דרך אמונה הלכות ביכורים פ"ב הלי"ט ס"ק ק"מ
וה"ה בתבואה מיד שיתבשל השבולת הראשונה קושרן בגמי וקורא להן שם בכורים [צהה"ל: ה' א"י להטור דין קדושת הארץ סי' א']:
אבןטובה כתב:מנחות סט. מי סברת בכורים לפירא קא אמרינן למזבח קא אמרינן
אבןטובה כתב:מנחות סט. מי סברת בכורים לפירא קא אמרינן למזבח קא אמרינן
אבןטובה כתב:מנחות סט. מי סברת בכורים לפירא קא אמרינן למזבח קא אמרינן
אִיךְ-מֶיְין כתב:לגבי השאלה הראשונה, מצאתי בבכור שאול
דאין לומר דאי אפשר לעשות בכורים אלא אלו שביכרו, דודאי אין ענין להביא המבכרים אלא לכתחלה, וכמ"ש הריטב"א, ותנן נמי בפ"א מ"ז והשני מאותו המין דלר"י מביא וקורא, אף שאינם בכורים, וכן באבדו הבכורים מפריש אחרים תחתיהם, וכן מי שלא הפריש במחובר מפריש בתלוש כמ"ש הרמב"ם, וסתמא היינו אף בזמן הבציר שאינו יודע מי נתבכר תחלה, ולעולם כשיורד לתוך שדהו נמי אינו יכול לדעת בבירור מי ביכר תחלה ממש, ולא למדנו שיעור עד כמה נקראים בכורים, ובחטים ושעורים לא למדנו כלל שצריך לשים לב איזה בכרו תחלה, ואשכחן ואם תקריב מנחת בכורים ולא מצאנו אף למצוה שיחפשו שעורים שבכרו תחלה לאחרים, ומיהו שמא כל השעורים הגמורות בפסח חשיבי בכורים, דרוב השעורים טרם נגמר בישולם בזמן ההוא,
בברכה המשולשת כתב:יש להעיר שהלכות א"י הנ"ל אינן לטור
שש ושמח כתב:בברכה המשולשת כתב:יש להעיר שהלכות א"י הנ"ל אינן לטור
האם זה אומר שא"א להסתמך עליהן כלל?
קו ירוק כתב:ומה כוונת דברי רס"ג ור"י ן'גיאת?
שש ושמח כתב:לא ראיתי כלל את ד' הרס"ג ורי"צ גיאות שהביא שם, ואשמח אם יובאו כאן
אבל את דברי ר"נ אב הישיבה ראיתי, וקשה להכחיש שזו כוונתו. אמנם איני יודע האם דסמכא הוא [הן ר"נ אב הישיבה בעצמו שאין לי ידיעה, בבורותי, האם הוכר כסמכות בעיני חכמי דורו, והן מסדר הפירוש, שכפי שראיתי ברפרוף בהקדמה הוסיף ליקוטים על הפירוש].
מה שנכון נכון כתב:ר"נ אב הישיבה מצטט שם את ספר המצוות לרב חפץ בן יצליח.
יזל מדליו כתב:קו ירוק כתב:ומה כוונת דברי רס"ג ור"י ן'גיאת?
אין הוכחה כלל מהרס"ג שמביאים ביכורים רק מהפירות ולא מחיטה ושעורה. ושהוא חולק על הרמב"ם.
יעיין כבודו בתוך ספרו של הרס"ג וישפוט.
יזל מדליו כתב:
ג. מי זה ריצ"ג ? מתי יצא לאור ? באיזה מערה הוא נמצא ? לא יודע כמה מוסמך וחשיבות יש לזה, יתירה מזאת שעל ראשונים יותר מוסמכים כגון המאירי היו כמה מגדולי ישראל , שלא ייחסו חשיבות כ"ש וכ"ש לריצ"ג.
יזל מדליו כתב:
ג. מי זה ריצ"ג ? מתי יצא לאור ? באיזה מערה הוא נמצא ? לא יודע כמה מוסמך וחשיבות יש לזה, יתירה מזאת שעל ראשונים יותר מוסמכים כגון המאירי היו כמה מגדולי ישראל , שלא ייחסו חשיבות כ"ש וכ"ש לריצ"ג.
יזל מדליו כתב:אף פוסק לא השתמש בריצ"ג אפילו רק כתוספת לראשונים אחרים, ובודאי לא כנגד סוללה שלימה של אמוראים וראשונים כנגדו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים