דראל כתב:אונקלוס מקפיד לתרגם כל רמאות (מצד ישראל) כחכמה, הסיבה לכך היא אפולוגטיקה כנגד החיים בתקופתו.
גוראריה כתב:דראל כתב:אונקלוס מקפיד לתרגם כל רמאות (מצד ישראל) כחכמה, הסיבה לכך היא אפולוגטיקה כנגד החיים בתקופתו.
הוא מסר על כך הצהרה בכתב או בע"פ?
דראל כתב:אונקלוס מקפיד לתרגם כל רמאות (מצד ישראל) כחכמה, הסיבה לכך היא אפולוגטיקה כנגד החיים בתקופתו.
דראל כתב:כיון שאונקלוס פירש את ערמה/מרמה כ'חכמה', מתוך עקביות הוא ממשיך לצעוד באותו פירוש.
נוטר הכרמים כתב:חכימו מיא להבקע באופן כזה ע"י הרוח שיסברו המצרים שהרוח עשתה זאת.
נוטר הכרמים כתב:ועד"ז יל"פ הא דאיתא בפיוט יום ליבשה: הטבעת בתרמית רגלי בת ענמית, היינו שאת המצרים שהם בני ענמית (כמ"ש ומצרים ילד את ענמים), הטביע ה' בתרמית.
זקן ששכח כתב:דומה שכתה"י והמפענח תחתיו - אינם תואמים. עיין נא.
שייך כתב:אפשר,ובתוספת להנ"ל, דמבואר בחז"ל שכל ענין השלושת ימים במדבר
היה לגרום למצרים לרדוף ולהאבד, והיינו התרמית שנמשכה יותר משנה,
להטביע בת ענמית.
נהנה מהאוצר כתב:כתב הרמב"ם (בהל' יסודי התורה פ"ח ה"א) דכל מה דהקב"ה עושה ניסים הוא לצורך דבר דהיה צורך בו הוצרך להשקיע את המצרים קרע את הים והצלילן בו. ומה דלא כתב הרמב"ם דהיה קריעת ים סוף נצרך להצלת ישראל למען אשר יוכלו להמשיך בדרכם' יש לומר, דבגמרא (סוטה יא.) אמרו דמה דטעו המצרים דבעו לדון את ישראל במים ולא חששו להענש מידה כנגד מידה דכבר נשבע הקב"ה דאינו מביא מבול לעולם "והן אינן יודעין שעל כל העולם כולו אינו מביא אבל על אומה אחת הוא מביא, א"נ הוא אינו מביא אבל הם באים ונופלין בתוכו וכן הוא אומר ומצרים נסים לקראתו". ולאי נמי היה מקום לומר דכוונת הרמב"ם דבקריעת ים סוף הטעם שהיה צורך שהצלת כלל ישראל תהיה דווקא באופן של קריעת הים, זה כדי להעניש את המצרים מידה כנגד מידה ועונש זה יתקיים על ידי שיהיו נדונים במים. ומאחר ולאי נמי בגמרא משמע דאף על אומה אחת אין מביא מבול, א"כ כדי להעניש המצרים מידה כנגד מידה, הצלת בנ"י היתה ע"י שהים נקרע ונהפך ליבשה, וכשראו מצרים את הים שנהפך לחרבה רצו לקראתו ונתקיים המידה כנגד מדה, דדנו לישראל במים והם באין ונופלין בתוך המים. ובזה ידויק היטב לשון הפייטן בפיוט יום ליבשה, 'הטבעת בתרמית רגלי בת ענמית', ובפשוטו צ"ע מה התרמית שהיתה בזה. ולמש"נ ניחא שכדי להעניש את המצרים במדה כנגד מדה היה צריך שהמצרים ינוסו לתוך הים, וזה נעשה ע"י 'התרמית' שנראה היה למצרים שאף הם יוכלו לעבור בתוך הים ביבשה, ונסו לקראתו, וע"י כך נענשו כראוי להם.
ולפי"ז יהיה מדויק היטב לשון הרמב"ם 'היה צריך להשקיע את המצרים קרע את הים והצלילן בתוכו', ולא כתב הרמב"ם דהיה צריך להעניש המצרים, דלא היה עיקר קריעת הים לצורך הענשת המצרים בעונש סתמי, אלא היה כדי להענישם במידה כנגד מידה, ולפיכך כתב הרמב"ם "צרך להשקיע המצרים", דהצורך היה להעניש המצרים במידה כנגד מידה והוא ע"י שיקועם בים ומדויק כמש"כ.
עשוי לנחת כתב:לא עברתי על כל ההודעות קודם ויתכן שפירשו כבר כדלהלן.
