכן שהוא לא מדבר על מה שנח לך לצטט, את מאמרי דא"ח הרבים שאמר, ועליהם מסר את נפשו עד שהלשינו עליו בסיבתם כי הוא מורד במלכות, כידוע הסיפור המפורסם של י"ט בכסלו, ואכ"מ.
היום עסקתי בדבריו של הגר"ז וגם אתמול.
בקשר לכל השאר לא מצאתי שום דבר שעונה על מה שכתבתי לך כך שאין לי למה להתייחס.
(את חוסר הדיוק בפרשנות שלך למקורות למיניהם שהבאת אתה יכול למצוא לבד אם רק תנסה לחפש).

זיל בתר רובא
הודעות: 65
הצטרף: ג' יולי 02, 2013 2:13 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי זיל בתר רובא » ה' נובמבר 28, 2013 10:14 pm

בקיצער הטענה היא כזאת אם הגר"ז אמר שאפשר לשאול רק נביא ממש, ובסוף הוא ענה לשאלות גשמיות כנראה שהוא נביא ממש. זה טענה דומה לטענה, אם הבנו ממישהו שהוא משיח ובסוף הוא נפטר כנראה שהוא לא מת.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יין המשמח » ו' נובמבר 29, 2013 3:38 am

חשבונות רבים כתב:היום עסקתי בדבריו של הגר"ז וגם אתמול.
בקשר לכל השאר לא מצאתי שום דבר שעונה על מה שכתבתי לך כך שאין לי למה להתייחס.
(את חוסר הדיוק בפרשנות שלך למקורות למיניהם שהבאת אתה יכול למצוא לבד אם רק תנסה לחפש).

1. עסקת בספרי הנגלה שלו או החסידות.. וד"ל.
2. תסתכל בPDF שצירפתי לעיל ובמצויין שם בחלק התחתון של הדף.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ו' נובמבר 29, 2013 10:11 am

יין המשמח כתב:
חשבונות רבים כתב:היום עסקתי בדבריו של הגר"ז וגם אתמול.
בקשר לכל השאר לא מצאתי שום דבר שעונה על מה שכתבתי לך כך שאין לי למה להתייחס.
(את חוסר הדיוק בפרשנות שלך למקורות למיניהם שהבאת אתה יכול למצוא לבד אם רק תנסה לחפש).

1. עסקת בספרי הנגלה שלו או החסידות.. וד"ל.
2. תסתכל בPDF שצירפתי לעיל ובמצויין שם בחלק התחתון של הדף.

1. השאלה כמה פעמים ביום חשבונות לומד תניא ממש לא קשורה לנושא האשכול שהוא דברי הבעל התניא באגרות הקודש ואפילו לא קשורה לנושא השני שסטית אליו כדי להתחמק והוא האם אני מכבד את הבעל התניא (כן!). אתה מוזמן לפתוח על זה אשכול נפרד.
2. הסתכלתי.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 12, 2017 12:32 am

גמ' חולין פה: רבי חייא נפל ליה יאניבא בכיתניה אתא לקמיה דרבי אמר ליה שקול עופא ושחוט על בוביתא דמיא דמורח דמא ושביק ליה.

אבןטובה

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' יוני 12, 2017 2:44 am

עושה חדשות הוא צודק יש לו חז"ל
ואני אוסיף על דבריו ממד' שוח"ט על תהלים קפיטל א
דמי שנותן עצות לש"ש מועלת כמו ר' אלעזר בן ערך
ע"ש ותמצא נחת

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 12, 2017 11:48 am

יין המשמח כתב:אני מקווה שאתה מבין יידיש

א. הספר הזה הוא מתוך שיעורי תניא שהוגהו ע"י הרבי מליובאוויטש (האחרון).
ב. יש אותו בתרגום לעברית באותו שם - שיעורים בספר התניא.

יאיר1
הודעות: 1652
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יוני 12, 2017 12:50 pm

נושא טעון....
הרי כל אחד בין כך ינהג כפי נטיית ליבו אז בדיוק שאלה לבית מדרש כאן...
למען הגילוי הנאות, אני לא מאלה שעולים לעיתים תכופות לשאול בעצת גדולי הדור בעניינים גשמיים, אך אל לזלזל במי שנוהג כן.
אמנם פעם אחת בחיי שאלתי אחד מגדולי הדור, ולא שבתי על כך, מכיון שראיתי שנטיית ליבי אינה שלימה עם כגון דא, אך כן הלכתי להיוועץ ברב גדול פעמים בודדות, ומשום שמלבד ידיעתו הרחבה בתורה ועמלו בתורה ויראת שמים, יש לו גם שכל ישר ויכולת לנתח ספק בצורה נבונה, ללא התחשבות בשיקולי סרק וכדו'....
בסופו של יום אדם רוצה להתייעץ עם חכמים, וגדולי הדור הם חכמים גדולים. הבעיה בזה היא רק שכרגיל אין שהות לפרוס את כל המעשה בפני אותו הגדול, כך שצריך נס ממש שיוכל לתת עצה הגונה. אלא שהחוש מעיד שכרגיל זה מצליח, על אף שיש מקרים רבים שלא, עדיין על דרך רוב זה מצליח.
להוציא מהכלל הוא הגרח"ק שאצלו פשוט ישנם מופתים בלתי ניתנים להבנה כלל.
אחד מרבותי, שאינו מתפעל כלל מכל העניינים הללו, כאשר מזכירים את הגרח"ק תכף נכנע ומשתתק ומודה בבחינת מלאך רע עונהבעל כורחו עונה אמן, ומספר שאף בדידו הוה עובדא נוראה אצל הגרח"ק.
וכל אחד ינהג כנטיית ליבו, ואין בזה חובה או איסור.

