הודעהעל ידי מורה צדק » ד' אפריל 27, 2011 1:04 am
אעתיק מעט ממה שכתבתי בזה, קצת באיחור, וטוב מלא כלום (חלק מהמקורות ראיתי בגליון פנינים)
הראשון שהזכיר מנהג זה היה ר' זעליקמן מבינגא תלמיד המהרי"ל בחי' עמ"ס פסחים עמ' קצה אות יא, שראה שיש נוהגים כך ולא ידע טעמם. וסמך זאת על מ"ש [פסחים יג.] שאין בן דוד בא לא בערבי שבתות ולא בערבי ימים טובים מפני הטורח, ואם יבא אליהו הנביא בליל פסח כאשר אנו מקוים ומחכים לו בלילה זה, וצריך גם הוא לכוס, ואפי' עני שבישראל לא יפחתו לו מד' כובות, ואי לא הוי כוס מוכן אנו צריכים להתעסק לו בכוס, ודלמא ימנע מסדר של פסח וכו'. ועוד מצנו בזה בספר פסח מעובין לבעל כנסת הגדולה, שכתב גבי הא דלא יהא הכוס פגום, שאפשר שלכך נהגו בני אשכנז להניח כוס אחד ריקן חוץ מן הכוסות הנצרכים למסובין בשולחן, להריק כל הנשאר מכוסות המסובין שם, וקורין אותו כוס של אליהו הנביא זכור לטוב, והנהני המנהג הזה, וכן אני נוהג, ומשיורי הכוסות הללו הניתנין בתוך הכוס הזה אני שותך בתוך הסעודה [וע"ע מועד לכל חי סי' ד' אות ל' וביפה ללב ח"ב או"ח סי' תעב סק"ו]. אך בשו"ת שתי הלחם לרבי משה חאגיז זצ"ל ס"ס מו שתמה על מנהג זה, דאף דהוא מנהג יפה, אך ליחסו לאליהו הנביא אינו נכון, וזלזול הוא בכבודו.
וכתב שם שנשאל על טעם זה, שבתחלת הסדר ממלאים כוס ביין ואומרים זה הכוס לאליהו הנביא וכו', ואף שנראה זר מפני שאין לו שורש וענף, ומאן דכר שמיה דאליהו בליל פסח, ואינו אלא כניחוש נשים והבליהם. ומחה על האומר כן, הוי זהיר בדבריך ואל תלעיג במנהגן של ישראל דכעין תורה היא לכל הפחות, אמנם אם נחקור נמצא שהוא תורה ממש, על הכנת הכוס לאליהו הנביא זכור לטוב, יש לו שורש למטה וענף עץ עבות למעלה, דהנה ודאי שמעת עד כה טעם הכנת הכסא לאליהו בשעת המילה, וכינוי השם שהוא אליהו מלאך הברית כי הוא זה הנה שכרו אתו, והפה שאסיר לדבר על ישראל שהפרו את הברית, הוא הפה שמאשר ומעיד על ישראל ונעשה סניגור בהיות עד הרואה שישראל מקיימין את הברית, א"כ הכא זכינו לקיים מנהגן של ישראל בליל פסח להכין לו כסא דמהמנותא ומטה ושלחן ערוך שבו ישראל מקיימים את הפסח שאחד מחוקותיו ומשפטיו הישרים, הוא יתברך אשר צוה עליו וכל ערל לא יאכל בו להביא את שמתו אחיו מחמת מילה. ולדעת רבי יהושע אפי' מילת עבדיו מעכבתו מלאכול בפסח ממאי דכתיב אז ומלתה אתו אז יאכל בו [שמות יב מד וברש"י דם מכילתא מס' דפסחא טו], והוצרכו בני ישראל לקיים מצות מילה קודם שאכלו מהפסח, ונאמר [יחזקאל טז ו] ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך, ודרשו רבותינו [שה"ש רבה ה ג ובתנחומא וירא ד], זה דם מילה ודם פסח, אם ודאי להגיד שבחן של ישראל ולהזכירם לפני הקב"ה שהם קיימה מה שקיבלו במצות פסח התלויה במילה, אין כאן ספק כי בא יבא ברכה אליהו ז"ל בכל בתי ישראל לקראות קיום המצוה אחת שהיא שתים, פסח ומילה, שהם מקיימים ויעלה לנו השמימה להליץ בעד כלל ופרט ישראל, למהר ולהחיש גאולתם ופדיון נפשם בגאולה אחרונה דהאי דרגא בתראה דגואל אתקראי שיהיה במהרה בימינו אמן. ועוד כתב שם דהואיל וארבע כסי דהאי לילא ארבע גאולות קרינן להו, וארבעה גאולות נינהו, ראוי ונכון להכין כוס זה בשם אליהו, כי הוא המבשר את הגאולה האחרונה. [ע"ע זכר דוד ממודינא מאמר ראשון פכ"ו ובנפ"מ עמ' קעד].