ראיתי כעת בשם הגר"ח פיינשטיין שהקב"ה הטביע את מצרים בתרמית, והיינו שבתחילה סברו שנהפך הים ליבשה ובאו בתוכו ואח"כ וישב עליהם הים, ומצרים נסים לקראו שחשבו שהוא יבשה. וכת' לבאר הטעם בזה דהי' בזה מדה כנגד מדה מה שהטביעם בתרמית, דתחילת שעבוד מצרים בישראל הי' בתרמית וכלשון הכתוב הבה נתחכמה לו. וכן איתא במדרש תנחומא בהעלותך י"ג, דבתחילה היה בפה רך ואח"כ בפרך, וכן מצינו במדרש שפרעה הניח מלבן על צוארו והשתתף בעבודה, וכן איתא שבימים הראשונים של השעבוד נתנו לישראל שכר, כדי למשכן בעבודה בתרמית. וכמו"כ מדת הענישה היתה באופן זה של תרמית. ודו"ק.
עכ"ל.
"מהו דמיתיך רעיתי, שנדמו גלי הים לסוסיות נקבות ומצרים הרשעים לסוסים זכרים מזוהמין, והיו רצים אחריהם עד שנשתקעו בים שנאמר סוס ורוכבו רמה בים"
ירושלמי כתב:ואני שמעתי ליישב עפי"ד חז"ל במדרש (שמו"ר כג, יד),"מהו דמיתיך רעיתי, שנדמו גלי הים לסוסיות נקבות ומצרים הרשעים לסוסים זכרים מזוהמין, והיו רצים אחריהם עד שנשתקעו בים שנאמר סוס ורוכבו רמה בים"
והיינו שה'תרמית' היתה באופן שנראו גלי הים לנקבות, מה שהביא את המצרים לרוץ אחריהן, וזהו שהביאן לשקוע ולטבוע.
באו וראו מאותו עני פרעה מה עשו כשירדו למצרים קבלם בסבר פנים יפות והושיבם במיטב הארץ וזן אותן בשני רעבון והאכילם כל טוב שבארצו, פלטרים היו לו לבנות והיו בונין שם, בכל זאת לא היה יכול להם ולא עוד אלא שבאו בעלילה ואמרו לו (שמות ה') לזבוח לאלהינו נלך דרך שלשת ימים אח"כ נשוב, אם רצונך השאילנו כלי כסף וכלי זהב ושמלות והשאילום כספם וזהבם וכל הבגדים הטובים שלהם, וטענו כל אחד כמה חמורים שלהם לאין מספר, עד שנצלו את מצרים הה"ד וינצלו את מצרים וברחו להם, כיון ששמע פרעה שהיו בורחים הלך אחריהם להשיב את ממונו מה עשו לו היה עמהם אדם אחד ושמו משה בן עמרם ובכשפיו נטל מקל אחד ולחש עליו והכה בו את הים עד שנחרב ונכנסו כולם ביבשה בתוך הים ועברו כולם, ואינו יודע במה עברו, ובמה יבשו המים כיון שראה פרעה נכנס אחריהם להחזיר את ממונו, ואיני יודע במה דחפוהו בתוך הים, ונטבע הוא וכל חילו בים, ולא זכרו הטובה שעשה להם הלא תשמעו שהם כפויי טובה
מה עשו לפרעה העני, כשירדו למצרים קבלן בסבר פנים יפות, והושיבן במיטב הארץ בארץ גושן, וזן אותן בשני רעבון, והאכילן מכל טובה, פלטין היה לו לבנות שם, ולא היה יכול לעמוד כנגדן, ובאו עליו בעלילה, אמרו לו לזבוח לאלהינו אנחנו הולכין ולבסוף ג' ימים אנחנו חוזרין, רצונך להשאילנו כלי כסף וכלי זהב ובגדים ומרגליות ונלך, והשאילום וטענו כל אחד ואחד מהם תשעים חמורים, עד שניצלו אותם, הלכו ונתעכבו ולא חזרו, הלכו אחריהם בשביל ממונם, ומה עשו להם, אדם אחד היה עמהם ושמו משה בן עמרם, ונטל מקלו וליחש עליו, והכה בים ויבש, ואיני יודע במה יבשו והעבירם בתוכו, כיון שראה כן פרעה אף הוא נכנס אחריהם, והיה מבקש לחזור ולא יכול, ואיני יודע במה רדפו, ונשקע הוא וכל חילו ולא זכרו הטובה שעשה עמהם פרעה.