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' יוני 12, 2017 3:41 pm

אדג כתב:אני לא מבין את הדיון המוזר: האם לא ענו כל תלמידי הבעש"ט שאלות בגשמיות, גם על דברים שלא שייך בהם שכל ודעת ישרה? האם לא ראינו בעינינו (ועדיין רואים!) רוח הקודש אצל צדיקים גם בענינים גשמיים? אין החי מכחיש את החי!

ועל כך בהכרח אחד משני פנים: או שנאמר (ומסתמא כך היא דעת רוב העולם) שיש בזה סיעתא דשמיא, או שמזכך שכלו על-ידי התורה, או כל ביאור אחר. או שנאמר (כמו שכתב בפירוש ובבירור והובא לעיל בעל התניא והשולחן ערוך) שכל העונה תשובות בענינים גשמיים הרי הוא בעל רוח הקודש ו(מעין) נבואה.

והבוחר יבחר.


ז"ל הרה"ק מקאליסק (פרי הארץ אגרת לד)

וגם כבוד הרב רחמאי הנ"ל, ידיד ה' ישכון לבטח עליו חופף עליו כל היום חבילי טרדין מן בני אנשא נצבים עליו מן בקר עד ערב, ויתקבצו אליו כל איש מצוק ומר נפש ואשר לו נושה, שואלין ודורשין מאתו כאשר ישאל איש וכו' בכל דבר קטון וגדול, והלא גם באורים אינם נשאלים אלא למלך, גם בנביאים גם בחלומות, לא כאלה חלק יעקב להטריח בדברים קטנים. ורבנן קשישאי לא עבדי הכי אפילו בצרכי רבים. בגמרא (תענית כג ע"ב) מעשה גבי חנן הנחבא הוי משדרי רבנן ינוקי דבי רב וכו', עוד (שם כד) אצל רב יהודא דבעו רבנן מרב כהנא שמעיה דנעשיה דליפוק לשוקא ונחזי מאי דאיכא בעלמא, ולא היו מודיעים בעצמם כי היכי דלא ליטרדיה. והרי אין עושין מצוות חבילות (ברכות מט ע"א) שלא יתבטלו ברובם, כ"ש חבילי טרדין:
גם בימי אדמ"ו זצוק"ל (המגיד ממעזריטש) לא ראיתי נוהגין כן באו אליו אנשים בלא שמוש כניסה ויציאה, ואם קדמו וכנסו לאיזה דבר גדול ממילא מפסיקין לתפלה, ובכל זאת היו נזהרים איך ומה לאמרו למען לא תכבד עליו. וכל המעשיות שמספרים מפני שנתקבצו יחד דרך ספור, הנדמה בעיניהם שהיה תמידין כפעם בפעם, אנכי היודע ועד שלא היה כי אם באקראי פעם בשנה או בשמיטה ולא מעשה בכל יום, כי לא נביא היום יקרא רואה מה למעלה מה למטה בטרדות ענינים שונים מכלה ימים ומבלה זמנים, הי תורה והי יראה. ממה נפשך מי זה האיש ירא ה' שומע בקול עבדו אשר הלך אליו, אם לדבר יראה הלך נוגה לו, ואם לדבר הרשות שהיה לו לבטוח בה' ולא בטח ויראת שדי יעזוב (ע"פ ברכות ו ע"ב) המעולה לכל כי באוריתא מתנהג עלמא, ותכלית תורה תשובה. הרי שבתשובה ויראה מתנהג העולם, והכל בידי יראת שמים:

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 12, 2017 4:20 pm

משוש דורים כתב:וכל המעשיות שמספרים מפני שנתקבצו יחד דרך ספור

זה בכלל דבר חשוב, לשים לב שהצדיקים לא עשו ניסים כל רגע, אלא שסיפורי המופתים הם אלו שממלאים את הספרים, ואילו רוב הזמן של הצדיקים היה מלא מסיפורים "פשוטים" שאדם נכנס לצדיק וקיבל ברכה/עצה/הדרכה והכל הסתדר בדרך הטבע בלי משהו מיוחד.