עוד טעם כתבו בזה, שאין לנו אורח גדול יותר בלילה זה מאליהו הנביא [הגה' החוות יאיר על ספר המנהגים לרבי יוזפא שמש ח"א עמ' פה], ועוד שהמזיקין בורחין משמו של אליהו הנביא [שם], ויל"ע על טעם זה מה הוא נצרך בלילה זה.
וכתב באוצר כל מנהגי ישורון עמ' קמד אות יח בשם הגר"א מוילנא, ע"פ הא דנחלקו בפסחים קיח: אי בעינן כוס חמישית, ולא אפסקא הלכתא, אלא כשיבוא אליהו יוכרע הדבר, ולכך מוזגין הכוס מספק, ואין שותין ממנו [וכן הביא בטעמי המנהגים אות תקנא, וכן הביא בהליכות שלמה פסח עמ' שכט בערה 1 שהגרש"ז אויערבך היה מזכיר טעם זה]. ובהגדש"פ באור זכר יהוסף דף כ' ע"א כתב דטעם זה הוא השערה רחוקה בסגנון הנוטה הדרשי. ויל"ע מה פגם מצא בטעם זה. ובדומה לטעם זה הובא בהגדש"פ אוצר דברי המפרשים עמ' תסה בשם ספר המאור הגדול, דמאן דאמר דס"ל דבעינן ה' כוסות הוא ר' אליהו כמובא בילקוט בא סוף רמז רח, ולכך קוראים כוס של אליהו על שמו. ועי' בקובץ ישורון תש"ס עמ' תשכח אם יש תנא או אמורא ששמו אליהו.
וע"ע בספר שערי אברהם דף לג ע"ב אות כה שכתב לבאר עפ"ד הגמ' בברכות כט: אמר ליה אליהו לרבי יהודה וכו', לא תרוי ולא תחטא, ובגיטין ע. דאליהו אמר אכול שליש ושתה שליש, ולפ"ז היינו צריכים למעט בשתיה, ובהיות ואנו שותים יותר מכל ימות השנה, מוזגין כוס אחד בשביל אליהו, להראות ולהזכיר שאף שהותרה הרצועה במעטף אפ"ה יש להזהר שלא לבא לידי שכרות, ויזכרו דבריו לא תרוי ולא תחטא.
כתב בספר בני יששכר [חודש ניסן מאמר ד'], דהטעם לזה עפ"ד המדרש [שה"ש רבה א מב], באותו היום שעלה אליהו למרום המליכו את המלך הראשון באדום כשמרדו על ישראל כמו שאמר הכתוב בימים ההם אין מלך לאדום, ואח"כ מרדו והעמידו מלך, זה היה ביום שעלה אליהו למרום, והנה נמשכה מלכותם בעוה"ר עד יבוא אליהו בחזרה ויבשרנו כמ"ש הכתוב [מלאכי ג כג] הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא וגו'. הנה לזה הטעם בכוס רביעי הזה באמרינו שפוך חמתך אל הגוים וכו', אז מזמנין את אליהו הנביא לבוא בחזרה לבשרנו.