ירושלמי כתב:ואני שמעתי ליישב עפי"ד חז"ל במדרש (שמו"ר כג, יד),"מהו דמיתיך רעיתי, שנדמו גלי הים לסוסיות נקבות ומצרים הרשעים לסוסים זכרים מזוהמין, והיו רצים אחריהם עד שנשתקעו בים שנאמר סוס ורוכבו רמה בים"
והיינו שה'תרמית' היתה באופן שנראו גלי הים לנקבות, מה שהביא את המצרים לרוץ אחריהן, וזהו שהביאן לשקוע ולטבוע.
נהנה מהאוצר כתב:כתב הרמב"ם (בהל' יסודי התורה פ"ח ה"א): היה צריך להשקיע את המצריים קרע את הים והצלילן בתוכו. ולא כתב הרמב"ם דהיה קריעת ים סוף נצרך להצלת ישראל למען אשר יוכלו להמשיך בדרכם.
והמובן, שתכלית קריעת ים סוף היתה לטבע את המצרים בתוכו, וביאת בני ישראל בתוך הים ביבשה היתה למען יבואו אחריהם מצרים אל תוך הים, ולא לצורך הצלתם מיד מצרים.וּבְרוּחַ אַפֶּיךָ נֶעֶרְמוּ מַיִם;
אָמַר אוֹיֵב אֶרְדֹּף;
נָשַׁפְתָּ בְרוּחֲךָ כִּסָּמוֹ יָם.
נוטר הכרמים כתב:ראיתי בקונטרס 'פניני הימים' מכתב הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל להגרש"מ דיסקין זצ"ל, ושם מציע רעיון חדש בביאור הלשון 'תרמית', שאין הכוונה לרמאות ומרמה כלל, אלא כי היכי דאמרינן מפועל בנה - תבנית, הכי נמי מפועל 'רמה' - תרמית, כלומר, השלכה והטלה, כדכתיב בקרא 'סוס ורוכבו רמה בים.
ב. תַּרְמִית [מן א. רָמָה] זְרִיקָה, הֲטָלָה: "הִטְבַּעְתָּ בְּתַרְמִית רַגְלֵי בַת עֲנָמִית" (יהודה הלוי, ז 263).
ביקורת תהיה כתב:כבר קדמוהו הלשונאים העבריים, ראה במלון אבן שושן:
והנה מציאה רבתי שבאתני בהיסח הדעת!ביקורת תהיה כתב:בשירת הים נאמר שקריעת הים נעשתה בחרון אף; והמובן, שתכלית קריעת ים סוף היתה לטבע את המצרים בתוכו, וביאת בני ישראל בתוך הים ביבשה היתה למען יבואו אחריהם מצרים אל תוך הים, ולא לצורך הצלתם מיד מצרים.
הדר"ג שליט"א כותב שהעיקר בקריעת ים סוף היה הטבעת המצרים, ומייתי לה מהרמב"ם בריש פ"ח דיסודי התורה. והצעתי זאת בשיעור מוצש"ק, ואמר ידי"נ הרה"ג ר' יוסף אדלר שליט"א שב'בית הלוי' פרשת בשלח האריך לבאר שקריעת ים סוף היה לצורך הצלת ישראל, ודרך אגב הוטבעו המצרים. ועיינתי שם, ואכן כך כתוב שם. והדבר מעורר למחשבה: איך להתאים את דברי הבית הלוי הללו לדברי הרמב"ם.
ביקורת תהיה כתב:והנה מציאה רבתי שבאתני בהיסח הדעת!ביקורת תהיה כתב:בשירת הים נאמר שקריעת הים נעשתה בחרון אף; והמובן, שתכלית קריעת ים סוף היתה לטבע את המצרים בתוכו, וביאת בני ישראל בתוך הים ביבשה היתה למען יבואו אחריהם מצרים אל תוך הים, ולא לצורך הצלתם מיד מצרים.
בקונטרס 'פניני הימים' שהפנָנו אליו נוטר הכרמים כותב בעל 'משמר הלוי' אל בעל 'משאת המלך':הדר"ג שליט"א כותב שהעיקר בקריעת ים סוף היה הטבעת המצרים, ומייתי לה מהרמב"ם בריש פ"ח דיסודי התורה. והצעתי זאת בשיעור מוצש"ק, ואמר ידי"נ הרה"ג ר' יוסף אדלר שליט"א שב'בית הלוי' פרשת בשלח האריך לבאר שקריעת ים סוף היה לצורך הצלת ישראל, ודרך אגב הוטבעו המצרים. ועיינתי שם, ואכן כך כתוב שם. והדבר מעורר למחשבה: איך להתאים את דברי הבית הלוי הללו לדברי הרמב"ם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 408 אורחים