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ג' יוני 13, 2017 10:56 am

הענין הזה של לשאול רב על כל הצעת עבודה או מעבר דירה, התחיל לאחר שההשקפה נהייתה מסורה רק לגדולי גדולים, וממילא אי אפשר לחשוב לבד מהי ההשקפה ודעת התורה בנושא, שהרי מי אני זבוב קצוץ כנפיים שידע מה השקפת התורה בענין, ואולי רח"ל אתחיל לחשוב גם מהי השקפת התורה בנושא של בחירות, או לצאת לעבוד וכל כיוצ"ב, וממילא לאחר שהציעו לאשה עבודה להיות ממלאת מקום בת"ת שלא ידוע מספיק מהי השקפת עולמו בנושא מסוים, חייבים לעמוד שעות בתור ברח' פלוני בב"ב, ולהציג את 'כל צדדי השאלה' בשניה וחצי, ולצאת עם התשובה המחודשת 'ברכה והצלחה'.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 13, 2017 10:59 am

זה נכון בציבור הליטאי, אבל אצל חסידים תמיד היו כאלה שהיו דבוקים באדמור שלהם באופן מופלג עד כדי שהיו שואלים אותו על כל פרט קטן בחייהם. כמובן שלא מדובר על כל החסידים, והיו הרבה חסידים ששאלו רק בדברים גדולים, והיו גם כאלה שלא שאלו בכלל כי לא רצו להטריח את האדמור בענינים גשמיים וכו', אבל היו גם היו ששאלו על כל דבר הכי קטן, ויש ע"ז סיפורים שונים

מעיין
הודעות: 1978
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי מעיין » ג' יוני 13, 2017 6:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
משוש דורים כתב:וכל המעשיות שמספרים מפני שנתקבצו יחד דרך ספור

זה בכלל דבר חשוב, לשים לב שהצדיקים לא עשו ניסים כל רגע, אלא שסיפורי המופתים הם אלו שממלאים את הספרים, ואילו רוב הזמן של הצדיקים היה מלא מסיפורים "פשוטים" שאדם נכנס לצדיק וקיבל ברכה/עצה/הדרכה והכל הסתדר בדרך הטבע בלי משהו מיוחד.

שמעתי צחות מהרה"ק ר' יעק'לע מפשווארסק זצ"ל [אפשר לשמוע אותו בשיעוריו שנקלטו, איני זוכר כרגע היכן]
דגם מצדיקי וגאוני ליטא היו בעלי מופתים, ולא רק מהרביים שבסביבות הונגרי'
ומה שלא שמענו מהם הסיבה פשוטה...
אנשי הונגרי' אם הבטן כאב להם מיד הלכו להרבי והזכירו, והנה אמרו ז"ל רוב חולים לחיים, ונתרפאו, ורבם נהפך לבעל מופת...
אבל אנשי ליטא, עד שלא גסס קרובו לא הלכו להזכיר, והרי רוב גוססין למיתה, והפלא לא אירע... שפתים ישק...
כמובן שאמר זאת בדרך צחות, להוציא את הרעיון מה שמונח בזה ולא להתלוצץ ח"ו מצדיקי אמת וברכתם, מה שהי' הן מתלמידי בעש"ט והן מתלמידי הגר"א בכח תורתם וצדקתם...

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: לשאול רב בעצה גשמית -שיטת הגר"ז

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' יוני 29, 2017 10:16 am

מעיין כתב:
עזריאל ברגר כתב:
משוש דורים כתב:וכל המעשיות שמספרים מפני שנתקבצו יחד דרך ספור

זה בכלל דבר חשוב, לשים לב שהצדיקים לא עשו ניסים כל רגע, אלא שסיפורי המופתים הם אלו שממלאים את הספרים, ואילו רוב הזמן של הצדיקים היה מלא מסיפורים "פשוטים" שאדם נכנס לצדיק וקיבל ברכה/עצה/הדרכה והכל הסתדר בדרך הטבע בלי משהו מיוחד.

שמעתי צחות מהרה"ק ר' יעק'לע מפשווארסק זצ"ל [אפשר לשמוע אותו בשיעוריו שנקלטו, איני זוכר כרגע היכן]
דגם מצדיקי וגאוני ליטא היו בעלי מופתים, ולא רק מהרביים שבסביבות הונגרי'
ומה שלא שמענו מהם הסיבה פשוטה...
אנשי הונגרי' אם הבטן כאב להם מיד הלכו להרבי והזכירו, והנה אמרו ז"ל רוב חולים לחיים, ונתרפאו, ורבם נהפך לבעל מופת...
אבל אנשי ליטא, עד שלא גסס קרובו לא הלכו להזכיר, והרי רוב גוססין למיתה, והפלא לא אירע... שפתים ישק...
כמובן שאמר זאת בדרך צחות, להוציא את הרעיון מה שמונח בזה ולא להתלוצץ ח"ו מצדיקי אמת וברכתם, מה שהי' הן מתלמידי בעש"ט והן מתלמידי הגר"א בכח תורתם וצדקתם...

אם זו לא ליצנות, מה זו ליצנות? למעשה ה'וורט' הזה לא מראה על 'צדיקי וגאוני ליטא' שהיו בעלי מופתים, אלא מראה רק על הרביים שבהונגריה שלא היו בעלי מופתים...


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 300 אורחים