דעת_האברך כתב:ידועים דברי חז"ל שאין אליהו בא לטמא ולטהר לא להתיר ולא לאסור. מצד שני תשבי יתרץ קושיות ובעיות. והרבה פעמים נאמר "הלכתא למשיחא?", כלומר ודאי בזמן המשיח תיפסק ההלכה בכל זה.
שאלתי היא [ואני משער שכבר נשאלה בעבר בפורום זה ובספרים רבים, אך לע"ע לא הצלחתי למצוא], האם לעתיד לבוא כשיבואו כל גדולי הדורות עד משה רבינו עמהם, האם תשתנה ההלכה שנפסקה עד היום, כלומר כל המחלוקות בין הראשונים שנפסקו באופן מסוים על ידי הבית יוסף והרמ"א וכו', האם יבואו שוב למנין ותיפסק בהם הלכה ברורה? אם אכן כך, מדוע "הטריחו" את עצמם גאוני ישראל לדורותיהם לפסוק הלכות שאינן שייכות לזמן הזה כמו הלכות המקדש.
הדבר נוגע בין לעניינים שנתחדשה מציאותם במהלך הדורות כגון החשמל, ובין לדברים שהיו שייכים תמיד אלא שנחלקו בהם תנאים ואמוראים.
הדעת והסברא נותנים שאכן ההלכה תשתנה ותתאחד ותתברר לחלוטין, אך אבקש לדעת מקורות בנושא. [יש את הדברים הידועים שלעתיד לבוא הלכה כבית שמאי, מה הגדר בזה?].
במידה ואכן ייפסקו ההלכות באופן אחיד, האם יתכן שישתנו גם הלכות שכבר הוסכמו על ידי הכל ואין בהם מחלוקת, ואף על פי כן לעתיד לבוא יתברר שנפסקו בטעות, כגון שחד תנא או אמורא אמר מימרא ובדורות שאחריו נתפרשו דבריו באופן אחד, אולם הוא עצמו יקום ויפרש דבריו באופן אחר?
פלוריש כתב:יומא פ ע"א: "אמר רבי אלעזר: האוכל חלב בזמן הזה צריך שיכתוב לו שיעור, שמא יבא בית דין אחר וירבה בשיעורין".
דרומי כתב:באופן כללי יהיו שני שינויים כלליים לעתיד לבוא:
ראשית, אכן יהיו שינויים בהלכה... והפירוש הפשוט בזה הוא שאכן יעמדו אז למנין ורוב חכמי הסנהדרין יפסקו כדעת בית שמאי... והדבר מובן ע"פ... ולעתיד לבוא יהיו בשלים...
שנית, יהיו שינויים במציאות...
והשינוי הכי בולט... "ירחיב ה' אלקיך את גבולך"....
בסדר כתב:מונח בזכרוני שיש תשו' במהרי"ק שכ' לבאר למה הרי"ף לא כתב על סדר קדשים והרמב"ם אכן כתב, דדעת הרי"ף שלעתיד לבוא ממילא ישתנה הדין, וא"כ למה יכתוב פסק הלכה. לעומת זה דעת הרמב"ם שלעתיד לבוא לא ישתנו הדינים, וא"כ כתב גם על זה. אם מישהו כאן מכיר את מהרי"ק כזה מכובד לציין מראי מקום
בברכה המשולשת כתב:בסדר כתב:מונח בזכרוני שיש תשו' במהרי"ק שכ' לבאר למה הרי"ף לא כתב על סדר קדשים והרמב"ם אכן כתב, דדעת הרי"ף שלעתיד לבוא ממילא ישתנה הדין, וא"כ למה יכתוב פסק הלכה. לעומת זה דעת הרמב"ם שלעתיד לבוא לא ישתנו הדינים, וא"כ כתב גם על זה. אם מישהו כאן מכיר את מהרי"ק כזה מכובד לציין מראי מקום
המהרי"ק כתב שכללי הפסיקה הרגילים חלים רק בדברים הנוהגים גם בתקופת הגלות, ונכב"ב
פולסברג כתב:פ.
האוכל חלב בזמן הזה צריך שיכתוב לו שיעור שמא יבא בית דין אחר וירבה בשיעורין.
האם שמענו אפי' גדול א' שנהג כך (שמצאו בין רשימותיו פנקס כזה)?
דרומי כתב:זה שתהיה הלכה כבית שמאי לעתיד לבוא מצינו בכתבי תלמידי האריז"ל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 137 אורחים