עוד ראיתי טעם בזה, בקול מבשר ח"ג פסח אות יב בשם ר' בונם מפשיסחא זצ"ל (וכן הב"ד בפי' צמח מנחם על ההגדש"פ) אשר מלשון ההגדה מוכח שאליהו הנביא חיברו, ובפרט ממאמר ברוך המקום ברוך הוא, שאליהו הנביא חיברו, שלשון זו מוזכרת כמה פעמים (מ' פעמים) בתנא דבי אליהו. ועל כן אחר קיום כל סיפור יציאת מצרים בהגדה, ואכילת מצה ומרור, ושתית ד' כוסות כנגד ד' לשונות של גאולה, אנו מקדמים את פניו של אליהו הנביא זכור לטוב, מסדר ההגדה. ובפרט דפתיחת הגאולות היתה גאולת מצרים, ובפרט לגאולה העתידה. ועכשיו הוא עת המוכשר להוציא מהכח אל הפועל, מההעלם אל הגלוי, שהגאולה העתידה תבוא במהרה בימינו. ובזכות זה יבא ויבשר לנו הגאולה השלימה במהרה בימינו.
עוד ראיתי בשם ספר שערי אברהם דף לג ע"א אות כה על פי מ"ש גאון עוזינו הגאון החיד"א בשמחת הרגל בשם הרב לב אריה פרשת וארא שהיו צריכים לישב במצרים ת"ל שנה כמנין ה' פעמים שם אלהים, וישבו פ"ו שנים כמנין שם א' של אלהים, והד' שמות נהפכו לרחמים והם ד' לשונות של גאולה, וכנגדם אנו אוכלים ד' זיתים של מצה, ואנו שותים ד' כוסות. ויתבאר הענין שנהפכו ד' שמות אלהים לרחמים ע"י אליהו הנביא ע"ה, שאליהו מקבל עליו יסורין בשביל ישראל, ונתמתקו ד' שמות ולא נשאר אלא א', ולכך אנו מוזגין כוס נוסף, וקורין לו כוס של אליהו, כוס בגימט' פ"ו, שעל ידו לא היו בגלות אלא כמנין כוס א' ושאר ד' פעמים נתמתקו לרחמים. ורמז לזה יש בתרגום יונתן בן עוזיאל [שמות ד יג] שלח נא ביד תשלח, שלח כדון שליחותך ביד פנחס דחמי למשתלחא בסוף יומיא. וכן במסורה [וארא ו ו] לכן אמר לבני ישראל, לכן אמר הנני נותן לך את בריתי שלום, והך קרא נאמר אצל פנחס אליהו, וזה גם דברי הגמ' בברכות ד: אליהו בארבע, שמיתק ד' פעמים שם אלהים.
טעם נוסף כתב בטללי אורות הגדש"פ עמ' שעח, ע"פ הדין דיש לשייר מקום ריק בשלחן זכר לחורבן [ש"ע או"ח סי' תקס ס"ב], ובלילה זה שהשמחה על היין, יש לעשות בה זכר לחורבן ביין, ועל כן אנו מניחים כוס ריקנית, אך זה בב' כוסות ראשונות, אך ב' כוסות אחרונות שהם כנגד הגאולה העתידה, אדרבה, אנו ממלאים את הכוס הריקנית לסימן של תקוה. ואנו קוראים לכוס זו ע"ש אליהו הנביא ולא על שמו של משיח, דאמרינן [עירובין מג. ועי' פסחים יג. שלפי מה שאיתא התם אין לזה יסוד] אין בן דוד הא ביו"ט ובשבת, ולכך אין לקרותו כוס של משיח.